Dat het IMS een ravage kan veroorzaken is een feit en dat het veel meer ellende kan veroorzaken (wanneer je niet op tijd bent bij vervanging) als gescheurde cilinderwanden ook!
Daarom vind ik het zo vreemd dat er hier op het Nederlandse en Belgische forum zo weinig aandacht aan besteed word.
In elk draadje waar het woord 996 in komt volgt ongetwijfeld het woordje “plof”, nu ik denk dat we dat wel gehad hebben en inmiddels wel weten
Maar weet je dat IMS failures meer voorkomen dan de beruchte gescheurde cilinderwanden?
Als ik hier in de search button het woordje plof of gevoelige IMS Lager typ krijg ik vervolgens leesvoer waar ik de volgende week zoet mee ben, maar wanneer ik LN engeneering typ krijg ik hier zero hits!!!!??
Typ ik LN engeneering in de search op Rennlist krijg ik nog meer hits als hier op gevoelige IMS Lager, toch wel vreemd? Onderaan meer………
Er zijn er alvast meer dan 8000 kitjes van verkocht!!!!
Ik vraag mij dus af of er überhaupt al iemand van hier zo een retrofit van LN heeft geïnstalleerd?????
Er zijn zelfs heuse polls op rennlist over IMS FAILURES per type waterkoker en wanneer je die mag geloven kom je procentueel uit op een hoger aantal drama’s dan het beruchte gescheurde cilinderwanden met het “plof” gevolg.
poll 997 6.30% failure
poll 996 9.86% failure
poll boxster 11.83% failure
Nog een Poll Ims pré 2006En ga zo maar door………………leesvoer voor de volgende weken………
Natuurlijk zal het wel zo zijn dat het niet allemaal IMS failures zullen geweest zijn en er ook een aantal andere oorzaken het gevolg zullen geweest zijn waardoor de resultaten niet volledig correct zullen zijn. Ik mag het hopen…..
Al hebben de sponsors(LN retrofit) van rennlist en 6speedonline er wel goed hun best gedaan om het probleem extra op te blazen om hun eigen nest te voeden, en ja waar kan je dat beter dan op een porsche forum, goedpope reclame en het juiste doelgerichte publiek.
Toch kan je niet ontkennen dat dit tussenleger wel degelijk voor problemen kan zorgen en blijf ik het vreemd vinden dat het hier op het forum zo weinig tot geen aandacht krijgt.
een opvallende vaststelling, wanneer we het hier hebben over het vernieuwen van een koppeling spreken we ALTIJD in één adem over de combo: koppeling + RMS (of omgekeerd)en eventueel het vliegwiel( indien nodig).
Op rennlist en 6speedonline is het STEEVAST de combo koppeling + RMS + IMS en eventueel het vliegwiel( indien nodig) die wordt aangeraden!!!!
Hoedanook, NIETS DOEN wanneer de boel toch is ontmanteld voor het vernieuwen van koppeling en RMS IS GEEN OPTIE naar mijn mening.
Er zijn namelijk momenteel 5 mogelijkheden die je kan doen aan het IMS issue:
1) Je kijkt het na….. je ziet de flange( eind plaat van de bearing) wat sweten en denkt das ok, ik doe daar niets mee, sorry dit vind ik persoonlijk GEEN OPTIE!
2) Je haalt de
flange eraf en vernieuwd deze met de nieuwe upgrade van
porsche zelf alsook vervanging van de nieuwe gesealde boutjes (om aldaar ook lekken te voorkomen) en een nieuwe center moer.
Deze optie is het minst wat je dient te doen.
En zo kan je tenminste ook het tussenlager controleren of het nog mooi centraal
staat, geen speling heeft , en nakijken of de outer seal nog goed zit.
Heb je later toch een lek ter hoogte van bak en blok weet je praktisch zeker dat het RMS zal zijn die lekt. In het verleden zijn er 12 updates geweest van het RMS, de laatste van de 997 was ditmaal blijkbaar de goede en geschikt voor alle waterkokers. Doch in het verleden was het niet altijd het RMS de schuldige, vaak werd deze gewisseld en had men kort nadien opnieuw een lek terwijl het ook de oorzaak was van het IMS, omdat deze enkelvoudige seal het liet afweten met lekken tot gevolg waarvan men toen ook dacht dat het van het RMS kwam, niet noodzakelijk dus!
Deze flange upgrade voorzien van een drievoudige seal is dus alleszins het minste wat je kan doen en kost je nauwelijks een goede 100€ en gecombineerd met een nieuwe RMS zit je wel echt goed betreft het lekken tussen blok en bak.
3)
Deze kit, zowel geschikt voor single row en dual row lager. De kit bestaat uit bijgeleverde single row lager, en voor de dual row versie wordt er gebruik gemaakt van een spacer. Deze kit is de voordeligste oplossing tot op vandaag.
4)
de most famoust zeer solide en met de keramische lagers, de beste oplossing!!
5)
de nieuwste ontwikkeling tot op vandaag ook als vervanging van de kwetsbare OEM.
En eveneens van dezelfde fabrikant LN die nu een tweede oplossing aanbied maar dan via permanente smering van het lager. De buitenste seal van de lager wordt weggenomen en via een leiding naar het oliefilter onder druk voorzien van permanente smering.
Lijkt op zich wel goed, daar je lager constant voorzien is van smering maar je zou zo maar eens de aansluiting van je leiding aan oliefilter moeten beschadingen of erger de leiding verstopt geraken.
Bovendien is dit wel een zeer dure optie, ruim 1k voor de kit alleen!en pas vanaf 2014 verkrijgbaar voor de DIY.
Tot slot, porsche heeft maart dit jaar de cijfers bekendgemaakt voor de US, deze cijfers tonen dat er minder dan 1% IMS failures zijn voor de double rows voor wagens tss ’97 en ’00 en tss de 4 en 8% Failures voor de single row lagers ’01 en ’06.
Voor wat het waard is want dit zijn nog maar de cijfers via OPC’s, misschien hooguit 1/3 van alle waterkokers in de VS.
Een kopreviesie door gevolg van gescheurde cilinderwanden kost al snel 3 K, daarmee heb je dus maar 50% van een “gevoelige IMS Lager” opgelost, die andere 50% is eenvoudigweg een 650€ (meegenomen tijdens vervanging koppeling) extra kostend retrofitje van LN IMS
Volgend voorjaar is de koppeling van mijn boxster aan de beurt en kies ik voor optie 2, nauwelijks 15 minuten extra werk!!!!!!!! blijkt na controle dat het tussenlager niet meer in het centrum van de krukas staat, of er speling opzit ga ik resoluut voor optie 4
Hier nog een draadje met ditmaal een totaal vernietigde motor tot gevolg van een IMS failure .
Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf maar een leek qua techniek, dit is een verzameling van gegevens van probs rond het IMS waar ikzelf wel mee in mijn hoofd zit.
Hier zitten zoveel techneuten en echte porsche specialisten,van top professionals tot top amateurs.
Gezien de resultaten van de rennlist poll’s, heet dit dan geen recht om iets meer in de aandacht te komen?