Re: onderzijde wagen reinigen van pekel en vuil
Op de onderstaande manier heb ik al heel wat Porsche's winterklaar gemaakt.
Ik doe dit werk alleen als het echt goed mag gebeuren en demonteer dan de bumpers, dorpellijsten, wielkuipen en alle losse beplating, demonteer olietank en diverse leidingen. Daarna borstel ik de auto aan de onderkant helemaal schoon en spuit de onderkant in met reinigingsmiddel.
Na lang borstelen spoel ik met een hogedrukreiniger de onderkant schoon en was daarna de bovenkant.
Een week later monteer ik de gepoedercoate onderdelen terug, vervang alle clipjes en bevestigingsboutjes.
Sommige steuntjes zijn van te voren voorzien van een 8mm gat om de steuntjes ook van binnen tegen roest te behandelen.
Bij deze auto's heb ik ook de veren vervangen en verstelmoeren van de veerpoten vervangen en het uitlaatsysteem voorzien van nieuwe bouten en moeren. Alle nieuwe boutjes en plaatparkers worden met montagepasta tegen corrosie terug geschroefd.
Als alles gemonteerd is tectyleer ik de auto in 3 dunne lagen op plaatsen waar Porsche zelf ook deze bruine was gebruikte.
Het lijkt misschien wat overdreven om alles te demonteren, maar ook achter de bumpers en dorpellijsten komen we veel narigheid tegen. Als je deze laat zitten behandel je alleen datgene dat je ziet als je snel even onder de auto kijkt.
Nu ook de 993 en 964 oudere auto's beginnen te worden wordt het belangrijk een keer de onderkant grondig te behandelen.
De twee exemplaren op de onderstaande foto's zijn bovengemiddeld mooie auto's en toch baal ik al als ik er mee bezig ben dat de eigenaren het niet 5 tot 10 jaar eerder hebben laten doen. Dan was het effect nog groter geweest.
Ik heb een kleine selectie gemaakt uit de vele foto's die ik altijd maak tijdens reparatie of zoals in dit geval, het winterklaar maken van de auto's.