Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 0:54



Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Na de winterstalling....opstart lijst. 
Auteur Bericht
Bericht Na de winterstalling....opstart lijst.
Allen,
Ik kan veel terugvinden over het stallen van een P, maar erg weinig over de maatregelen die je moet nemen om je P na de winterstalling zonder zorgen of met minimale impact te starten. Het lijkt mij een goed plan om hier een lijst voor op te stellen met zaken die je het beste kunt doen. Mogelijk onderverdeeld in algemeen, lucht- en watergekoeld.
De volgende zaken heb ik kunnen vinden op het web:

1. Olie bijvullen als het kan. Deze olie zit alvast in het blok en raakt sneller de 'droge' delen;
2. Bobine loskoppelen van de verdeelkappen en de motor vervolgens laten draaien om olie rond te gooien. Aankoppelen en starten maar;
3. Motor zeker 30km rustig warm rijden (moet altijd overigens);
4. Af tanken indien nodig (benzine verliest zijn 'kracht');
5. ......vul maar aan.


28 dec 2013 10:44
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Niet zo moeilijk doen. Gewoon starten en rijden. Als een auto jaren heeft stilgestaan, ja dan moet je wat speciale dingen doen. En ga geen bobines loskoppelen zonder de benzine toevoer ook te blokkeren. 30km warmrijden, kom op zeg, gewoon tot de olie warm is.

O ja, en bij moderne Porsches moet je helemaal afblijven van de bobines ed. Anders krijg je direct foutmeldingen.


28 dec 2013 12:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Gewoon doorrijden in de winter als het kan, beter voor je porsche en je zelf !


28 dec 2013 13:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Na de winterstop bandenspanning checken....druppellader afkoppelen.....dan starten en rijden zoals je normaal doet, meer niet.

Dus verder gaan waar je gebleven bent.

Maar wat een werk om je bougiekabels af te koppelen om een beetje olie.....moeilijk gedoe allemaal....

Kan we me wel voorstellen dat na een motorrevies ook de bougies eruit haalt en dan gaat starten om zoedoende olie op druk te brengen.

Ohja, vergeet vooral niet verse benzine te tanken...kortom oude benzine aftappen en inleveren als chemisch afval.... :mrgreen:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


28 dec 2013 13:25
Profiel
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Betreft loskoppelen bobine, niet alle bougies. Dit doet mijn P specialist ook na een olie wissel om zeker te stellen dat er overal olie in het blok, daar bobine koppelen en starten maar.
Afijn, ik moet het Renlist forum negeren dus....,
Daar adviseren ze bij stilstand van minimaal 4mnd de motor te laten draaien om de olie rond te krijgen.

Wat mij betreft slotje erop.


28 dec 2013 14:10
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
amerikanen doen vaak erg moeilijk over hun porker. ze doen wel veel zelf, dat dan weer wel.
_________________________________________
oud is beter


28 dec 2013 14:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Met volle tank wegzetten,bandendruk halve bar verhogen en aan de druppellader.

En als er een mooie dag in februari is, rijden met dat hok. :drive: :D
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


28 dec 2013 22:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Precies. Met als verschil dat ik geen druppellader gebruikt, maar een stroomonderbreker.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


29 dec 2013 10:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
1)olie bijvullen?

hoe wil je de olie meten met een niet draaiende warme motor en als ik het bijvul mik ik het gewoon in het tankje,
en de andere 12 of 13 liter waar zitten die dan volgens jou, niet in het blok?
het is nou eenmaal niet een normale motor waar de olie vanaf boven naar beneden loopt als je bijvult
_________________________________________
remmen is angst


29 dec 2013 10:59
Profiel WWW Facebook 
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Meeste olie zit rechtsvoor in het oliereservoir......er zit bij opstart 2-3 liter in het blok.....wordt moeilijk koelen als er 12 liter in je blok zit (-:
Tip van de olie komt van een goede vriend die een 911 Uit 72 rijdt, of her zin heeft....ik niet weet.


29 dec 2013 11:05
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
:lol: idd die 12 liter zit niet in het blok, beetje verkeerd uitgedrukt van mij.

maar ik zie geen voordeel maar misschien wel een nadeel van bijvullen voordat gestart is.
en de bijgevulde olie komt niet bij de delen die gesmeerd moeten worden voordat er gestart is.

maar goed te zien dat mensen zo met zorg met hun spullen omgaan, ik heb dat probleem niet ik rij gewoon zomer en winter dagelijks
Afbeelding[/URL]
_________________________________________
remmen is angst


29 dec 2013 11:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Oliereservoir zit toch rechtsachter.... :?:

Geen idee hoeveel olie waar zit, is ook niet boeiend. Voordat je hem wegzet dan olie checken zoals het hoort, warme motor/stationair draaien/wijzer ergens midden op de schaal en klaar....wegzetten verder afblijven.

Kan geen probleem zijn om van het voorjaar dat ding te starten....en verder te genieten.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


29 dec 2013 11:31
Profiel
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Gaat goedkomen, dank voor de reacties!


29 dec 2013 11:34
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
rob964.c4 schreef:
:lol: idd die 12 liter zit niet in het blok, beetje verkeerd uitgedrukt van mij.

maar ik zie geen voordeel maar misschien wel een nadeel van bijvullen voordat gestart is.
en de bijgevulde olie komt niet bij de delen die gesmeerd moeten worden voordat er gestart is.

maar goed te zien dat mensen zo met zorg met hun spullen omgaan, ik heb dat probleem niet ik rij gewoon zomer en winter dagelijks
Afbeelding[/URL]


Stoere foto!!!


29 dec 2013 11:35
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Die heeft in ieder geval geen warme schijven.

:thumleft:
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


29 dec 2013 11:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Daar heeft hij zelfs na herhaaldelijk hard remmen geen last van :mrgreen:
_________________________________________
Rebel engineering


29 dec 2013 12:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Ook helemaal mer rob 964 eens ze moeten blijven rijden dus ook in de winter. Zijn auto's !!
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


29 dec 2013 12:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Idd nog nooit last gehad van fading maar merk wel dat bv met hoge snelheid flink remmen en dan terug schakelen en
Dan weer remmen de tweede keer de remmen nog meer bijten dus een beetje hitte is wel prettig.

Maar zowel optisch als technisch nog steeds blij met de big reds, alleen bij velgen reinigen niet :|
_________________________________________
remmen is angst


29 dec 2013 12:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Er staan in dit topic veel argumenten die wel toepasbaar zijn bij het ene type, en weer niet bij het andere.

Zoals bobine kabel losnemen. Met de oude laag vermogen conventionele ontstekingen geen probleem, maar liever niet bij de laatste ontstekingen met stroomverdeler. Kans op doorslag bobine aanwezig.
En zoals Peter aangeeft, dit niet doen bij moderne auto's omdat de injectie wel doorwerkt. Niet erg voor de motor maar wel voor de katalysatoren.

Als je dan persé de ontsteking uit wilt schakelen, kun je beter het brandstofpomp relais / zekering verwijderen.
Slaat de motor ook niet aan en beschadig je niks.

Olie bijvullen: Bij een 924 kan het wel zin hebben omdat de olie (bijvoorbeeld 1/2 liter) die bijgevuld is de droge nokkenas voorziet van een laag olie en dus de nokkenas en stoters meteen gesmeerd worden bij de eerste start.
Bij een 911 dus niet van toepassing.

Overigens zit normaal gesproken bij een 911 weinig olie in de motor en het meeste in de olietank en leidingen.
Maar staat een 911 heel lang stil, dan zijn de motor en olietank een communicerend vat waardoor er wel een liter of 6 olie in de motor zit. Opzich geen probleem, ook al is het carter dan wel heel erg gevuld. Het zou een probleem kunnen worden als je na de koude start meteen veel toeren en belasting gaat rijden, maar dat doet niemand.


Waar we niemand over horen is de kwaliteit van de olie.
Die is altijd belangrijk en dus ook erg belangrijk bij koude start en na lange stilstand van de motor.
De huidige motorolieën zijn gemaakt om zo efficiënt mogelijk te kunnen rijden, dus weinig brandstof verbruik door inwendig lage weerstand van de bewegende onderdelen. Dat is natuurlijk mooi, maar heeft ook een nadeel. Moderne olie plakt minder aan de onderdelen dan vroeger het geval was. Daardoor slijt een motor met één koude start meer dan bij 10.000 km op snelweg rijden. ( bij een warm gereden motor heb je als het goed is nergens metaal op metaal contact en slijt een motor niet)
Moderne olie is vaak dun in koude toestand. Het voordeel is dat de inwendige weerstand tijdens rijden kleiner is en dat de motor na een koude start snel overal smering heeft.
Maar een nadeel is dat dunne olie na een paar weken nagenoeg volledig teruggelopen is naar het carter. En de dunne olie film op de onderdelen wordt alleen maar droger en droger hoe langer de auto stilstaat. Vooral op de nokkenassen en tuimelaars.
Na een koude start krijg je dus wel snel overal smering, maar de eerste paar seconden heb je totaal geen smering. En de noodloopeigenschappen bij moderne olieën zijn nihil.


Normaal geen probleem omdat we moderne auto's ook dagelijks gebruiken. Maar wij gebruiken onze Porsche ook wel eens weken of maanden niet.
Gebruik dus goede motorolie die lang op de onderdelen blijft plakken, ook na héle lange tijd.

Dit is de reden dat ik geen moderne (commerciële) olieën meer gebruik. Of de klant moet anders willen.
_________________________________________
Rebel engineering


29 dec 2013 12:56
Profiel WWW Facebook 
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Is mobil formula S 10w40 een goede olie?

Helder en goed verhaal, dank!


29 dec 2013 13:16
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Ja, Mobil maakt net zoals veel andere merken goede olie.
O.a. de Mobil Formula S 10W40 heb ik veel verkocht en zelf gebruikt. Al vanaf 1987, deze heette toen nog anders: Super S.
Tegenwoordig heet deze Mobil olie: Super 2000

Nog een nadeel van moderne olie is dat er bepaalde toevoegingen die vroeger zo gewoon waren tegenwoordig om milieu redenen niet meer toegevoegd worden aan olie.
En sommige van deze toevoegingen zijn juist zo goed voor onze luchtgekoelde motoren. Denk aan zink en fosfor.

Mobil is goed maar er zijn oliën te verkrijgen die beter zijn voor onze motoren.

Ik heb lang gezocht naar waarvan ik denk dat dit momenteel de beste olie is voor een redelijk betaalbare prijs.
Voor Porsche tot en met de 993 gebruik ik veel Swepco 306 15W40 en heel af en toe de 20W50 voor oudere motoren met hoge km standen.
Voor 996 en Boxster gebruik ik tegenwoordig Motul 8100 X-cess 5W40 i.p.v. de veel gebruikte Mobil 1 0W40
En als het beste gevuld mag worden voor een 996 dan gebruik ik het liefst Motul 300V
_________________________________________
Rebel engineering


Laatst bijgewerkt door Erwin op 29 dec 2013 13:48, in totaal 1 keer bewerkt.



29 dec 2013 13:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Het (duidelijke) verhaal van Erwin is voor mij de reden dat ik mijn 964 regelmatig gebruik, ook in de winter. Zo eens in de 3 weken een rondje (50km) mits het winterse weer het toelaat.

PS; De specialist heeft mijn 964 met Mobil 0W40 gevuld.


29 dec 2013 13:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
0W 40 dat heb ik er ook net inzitten. ik had er nog nooit van gehoord maar schijnt erg goed te zijn.(volgens specialist)
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


29 dec 2013 21:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Hiero al aantal jaren Mobil 1 5W50.

•Prevents deposits and sludge build-up to enable long and clean engine life

•Anti-oxidants to help improve oil life

•High performance basestocks combined with a precisely balanced component system for excellent all-round wear protection

•Wide viscosity grade to help provide a flexible combination of high and low temperature protection

Performs and protects at low temperatures
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


30 dec 2013 15:00
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Na de winterstalling....opstart lijst.
Die specs zijn natuurlijk top, maar als ik Erwins verhaal goed interpreteer voornamelijk van toepassing als je de auto vaak rijdt. Als hij lang stilstaat is het dus een ander verhaal.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 dec 2013 15:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.