Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 21:28

Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit
Voor mij een nieuw fenomeen: na een rit met mijn Cayman (981, juni 2013) beslaan mijn ramen van binnen. Knap lastig als je daarna weer wilt rijden, ronduit vervelend als je in de ochtend wilt wegrijden. FYI: mijn auto staat altijd buiten, er van uitgaande dat een Porsche daar tegen kan :twisted: bovendien doet dit fenomeen zich al vanaf het begin voor, het staat dus los van de winter m.i. (waarbij ik weet dat het veel regent, maar nogmaals......het is een auto die buiten zou moeten kunnen staan.......toch?).

PCG is van harte bereidt het fenomeen te onderzoeken, dus ik ga 'm wegbrengen. Toch wringt het een beetje. Ze geven aan dat het bekend is bij de kleine cabine van de Cayman dat er condensvorming is. 'Dat is toch raar?' Denk ik dan. De climate control staat altijd op 'Auto' met als temperatuur 22C, behoorlijk normaal dus, lijkt me. Ondertussen vind ik het ronduit irritant dat mijn ruiten van binnen beslaan. Iets dat ik noch van mijn vorige Cayman (987, 2009) herken, nog van mijn vorige twee Audi TT(S)-en (2007 en 2010), toch ook geen auto's met een grote cabine..... :roll:

Iemand ervaring met dit fenomeen en de aanpak er van?

12 jan 2014 21:31
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Binnenramen beslagen na afloop rit
Ben geen expert hierin, alleen een ervaringsdeskundige. Alhoewel ik mijn huidige DD geen last heb van (abnormaal) beslagen ramen, heb ik dit wel meegemaakt in mijn vorige DD, een BMW. De dealer raadde mij aan altijd de airco uit te schakelen tenminste zo'n 5 minuten voor aankomst op lokatie. Dit om nare geurtjes in het aircosysteem te voorkomen, maar ook om die beslagen ramen na aankomst en volgende start te voorkomen. Het airco systeem heeft dan even de tijd om 'droog' te luchten. Anders blijft het systeem te vochtig.

Deed ik dit niet en startte ik de auto, dan had ik bij najaar/winter weer echt gelijk beslagen ramen bij het starten en moest ik weer wachten...

De Porsche heb ik buiten beschouwing gelaten omdat ik eigenlijk nooit met airco ingeschakeld rijd.

12 jan 2014 21:49
Profiel
PorscheForum Rakker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
bij mijn 997 was het pollenfilter niet goed geplaatst en besloegen de ramen in de stand Auto ook.
Pollenfilter goed geplaatst en geen beslagen ramen meer.

zie ook Beslagen ruiten 997 bj 2007

Laatst bijgewerkt door 964hans op 12 jan 2014 22:35, in totaal 2 keer bewerkt.

12 jan 2014 22:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
http://pingi.com/index.php/nl/welkom

Dat zou je erin kunnen leggen. Maar dat is wel symptoom bestrijding. In ander topic kwam langs dat het de aansturing van je interieurcirculatie klep kon zijn.

12 jan 2014 22:33
Profiel
PorscheForum Rakker
992.1 GT3 964 C2 930 Macan Turbo ex 991.2 GT3 ex 997 GTS ex 997 S ex 996 4S
Rotterdam
van mijn 964 besloegen de ramen ook vrij snel. Nu heb ik sinds 1 maand deze auto-ontvochtiger van conrad erin liggen en dat scheelt stukken. Werkt in mijn situatie goed en het mooie is dat ze zwart zijn en niet opvallen als je ze ergens achter een stoel legt. Voordeel is ook dat ze herbruikbaar zijn dus geen gedoe met navullen of zo.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/855975/ThoMar-Auto-luchtontvochtiger-Zwart?ref=searchDetail

12 jan 2014 22:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Mijn wagen staat altijd binnen. Maar bij tripjes van een paar dagen waarbij hij buiten staat herken ik dit niet. Lijkt me echt onzin dat dit normaal is. Er moet ergens een vochtbron zijn.
Verder komt het ventilatie systeem 100% overeen met de 991. Die hebben echt niet allemaal beslagen ruiten. Begrijp niet dat een PC komt met de aloude smoes "dat doen ze allemaal".

12 jan 2014 23:19
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Hoopgevende reacties, waarvoor dank! :thumleft:

Dat er een oorzaak zou kunnen zijn vind ik al mooi (pollenfilter), dat een 981 deze problemen niet hoort te hebben vind ik een plezierige bevestiging, dat de laatste 5 minuten airco uit zou kunnen helpen is weliswaar symptoombestrijding, maar zekere het proberen waard, net als 'ad ultimo' de vochtvreters..........waarbij ik van harte hoop dat het nooit zo ver hoeft te komen, maar als het dan met €15 opgelost is lijkt me dat overkomelijk. 8)

Kortom: dank voor de reacties tot nu toe! :cheers:

De luitjes bij PCG verstaan hun vak, dus die laat ik het uitzoeken, waarbij ik in ieder geval de suggestie van het interieurfilter bij een kopje koffie zal laten vallen :wink:

12 jan 2014 23:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Den Haag
Hier nog even link naar bovengenoemde topic wel zo makkelijk: viewtopic.php?f=9&t=40391

13 jan 2014 0:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Porsche 911 2003
Waterland
Alle DD hebben dit probleem, alleen met de 964 had ik dit niet..... :roll: en daar had ik het juist bij verwacht.

V70 is het ronduit storend, heeft vlgns mij met de afwatering oid te maken.....actie moet nog ondernomen worden...

13 jan 2014 0:30
Profiel
Moderator
PF #57
niks vochtig? matten of onder de matten, deurbekleding (onderaan?)?

13 jan 2014 12:46
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Vergeet ook niet de ramen aan de binnenkant goed schoon te houden. Dit scheelt een stuk.

13 jan 2014 13:51
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
In de V70 een natte mat aan bestuurderskant.....wordt zo nagekeken...

13 jan 2014 13:53
Profiel
PorscheForum Junkie
964
En zoals hierboven al beschreven, ac uit 5-10 min voordat je op de einbestemming geraakt en hierdoor het int.filter de kans geven om op te drogen, naast vocht voorkom je indd ook nare luchtjes, schimmel, etc.
En naar alle waarschijnlijkheid geen beslagen ramen de volgende ochtend. Tenzij het heel vreemd weer is natuurlijk ;)

13 jan 2014 13:56
Profiel
PorscheForum Junkie
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
soms zit de folie aan de binnenzijde zijde van de deur niet goed, daardoor loopt het water via de deur de wagen in.
onze bmw heeft het ook, knap irritant.

13 jan 2014 13:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Gem. Overbetuwe
Dank voor alle suggesties!

De auto is droog van binnen, behoudens de ramen dan (waarbij vandaag na een langere rit de binnenkant van de voor- en achterruit weer dicht zitten van de condens, de zijruiten zijn onbeslagen).
Los van alle goede tips blijf ik van mening dat de auto gewoon na het stilzetten met onbeslagen ruiten moet staan.

Nog een beetje gekker vandaag: de binnenkanten van mijn beide koplampen zijn nu ook beslagen......hellup :shock:

Deze week breng ik 'm weg. Van de vorderingen houd ik jullie op de hoogte.

13 jan 2014 22:28
Profiel
Moderator
PF #57
steef schreef:
In de V70 een natte mat aan bestuurderskant....

Misschien eerst even langs de uroloog... :wink: Maar op een bepaalde leeftijd schijnt dat normaal te zijn hoor...

13 jan 2014 23:04
Profiel
PorscheForum Rookie
957 Cayenne ('08)
Porcay schreef:

De auto is droog van binnen, behoudens de ramen dan (waarbij vandaag na een langere rit de binnenkant van de voor- en achterruit weer dicht zitten van de condens, de zijruiten zijn onbeslagen).
Los van alle goede tips blijf ik van mening dat de auto gewoon na het stilzetten met onbeslagen ruiten moet staan.

Nog een beetje gekker vandaag: de binnenkanten van mijn beide koplampen zijn nu ook beslagen......hellup :shock:

Condensvorming in de koplampen is normaal, zie ook de site van Hella: http://www.hella.com/produktion/HellaBE ... rdicht.jsp

13 jan 2014 23:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Gem. Overbetuwe
Wow, dank @957driver, dit is echt behulpzaam :thumleft:
Fijn dit nu te weten, beslist een aandachtspunt minder. :cheers:
Nou nog zo'n site voor condens op de binnenramen en dan ben ik weer helemaal blij :mrgreen:
(Verder voorkomt dit bericht dat ik 'domme' vragen ga stellen jn Heteren, dus dubbelblij! :ba: )

13 jan 2014 23:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Den Haag
Porcay schreef:

Lijkt mij ook redelijke eis bij moderne nieuwe auto, dus zeker terecht om er even langs te gaan. En te vragen dat ze er serieus naar kijken en niet zo maar af laten doen met: "ja het is kleine ruimte, he".

14 jan 2014 0:23
Profiel
Ik heb hetzelfde probleem met mijn BMW3 (laatste type). Ik heb onlangs de interieurfilter laten vervangen en dit scheelt iets.
Ik heb dit soort problemen echter nooit met de Audi's (3 x A4), ben hier dus niet tevreden over.

BMW dealer heeft tevens aangegeven dat je de auto niet op de ECO stand moet instellen omreden dat je airco dan minder doet..........., die ECO stand gaat er elke morgen direct af......

14 jan 2014 12:48
PorscheForum Rakker
Porsche 964 Carrera 2 Cobalt blauw en een trackday 944 S2
ruud janssen schreef:
soms zit de folie aan de binnenzijde zijde van de deur niet goed, daardoor loopt het water via de deur de wagen in.
onze bmw heeft het ook, knap irritant.

Dat is inderdaad een BMW-kwaaltje. Als je de binnenbekleding los haalt, kun je zelf een nieuwe folie aanbrengen. Scheelt natte fouten en beslagen ramen :mrgreen:

14 jan 2014 14:13
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Den Haag
En hebben ze het kunnen oplossen voor je?

18 jan 2014 16:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Gem. Overbetuwe
Auto is nu in Heteren, sinds donderdag. Aanstaande woensdag ga ik 'm ophalen. De misschien lange duur is door mijzelf bepaald; ik heb 'm een paar dagen niet nodig en wil ze ruim de gelegenheid geven e.e.a. na te kijken. Verwacht eind komende week met weer wat ritjes duidelijkheid te hebben.
Dank voor de belangstelling!

19 jan 2014 0:34
Profiel
PorscheForum Junkie
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit
Blijf het zo bijzonder vinden dat veel berijders - waarschijnlijk getriggered door die verleidelijke stand "AUTO" - gewoon continu met airco aan rijden. Ik zou zeggen rijd bij normaal, d.w.z. niet al te nat weer, eens een tijdje met airco "UIT". Gewoon werken met (handmatige) circulatie. 10 tegen 1 dat het vochtgehalte in de cabine en op de ruiten veel meer binnen de perken blijft. Die airco unit zorgt toch steeds (automatisch) voor een grote afwisseling van de natuurlijke, iets vochtige, lucht naar (zeer) droge lucht in de cabine door de airco. En vice versa. Dat geeft per definitie beslagen ramen.

Mijn credo (werkt voor mij al jaren): airco aan alléén als het echt nodig is. Midden in de zomer, wanneer je instapt in een gloeiend hete cabine, en aanlaten bij meer dan 22 graden buitenlucht. En bij zeiknat weer (buiten), waarbij steeds de ramen beslaan. Daarnaast helpt het enorm, om regelmatig de aangekoekte vettige aanslag echt te verwijderen van de binnenzijde van de ramen. Veeg er langs met een witte tissue, en je weet meteen wat (aangekoekt) fijnstof is.
Oh ja, enne: "airco uit" scheelt ettelijke peekaa's! :cheesy:

19 jan 2014 2:16
Profiel Twitter 
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: Binnenramen Cayman 981 beslagen na afloop rit
In mijn beleving mag zo'n auto alleen zo beslaan, als je er een grote natte hond in zet die zit te hijgen na twee uur op het strand te hebben gerend. En anders niet.

Ik heb geen extra tips buiten de hierboven genoemden. Acceptabel is het zeker niet.

19 jan 2014 11:38
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende