Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:22

Antwoord op onderwerp  [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
modificatie koelsysteem 996 en 997 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 cabrio, bj 1999
Dronten
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Cloaca schreef:
Dus wat je eigenlijk doet is het volume koelvloeistof laten toenemen.... oftewel het system vergroten....
Hoe meer vloeistof.... des te minder het systeem reageert op veranderingen....

Ja, en ik denk een grotere opbrengst van de waterpomp.....

13 feb 2014 17:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Ben ook heel benieuwd, tevens ook of het voor de 3,6 zin heeft. Ik geloof niet dat ik een temp issue heb, de meter staat altijd hetzelfde eigenlijk. Oliedruk wanneer warm/heet op een 2 Bar bij stationair. Wel slaan de fans voorin vaak aan, eigenlijk vrij snel na starten al.

Ben met name benieuwd wat Michel gedaan heeft, uitbreiding van het systeem kan ik me niet veel bij voorstellen, kan er toch moeilijk een vat koelvloeistof naast zetten..(de kofferbak stelt al niet veel voor zeker niet met een C4 :-)

13 feb 2014 22:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Als je fans snel aanslaan na t starten heb je of je airco aan staan of je hebt een heel groot probleem. ..

13 feb 2014 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Even over cylinderschade en koelvloeistof.

Cylinders 4,5 en 6 worden minder goed gekoeld.
De waterpomp gemonteerd op de linker carterhelft pompt het koelwater rechtstreeks cylinder 1,2 en 3 in.
Cylinder 4,5 en 6 krijgen koelwater dat door de pomp door een groot waterkanaal gepompt word, dit kanaal bevind zich in de carterpan en warmt hierdoor op. Ook komt dit koelwater langs het oliefilter en word boven cylinder 6 door een warmtewisselaar gepompt.
Cylinders 1, 2 en 3 worden dus wat minder warm dan de tegenoverliggende 3.

In 9 van de 10 alle gevallen m.b.t cylinderschade betreft het cylinder 4, 5 of 6.

Voor de 3.6 geld hetzelfde dus ik denk dat het ook voor de 3.6 motor zinnig is meer koelvloeistof door de motor te laten stromen zodat de ook cylinders 4,5 en 6 beter gekoeld worden.

Www.auto-resto.nl

14 feb 2014 21:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
resto schreef:

Ik heb een tiptronic eindeloos door de stad gereden en daarna 2 uur staionair laten draaien, geen temperatuurs issues meer.
Het koelsysteem heeft eindelijk capaciteit genoeg nu.

Ik ga een youtube voor en na aanpassing maken.

Da's de mijne!. :cheers:

14 feb 2014 22:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Heb met mn 4sje opgehaald bij michel....met 1 woord...geweldig...heb 1 bar oliedruk erbij stationair. ..komt veel sneller op temperatuur. .en als ie eenmaal op temperatuur is blijft hij super constant..maakt niet uit hoe je ook plankt...michel super bedankt..ben helemaal tevreden. .

15 feb 2014 0:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
mooie modificatie :res: ,is het nu ook zo dat je een soort van "geen plof garantie erbij krijgt na deze mod ? Michel

15 feb 2014 11:02
Profiel WWW Facebook 
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
@michel: mooie mod. Ben dan ook zeker geinteresseerd... Twee vraagjes, zodat ik het ook begrijp:
- dat meer koelvloeistof meer koelvermogen oplevert snap ik. Maar je blijft zitten met het verhaal dat de ene cylinderbank de koelvloeistof beter aangevoerd krijgt dan de ander. Of wordt daar ook eea aan veranderd?
- waarom is een hogere oliedruk beter? Betekent toch dat de olie dikker is en, wellicht, niet op de optimale temperatuur/viscositeit is. Wat is dan eigenlijk de ideale oliedruk bij stationair?

en eigenlijk nog een vraag: betekent dit dat de hartech mod zoals je bij mijn auto gedaan hebt niet afdoende is?

15 feb 2014 11:16
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Hoe kan het dat de oliedruk is toegenomen door deze modificatie, Hartwiek?

Oh, ik zie dat mijn vraag eigenlijk in het verlengde ligt van de vraag van Mick.

15 feb 2014 12:41
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Volgens mij lagere temp = dikkere olie = hogere druk.

15 feb 2014 12:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Idd...de olie word normaal veel en veel te warm..wat resulteert in te dunne olie...wordt de olie te heet dan verliest hij zijn smerende eigenschappen met grote kans op stukken aan de rechtse cilinderbank...als ik het goed begrepen heb.

15 feb 2014 12:55
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
resto schreef:

De waterpomp gemonteerd op de linker carterhelft pompt het koelwater rechtstreeks cylinder 1,2 en 3 in.
Cylinder 4,5 en 6 krijgen koelwater dat door de pomp door een groot waterkanaal gepompt word, dit kanaal bevind zich in de carterpan en warmt hierdoor op. Ook komt dit koelwater langs het oliefilter en word boven cylinder 6 door een warmtewisselaar gepompt.

In 9 van de 10 alle gevallen m.b.t cylinderschade betreft het cylinder 4, 5 of 6.

Voor de 3.6 geld hetzelfde dus ik denk dat het ook voor de 3.6 motor zinnig is meer koelvloeistof door de motor te laten stromen zodat de ook cylinders 4,5 en 6 beter gekoeld worden.

De rechter cylinderbank is dus gevoeiliger voor gebreken gebleken en de peilen wijzen naar het temperatuur verschil zoals ook algemeen bekend is.

Waar ik voor zorg is dat beide banken dezelfde koelwater temperatuur krijgen en zorg je er zo voor dat de cylinders ook allemaal evenveel uitzetten, de zuigers gekoeld door de olie krijgen allemaal de dezelfde koeling, dit doet de olie die erop gespoten word.
In de oude situatie zetten de cylinder 4,5 en 6 meer uit ten opzichte van de zuigers en zouden dus meer kantelen.

Wat ook belangrjik is dat de olietemperatuur niet te veel verschilt van de koelwatertempratuur zodat de cylinders niet te veel krimpen / uitzetten t.o.v. de zuigers. De temperatuur moet dus ook niet te veel fluctueren.

De 3.4 laat veel meer schommeling in temperatuur zien dan de latere 3.6 en 3.8 motor, komt omdat deze 10ltr. meer koelwater hebben en dat is gunstig.
Echter blijf je dan met het probleem is temeratuurverschil tuusen de linker en rechterbank zitten, ze gaan ook stuk en wat ik tot nu toe heb gezien ook allemaal cylinder 4,5 en 6.

Nog een bijkomend iets is dat er zuigers met desaxatie worden gebruikt. Een boxermotor zou volledig gespiegeld moeten zijn dus als een zuiger aan de rechter kant positieve desaxatie heeft zou je dat links ook verwachten. Vreemd genoeg is dit niet het geval, iets wat ik heel vreemd vind.
De linker bank heeft negatieve desaxatie, iets wat je ziet bij hoogtoerige race motoren, hierbij wilt men zo min mogenlijk wrijving aan de werkzijde van de zuiger om wrijving en vermogensverlies te beperken.
De rechterbank het tegenovergestelde en deze maakt dus veel meer contact met de werkzijde (hetzij met minder impact bij kanteling)Volgens de theorie van desaxatie zou deze zijde minder moeten slijten maar juist hier zien overmatige slijtage (cylinder 4,5 en 6).

Ik vermoed dat de combinatie van temperatuur en desaxatie aan cylinders 4,5 en 6 de problemen verorzaakt. De werkzijde van cylinder 4,5 en 6 ligt trouwens aan de bovenzijde van de cylinder, deze zijde word door het koelwater ook nog eens als laatste gekoeld.

Www.auto-resto.nl

15 feb 2014 14:36
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Ik heb bewondering voor resto, als hij het probleem zo heeft opgelost. Maar het blijft natuurlijk verbazingwekkend dat porsche dit zelf nooit afdoende heeft weten te behandelen met alle garantiegegevens en ingenieurs die hen ter beschikking stonden..

Maar misschien kunnen we nu met gerust hart weer 996 en 997 kopen! Mits ge-resto'd...

15 feb 2014 15:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
Dit zou dus wel eens de oplossing kunnen zijn! Dit heeft zeker mijn interesse. Ik ben benieuwd naar de ervaringen die nu opgedaan gaan worden. Hou ons op de hoogte.

15 feb 2014 16:21
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Ik hoop het.
Meer verschil tussen de linker en rechter bank is niet te vinden.heb goede hoop.

Www.auto-resto.nl

15 feb 2014 16:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Inmiddels heb ik vijf auto's aangepast en zijn de resultaten per auto identiek.

Www.auto-resto.nl

15 feb 2014 16:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Michel, wat en hoe ben je van plan om te checken dat het kwaad niet reeds geschied is in het motorblok, alvorens de modificatie door te voeren? Kan mij voorstellen dat bij een aantal blokken al beginnende of gevorderde motorschade is te zien. Dan is misschien een andere aanpak benodigd. Moet sowieso de kop eraf om de modificatie door te voeren?

15 feb 2014 17:56
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
resto schreef:
resto schreef:

De rechter cylinderbank is dus gevoeiliger voor gebreken gebleken en de peilen wijzen naar het temperatuur verschil zoals ook algemeen bekend is.

Waar ik voor zorg is dat beide banken dezelfde koelwater temperatuur krijgen en zorg je er zo voor dat de cylinders ook allemaal evenveel uitzetten, de zuigers gekoeld door de olie krijgen allemaal de dezelfde koeling, dit doet de olie die erop gespoten word.
In de oude situatie zetten de cylinder 4,5 en 6 meer uit ten opzichte van de zuigers en zouden dus meer kantelen.

Wat ook belangrjik is dat de olietemperatuur niet te veel verschilt van de koelwatertempratuur zodat de cylinders niet te veel krimpen / uitzetten t.o.v. de zuigers. De temperatuur moet dus ook niet te veel fluctueren.

De 3.4 laat veel meer schommeling in temperatuur zien dan de latere 3.6 en 3.8 motor, komt omdat deze 10ltr. meer koelwater hebben en dat is gunstig.
Echter blijf je dan met het probleem is temeratuurverschil tuusen de linker en rechterbank zitten, ze gaan ook stuk en wat ik tot nu toe heb gezien ook allemaal cylinder 4,5 en 6.

Nog een bijkomend iets is dat er zuigers met desaxatie worden gebruikt. Een boxermotor zou volledig gespiegeld moeten zijn dus als een zuiger aan de rechter kant positieve desaxatie heeft zou je dat links ook verwachten. Vreemd genoeg is dit niet het geval, iets wat ik heel vreemd vind.
De linker bank heeft negatieve desaxatie, iets wat je ziet bij hoogtoerige race motoren, hierbij wilt men zo min mogenlijk wrijving aan de werkzijde van de zuiger om wrijving en vermogensverlies te beperken.
De rechterbank het tegenovergestelde en deze maakt dus veel meer contact met de werkzijde (hetzij met minder impact bij kanteling)Volgens de theorie van desaxatie zou deze zijde minder moeten slijten maar juist hier zien overmatige slijtage (cylinder 4,5 en 6).

Ik vermoed dat de combinatie van temperatuur en desaxatie aan cylinders 4,5 en 6 de problemen verorzaakt. De werkzijde van cylinder 4,5 en 6 ligt trouwens aan de bovenzijde van de cylinder, deze zijde word door het koelwater ook nog eens als laatste gekoeld.

Ik denk dat deze afbeelding laatstgenoemde opmerking verduidelijkt

Afbeelding
:salut:

15 feb 2014 17:58
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Dat schept duidelijkheid denk ik. Dank!

Www.auto-resto.nl

15 feb 2014 18:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Zoals getekend is het correct. Echter doet porsche dit niet. Ze hebben de zuiger van bank 1 eigenlijk verkeerd om. Bij de 3.4 kan het niet anders ivm inlaatklep uitsparingen die boven moeten zitten. Ze hadden zuigers voor de linker bank moeten maken en omgekeerde voor de andere kant. De 3.6 kun je gewoon omdraaien omdat de klep uitsparingen alle 4 gelijk zijn.
Ik draai ze nu aan de rechter zijde om en zouden dan netl zo slijten als de linker 3....

Www.auto-resto.nl

15 feb 2014 18:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Op de tekening is de desaxatie niet weergegeven zie ik nu.
De beide piston pennen liggen volgens de tekening in lijn met het hart vd krukas maar in het echt zit er 2mm verplaatsing in.

Www.auto-resto.nl

15 feb 2014 18:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
F360M
Gaaf project michel!

15 feb 2014 19:43
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
RichardP schreef:
Michel, wat en hoe ben je van plan om te checken dat het kwaad niet reeds geschied is in het motorblok, alvorens de modificatie door te voeren? Kan mij voorstellen dat bij een aantal blokken al beginnende of gevorderde motorschade is te zien. Dan is misschien een andere aanpak benodigd. Moet sowieso de kop eraf om de modificatie door te voeren?

Is het idd mogelijk om de cilinderwanden te controleren op schade?
Dan koop je voor 15K een goede 996,modificatie er op loslaten en knallen maar :drive:

Goed bezig Michel :thumleft:

Zou bijna.......... :shock:

Nee :lol:

15 feb 2014 22:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
@Hartwiek: laten we het maar op de airco houden dan :-)

@Michel: wanneer komt dit commercieel beschikbaar denk je, ik heb net het IMS lager laten doen, wanneer ik dit lees lijkt het me logisch dit ook te laten doen. Is het veel werk, komen er extra slangen of andere zaken aan te pas, wordt het een modificatie die in een dag gedaan kan gaan worden, praktische vragen dus..de theorie lijkt me in ieder geval zeer aannemelijk..

Heel beniewd (nogmaals, een 3,6 december '03)

16 feb 2014 1:32
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
André schreef:
RichardP schreef:

Is het idd mogelijk om de cilinderwanden te controleren op schade?
Dan koop je voor 15K een goede 996,modificatie er op loslaten en knallen maar :drive:

Goed bezig Michel :thumleft:

Zou bijna.......... :shock:

Nee :lol:

Je kunt de bougies verwijderen en de cilinderwanden controleren op schade met een endoscoop. Iets waatvan ik vind dat bij een akk moet gebeuren.

Er komen geen koelslangen of dergelijke bij. Je ziet van de ingreep niets terug.
Vanaf aankomende week beschikbaar.
Montage en controleren kost een hele dag.

Www.auto-resto.nl

Laatst bijgewerkt door resto op 16 feb 2014 14:14, in totaal 1 keer bewerkt.

16 feb 2014 12:49
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende