Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 13:59

Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
winterbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: winterbanden
Zit nu in de Alpen. Morgen 12 graden :shock: .

06 maart 2014 21:58
Profiel
Moderator
PF #57
Elferhenkie2 schreef:
horn schreef:
boven de 7 graden - bye bye winterbanden...

Lijkt me lastig te bepalen.... :oops:

bedoelde dat boven de 7 graden winterbanden een slechtere keus zijn dan zomerbanden. ik zweer bij winterbanden, maar denk dat ik deze winter mijn winterbanden er beter onderuit had kunnen laten.

06 maart 2014 22:56
Profiel
PorscheForum Junkie
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Maar wanneer 7 graden? Middagtemperatuur?

Volgende week kan het wel vriezen overdag :wink:

Buiten dat:
Weet niet of je de onafhankelijke tests hebt gelezen, maar een zomerband presteert meestal rond (en onder)het vriespunt nog altijd beter zonder sneeuw of ijzel. :scratch:

06 maart 2014 23:26
Profiel
PorscheForum Rakker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
tsjonge, wat een discussie met de lente in het zicht.

mijn P staat al weer buiten, een paar klusjes en dan weer gaan

maar, op mijn DD en het cliootje van mijn vrouw in de winter zeker winterbanden, maar dan wel goeie van Vredestein.

geen extra geluid, geen gepiep, prima grip ook bij warm, maar in moeilijke omstandigheden beduidend meer grip. Alleen volgens mij slijten die dingen veel sneller, maar dan ook veel sneller - zeker bij warm weer.

als ik de P dagelijks zou rijden, ook in de winter, dan zeker op winterbanden. Ben één keer verrast in Taunus gebergte (vlak boven Frankfurt) met sneeuw en ijs half April met de P en dat voelde heel beroerd op die bergwegen (terwijl ik heel behoorlijke Pirelli's P7 eronder heb liggen).

Winterbanden zijn zeker een aanwinst. Heb alleen gister de clio weer op zomerbanden gezet, was een warme klus.

07 maart 2014 0:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 4S
wolf schreef:
zondag 17 graden jongens.

hahaha
mooi de winter weer doorgekomen op de "zomer"-bandjes :thumleft:
Winterbanden zijn voor angsthazen :salut:

07 maart 2014 0:25
Profiel
Moderator
PF #57
Cazzo Super Veloce schreef:
Winterbanden zijn voor angsthazen :salut:

heb te vaak situaties meegemaakt tijdens de jaren dat ik in Frankfurt werkte en wekelijks Amsterdam-Frankfurt en vv reed, waarin ik met mijn BMW met winterbanden in Duitsland de heuvel op kwam tussen de vrachtwagens in, terwijl al het dappere volk met zomerbanden de vluchtstrook opzocht. Omdat ze gewoon niet verder konden. Maar rij lekker op je zomerbanden, wie betaalt bepaalt. Ik gooi in november graag weer mijn winterbanden onder de auto.

07 maart 2014 7:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Cazzo werkt vast niet in Frankfurt, in NL weinig problemen op normale banden, ook niet in de sneeuw.... :drive:

07 maart 2014 9:56
Profiel
993 4S
En zo ist :thumleft:

07 maart 2014 10:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Huizen
ben het met al diegenen die in NL niet met winterbanden willen rijden niet eens. Met mijn DD gewoon in mijn dorp 1 jaar geleden, ijzige omstandigheden gewoon remmen om linksaf te gaan, vliegt er iemand achterop, (coronel neefje met vrijwel nagelnieuwe alfa), gewoon omdat mijn auto veel beter vertraagde dan de zijne (op zomerbanden).

ook lesje van mezelf. vrouwlief in clio op zomerbanden onder ijzige omstandigheden, wil bocht omgaan, auto gaat rechtdoor, stopt tegen stoeprand. Geen probleem volgens mijn vriendinnetje, alleen stuur staat 'iets' anders.

ben daarna maar op zoek naar een mooi wintersetje gegaan.....

ik ben dus zeker voorstander van winter rubbers. Is echt veel beter en kost feitelijk niets meer

07 maart 2014 23:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Oké, heel heel soms heb je ijzig wegdek, maar veel vaker droog of nat koud wegdek.

Een zomerband heeft in dat geval nog steeds een kortere remweg en zou dus degene met winterbanden achterin kunnen knallen :wink:

En die kortere remweg is aangetoond in meerdere onafhankelijke tests (dus niet door bandenfabrikanten of overkoepelende organisaties)

Citaat:
Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden.

Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip.

Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’

Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.

08 maart 2014 0:36
Profiel
PorscheForum Rakker
924S M755
Leieland
Dus toch, remweg x2 bij sneeuw en ijs. Doe er ook al maar aanvriezende mist, regen op bevroren ondergrond en rijm bij. Allemaal van die zaken die je om 8u 's morgens nog tegenkomt op een zonnige winterdag met +15°C op de middag. Bij pech zelfs midden op de dag in een lommerrijke bocht, met je zonnebril op.
Wat met mooi blinkend nieuw asfalt bij lage temperaturen? Misschien ook remweg x2? Goed geraden. :thumleft:

Voor de rest onthou ik dat op droog wegdek ik al echt moet bij het vriespunt rijden om een fatsoenlijke winst te maken. Maar dat wist ik al, lekker op 4 banden tegelijk gecontroleerd slippen door de 90° bocht met winterbanden bij +10°C en aan nauwelijks 50 km/u. Heftig. :pale:
(Wel overzichtelijke kale bocht kiezen :res: en ff opletten dat er niemand in de buurt is. :mrgreen: Ik rij verplicht Prius :ass: en dat ding gedraagt zich als een transaxle :salut: met al dat lood op de achteras.)

08 maart 2014 3:21
Profiel
Moderator
PF #57
lekker doen wat je zelf wil. wil je een flinke tinus zijn die de hele winter op zijn zomerbanden rijdt; lekker doen. kies je ervoor om winterbanden te monteren; lekker doen. lekker zelf weten.

08 maart 2014 8:32
Profiel
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Iedereen moet zijn verstand eens gebruiken, is beter dan "lekker zelf weten".
Stel je voor: je rijdt na een nachtje vorst lekker zelf betweterig een rondje om de kerk op je zomerbandjes.
Even het gas erop op de buitenweg en er steekt een fietser over.
Vol in de remmen, net 2m te laat stil en de fietser in het ziekenhuis of erger.
Op winterbanden stond je op tijd stil.
Zoiets vergeef je jezelf niet.

Zomerbanden laten zitten: kan, maar dan wel rijden met verstand.

09 maart 2014 20:25
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
zolang het niet verplicht is, moet je het toch echt lekker zelf weten...

09 maart 2014 20:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Vergeef je jezelf wel dan als je datzelfde overkomt op winterbanden bij een droog wegdek terwijl je op zomerbanden 2 meter eerder stilstond? :roll:

Sterker nog, in de door jou geschetste situatie sta je op zomerbanden waarschijnlijk eerder stil :idea:

09 maart 2014 20:36
Profiel
nu Alpine en Lotus
MAG je het lekker zelf weten..., klopt helemaal, valt allemaal binnen de wet.
Je MAG ook doorrijden met 1,6mm banden op kletsnatte en zelfs besneeuwde wegen, en er ook 80km/h mee bergaf buiten de bebouwde kom etc etc...
Wat ik bedoel snap je denk ik wel :roll:
Je kunt niet alles in regeltjes vatten (ja dit toevallig wel haha) en hier heb ik ook een hekel aan, iedereen moet gewoon zijn verstand gebruiken en er naar handelen.

Elferhenkie: ja als de weg helemaal droog is waarschijnlijk wel, maar niet met een vorstlaagje of nattigheid.
Maar dat was niet de strekking.

09 maart 2014 20:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Wat is dan wel de strekking?? :scratch:

09 maart 2014 20:43
Profiel
nu Alpine en Lotus
Dat iedereen zijn verstand moet gebruiken en zich goed moet realiseren waar hij/zij mee bezig is.
Je bent met een potentieel moordwapen onderweg...

09 maart 2014 20:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Ok, maar je schreef dit:

Remmel schreef:
Stel je voor: je rijdt na een nachtje vorst lekker zelf betweterig een rondje om de kerk op je zomerbandjes.

Vandaar dat ik dacht dat dit de strekking was.

Jij bedoelde dus eigenlijk dat "Even het gas erop op de buitenweg" de strekking was.

09 maart 2014 21:04
Profiel
993 4S
Ach het is voor sommige mensen gewoon moeilijk om toe te geven dat ze het slachtoffer zijn van de banden maffia...
Maar blijf er vooral in geloven en je geld daar aan uitgeven, is goed voor de NL economie :thumleft:
ik heb het over NL, niet over D of wintersportlanden, waar winterbanden zeker meerwaarde hebben)

09 maart 2014 21:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Huizen
ik ben geen moraal ridder, zeker niet.

maar proefondervinderlijk heb ik uitgevonden dat winterbanden in de winter gewoon beter zijn dan zomerbanden in de winter. Net zoals dat zomerbanden in de zomer beter zijn dan winter banden in de zomer.

dat is gewoon een feit en door vele landen om ons heen al min of meer bij wet geregeld.

dus, vanuit een persoonlijk verantwoordelijkheids perspectief, waarbij je er vanuit gaat dat je het maximale doet voor de verkeersveiligheid, kan je er feitelijk niet omheen om je banden keuze op het seizoen aan te passen. Ik weet, het is geen wettelijke plicht, maar toch, in je achterhoofd weet je beter.

en ik blijf erbij, het zijn geen extra kosten, alleen maar een extra investering, dat is heel wat anders.

09 maart 2014 22:00
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Gewoon vannacht de winterbanden eronder en in de loop van morgenochtend weer terug naar de zomerbandjes.

Simpel toch.

09 maart 2014 22:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Zoals Cazzo ook al aangeeft is NL niet te vergelijken met omliggende landen, zolang een winter in NL nog grotendeels bestaat uit temperaturen (ver) boven het vriespunt zijn winterbanden vaker nadelig dan voordelig.

Als je de tests van de bandenfabrikanten mag geloven is een zomerband beneden de 7 graden waardeloos, pak je de onafhankelijke tests, dan presteert een zomerband nog altijd beter zonder sneeuw en ijs zelfs bij een temperatuur beneden het vriespunt.

09 maart 2014 22:20
Profiel
993 4S
Onverantwoord, die winterbanden.

10 maart 2014 0:38
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4