Auteur |
Bericht |
Kappi2907
|
Olie peil 964
All, Lijkt erop dat met koud weer de olie meter een lager niveau aangeeft, dan met warm weer.
Iemand dezelfde ervaring?
|
25 maart 2014 23:18 |
|
|
bully
|
Re: Olie peil 964
Ook als de motor goed warm is? Koud is de olie wat dikker.
|
25 maart 2014 23:20 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Olie peil 964
Yep, ook als ie warm is.
|
25 maart 2014 23:21 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Olie peil 964
Beste Keppi,
Probeer even iets specifieker te zijn. Peilen met draaiende motor, motorolie op bedrijfstemperatuur?
Of bedoel je het niveau dat de meter op je dashboard na het aanzetten van het contact aangeeft?
Kennis genoeg hier....
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
25 maart 2014 23:26 |
|
|
bully
|
Re: Olie peil 964
Ook als je stil staat met stationair?
|
25 maart 2014 23:27 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Olie peil 964
Bij stationair, ik begrijp heel goed hoe oliepeil werkt bij een 964. Bedrijfsteml, 1 minuut stationair hangt de meter 5mm boven rood, week terug bij warm weer stond de meter net over het midden. Bij 3 graden zie ik dus een verschil op meter en peilstok.
Bij buiten temp boven 20graden klimt de meter tot icer het midden.
Strange.....
|
25 maart 2014 23:31 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Olie peil 964
Je ervaringen zijn niet uniek : 2 weken geleden veel kilometers gemaakt, kom thuis aan, even stationair laten draaien, niveau op het dashboard keurig halverwege tussen min. en max. Afgelopen weekend na een rit van 50 km. hetzelfde gedaan: niveau op min. .... ? Zal na de volgende rit wel weer anders zijn. Niet te snel conclusies trekken, even aankijken. En ja, peilen is nauwkeuriger.
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
25 maart 2014 23:45 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Olie peil 964
Ik zal dit weekend eens kijken. Olie zet uit. Ik verwacht dat daar het verschil ontstaat. Ik merk als de P goed op zijn donder heeft gehad olie niveau is gestegen. Olie druk stationair is 1,5-2, dus het zal allemaal wel goed zijn. Blijft spannend zo'n Porsche (-:
|
26 maart 2014 8:21 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Olie peil 964
Lijkt mij ook.... Maar het handigst is om naast het nieveau verschil ook het temperatuur verschil te weten...
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
26 maart 2014 10:44 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Olie peil 964
Afgelopen weekend bij 18graden buiten temp stond het oliepeil net onder het midden. Gisterenavond bij 5 graden net boven het rood. Dat zou een verschil van een 0,5 liter aanduiden gok ik.
|
26 maart 2014 10:49 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Olie peil 964
koud weer lager peil=normaal
_________________________________________ oud is beter
|
26 maart 2014 11:10 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Olie peil 964
Ik zal wel simpel zijn maar de buitentemperatuur mag toch niet van invloed zijn wanneer de motor ECHT VOLLEDIG op bedrijfstemperatuur is en dus de olie ook volledig op temperatuur? In deze situatie heeft de buitentemperatuur toch geen invloed meer op het peil?
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
26 maart 2014 13:29 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Olie peil 964
zie hem bij -10 maar eens op bedr temp te krijgen met frontcooler open. het zijn luchtkoelers henk.
_________________________________________ oud is beter
|
26 maart 2014 14:07 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Olie peil 964
Het metertje geeft een indicatie maar is niet heel zuiver. Bij mij wisselt de stand ook wat en op een warme dag heb ook ik het idee dat hij wat meer aangeeft dan bij temperaturen rond het vriespunt. Ik hoef trouwens nooit olie bij te vullen tussen de beurten dus het zal wel goed zijn.
|
26 maart 2014 14:24 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: Olie peil 964
ik denk dat de olie in de oliekoeler voorin een andere temperatuur heeft dan die in de motor. Minimaal is deze gelijk aan de buitentemperatuur (zal in de praktijk altijd warmer zijn) maar afhankelijk van de buitentemperatuur is het koelvermogen ook anders. Het volume van de vloeistof is dus afhankelijk van de temperatuur. Hier nog een handige online uitleg en online calculator: http://www.engineeringtoolbox.com/volumetric-temperature-expansion-d_315.htmlAls je het dus voor olie invult is het volume van 1 liter olie die je verwarmt van 20C naar 80C 1,042 liter. Een 964 heeft geloof ik 20 liter olie dus het totale verschil is dan 20 * 0,042 = 0,84liter. Ik heb mij laten vertellen dat het verschil tussen de bovenste en onderste stand van de 964 olieindicator ongeveer 1 liter is. Dit alles tezamen zal je dan denk ik wel een verschil merken tussen koud weer 0C en warm weer 20C.
|
26 maart 2014 14:26 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Olie peil 964
I stand corrected. Ik dacht er dus inderdaad iets te simpel over
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
26 maart 2014 14:31 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Olie peil 964
Olie inhoud 964 is 12liter. 12 * 0,042 = 0,5 liter.
Vraag me wel af of de viscoiteit een factor is die je mee moet nemen.
Tussen onder - boven van de 964 zit 1,75 liter olie. Dit afgezet tegen de halve liter die de olie uitzet moet het inderdaad zichtbaar zijn op de meter.
|
26 maart 2014 14:37 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: Olie peil 964
Cool nu snap ik zelf eindelijk ook waarom het olieindicator metertje altijd strak in het rood blijft staan zolang je motor niet echt lekker warm is. Er is een flink verschil in volume tussen olie op buitentemperatuur en olie op bedrijfstemperatuur. Pas als de olie op bedrijfstemperatuur is begint het metertje iets te doen.
|
26 maart 2014 14:39 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Olie peil 964
| | | | Driver4S schreef: ik denk dat de olie in de oliekoeler voorin een andere temperatuur heeft dan die in de motor. Minimaal is deze gelijk aan de buitentemperatuur (zal in de praktijk altijd warmer zijn) maar afhankelijk van de buitentemperatuur is het koelvermogen ook anders. Het volume van de vloeistof is dus afhankelijk van de temperatuur. Hier nog een handige online uitleg en online calculator: http://www.engineeringtoolbox.com/volumetric-temperature-expansion-d_315.htmlAls je het dus voor olie invult is het volume van 1 liter olie die je verwarmt van 20C naar 80C 1,042 liter. Een 964 heeft geloof ik 20 liter olie dus het totale verschil is dan 20 * 0,042 = 0,84liter. Ik heb mij laten vertellen dat het verschil tussen de bovenste en onderste stand van de 964 olieindicator ongeveer 1 liter is. Dit alles tezamen zal je dan denk ik wel een verschil merken tussen koud weer 0C en warm weer 20C. | | | | |
met andere woorden: warme olie heeft ongeveer 5% meer volume dan koude olie.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
26 maart 2014 16:04 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Olie peil 964
Vanmiddag ff de zon in gedoken. Oliepeil.....net over de helft.
Buitentemp heeft dus inderdaad invloed.
|
28 maart 2014 18:10 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Olie peil 964
Nou nee, dat zou in kunnen houden dat je olie nog niet allemaal in je tank zit... Dat heeft te maken met het "dry sump" principe.... Na verloop van tijd hebben de pompen de olie vanuit het blok weer allemaal in het oliereservoir gepompt. Dat gaat niet binnen enkele seconden....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
28 maart 2014 18:48 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Olie peil 964
dat is het niet, de olie thermostaat is nog niet open en die olie draait nog niet mee, het tankje kan dus nooit op level komen zou dat wel zijn bij koude motor zit deze te vol
de terug voer pomp vanuit het blok heeft een capiciteit van 1,84 de capiciteit van de oliepomp die het blok voed
die op zijn beurt 65 liter rond pompt per minute en daarvan word 17 liter gebruikt om de zuigers te koelen door sproeiers, vandaar olie gekoeld en niet echt luchtgekoeld enz enz
_________________________________________ remmen is angst
|
28 maart 2014 20:35 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Olie peil 964
Mod by horn: je hoeft niet te quoten als je op de laatste post reageert. Dat houdt het forum leesbaar Hoi Rob, ik vind dit een interessant topic, maar ik snap helemaal niets van jouw uiteenzetting (in telegraafstijl). Kun jij iets uitgebreider omschrijven hoe het smeersysteem precies werkt (dry sump zegt mij wel iets)
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
28 maart 2014 20:46 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Olie peil 964
ja was op de iphone, bij een 964 de pomp die de motor smeert lever een capiciteit van 65 liter per minuut. de pomp die de olie vanuit het blok terug pomp naar de tank heeft een veel hogere capiciteit namelijk 1,84 x de smeer pomp zo ben je er van verzekerd dat er nooit teveel olie in het blok blijft en de olie snel genoeg weer in de tank zit om weer de olie pomp te voeden die zo belangrijk is voor het blok. als het blok koud is is de olie thermostaat nog gesloten en is de rechter olie koeler niet in gebruik ook daar bevind zich olie, geen idee hoeveel. pas als de thermostaat open gaat is alle olie beschikbaar en die word nu eenmaal sneller terug gepomp het tankje in dan eruit en vandaar een hoger peil. ok zou nooit tekst schrijver worden maar dit lijkt mij een stuk beter dan de vorige tekst
_________________________________________ remmen is angst
|
28 maart 2014 20:57 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Olie peil 964
Alleen als je niet weet hoe je peilen moet
|
28 maart 2014 20:58 |
|
|