Deze topic is grotendeels al meerdere keren behandeld maar het gaat mij om een specifiek voorval met bijbehorende vraag: namelijk bij mijn 996 C4 2001 met 220000 km zag ik gisteren bij een constante snelheid van zo'n 240 km/u (in Duitsland) eenmalig een echte grote flinke blauwe rookwolk in de achteruitkijkspiegel. Daarop ging het waarschuwingslampje rechts op het dashboard knipperen. Schrok mij een hoedje. Gas teruggenomen en bij 100 km/u ging het oranje waarschuwingslampje uit. Vervolgens op de eerst volgende parkeerplaats gestopt en 10 minuten gewacht. Daarop weer gaan rijden en de eerste 20 km 100 km/u aangehouden en toen weer wat harder (tot 180 km/ u) gaan rijden. Is niet daarna niet meer voorgekomen. Mijn specifieke vraag is dan kan het ook voorkomen dat de olieschraapveren waar in eerdere topics over wordt gesproken een keer "vast blijven zitten". Wat vervolgens deze rookpluim heeft veroorzaakt. Eigenlijk durf ik na aanleiding hiervan met mijn 996 niet meer volgas te rijden.
mvg Dikke Leo
Thuis gekomen blijkt vandaag het oliepijl ok te zijn. De oliedrukmeterwijzer en koelvloeistoftemperatuurmeter staan ook niet anders dan normaal.
05 mei 2014 23:31
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Re: Eén grote blauwe rookpluim bij hoge snelheid.
nee die dingen blijven niet bij 240 "een keer vast zitten"
_________________________________________ oud is beter
05 mei 2014 23:37
thedutchguy
ex 993 Targa
Re: Eén grote blauwe rookpluim bij hoge snelheid.
I fear for the worst
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
06 mei 2014 7:05
Peter
Geen Boxster 981 S meer
Re: Eén grote blauwe rookpluim bij hoge snelheid.
Welk lampje ging branden, rechts op het dashboard?
Het kan iets zijn zoals een kapotte olie/damp afscheider. Gewoon even langs de specialist/dealer rijden en na laten kijken. Laat je hier niet gek maken, daar zijn die gebakken lucht rijders namelijk gek op.
06 mei 2014 8:06
P-Track
Haarlem
Re: Eén grote blauwe rookpluim bij hoge snelheid.
Inderdaad niet meteen in paniek. Oliesererator is een goede mogelijkheid inderdaad. Toevallig net een heel stuk over gelezen op Rennlist, zie link hieronder. Erg veel overeenkomsten met jouw verhaal en met goede afloop. Of misschien net een oliebeurtje gedaan en iets teveel gevuld? Hoe ziet de olie eruit?
Een knipperend "check engine" lampje (amberkleurig) zou duiden op zgn 'misfiring', oftewel onverbrande benzine in de uitlaat...
Succes ermee!
Siepel
06 mei 2014 21:44
Alfred996MKII
997.1 S Coupé,
ex 996 MKII
Re: Eén grote blauwe rookpluim bij hoge snelheid.
10.000km geleden ook 2x meegemaakt. Schrikken, olie gecheckt en niets aan de hand. Inmiddels al weer 10.000km gereden zonder problemen. Laat je dus niet gek maken.
_________________________________________ De precisie 911
06 mei 2014 22:19
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
Re: Eén grote blauwe rookpluim bij hoge snelheid.
olie checken om te beginnen natuurlijk goed: niet te weinig, ook niet te veel.
koelwater ook bekijken, niet alleen nivo maar ook kwaliteit: mooi helder, niet vet?...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
07 mei 2014 10:15
Dikke Leo
996 C4 2001
Re: Eén grote blauwe rookpluim bij hoge snelheid.
Iedereen bedankt voor de reacties. Het is inderdaad het engine check lampje wat brandde. Ik heb 1,5 week geleden een oliebeurtje laten doen. De olie is nog deze kleur als vorige week. Het koelwater is op de normale stand en ziet er niet anders uit dan ervoor (dit nm nog gecheckt voordat ik naar Zuid Duitsland ging). Hoop dat het eenmalig was. Weet op dit moment niet waar en wanneer ik weer eens top ga rijden. Hou jullie op de hoogte.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum