Auteur |
Bericht |
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Overrevs of überdreher
Wat wordt hiermee bedoeld? Is dat als de motor een keer in het rode is geweest, of na een schakelmisser vol het gas is ingetrapt en ver boven de 8000rpm is geweest? Oftewel: wat zijn de criteria, en is dit een officiële Porsche-term? Wat zijn de gevolgen van zo'n überdreher? Hoe kan dit uitgelezen worden, en kan je dit zelf doen? Oftewel: hoe kom je daar achter?
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
15 maart 2014 10:10 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: Overrevs of überdreher
Ik weet dat voor de 996 en 997 de overrevs (de keren dat je toerenteller in het rood gaat) wordt geregistreerd in het geheugen van het motormanagement. Dit kan dan later worden uitgelezen en afhankelijk van hoe vaak en hoeveel overrevs kan de garantie niet meer van toepassing worden verklaard. Af en toe een overrev van 500 toeren is geen issue maar als het heel vaak is gebeurd met grotere waarde kan het een probleem zijn. Weet niet hoe het met de oudere modellen zit. hier nog een post met met meer details: http://www.6speedonline.com/forums/997/250171-dme-over-revs-ranges-3-4-5-reported-ok.html
|
15 maart 2014 10:18 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Overrevs of überdreher
Tegenwoordig kun je toch verder dan max. ingestelde toerental gaan, injectie/ontsteking heeft allang ingegrepen... Tenzij je bijv. voluit optrekt in de 3 en per ongeluk in de 2 gooit ipv door naar 4.....tis me bijna gebeurd vanwege krampachtig vasthouden vd versnellingspook.....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
15 maart 2014 10:49 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Overrevs of überdreher
Volgens mij wordt het vooral gebruikt om aan te tonen of een auto een circuitverleden heeft of niet. Veel overrevs is waarschijnlijk circuitgebruik. Vooral van toepassing op GT3tjes
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
15 maart 2014 13:44 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Overrevs of überdreher
964 & 993 slaan het ook op.
|
15 maart 2014 14:57 |
|
|
CRB
997 C2
958 Cayenne
970 Panamera 4
991 C4S X51
971 Panamera ST
|
Re: Overrevs of überdreher
Wat ik me kan herinneren zat er een toerenbegrenzer op m'n 997 die gewoon alles afknijpt als ik in het rood kwam. Weet niet precies bij welk toerental, maar lijkt me dat het is bij het max acceptabele vlgs Porsche.
Wordt het in de toerenbegrenzer komen door het systeem al onthouden als overrevven? Dan ben ik benieuwd wat er dan staat opgeslagen in m'n oude 997.
_________________________________________ Wat is beter dan een Porsche? Twee Porsches...
|
07 mei 2014 10:32 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Overrevs of überdreher
Interessante post! Ik had geen idee dat het op deze wijze (in ieder geval voor de modernere P's) zo wordt bepaald. Meteen even verder gelezen. Ligt er bij een 997 aan wanneer de toerenbegrenzer ingrijpt: Range 1: 7300-7500 RPM Range 2: 7500-7700 RPM Range 3: 7700-7900 RPM Range 4: 7900-8400 RPM Range 5: 8400-9500 RPM Range 6: 9500-11000 RPM Volgens de sites worden deze 'ranges' opgeslagen.
|
07 mei 2014 11:18 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Overrevs of überdreher
Bij een nieuwe hebben overrevs gevolgen voor de garantie! Dus als je je motor in mekaar naait.... ....kijken ze gewoon even in het geheugen: "Meneer, dat wordt dokken, U heeft de motor niet volgens instructie gereden".
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
07 mei 2014 11:25 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Overrevs of überdreher
Ja precies, ik lees dat bij 'noteringen' in range 4-6 dit gevolgen kan hebben voor de garantie van een 997.
|
07 mei 2014 11:37 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Overrevs of überdreher
Is dat zo? En is dat dan ook uit te lezen?
|
07 mei 2014 20:19 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: Overrevs of überdreher
Overrevs zijn voor zover ik weet het aantal gemeten ontstekingen boven een vastgestelde RPM grens. Stel er zijn 22200 overrevs in range 1 gemeten dan heb je bijvoorbeeld 1 minuut lang 7400 RPM gedraaid, immers er zijn 3 ontstekingen per krukas omwenteling bij een viertakt 6 cilinder motor.
|
07 mei 2014 20:46 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: Overrevs of überdreher
Ik had altijd begrepen dat vooral het type overrevs ertoe doet. Type 1 ontstaat als je de auto met volle acceleratie de toerenbegrenzer in draait, en type 2 krijg je als je niet goed terugschakelt. Type 2 schijnt veel schadelijker te zijn, lijkt me logisch want is veel minder gecontroleerd en daarmee een grotere kans op motorschade. http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... evs-2.html
|
07 mei 2014 20:49 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: Overrevs of überdreher
Ja naarmate de overrevs in een hogere range optreden wordt de kans op schade groter Ik weet niet of dit door Porsche als overrevs wordt aangezien
|
07 mei 2014 21:09 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Overrevs of überdreher
Je bent toch wel een echte baas als je hem in range 6 weet te rammen.
|
13 mei 2014 8:13 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Overrevs of überdreher
Zal ik het even voordoen?
_________________________________________ Got coffee?
|
13 mei 2014 10:52 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Overrevs of überdreher
Ja, met je eigen auto graag!
|
14 mei 2014 4:35 |
|
|