Auteur |
Bericht |
Geert64
Porsche 924 '78
|
Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Het heeft even geduurd maar sinds een paar weken ben ik dan toch de trotse eigenaar van een Porsche, een 924 uit 1978 welteverstaan. Een naar mijn mening bijzonder knappe auto met wat kleine aandachtspuntjes, voornamelijk op het gebied van afwerking en elektronica. Goedlopend blok, strakke carrosserie en mooi in de lak, goed getectyleerd ook. Desalniettemin loop ik al een tijdje met het idee om de RS-filosofie erop los te laten. Alle overbodige luxe eruit, gewichtsbesparing waar mogelijk en verbetering van wegligging en prestaties. Leek me wel een projectje waard!
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
07 mei 2014 14:27 |
|
|
Scooby-R
Een echte Nee-T3
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Proficiat met je aanwinst. Mocht het tot een 924 "RS" project komen ga ik dit zeker volgen.
_________________________________________ I have sexdaily, I mean dyslexia, fcuk
|
07 mei 2014 14:34 |
|
|
986shans
Zoetermeer
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Leuk, dit ga ik volgen
_________________________________________ Porsche Boxster S BMW 535i
|
07 mei 2014 14:43 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Ik gebruik een 924S als daily (30 000 mijl per jaar op het ogenblik) 968 Castor blokken vooraan M030 anti roll bars voor en achter van de 968 sport/clubsport koni adjustable schokdempers setje goede banden met goede side wall steun in 195/65/15 V op een setje 15 inch spyderwebs (de 924 heeft 4 bouts, de 924 Turbo heeft 5 bouts. De extra langen schroeven die je nodig hebt zijn ERG duur en best gekocht met de wielen erbij! uitwegen, uitlijnen remsysteem mooi in orde hebben (de 924 n/a heeft wel trommelremmen achter, maar het systeem moet wellicht wel even op punt worden gezet) En je 924 wordt een ERG lekkere wagen om flat- out mee rond te knarren: het chassis kan namelijk veel meer pk's aan, en jij kan met je 125Pk er dus altijd voluit tegenaan! Als een vergelijkingspunt: mijn vrouw rijdt een 2012 VW Golf 6 2.0 GTD. Ze kan me dus echt niet bijhouden op de kleinere wegeltjes, en ze is wellicht een betere circuitrijder dan ik! MvG, Bert
_________________________________________ http://911carrera3.com Registrar for the Carrera 3.o and Turbo 3.o worldwide register
|
07 mei 2014 17:44 |
|
|
Thijsch
Utrecht
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Ik denk dat je er beter aan doet om deze te verkopen en op zoek te gaan naar een S. -Met gewichtsbesparing kom je max. op een kleine 900KG uit. -Wil je schijven rondom moet je al een ander onderstel monteren (lijkt me een wenselijke upgrade) - dan kun je wel 5-gaats velgen gebruiken. -De S is ~1150 met 160pk, waar de n/a standaard 1070 met 125pk is. -Wil je vermogen toevoegen, dan steek je relatief veel geld in weinig pk. Bijvoorbeeld webers, scherpe nokkenas en ander spruitstuk en uitlaat krijg je ongeveer 15pk mee voor 1500+ eu. -Daarnaast, een vroege 924 uit 1978 zal ik ook schaarser worden en dan begint originaliteit ook te tellen voor de waarde. Het is jouw auto dus doe er mee wat je wilt , maar dit zou ik in ieder geval meenemen in de overweging.
|
07 mei 2014 18:32 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Ik snap wat je zegt Thijs, maar bijna elke Porsche is een potentiële spaarpot tegenwoordig. Ik heb de auto om er plezier van te hebben, liefst zoveel mogelijk. En ik denk liever in mogelijkheden dan beperkingen. 900 kg is heel wat minder dan 1070. De 918 Weissach doet het met minder besparing voor veel meer geld en tuurlijk, als ik echt iets snels out of the box wil kan ik beter naar een 944 of 968 kijken, maar dat is de easy way. Dit is juist de fun ervan, haal eruit wat erin zit op een waar je zelf gelukkig van wordt, en dat is precies mijn intentie. Maar schroom vooral niet een sterk bod te doen, misschien bedenk ik me .
Mod.: Onnodige quote van direct bovenstaand bericht verwijderd. Help het forum overzichtelijk te houden!
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
07 mei 2014 22:30 |
|
|
hendrik914
924S M755Leieland
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
S weegt 1220 kg met reservewiel, matjes, compressortje en werktuigen. Enkel modeljaar 1988 heeft 160 pk, de rest 150. (163 zonder kat??) Ben het verder eens met je, Thijsch, er zijn niet veel goede 924 te koop. Goede Turbo's lijken me nog zeldzamer. Geert, veel veilig plezier ermee.
_________________________________________ 924S M755 "Sportliches Sondermodell" 914-4 1,7 L Weber
|
07 mei 2014 22:55 |
|
|
IPF
911 2.4E Coupé (1972)
944 S2 Coupé (1991/2)
997 Carrera S Coupé (2007)Den Haag
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Geinig project, leuke auto
_________________________________________ Horses for courses....
|
07 mei 2014 22:57 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Leuke reacties, ook van jou, Thijsch. Dat heeft me geholpen om het nog eens te overwegen. Zoals je hebt gelezen ben ik stront-eigenwijs en kom ik tot dezelfde conclusie: ik ga het doen. Ik ben maar eens begonnen met het bestellen van een K&N-filter, heb her en der gelezen dat het huidige luchtfilter het vermogen drukt. Nu heb ik blijkbaar niet goed nagedacht, want als kijk naar de huidige luchtfilterbox, zie ik niet hoe daar een K&N-unit op past. Toch staat er bij het type dat ik heb uitgekozen dat deze op de 2.0i uit de 924 past... Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Onder de motorkap: De unit die ik heb besteld: http://www.knfilters.com/search/product ... od=57-0112Verder ben ik aan het inventariseren voor zelfgemaakte deurpanelen. De huidige zijn nu vrij lomp, ik wil deze vervangen door kunststof of board, bekleed met zwart skaileer. De hendels voor het dichttrekken wil ik vervangen voor nylon lussen.
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
08 mei 2014 11:55 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Als je voor een serieuze gewichtsbesparing gaat, kun je natuurlijk altijd nog voor GPRS deuren gaan: http://teilecar.com/?157,tur-doors-l-r- ... 8&sLang=enGewichtsbesparing 13 kg per deur! http://teilecar.com/?1374,motorhaube-bo ... turbo-944-Gewichtsbesparing zo'n 10 kg... En je kunt nog meer gewicht besparen: http://teilecar.com/?porsche,67
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
08 mei 2014 12:24 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Ha, mocht ik niet tevreden zijn over het behaalde resultaat, dan is dit altijd een optie! Voorlopig richt ik me op de dingen die ik zelf kan doen en waarvoor ik geen (prijzige) nieuwe carrosserie-delen hoeven aanschaffen.
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
08 mei 2014 14:37 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
leuk project! het gaat je vooral om de fun lees ik om dit op te pakken, groot gelijk
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
08 mei 2014 14:45 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Jep, het is me vooral om de fun te doen. Ik heb nog geen ervaringen met een project als dit, en volgens mij moet je er gewoon mee beginnen om te ontdekken wat wel en niet goed werkt en of het resultaat uiteindelijk wel of niet is wat je had verwacht. Gelukkig wel sleutelervaring (samen met mijn vader een body-off restauratie van een Triumph gedaan, mijn andere trots), een behulpzame vader di e in de jaren '70 en '80 veel aan race-auto's heeft gesleuteld en een hefbrug op 200m vanaf huis met alle gereedschap die ik nodig zou kunnen hebben.
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
08 mei 2014 15:16 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Na contact met de leverancier bleek de bestelde luchtfilter inderdaad niet te gaan passen. Foutje in de vermelding op hun website. Nu een inlegfilter van K&N besteld, ik ben wel benieuwd wat dat gaat doet met geluid en performance, maar ik verwacht er vast teveel van
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
08 mei 2014 15:42 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Overigens, voor de RSPM-lezers onder ons, vanaf komende editie is mijn project waarschijnlijk daar te volgen in iets meer dichterlijke vorm
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
08 mei 2014 16:38 |
|
|
-bassie-
924 80 wit EX. 924 80 roodAmersfoort
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
van het k&n filter hoef je niks extra`s te verwachten misschien kan je wat ideeen op doen op het 924 forum. hebben een aantal mensen een 924 redelijk aan gepast zoals in bijvoorbeeld: engine: 2" freeflow exhaust, 280º newman camshaft, weber big bore TB, K&N air filter, Edis Programmable ignition by megajolt. suspension: 25mm lowering springs front, koni sports schocks, 26,8mm front & 18mm rear stabilisator, 5 lug suspension & brake's from á 944 type 1 succes met je project
_________________________________________ Www.924forum.nl Het 924 forum van nederland
|
08 mei 2014 23:56 |
|
|
emielverbeek
Porsche 944 turbo '86
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Leuk dat je hem wat meer naar RS gaat brengen! Ik hou persoonlijk ook wel van het RS concept en ben met mijn 944 (turbo) bezig om deze wat meer spartaans te maken. Jou 924 is wel mooi op een lekker mager gewicht te brengen . Veel plezier met de ombouw, ik ga 'm in ieder geval volgen!
_________________________________________ '86 944 turbo - pur, leichter und agiler
|
09 mei 2014 12:45 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Dank voor alle tips en de enthousiaste reacties Ik zal binnenkort eens een lijstje plaatsen van alle dingen die ik wil gaan doen. Zal wel een langdurig projectje worden neem ik aan, maar dat is ook juist de charme, denk ik.
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
09 mei 2014 13:16 |
|
|
Patrick
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Als jij dat vindt, dan is het ook zo. Jouw auto, jouw project. Leuke actie overigens. Geniet er van.
|
09 mei 2014 15:29 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Voordat ik aan de bak kan, is er eerst wat onderhoud aan de orde. Zaterdag 'even' heen en weer Heteren geweest om de Porsche 918 Spyder te bewonderen. 400 zorgeloze kilometers, erg tevreden over hoe de auto zich motorisch gedraagt. Wel slaat de koelfan volgens mij nog steeds niet aan, ondanks de nieuwe thermoschakelaar. Thermostaat boosdoener misschien? En de auto begint nu toch wel opvallend olie te lekken als ie warm is. Even weer op de brug gezet, en ik vermoed toch dat de krukaskeerring zijn tijd heeft gehad. Schijnt een kwaaltje te zijn. Nu maar es zien waar ik een nieuwe kan bestellen, en dan op een zaterdag maar even de handen uit de mouwen steken.
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
12 mei 2014 8:53 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Zou ook nog 's goed naar Bert luisteren... Die weet wel wat van Porsches!
|
14 mei 2014 15:15 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Nou Bert (en anderen), dit is mijn actielijstje tot zover:
Gewicht/handling - 15 inch "cookie cutter" velgen met goede banden - anti roll bars Porsche 968 CS (past dat?) - Lichtgewicht deurpanelen - verstelbare Koni's - sportstuur (momo?) - audio-apparatuur verwijderen achterin - reservewiel vervangen door thuisbrenger - betere remmen - Achterbank verwijderen, stofferen? - voorstoelen vervangen (Sparco?) - dashboard vervangen (maar door wat?) - lichtere oplossing voor middenconsole - versnellingspook(knop) - andere transmissie-olie? - koplamp-conversie
Vermogen - andere nokkenas? - ander spruitstuk? - ander injectiesysteem? - andere uitlaat? - lichter vliegwiel?
Benieuwd of ik mogelijkheden over het hoofd zie!
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
14 mei 2014 20:03 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
- anti roll bars Porsche 968 CS (past dat?)
There's no such thing. 968 en 968 CS hebben exact dezelfde stabilisatorstangen...
Zijn wel passend te krijgen.
|
14 mei 2014 22:05 |
|
|
Geert64
Porsche 924 '78
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Kijk, weer wat geleerd
_________________________________________
Eigen Porsche 924 RS-project
|
15 mei 2014 15:00 |
|
|
TonD
|
Re: Porsche 924 uit 1978 volgens RS-filosofie
Zou Geert doelen op de 968 M030 stabi set? 30mm voor, 19mm achter (bij handbak, uiteraard). Lijkt me zelf wat overdreven voor een 924, maar goed, dat moet ieder natuurlijk voor zich weten! Leuk project, succes en ik ga het volgen!
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
16 mei 2014 10:31 |
|
|