Mede forumers
Zoals sommige zullen weten heb ik mijn 993 cabrio C2 in NL verkocht, de eerste koper uit Duitsland was gelijk raak.
viewtopic.php?f=10&t=40708Inmiddels Zuid Afrika afgezocht naar een nieuwe 993 Cabrio, hetgeen niet meevalt omdat er hier niet veel rijden,proef gereden
in een UK auto, import via BOTSwana, de schade was dan ook duidelijk waarneembaar, dat wil zeggen slecht gerepareerd
en de auto was geel, niet mijn ding.
Daarna een Dubai auto gereden, had ik 7 jaar geleden ook al eens gezien hier en nu nog zat het zand overal tussen, daarnaast
tiptronic and USA specificatie dus hier op 1700 meter hoogte niet vooruit te branden.
Toen maar naar Kaapstad gevlogen, stonden er 2, een Canadees met weer USA specs, maar '96 / 120.000 km en een Zwitser, '94. / 84.000km
maar boven budget.
De Canadees bekeken, was een gebakje, daarnaast had de verkoper de auto 3500 euri omhoog gegooid de avond voordat ik vertrok, en zo doe ik
überhaupt geen zaken. Auto staat nu nog te koop.
Afijn denk nu ik hier toch ben, dan ook maar even naar de Zwitser gaan kijken, houden meestal hun auto's wel netjes bij, maar ja hoe lang is ie al
weg uit Swiss. Dealer beloofde mij telefonisch FSH.
De proefrit, Carrera 4 deze keer, zag er netjes uit, maar veel kleine dingen op eerste oog, kleine deukjes, wat lakbeschadigingen, motor klep ging niet
open, de gasveren voor en achter versleten, hoes pook zat los, allemaal van die dingen.
Nou dan maar rijden, reed goed, even doorgetrokken naar de 200 en vervolgens wat olie rook lucht bij het stoplicht, hmmmmm, olie lekkage, maar lang stil gestaan
dus waarschijnlijk de kleppakkingen, bekend probleem.
Na 9 jaar 993 te hebben gereden kan ik de auto redelijk dromen,dus het onderhandelen kon beginnen. Ze vroegen R490.000, dat was veel teveel vond ik, nu staat de koers tegenwoordig
op 15 en niet meer op 10 zoals de laatse 5 jaar en ik had natuurlijk Euro's van mijn oude 993.
Auto op een nette manier afgekraakt wat me R50.000 opleverde.
Maar vlak voordat ik mijn handtekening zette, schoot me te binnen batik de FSH niet had gezien, dus ik zeg die wil ik eerst zien. Nou dat bleek de laatse te zijn bijn 40.000 km
in Swiss, en de 60.000 had ie niet en de 80.000 moest ie nu hebben.Het enige dat er bij zat waren facturen van reparaties bij Porsche Kaapstad weliswaar, maar geen beurten
dus eigenlijk was ik wel klaar met de auto.
Moest er nog een nachtje over slapen, ben naar een strand tent gegaan, heb een paar GTI's genomen en 's morgens belde de dealer dat het ze niet gelukt was de 60.000 km stempel te krijgen, ( hetgeen ze dachten te kunnen krijgen, maar wat Porsche natuurlijk nooit maar dan ook niet zou doen )
Maar ter compensatie boden ze een 80.000 km beurt aan op hun kosten, ik zeg dat kost je minimaal R30.000, nou ze dachten meer aan R15.000. Het geheel gaf mij wat meer
vertrouwen dat de auto iig niet heel slecht kon zijn, als zij het risico van een 80.000 beurt wilden nemen, maar ja, dan moest ik weer op en neer vliegen, ook geen zin in etc.
Dus Hollander als ik ben, de prijs, ik zeg ik neem de auto zoals ie is, voetstoots, maar dan wil ik er nog R40.000 vanaf hebben, dat werd R30.000.
Auto dezelfde middag opgehaald, hotel, en de volgende dag vroeg 1400 km in 11 uur naar Johannesburg gereden. Alles zonder 1 enkel probleem, maar nu had ik iig R80.000
wisselgeld voor een goede beurt.
Dus op naar Tim Abbot de Porsche specialist hier vlak bij mij.
Ik heb gezegd alles maar dan ook alles aanpakken, zodat ik de komende 80 / 100 duizend km geen gezeik heb.
O ja het dak was nieuw, scheelt toch weer een slok op een borrel en de banden waren op 80%
Blok eruit, versnellingen bak eronder uit.
- Nieuwe koppeling en druk groep en vork
- Alle riemen vervangen
- Bougies
- Olie
- Alle filters
- Zijsteunen achter bumper, volledig weg geroest, vervangen
- Kettingen en ketting spanners, moet sowieso bij 80.000
- Dat gordijn als de spoiler uit komt was gescheurd, bekend probleem, maar moet wel goede koeling hebben hier in Afrika.
- Boven op de koelvin, zit een rubber huis / lucht geleider, die was gaar, vervangen
- Dempers motorkap voor / achter allemaal vervangen
- Nieuwe remblokken rondom
- Nieuwe handrem schoentjes
- Pook hoes laten fixen en meerdere cosmetische dingen.
- Nieuwe ruitenwissers
- Alle pakkingen, bij de koppeling en de deksels etc.
- Aandrijf riem sensor
- Allerlei schroefjes, ringetjes, moertjes en piefjes.
Rekening geloof het of niet: R80.000, kortom met de huidige koers,koste die beurt me +/- 5000 Euri en staat er weer een zo goed
als nieuwe iig technisch nieuwe auto voor de deur, met 84.000 km op de klok en o ja, de auto bleek niet uit 1994 te zijn, maar
uit 1995 !!!