Auteur |
Bericht |
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Beste P fans, Met goede moed (as always) begonnen aan voorwielophanging. Vorig jaar al schokbrekers rondom op bilstein gezet. Auto mag strakker dus voordat ik laat uitlijnen/uitwegen turbo stuurstangen eronder. Al kijkend ook besloten de rubbers vooraan te vervangen. Om er goed bij te kunnen ook de remklauwen en schijven eraf. Wedge bolts kwamen okee eruit. Linkerkant kwam draagarm (fuseekogel) redelijk makkelijk los van de schokbrekerpoot. Rechts is een drama, schokbrekerpoot onderaan verhit, wd40 opgemaakt, fuseevork, bandenlichter, rubber hamer etc... Wie heeft er een goede tip hoe dit los te krijgen?? Mijn plan is nu de crossmember (wel ff benzinepomphouder loshalen) met draagarmen los te halen en rechterkant met schokbreker en al eronderuit te halen en dan verder te zien hoe ik die schokbrekerpoot van de fusee in hemelsnaam loskrijg....Wellicht dat ie andere hoek wel los komt? De turbo stuurstangen zitten er wel op, gelukkig heb ik het stuurhuis onder auto gehaald. Die klus onder de auto uitvoeren was m.i. nooit gelukt. Heb het stuurhuis op houten plank vastgezet en toen zo losgedraaid met de oude stuurstangen ervoor zorgend niet het stuurhuis te beschadigen door te veel druk erop te zetten. Nieuwe turbo stuurstangen erop vastgedraaid met balhoofd sleutel van 32mm (die past perfect nl heel plat) De remklauwen ga ik ook nog schoonmaken/reviseren en over nieuwe wiellagers rechtsvoor denk ik even na...van het een komt het ander namelijk en wil ook weer eens rijden Alvast dank voor jullie suggesties!!
|
15 mei 2014 21:17 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Die kunnen inderdaad smerig vast zitten Krik onder het uitstekende deel van de remschijf en dan de ophanging opkrikken dat de auto NET NIET vrij komt van de assteunen waar 'ie op staat. Dan geef je met een BFH* een paar klappen op de draag-arm (brede deel, vlak bij de veerpoot) om de fusee kogel te laten "schrikken". De spanning van de vering werkt dan met je mee. Zorg er wel voor dat de auto verder goed ondersteund wordt, zodat 'ie niet naar beneden dondert als e.e.a. los komt * Engelse afkorting voor een hele grote hamer
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
16 mei 2014 1:07 |
|
|
DHB
Met wielen en benzine
Ex. 912-1968 en Cayman S
Nu iets met een sterDordrecht
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Een BFH is onontbeerlijk bij dit soort klussen.
_________________________________________ Onderschrift : Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 255 tekens.
|
16 mei 2014 9:11 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Met een rubber hamer kom je overigens niet zo ver.... dat dempt alleen maar....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
16 mei 2014 10:23 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Ja dat klopt maar wil ook de draagarm niet platrammen. Leg je er nog houtje tussen oid? En er is ook niet zo veel ruimte om de bfh met een bf-slag te slaan, zeker niet als ik boel omhoog krik zoals Jeroen voorstelt. Ga t wel proberen. Helpt verhitten wel of laat ik dat beter achterwege?
|
16 mei 2014 11:53 |
|
|
Scooby-R
Een echte Nee-T3
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
In de regel is er te weinig ruimte om "te hameren" met een BFH. Ik gebruik zelf een klein model boorhamer. (scheelt een hoop gepruts en blauwe duimen) Een oude beitel afgeslepen zodat er een stukje van een cm of zes overblijft. Neem een buisje dat vrij over de beitel schuift (+/- 4 cm lang) zodat de beitel niet "van de fusee afschiet". Zet dit buisje over de fusee. Plaats de beitel in het buisje (dus op de fusee) En "hamer" de fusee eruit. Het zal je verbazen hoe makkelijk het los komt, vaak is twee korte "stootjes" al voldoende. Een geschikte boorhamer heb je al voor een tientje of vijf. Succes.
_________________________________________ I have sexdaily, I mean dyslexia, fcuk
|
16 mei 2014 12:30 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Je hebt ook een soort vork die je als een wig tussen fusee en veerpoot kan slaan. Ook helpt het als je met een grote schroevendraaier de 2 helften van de onderkant van de veerpoot open wrikken. Dit werdt dichtgeklemt door de bout.
Ook er weer de nieuwe fusee kogel in de veerpoot krijgen kan een uitdaging zijn.
Succes!
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
16 mei 2014 16:03 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Dat is alleen bij vroege veerpoten zo, niet bij latere modellen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
16 mei 2014 16:17 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Zegt Hessel ook: werd(t)
_________________________________________ Rebel engineering
|
16 mei 2014 19:31 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Boorhamer idee snap ik niet. Kan geen buis om de fusee doen, die zit immers in de schokbrekerpoot. Fusee hoeft (nu nog) niet los, hij moet uit de poot.... Ophanging eronderuit gehaald. Wat is nu het volgende slimme plan...?? Is er niet een manier om met soort spreider de poot los te drukken van de arm? (a la stuurkogel maar dan andersom)
|
16 mei 2014 22:23 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
wat een gedoe maar met heel veel warmte en met een bfh met 2x bf slag kwam ie eindelijk los, rubber van de armen halen, beetje verwarmen en die kwamen er zo uit. Volgende uitdaging zijn de fuseekogels van de draagarm halen, pak meteen de dremel maar om de moer zoveel mogelijk in te slijpen. Hopelijk meer gemak dan vorige klus. Kunnen de spullen daarna naar de poedercoater.
|
17 mei 2014 21:51 |
|
|
hendrik914
924S M755Leieland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Sinds wanneer bestaat "dt" in de verleden tijd?
Eigenlijk moet je gewoon het werkwoord lopen kunnen vervoegen.
jij loopT=>jij wordT loop jij=>word jij
(voor de Vlamingen maken we het eventjes wat moeilijker: loopt gij=> wordT gij)
hij/zij loopt=>zij/hij wordT
Ziezo. En klaar is kees.
_________________________________________ 924S M755 "Sportliches Sondermodell" 914-4 1,7 L Weber
|
18 mei 2014 1:01 |
|
|
hendrik914
924S M755Leieland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Oja, voor de rest, goed draadje, doe vooral verder.
_________________________________________ 924S M755 "Sportliches Sondermodell" 914-4 1,7 L Weber
|
18 mei 2014 1:04 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Weer een stapje verder. Fuseekogels los uit de arm. Op internet gezocht en ik heb met dremel ingeslepen en ook onderin gaatje geboord en dat met beitel nog wat doorgeslagen. Moer stond al dagen inde wd40/imal. Heb de moer opgewarmd en daarna kwam ie vrij snel los met een pijptang. De warmte en tang deed het hem, al langer geprobeerd met botte beitel moer los te slaan... Spullen kunnen straks dus naar straler/coater. Daarna ook de rubbers van Elephant racing erop zetten, die ga ik nu bestellen. Vraagje op de draagarm zit beugel van de stabi-stang waar rubber inzit. Deze is verroest en lijkt me wat dun. Kan je hier een nieuwe op laten lassen? Wil dat eigenlijk wel doen voordat ie naar straler/coater gaat. Of komt op die beugel niet zo heel veel kracht? Ook maar weer verder met remklauwen en ook het asje. Daar zit aan begin tegen de poot tussenstuk aan een lager en nu ze er toch af zijn maar vervangen. Moet ik langs iemand die pers en pully-trekker heeft. Duur lagertje (55euro p/s rosepassion) trouwens, vergeleken met de wiellagers. Ook lagers rechtsvoor vervangen, links nog vers. Nog iemand die de prachtige bijzondere sleutel heeft waarmee straks de fusee weer vast moet in de draagarm?
|
19 mei 2014 15:50 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Als ik jou was zou ik de volgende keer de onderdelen gewoon bij de plaatselijke porsche specialist bestelen (die is echt niet duurder dan Rose Passion of andere hippe internet leverancier) Heb je dan een keertje wat (zoals met dat lager of het gereedschap voor de fusee-kogel), dan kan je daar gewoon effe terecht en ben je binnen 5 minuten klaar zonder dat je staat te klungelen of zelf gereedschap moet kopen dat je hoog uit 2 keer gebruikt 't is maar een idee
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
19 mei 2014 17:28 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Jeroen, het klungelen hoort bij de hobby en hoe frustrerend ook soms het is best leuk;-) doe ook niet zelf voor t geld (nou beetje dan) maar omdat leuk is alhoewel dat soms moeilijk is als ik zo de post teruglees...hihihi Maar je hebt gelijk, nog niet op bestelknop gedrukt dus zal mijn specialist is bellen voor fusee en tussenlager. Voelt altijd beetje fout zo van "gun je zeker het werk wel maar doe t zelf en hier mag je me 15min mee helpen"
|
19 mei 2014 19:24 |
|
|
marco911_32
911 3.2 - 914 - 986 SZ.O. Brabant
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
da's niet aardig
|
19 mei 2014 20:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Scherp Marco Vast een Freudiaanse verspreking (zoekt edit knop) Ben ook van het klungelen (doe niet anders), maar je hebt klungelen en klungelen... De ene variant is leuk en geeft uiteindelijk veel voldoening De andere is alleen maar frustrerend dat je zo lang met zo'n dom klusje bezig bent Been there, done that, the t-shirt caught fire when I did it again Maar serieus... Als je je onderdelen bij een specialist koopt krijg je er over het algemeen gratis tips, advies, suggesties en een bakkie koffie bij
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
20 mei 2014 0:31 |
|
|
993Aventuragrun
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
+1 Heb zelfs inmiddels standaard 10% korting kunnen bedingen bij PCA
|
20 mei 2014 7:31 |
|
|
marco911_32
911 3.2 - 914 - 986 SZ.O. Brabant
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Ik heb als basis instelling ook altijd: leuk, dat kan ik zelf ook. Maar ik heb inmiddels wel steeds beter geleerd waar de grens tussen hobbyist en specialist ligt.
|
20 mei 2014 19:12 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
en weer verder, spullen naar straler/coater. Remklauw revisie (schoonmaken en revisie setje) Deze gingen verrassend soepel (met beetje luchtdruk) na eerdere drama ervaring met achterzijde waarop ik besloot gereviseerde remklauwen te nemen. Lagers ook eruit, nu nog de lagerschalen verwijderen. Ook een nieuw stabi oog op de draagarmen laten lassen, de oude was tot heel dun verroest. Het lager op de as en de fuseekogel zelf laat ik door specialist doen (die mij fijntjes aangaf dat de fusee van porsche eigenlijk nooit stuk gaan en waarom ik die verving.... ) Onverwoestbaar...mooi niet, ik heb die "vakkundig" gesloopt (het rubber dan he met fuseevork) Verder schokbrekerpoot zelf schoonmaken, glimt ie weer straks. Kan niet wachten spul eronder te zetten, uurtje hier-uurtje daar...zo langzamerhand moet er wel weer eens gereden worden. Spul (rubbers en strut-brace) uit usa van elephant racing binnen (maandag besteld, vrijdag binnen) Het buitenlager kwam er zo uit...deuken erin...vorige eigenaar laten vallen (aan 2 kanten ) of ooit een klap op gehad?
|
25 mei 2014 21:47 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: DIY 3.2 voorwielophanging en turbo stuurstang en nu..?
Eeuwigheid verder (na 2 wk wachten op fuseekogels van specialist....en nog verschillende ook) maar opbouw weer begonnen. Rubbers van Elephant Racing erop geperst volgens hun gebruiksaanwijzing en tooling en veel palmolive handzeep, dat ging eigenlijk prima en wel lekker schoon werken voor de verandering. Spullen onder de auto gemonteerd in juiste hoek en de zeep laten drogen. Volgende dag aan de slag gegaan met het erop zetten van de schobrekerpoot, wat een gepiel is dat. Op gegeven moment de opstelling gevonden met krik onder de schobrekerpoot bij begin asje en omhoog krikken, beetje rollen en langzaam laten zakken. Alles in het kopervet gezet. Met erin tikken van de boot "zette die zich vast", hij "stroop" op, dus eruit getikt en moet dus nieuwe bout in denk ik. Andere zijde ga ik vandaag beginnen na tegenvaller gister met de torsietangen......bij erin schuiven bleek er straalrestanten (of roest restanten) in de buis te liggen en natuurlijk ook in de tanden aan eind.... Gelukkig had ik die dopjes al besteld, dus kon met lange koperen leiding die ik had liggen dopje eruit tikken (na gaatje geboord te hebben), al het zandstraalspul eruit halen en vertanding schoonmaken. De andere arm heb ik aan de auto gedaan. Gecheckt hoe de torsiestang erin schoof en dopje erop. Met specialist discussie gehad over wel/niet origineel zijn van de kogels. Ik twijfelde daaraan en hij gaf aan dat origineel is in porsche doosje van zijn leverancier. Blijf het raar vinden dat als ik er twee bestel (de porsche prijs ervoor betaal en ze zijn niet goedkoop!) , die eindelijk na 2,5 wk er zijn (en tot die tijd kon ik niet verder) dan twee verschillende krijg (niet alleen het hoesje is dunner maar ook de onderkant steekt minder diep en kleur verschilt) Maar goed hij heeft foto gemaakt van de fusee, checkt het bij leverancier en zet er een nieuwe op als blijkt dat niet origineel is. Hierbij de foto's van de fusees, benieuwd naar jullie mening hierover. Als droog is weer aan de slag, auto moet deze week klaar, hopelijk op VCM a.s. zaterdag!
|
16 jun 2014 10:34 |
|
|