Auteur |
Bericht |
Kappi2907
|
Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
All,
Ik vroeg me af of de blower achterin van een 964 bij bepaalde motor temperatuur moet blijven draai om hete lucht af te voeren?
Indien ja, bij welke temp en welke sensor?
Alvast dank
|
16 mei 2014 16:33 |
|
|
993Aventuragrun
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Bij de 993 is het: At igntion OFF, the fan run in low speed if the air duct temperature is above 75degC, and shall stop when below 70degC. Zal bij de 964 waarschijnlijk dezelfde waardes zijn. Mvg Marco Info komt van de website van Tore waar jij ook goodies gekocht hebt
|
16 mei 2014 18:17 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
OK, dan zal ik eens kijken of ik een fout code kan uitlezen als het gaat om de sensor in de luchtbuis.
Lage en hoge snelheid werken iniedergeval als ik de verwarming bedien.
Ik vermoed een sensor probleem in deze.
|
16 mei 2014 18:55 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Sensor in warmte buis vervangen. Opgelost
Ik heb begrepen dat de meeste 964'a met een defecte sensor rondrijden, kan niet veel kwaad.
|
17 mei 2014 9:41 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Twijfel toch nog. Sensor nagemeten (NTC), deze is inorde. ohms doorgemeten (20KOhm). Sensor is een 12KOhm NTC.
Vandaag stond de olie temp meter iets boven 09:00 op het moment dat ik de motor heb uitgezet.
Echter ging de blower ook direct uit. Als ik vervolgens contact aanzet gaat de blower direct draaien en blaast de hete lucht netjes naar buiten.
NTC is goed. En ik verwacht de relais ook, als deze defect is blijft de blower draaien.
Zijn er 964 rijders waar de blower wel draait na afschakelen indien olie temp meter net boven 09:00 staat?
Iemand een idee waar het (mogelijke) probleem in kan zitten?
Thanks
|
18 mei 2014 20:56 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Het wel of niet draaien van de blower achter, is niet afhankelijk van de olietemperatuur maar van de omgevingstemperatuur in de door jou eerdergenoemde "luchtbuis".
Mijn ervaring is dat bij de ene 964 (en 993...) deze blower wel blijft draaien nadat de motor/contact is uit gezet (en alle mogelijke sensoren, relais etc. vervangen...) en bij de andere 964 (en 993...) slaat de blower gelijk af zodra je het contact uit zet... Nogmaals, ook bij deze wagens waren alle sensoren, relais etc. etc. vervangen, foutcodes ge-reset met Bosch Hamer.
Ik heb wel het gevoel/idee dat een after-market alarm met een startonderbreking, eventueel een rol speelt; zodra men het contact uit zet wordt dan ook de stroomtoevoer naar de blower onderbroken ??
Enfin, ben heel benieuwd naar jouw verdere bevindingen.
Gr.
Dick
|
18 mei 2014 21:19 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Bij kamertemperatuur 25 graden: 12k Olietemperatuur van 90 graden: 1k
Geen idee hoe je meet maar iets zegt me dat je iets niet goed doet, succes.
Ps. Bij mij staat het naaldje met de huidige buitentemperaturen rond 8uur.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
18 mei 2014 21:24 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Precies zo gemeten als je beschrijft en vergelijkbare waardes.
Die van het alarm vind ik interessant. Is inderdaad aftermarket. Merk autowatch. Ik heb een beperkt schema.
Temp olie meter staat bij mij ook op 08:00 vandaag. In de stad echter 09:00 en af en toe iets hoger.
|
18 mei 2014 22:42 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Over de metingen en waardes kan ik niet meepraten, ben alleen ervarings-deskundige: dat de koelvin (nog) draait na het afzetten van de motor heb ik nog nooit meegemaakt, terecht of niet.
Tenminste, niet bij mijn 964, wel bij DD (Astra '99).
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
18 mei 2014 23:21 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Het blijkt zo te zijn dat de blower in de luchtpijp na het uitzetten van het contact niet hoort te blazen. Tijdens het rijden echter wel. Sensor meet temp in de luchtpijp en gooit indien nodig de lucht via vacuüm kleppen naar buiten.
Info: twee specialisten waaronder Paul Geeris.
|
20 mei 2014 7:41 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Het nadraaien van de blower gebeurt alleen als de motor te warm is na het afzetten van de motor. Dit deed de mijne voornamelijk in de zomer echter heb ik de blower verwijderd voor een RS buis.
|
20 mei 2014 8:15 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Ja, mee eens. Wat betreffende specilaisten ook zeggen : Ik heb het toch echt duidelijk gehoord/gezien bij een 964 (niet de mijne) dat de blower bleef doordraaien nadat het contact- en motor waren uitgezet, contactsleutel geheel verwijderd (na rondje Nurburgring...dat dan weer wel natuurlijk....dus erg warm...). Deze functie van de blower is ook beschreven in het boek van Adrian Streather (maar daar staan ook wel eens misvattingen in... maar dit terzijde).
Enfin, ik blijf dit draadje volgen want ik vind het wel een interessant topic.
Gr.
Dick
|
20 mei 2014 14:52 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Ik ga dit weekend dit sensor uit de buis halen en de fohn van moeder de vrouw erop zetten. Als ik het goed heb begrepen blijft de ccu tot 20minuten nadat de contactsleutel is verwijderd reageren op de sensor output.
Keep u posted!
|
20 mei 2014 15:02 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Dit vond ik op Rennlist Forum: The rear blower operates in the following modes:
-To supply heated air to the interior when the temp. knob is set greater than ~21C, ignition on. -At 45C, the blower starts in slow-speed to cool the engine, ignition on. -At 62C, the blower starts in fast-speed to cool the engine, ignition on. -At 75C, the blower starts in slow-speed to cool the engine, ignition off.
So ... after the engine is nice and hot, turn it off, then turn the ignition back on (don't start the engine). You should hear the rear blower start--either in slow or fast-speed.
Of course, if the engine is really hot, you'll hear the blower operate after you turn off the engine. I believe it's rare for the rear blower to run with the ignition off--pretty much limited to tracking the car and super hot days.
One more tidbit. By disconnecting the rear blower temp. sensor, ignition off, the rear blower should start in slow-speed and run continuously.
Hope this helps ....
|
21 mei 2014 9:28 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Ok, dan klopt het dus!
Afgelopen weekend het contact aangezet en de blower start.
Zondagmorgen met koude motor contact aan en blower komt niet op.
Zaterdag de fohn test....
|
21 mei 2014 9:36 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Let ook even op deze zin:
One more tidbit. By disconnecting the rear blower temp. sensor, ignition off, the rear blower should start in slow-speed and run continuously.
|
21 mei 2014 9:50 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Euh... Nog gelukt met die föhn afgelopen weekend ?? Of was moeder de vrouw niet blij met de föhn plannen ?
|
26 mei 2014 15:28 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Vlgs mij heeft ie het te druk gehad in de Eifel
|
26 mei 2014 16:30 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Nog niet.
Wordt vervolgd!
|
26 mei 2014 17:03 |
|
|
chelsea
ex: 3.2 Targa
ex 964 c2 coupe
ex 993 Targa
BMW 02 1975
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Ben benieuwd wat het euvel zal zijn. De blower van onze 993 bleef altijd al langer lopen na het afsluiten van de auto. Laatste x bij deze warmte waarschijnlijk zolang blijven koelen dat de accu is leeg getrokken. Dus toch maar eens wat gaan vervangen......maar wat?
_________________________________________ Nie janken.
|
31 jul 2014 16:50 |
|
|
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Bij mijn 993 werkte de blower wel na uitschakelen van de motor (mits motor heet genoeg was). Bij mijn 964 niet. Ik heb die vraag n.a.v. de vraag van TS voorgelegd aan Robert Visser. Blower 964 werkt voorzover van toepassing met ingeschakelde motor en niet met uitgeschakelde motor.
|
31 jul 2014 18:44 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Klopt!
Niet meer getest, maar inderdaad gelezen op een duits forum.
|
31 jul 2014 18:46 |
|
|
chelsea
ex: 3.2 Targa
ex 964 c2 coupe
ex 993 Targa
BMW 02 1975
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Dus....iemand een idee wat ik nu moet/zal bestellen.. om het euvel van een te lang werkende blower/fan te herstellen
_________________________________________ Nie janken.
|
31 jul 2014 18:54 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Ik gok op het relais wat de blower schakelt. Mogelijk probleem met de ccu.
Je kan de ccu uitlezen.
Kan bij de dealer, ik kan het ook. Moet je alleen naar Son en Breugel komen.
|
31 jul 2014 19:13 |
|
|
chelsea
ex: 3.2 Targa
ex 964 c2 coupe
ex 993 Targa
BMW 02 1975
|
Re: Blower koeling motor 964 nadat motor is afgezet
Wanneer heb je tijd, ik heb namelijk nog vakantie
_________________________________________ Nie janken.
|
31 jul 2014 19:24 |
|
|