Auteur |
Bericht |
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
Castrol 10W60 in SC
In mijn SC zit Mobil 10W40. Als ik deze aftap, dan blijft er een paar liter in het reservoir/koeler zitten. Ik wil misschien Castrol 10W60 gaan gebruiken. Is het dan kwalijk als deze olie zich mengt met de oude Mobil die nog in het reservoir zit? Ik heb me helemaal suf gelezen in een hoop oliediscussies, dus ik weet het niet meer . Zijn er meer die ervaring hebben met Castrol 10W60 Edge? Alvast bedankt.
_________________________________________ 3.0 SC 1983 coupe
|
21 mei 2014 22:39 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Ja heb ik gedaan. Helemaal goed, oliedruk is hoger en loop is rustiger. Kost een beetje, maar dan heb je ook wat. Volgende oil change wederom castrol 10W60.
|
21 mei 2014 22:50 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Castrol 10W60 in SC
dikke volsyntheet. tja.
_________________________________________ oud is beter
|
21 mei 2014 22:58 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Prima keus, een keus die Porsche inmiddels ook heeft gemaakt : http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... tions/oil/Of het eigen merk ook uit de keuken van Castrol komt, vermoedelijk niet, maar daarmee is de Castrol 10W60 niet minder geschikt.
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
21 mei 2014 23:07 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Stap niet te snel in de valkuil dat een hogere oliedruk (door dikkere olie) per definitie beter zou zijn.
Oliedruk is een indicator voor de staat van de motor (opbrengst van de oliepomp en speling op lagerschalen). Een te lage oliedruk is niet goed, omdat dat een indicator is dat er ergens iets niet goed is. Hoge oliedruk geeft dus terecht een goed gevoel. Maar dit is wel steeds geredeneerd vanuit juiste dikte van de olie: als met de voorgeschreven olie dikte de oliedruk goed is, dan klopt ook (en daar gaat het om !) druk en flow van de olie op de smeerpunten (lagerschalen). Druk, dikte van de olie en flow zijn aan elkaar gelinkt; voor een goede smering moeten ze alle 3 kloppen.
Door dikkere olie te gebruiken verhoog je wel de oliedruk, maar gaat de flow omlaag. Optisch op t drukmetertje lijkt dat goed, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Voor een SC of 3.2 is 10W40 halfsyntheet m.i. perfect...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
21 mei 2014 23:41 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Klopt helemaal, had in de SC ook een halfsyntheet en bij de latere 3.6 een fullsyntheet. Weet nog dat de handelaren een hekel hadden aan Mercedessen en Alfa's met hun olie drukmeters erin, de kopers letten dan op de druk. Er werd dan vaak wat dikkere en soms wel wat cardan (90) olie bij gedaan, kijk hij heeft een goede oliedruk
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
22 mei 2014 0:39 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Klopt! In Essen op de stand van Porsche viel ons dat ook op en hebben we er met een technische man van Porsche over gesproken. De keuze welke olie voor welk type is uiteraard arbitrair en moest ergens worden getrokken, maar de strekking klopt. De "Porsche olie" komt niet uit de keuken van Castrol.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
22 mei 2014 10:05 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Goed dat je er m.i. bij zet, want ik vind dat je die conclusie niet zomaar kunt trekken. Als je zou zeggen : Voor een SC of 3.2 ( of....) tot zo'n 150.000 km op de teller is het geen probleem om een ( half syntheet) 10W40 olie te gebruiken. Ongeveer vanaf die km. stand is het vaak beter specialere olieën te gaan gebruiken. De motor veranderd inwendig met het ouder worden, dus de olie die nodig is om de smering optimaal te houden kun je beter ook veranderen. De huidige 10W40 motorolie is voor de moderne motoren gemaakt en heeft samenstellingen en additieven die perfect zijn motoren tussen zo'n 20 jaar geleden en nu. Bepaalde toevoegingen die oude olieën eerder hadden en nodig waren voor inwendige bescherming worden nu niet meer gebruikt vanwege oa. het milieu. Ook Porsche heeft dat eindelijk ingezien en levert nu een speciale 10W60 volsyntheet met additieven voor motoren met hogere km. standen. Castrol 10W60 is een uitstekende olie voor moderne hoogvermogen motoren maar is niet speciaal bedoeld voor oudere motoren. Heeft dus geen additieven waar de oude motoren mee gebaat zijn. Er zijn olieën die meer geschikt zijn voor onze oudere Porsche's , zoals de Classic oil van Porsche zelf of de speciale Mobil 1 10W60 Extended Life, en zo zijn er nog wel meer.
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 mei 2014 10:45 |
|
|
ATanis
993 4SGoedereede
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Mobil V-Twin 20W50 is nog zo'n olie die daar aan voldoet. Is olie voor motoren, maar die bevat ook de juiste dopes voor de oudere lufties. Speciaal voor de Mobil aanhangers zeg maar
|
22 mei 2014 11:03 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Je zult in deze eerst moeten flushen om alle 10W40 uit het systeem te krijgen. Tevens ga je van een semi- naar een vol syntheet en dat is geen goede combi, dus alles mot eruit!!! Flushen is ff wat werk, maar dan je er zeker van dat alle restant olie (en meer troep) uit je systeem is.
|
22 mei 2014 17:19 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Volsyntheet mengen met 'half' syntheet is totaal geen probleem! Een mineraal met een syntheet ook niet. (Tot begin jaren 70 van de vorige eeuw kon je dit niet zomaar ongestraft doen, maar we leven nu in de 21e eeuw ) Uiteraard veranderd de kwaliteit van de beste van de twee olieën wel richting de kwaliteit van de 'minste' olie. Dit bovenstaande geld voor nagenoeg alle normale minerale en synthetische motorolieën. Maar wil je overstappen op een speciale hoogwaardige olie zoals de Motul 300V, die ik nog nooit ben tegengekomen bij Porsche motoren, dan is het beter om te spoelen zodat er alleen Motul 300V smeermiddel de auto zit. Motul 300V heeft een andere basis heeft dan de gebruikelijke vol synthetische olieën.
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 mei 2014 17:31 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Dan jokt de specialist, willen een rib uittrekken (-:
|
22 mei 2014 18:40 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Inderdaad, Mobil site geeft aan dat je ze mag/kan mixen met de opmerking dat de betere olie van mindere kwaliteit wordt.....dus is het nog steeds goeie olie (-:
|
22 mei 2014 22:30 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Ik snap het niet meer: als ik op die extended life kijk is het een full synt olie. Ik heb altijd geleerd dat in lufti's half-synth moet. Kan je in een een 3.2 dan full synth gooien? Die 10w40 is half synth, zou het dan geen "old school" olie moeten zijn op basis van half synth?
|
23 mei 2014 0:03 |
|
|
marco angelo
|
Re: Castrol 10W60 in SC
gewoon action halfsyntheet 15w/40 er in gooien komt gewoon van een bekende raffinaderij vandaan en lekker om de 7,5dkm verversen beter kan niet de kwaliteit wordt niet bepaald door de prijs maar wat er op de verpakking staat!
_________________________________________ later is nu
|
23 mei 2014 0:20 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Na revisie gooien de meeste specialisten vol-syntheet 0W40 in het blok. Voor 92 zonder revisie semi-syntheet.
Op dit onderwerp kun je af studeren.
|
23 mei 2014 7:06 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Gewoon doen waar je jezelf het prettigste bij voelt , maar geen onzin verkondigen laat staan anderen adviseren Dat de kwaliteit niet wordt bepaalt door de prijs heb je uiteraard wel gelijk in. Echter ook: alle waar is naar zijn geld
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
23 mei 2014 8:10 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Goed verwoord
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 mei 2014 9:15 |
|
|
bully
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Waarom dan nu andere olie?
|
23 mei 2014 12:41 |
|
|
ricardo964
Castricum
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Ik zou verschillende viscositeiten persoonlijk niet mengen. Gewoon alles verversen. 10W60 wordt wel veel gebruikt door motoren met veel vermogen. de BMW M modellen moeten dit ook allemaal hebben. Een vriend van me met een M3 gebruikt deze altijd: http://www.oliewereld.nl/castrol-edge-10w60-5-liter
|
23 mei 2014 19:20 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Iemand ervaringen al met porsche olie.... Niet dat ik het ga vervangen want het zit er pas 1600km erin, beetje zonde hé.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
23 mei 2014 19:36 |
|
|
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Bedankt allemaal voor de info.... het blijft een discussiepunt.
_________________________________________ 3.0 SC 1983 coupe
|
24 mei 2014 21:30 |
|
|
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Ik had laatst gelezen over de Castrol 10W60. Als jullie er allemaal vol lof over waren, dan had ik het direct gedaan. Ook zijn bijna alle race-auto's voorzien van deze olie. Binnenkort zal ik beslissen. Normaal gesproken blijf ik wel bij de olie die erin zit. Maar die Porsche-classic oil blikken zijn ook wel heel mooi
_________________________________________ 3.0 SC 1983 coupe
|
24 mei 2014 21:36 |
|
|
bully
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Never change a winning team
|
24 mei 2014 22:03 |
|
|
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
Re: Castrol 10W60 in SC
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk....... De SC geniet inmiddels weer van de verse Mobil 10W40.
_________________________________________ 3.0 SC 1983 coupe
|
08 jun 2014 16:18 |
|
|