Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2025 23:03



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
10W60 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1990
utrecht
Bericht Re: 10W60
In mijn cosworth gaat al jaren de voor BMW m gehomologeerde Edge (niet de sport variant!) 10W60. Voor normaal straat gebruik eigenlijk te dik maar voor snelle en circuit km's een must. Anders rammelen de klepstoters eruit. Met koude motor merk je idd dat de olie dikker is. Warm rijden is het devies dus. Er schijnt ook geen andere olie bestand te zijn tegen de enorm hoge tempertauur van de turbo. Er blijft nl. altijd een beetje in de gloeiend hete turbo achter.

De 964 gebruikt nauwelijks olie dus daarin gaat de voorgeschreven 5w40.

Veel alfa's met olieverbruik (TS motoren) krijgen van de dealer ook 10w60. Daarna is het probleem over.

De gehomologeerde edge is lastig te krijgen en peperduur: ik koop daarom altijd per 60 liter en kan doorleveren per liter voor 15,00/1 incl btw.
_________________________________________
Make the most of now!


28 sep 2012 18:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003 Porsche 986 2003
Waterland
Bericht Re: 10W60
In de Zetec Sport AGIP 10-w60...
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


28 sep 2012 19:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 10W60
993Aventuragrun schreef:
Ik weet dat er specialisten zijn die dat aanbevelen , maar zolang Porsche zelf dit niet aanbeveelt (zie linkje TSB) + de argumenten tegen, zou ik het niet doen.

Wat was de reden eigenlijk dat jij het wel deed, olieverbruik?


Circuitgebruik.


01 okt 2012 20:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 10W60
Ah, maar daar zit 'm de clou :idea:

Waarschijnlijk was je al gestopt met lezen :wink: , want bij puntje 2 staat:

If you race an engine, the parameters stated above now shift to a higher 'weight' of oil, which will exhibit the SAME original-engine design target viscosity at the HIGHER temperatures that are seen during prolonged high rev ranges - i.e. racing.

Ik ging uit van gewoon straat gebruik.


02 okt 2012 9:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 10W60
Het was tevens een daily driver voor mij...


04 okt 2012 23:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Carrera 2S cabrio. Mercedes B200 Turbo. TriumphDaytona Super3 Cosworth 997 Carrera2S 3.8 cabrio. Triumph Tiger 1050SE Hyperpro Arrow.
Bericht Re: 10W60
Nou nou, ik heb wat teweeg gebracht!
Maar om het olieverbruik dat mijn 996 had (+/- 0.75 Ltr. per 1000km.) hoef ik mij geen zorgen meer te maken. (Zie laatste berichten "Dodo's 996 Cabrio"in discussie).
Het gekke was dat je het op géén manier kon zien. Geen rook, geen lekkage.
Maar goed, deze 996 is niet meer aan de orde.

Bedankt voor alle input allemaal anyway! :thumleft:
_________________________________________
De 996 leerde ons een les.
De 997 leert ons het échte leven.
(hoe je ineens heel véél geld moet uitgeven)!


17 okt 2012 20:25
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 10W60
Zit nu met de 993 C2 op 376000 km. 1e motor, 1e bak. Laatste 200k alleen maar 10w60 gebruikt. Verbruik altijd 1:7000 tot 1:8000 incl af en toe een rondje Nordschleife en 4x per jaar een ritje in Duitsland van plm 2500 km met 230+. Netjes warmrijden op tijd verversen (20k) en nooit problemen.


25 jun 2013 23:41
Profiel
Bericht Re: 10W60
Het zit um in de ZZDP levels, niet zozeer de viscositeit is de reden dat Mobil 10W60 wordt aanbevolen/
Luchtkoelers houden van minimaal 1100 PPM van dit goedje in de olie. Met de komst van de opvolger van Mobil 10w40 Formula S is de ZZDP level gezakt naar 850 PPM (mileu en cats zijn de reden). Mobil 10w60 bevat 1300 PPM en dat is dus goed!!!
Porsche Classic Oil (10w60) zal naar ik verwacht rond de 1300 PPM zitten.

Waar is ZZDP goed voor?

Het beschermt de motor door een extra film laagje te leggen op/tussen b.v. de nokkenas.

Bij mij gaat er dus Mobil 10W60 de eerst volgende olie wissel.
Puur om de ZZDP level!


26 mei 2014 21:57
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Kappi, voor de aanvullende info: voornamelijk om de vlakke stoters icm nokkenas :wink:

Hier nog een pdf over ZDDP: http://www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20 ... iekers.pdf (vooral de eerste foto laat zien wat ZDDP doet)


26 mei 2014 22:17
Profiel
Bericht Re: 10W60
Ok, yep die zitten niet in een 964.

Goede link, thanks!!!


26 mei 2014 22:28
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: 10W60
Wel in een moderne Porsche boxer, weliswaar met een bovenliggende nokkenas maar de motoren maken weer veel meer toeren. Een moderne boxer met kapotte stoters of nokkenas heb ik echter nog niet gezien. Het verhaal gaat blijkbaar dan weer niet op.


27 mei 2014 7:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S
Goedereede
Bericht Re: 10W60
Goed stukje Dennis, tnx.
@ Kappi, hier nog wat meer info, ook over de latere 996 en 997 motoren; http://lnengineering.com/resources/2014/02/28/frequently-asked-questions-about-motor-oils/#Z2
Worden meer soorten olie genoemd met de juiste levels ZDDP.


27 mei 2014 9:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Er zijn verschillende oliën die een hoger ZDDP-gehalte hebben dan normaal. Bijvoorbeeld Brad Penn, Kendall GT1 en de Valvoline VR1 (naast de eerdere 10W60 genoemd in dit topic).

De Europese VR1 verschilt wel van de US-versie. Hier hebben ze VR1 Racing in de zwarte containers (20W50 is mineraal, 10W60 is half-syntheet), terwijl ze in de US 2 verschillende versies hebben (street-legal in het zilver en racing only in zwarte containers).

De VR1's hebben een gemiddelde van 1300/1400 ZDDP, bij een exacte meting in een circuit-964 was er na 1500 kilometer 1324 ZDDP aanwezig in de olie.
De luchtgekoelde Porsches vragen (geloof ik) om minimaal 1200 ZDDP.

Ik ga daarom overstappen naar Valvoline VR1, voor de SC in 10W60 semisynth en 20W50 mineral voor de 912. Via eBay Dld. "goedkoop" te verkrijgen in 5 liter verpakkingen.
(via deze link: http://stores.ebay.nl/TE-Taxiteile-Shop ... 34.c0.m322)


27 mei 2014 10:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 10W60
Kijk, de discussie begint nu een wending te krijgen die een stukje verder gaat dan 'ik was al jaren met Robijn, en dat gaat zo fijn'.

Zoals in eerdere commentaren al opgemerkt is viscositeit van olie maar een heel klein stukje van de puzzel. Als vuistregel wordt doorgaans aangehouden dat de oliedruk in een motor 0,7 Bar per 1000RPM dient te zijn, zit je daar boven dan verlies je onnodig vermogen in het aandrijven van de oliepomp....zit je hier beneden dan loop je kans op lagerschade.

Om maximaal vermogen uit een motor te halen kun je dus de viscositeit van de olie zo afstemmen dat je precies de gewenste 0,7 Bar per 1000RPM bereikt....in race-auto's voor korte sprint races is dit orde van de dag. Maar....de viscositeit van olie degradeert met langer gebruik. Het vermogen van een olie om z'n viscositeit te behouden staat bekend als 'shear stability'. De olie die NU in je motor zit heeft al lang niet meer de viscositeit die op het etiket vermeld stond. Mindere minerale olie kan na 10.000 km gereduceerd zijn tot W25 ipv W40 op het etiket.

Vol syntheten Grp4/5 POA/Esters hebben een veel hogere shear stability dan multigrade minerale olie, en zorgen daarmee dat je oliedruk lange tijd op peil blijft. Een 10W60 als gebruikt in endurance races biedt daarbij een stukje extra veiligheidsmarge, ook als de olietemp hoger dan normaal is tgv bijvoorbeeld rommel voor de inlaat van een oliekoeler. Ook op turbo motoren die met rijke mengsels tbv koeling rijden en relatief veel 'fuel dilution' van de olie kennen is geeft dit added safety. To finish first, first you have to finish ;-)

10W60 kost bij lagere temperaturen een klein beetje vermogen tov van bijvoorbeeld een 0W30, maar het geeft een grotere veiligheidsmarge....zeker bij oudere typen motoren die al behoorlijk wat praktijkervaring hebben en daardoor ruimere lagerspeling dan moderne typen.

Zoals anderen hebben gezegd is de Zink en Phosphor content (ZDDP) eveneens belangrijk bij onze lufti motoren met non-hydraulische klepbediening. Dit om een effectieve barriere tegen slijtage te vormen als de olie tussen de kleppentrein door de immense druk wordt weggeslagen. 1200PPM is inderdaad een goede richtlijn.

Vervelende is dat fabrikanten de specs van hun olie steeds aanpassen. Castrol TWS (BMW-M) was vroeger perfect (ook met oog op goede verversingsinterval), maar zag dat huidige spec is aangepast naar API SM (maximaal 800PPM) . Kroon Emperol is vorig jaar van API SH naar API SL omgeturnd (maximaal nog 1100PPM zeg ik uit m'n hoofd, dus op het randje). Benieuwd naar de eerste lab-analyses van Porsche classic olie, het is een wat goedkopere Grp4 syntheet dan bijv een volledig Grp5 Motul 300V maar als de ZDDP levels ok zijn lijkt mij het een hele prima keuze.

My 2C


28 mei 2014 18:50
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 "89 coupe, 3.2 Cabrio "87 + 964 Jubilee "93 !
Friesland
Bericht Re: 10W60
Ik hoor goede berichten over Liqui Moly Syntoil Tech GT1 10 W-60 motorolie, schijnt zeer goede specificaties te hebben,heeft ook prijzen gewonen bij div instanties ,zou me niets verwonderen dat die blikjes van Porsche afkomstig waren van Liqui Moly, een vriend van mij heeft na de revisie van z,n Bmw M3 van 2003 deze olie in gebruik en heeft veel studie verricht omtrent dopes en ed, en is zeer te spreken over deze olie, voor hem geen Mobil one meer, die olie is ontwikkeld voor zuinig rijden ,verder weet ik er niet zoveel van maar ik wilde dit toch even met jullie delen .
_________________________________________
live, is what you made of it ! ! !


28 mei 2014 21:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Die van Liqui Moly is wel een vol-syntheet..


28 mei 2014 21:55
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 "89 coupe, 3.2 Cabrio "87 + 964 Jubilee "93 !
Friesland
Bericht Re: 10W60
Ja dat klopt, maar deze zou wel geschikt zijn voor de oudere gebakjes :mrgreen: maar ik weet trouwens niet of die blikjes van Porsche vol of half syntheet zijn.
_________________________________________
live, is what you made of it ! ! !


28 mei 2014 22:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: 10W60
Een vol-synteet hoeft geen probleem te zijn bij oudere motoren mits deze opnieuw zijn opgebouwd. Als je syntetische olie in een oude motor doet die altijd op minerale of half syntetische olie heeft gelopen kan deze door alle reinigende toevoegingingen er voor gaan zorgen dat de motor gaat lekken. Het lost oude olie op die in combinatie met de pakking juist de boel afsluit. Als je het gebruik van de auto niet gaat veranderen zie ik weinig redenen om over te stappen.


28 mei 2014 22:51
Profiel
Bericht Re: 10W60
Mijn specialist voert 10w60 van Mobil een vol syntheet.
Wil echter een 10w60 semi syntheet bv Valvoline.

Iemand bekend met hoe een specialist reageert als ik met mijn eigen olie aan kom sjouwen?

Ik ga ervan uit dat ze het niet leuk vinden, maar er verder geen probleem van maken.


29 mei 2014 8:52
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 10W60
Kapi werk=werk dus kan hij hoogstens de echte arbeidsuren rekenen omdat hij de marge op olie mist, maar je kunt hem jou gewenste olie laten bestellen.... :?:

Op de rekening bij mij staat totaal 175 euro voor olie verversen incl. filter en kleinmateriaal.....en voor de rest: het zal wel... :mrgreen:

Ter info: het gaat om 0/40 mobile in een 3.2 tje.....in de winter is het motorblok incontinent, zomers bijna droog en hij gebruikt olie...rookt soms bij het starten dus en voor de rest een goed lopende (en stille) blok.....en dat voor een blok met 265k....
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


29 mei 2014 9:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
Bericht Re: 10W60
In Duitsland is het heel gebruikelijk om zelf olie en filter mee te nemen naar de garage. Klant bepaalt wat er gevuld wordt . Vandaar ook veel groupbuys van autoclubs en Ebayhandel.
Zelfs bij Porsche dealers en specialisten zal niemand hier vreemd van opkijken.
Je betaalt gewoon voor de tijd die de garage nodig heeft.

In Nederland volgens mij geen usance
_________________________________________
Since the internet, nothing is as it used to be. Nice to know the 911 is the exception.
4-6-13 in Porsche Museum


29 mei 2014 9:30
Profiel
Bericht Re: 10W60
Zo juist op ebay Duitsland gekeken.
Valvoline vr 10w60 kost de helft tov Nederland.

Mijn ouders wonen in Duitsland, dus laat ik naar mijn ouders sturen.


29 mei 2014 10:00
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Hallo zeg Kappi, opletten! Ik heb hier op deze pagina nog de link gegeven voor de eBay-shop waar je 10W60 Valvoline VR1 semi synth kunt bestellen, 5 euro verzendkosten naar NL ongeacht de hoeveelheid.


29 mei 2014 22:52
Profiel
Bericht Re: 10W60
Hoi Dennis,

Sorry, ff ontschoten!

Thanks


30 mei 2014 7:22
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: 10W60
Eindelijk een goed draadje over olie met ook technisch inhoudelijke onderbouwing over samenstelling etc.
De vond ik erg goed om door te nemen\: http://www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20voor%20klassiekers.pdf

Over zelf je olie meenemen naar de specialist:
Ik heb er begrip voor als ze dat niet willen, de marge op olie is een belangrijke post voor de shop. Je zou kunnen bespreken om een deel van die marge te vergoeden, net als het zogenaamde "kurkgeld" wanneer je je eigen wijn meeneemt naar een restaurant...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 mei 2014 9:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.