Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 12:31

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
WEVO PSJ geïnstalleerd! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht WEVO PSJ geïnstalleerd!
Vorig jaar is de motor van mijn 1986 911 3.2 volledig gereviseerd.
Rond 45000 km geleden is de versnellingsbak (915) volledig gereviseerd (door de vorige eigenaar).
Staat nu op 175000km.
Zou goed moeten zijn toch? Niet helemaal..

De auto bleef zeer matig schakelen. Soms met een lichte kroenk bij schakelen naar 2 / soms blijven plakken in 3 / soms niet in 4 willen vanuit 5. etc. etc.
De nadruk ligt hierbij op soms.. Soms ging een schakelactie ineens als het warme mes door de boter.. Grootste deel van de tijd voelde het echter volstrekt niet als een sportwagen. Ik heb een mercedes 508d met dubbellucht 3,5 ton leeg met 85pk uit een 3,8 liter 4cil diesel die sportlicher schakelde dan mijn 911...

Ik kon mij echter niet voorstellen dat het toch weer aan de bak zou liggen na bestuderen van de rekeningen uit die tijd (toen erg veel vervangen). Met name het intermitterende past niet zo daarbij.

Recent verse versnellingsbakolie gaf geen verbetering van de problemen... (opnieuw SWEPCO)

Vorige week heb ik daarom eens de schakelstangkoppeling achter de voorstoelen bekeken (onder het klepje): Echt veeeeel speling. Er hoort origineel 1mm speling voor-achterwaarts in te zitten. Bij mij zat er in alle richtingen zeker 2mm speling.. Lijkt niet veel, maar gezien de lengte van de schakelstang geeft dat een enorme afwijking.

Afgelopen weekend heb ik de originele versleten schakelkoppeling daarom vervangen voor een WEVO PSJ. Op de WEVO schakelkoppeling zit vrijwel nul speling. Ziet er trouwens ook prachtig uit!

Afstelling volgens fabrieksvoorschrift (versnellingsbak en pook in neutraal / voorste deel van de pook verticaal / schakelstang van de versnellingsbak met de klok mee tot de aanslag en de pook tussen 1-2 helemaal tegen de aanslag): gaf een licht gierende 5e versnelling en bij nadere inspectie onvoldoende speling in de schakelstang in 5 :oops: --> pook 1 klikje gedraaid richting 5 tov de schakelkoppeling --> perfect!

Schakelen gaat nu veel makkelijker en sneller, voel echt precies wat er gebeurt tijdens het schakelen. Alle bovenstaande problemen zijn verholpen! :shock:

Ik heb met g50 gereden in het verleden, maar deze bak schakelt nu beter dan de g50's die ik tot nu toe heb meegemaakt (die g50's waren overigens niet gereviseerd en hadden vast ook gare schakelkoppelingen).

Super aanrader die WEVO PSJ!
(Overigens denk ik dat een nieuwe originele schakelkoppeling ongeveer hetzelfde effect had gehad gezien de mate van slijtage van mijn oude.)

Kijk de speling eens na zou ik zeggen, ik denk dat er veel rondrijden met een (sterk) versleten schakelkoppeling!

Overigens vind ik het vreemd dat ze het relatief goedkope ding met de bakrevisie destijds niet meteen hebben vervangen tezamen met die talloze dure Hundezahne / Synchronringe etc.. :roll:

Ik overweeg nu om aanvullend de (nylon) lagering in het versnellingspookhuis te vervangen. Zal ook wel gaar zijn na 28 jaar.

26 mei 2014 17:47
Profiel
PorscheForum Rakker
genk/belgie
Bericht Re: WEVO PSJ geïnstalleerd!
er zullen er veel zijn die dit kunnen gebruiken...
zou dan wel voor de teflon bussen er bij gaan om het plaatje compleet te hebben
ik denk dat er nog ander varianten bestaan op de markt

30 mei 2014 10:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: WEVO PSJ geïnstalleerd!
Goeie aktie !

Ik heb bij ca 210.000 km alle bussen en de kogel waar de pook in draait allemaal vernieuwd, gewoon met originele onderdelen. Inderdaad ook een enorme verbetering.

30 mei 2014 16:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]