Auteur |
Bericht |
beetle1
|
Softtop boxster 986 sluit niet na volledige opening
Na enkele bezoekjes aan het magazijn van Porsche Antwerpen (shoppen) om nieuwe stangetjes met plastiek kogelkopjes te gaan halen , heb ik deze gemonteerd . Alles gemonteerd doch achterzijde van kap losgelaten zodat ik de stangetjes zeer goed in het oog kon houden . Ik heb zeer voorzichtig in vele stappen de kap open en toe laten bewegen en heb de fout gevonden . De kap dichtdoen gaat perfect kap mooi dicht kofferklep mooi dicht zonder probleem . De kap openen op zich gaat ook perfect , doch het probleem stelt zich als de kap onder de klep zit . Als de klep haar contact raakt stopt deze zoals het moet maar als ik ze nu terug open wil doen ( schakelaar indrukken in dashboard ) gaat de kap nog verder sluiten ipv te openen . Telkens ik terug probeer sluit de kap verder , ben nu op tijd gestopt maar zo zijn de stangetjes met de plastiek kogelkopjes naar de bliksem gegaan . Dus als de kap volledig open is geeft de schakelaar in het dashboard altijd commando sluiten ook bij proberen te openen . Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Iemand een ideetje ?
|
12 jun 2014 21:12 |
|
|
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.Woonpl.: Vlaanderen
|
Re: Softtop boxster 986 sluit niet na volledige opening
de kapmotor draait maar in één richting. deze stopt alleen even bij begin- en eindpunt mbv het sleepcontact aan het derde remlicht. kwestie van synchroniseren zodat het punt in de rotatie van het maanvormig gewricht net juist staat wanneer het contact ingedrukt wordt.
Laatst bijgewerkt door dpRide op 13 jun 2014 13:19, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 jun 2014 7:04 |
|
|
beetle1
|
Ga ik morgen direct proberen , hopelijk in orde dan gaat hij naar de keuring
|
13 jun 2014 7:52 |
|
|
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.Woonpl.: Vlaanderen
|
zit de afdekklep juist op hoogte op het moment dat de motor stopt? en gaat vervolgens de klep "te diep", dan kan je dat bijregelen met de kogelkopjes een paar slagjes los te draaien.
|
13 jun 2014 12:39 |
|
|
Sjors en Kathy
|
Het Kapmotortje draait echt wel 2 richtingen op. Je moet er eerst voor zorgen dat de beide satelietschotels links en rechts synchroon staan anders opend en sluit de kap schuin. Dit kun je doen door één van de kabels los te halen en dan net zolang de open en dicht knop ingedrukt houden totdat de beide schotels gelijk staan. M.b.v een rolmaat kun je dit nameten (door ergens een vast punt te nemen. Wel oppassen dat je niet te lang op de open/dichtknop drukt want anders loopt de schotel uit zijn bereik en werkt het helemaal niet meer. Het uitschakelen van het dashbordlampje wordt door een microschakelaar die achter de linker deurstijl zit geregeld. Ik heb zelf vorig jaar alles uit elkaar gehad en opnieuw afgesteld. Heb een complete beschrijving van de cabriokap liggen. Succes. Enals je nog wat wilt weten zie ik het wel. Eventueel kan ik de beschrijving toesturen.
_________________________________________ 997 S Cabrio
|
13 jun 2014 21:06 |
|
|
dpRide
|
de kap voert één beweging uit (open OF sluit) terwijl de afdekklep altijd twee bewegingen doet (open EN sluit) ik bedoelde eigenlijk dat het openen en sluiten van de softtopKLEP in één motorbeweging gebeurt. ik had het mss wat ongelukkig verwoord maar ik denk dat we het allebei juist bedoelen.
de sectie over de werking van de softtop uit het werkplaatshandboek had ik de TS al bezorgd via dropbox.
|
14 jun 2014 13:34 |
|
|
beetle1
|
Ik vind vier contacten die te maken hebben met de softtop . één contact op de aandrijfmotor om deze uit te schakelen bij bereiken eindpunt ( in mijn geval nog ergens anders , voorbij het eindpunt ) . één op de linker binnenbekleding , paneeltje van de veiligheidsgordel , dit zou dienen om bij glazen achterruit de verwarming uit te schakelen als de kap open ligt ( schakelaar wordt enkel geplaatst indien auto verwarmde ruit heeft anders enkel bedrading aanwezig zonder schakelaar ) het derde zit aan de linker veiligheidsgordel en zover ik begrepen heb dient dit om het lichtje in het dashboard uit te laten gaan ( wat bij mij nooit gebeurt , dit blijft altijd branden ) En tot slot het vierde dat zit aan de rubber tussen afdekklep en rechter achterspatbord , wat is dit foto's staan in mijn album
|
16 jun 2014 10:59 |
|
|
dpRide
|
als je dit bedoelt dan gaat het niet over een contactje. zo moeten er aan beide kanten zitten in dit is een hoogteregeling; het dikke blokje op de foto links kan je heen een weer schuiven en dan komt dit per klikje omhoog of omlaag.
|
17 jun 2014 9:04 |
|
|
beetle1
|
Pech voor mij , dit zit er enkel aan de rechterkant . Zal op zoek gaan naar de bedrading en een nieuw gaan bestellen , hoogteregeling van de afdekklep vermoed ik als ze gesloten is ?
|
17 jun 2014 11:07 |
|
|
dpRide
|
idd hoogteregeling in gesloten toestand van de afdekklep aan de voorzijde; er zit GEEN bedrading aan vast, het werkt puur mechanisch. je kan het vergelijken met de rubberen doppen aan beide zijden van een motorkap. alleen schuif je hier heen en weer om de hoogte te wijzigen ipv er aan te draaien. dat je er eentje mist is niet uitzonderlijk; in winterse omstandigheden durven die plastic dingetjes al eens stuk gaan en spoorloos verdwijnen. aan de achterkant van je softtopklep wordt de hoogte wel aan beide kanten afgeregeld met een uitschroefbaar pen/gat systeem zoals op onderstaande foto aangeduid:
|
17 jun 2014 14:35 |
|
|
beetle1
|
Ok bedankt voor de verhelderende uitleg ,
|
17 jun 2014 15:51 |
|
|
beetle1
|
Had nog een halfuurtje tijd en heb wat verder gewerkt aan het softtopmechanisme. Alles aan gesloten als de kap ong 20cm open staat . Dan de kap sluiten , mechanisme werkt volledig juist en het lampje in dashboard gaat uit zoals het moet . Dus als de kap gesloten is en de klep terug naar beneden ( contact ingedrukt ) , dan kan ik met de schakelaar op kant sluiten niks meer doen zoals het hoort . Open gaat de kap wel , werking hiervan perfect in orde . Als de kap geopend wordt gaat effectief het deksel omhoog kap open en dan deksel terug dicht . Dit heb ik getest met losgekoppeld deksel en manueel , als de kap volledig open is , het contact in te duwen . Motor schakelt niet uit !!! Hoelang ik het contact induw heeft geen effect op het stoppen van de motor . Ik denk dat de stangetjes nu wel allemaal juist staan . Deksel en kap openen volledig links en rechts gelijk . Waarom wordt het motortje niet gestopt als ik de schakelaar induw . Als ik op het knopje in het dashboard zou blijven duwen kan ik weer nieuwe stangetjes gaan halen .
|
23 jun 2014 18:54 |
|
|
Patrick
|
Misschien toch even bij een vakman langs gaan. Dat is wellicht goedkoper dan nog een keer e.e.a. vervangen.
|
23 jun 2014 20:02 |
|
|
dpRide
|
de polariteit van de softtopmotor wordt gestuurd door de positie van de 2 micro switches (B-stijl en sleepkontakt softtopmotor) die posities staan in de tabel onderaan van onderstaande pagina uit het handboek kan je de werking van de microswitch van het sleepkontakt eens uitmeten (contact met massa) ?
|
23 jun 2014 22:22 |
|
|
marco angelo
|
check je microswitch op de achterklep, na lang puzzelen bleek deze niet fris meer dan wel dan niet stoppen van je achterpaneel, gevolg stang kapot. na indrukken draaid je motortje nog even door om de boel iets aan te trekken daarna moet tie echt stoppen. Zat ook iets ruimte op de bev pennetjes dus geheel losgesoldeerd en vervangen door een nieuwe. Probleem opgelost! succes!
_________________________________________ later is nu
|
26 jun 2014 23:49 |
|
|
beetle1
|
Gisteren mee naar de keuring geweest , kan mijn plaat aanvragen nu . Dit weekend verder zoeken , inderdaad waarschijnlijk in richting van microswitch achterklep . ga deze eens volledig uitmeten zoals deepee ook vermeld heeft . Alvast bedankt om me hiermee te helpen .
|
27 jun 2014 7:53 |
|
|