Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:29

Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Franse boete 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Bericht Re: Franse boete
Franz schreef:
Als je de boete via het CJIB binnen krijgt, gewoon betalen. Zo niet dan zou ik het lekker laten voor wat het is.

Nee niet via cijb, maar Franse afkomst.

29 jun 2014 15:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Dat wil niet zeggen dat ze hem niet alsnog uitbesteden aan CJIB.

29 jun 2014 17:24
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Gewoon schuiven :!:

Ze weten inmiddels waar je huis woont :idea:

29 jun 2014 18:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Vorig jaar ben ik geflitst in France, met een Franse huurauto... Een aantal weken later kreeg ik een Franse boete binnen, in het Frans geschreven. Voor mij een hoop ingewikkelde taal, want mijn Frans is niet echt heel goed. uiteindelijk toch netjes betaald. Nu kreeg ik er een paar weken terug weer eentje, wederom in het Frans. Niets via CJIB....... What to do....? Kunnen ze die boetes niet netjes in het Engels sturen, zoals de Zwitsers doen....

Hetzelfde met de Belgen. Geflitst met de 911 in Luik. Krijg ik een complete Franse vragenlijst binnen.... Moet ik die eerst naar een vertaalbureau gaan brengen of zo....? Ze bekijken het maar....... Als het zo moet betaal ik ook niets.

30 jun 2014 7:28
Profiel WWW
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Uh, ze spreken Frans in Frankrijk. En ook in Luik... :idea:

30 jun 2014 8:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Onze overheid doet er ook alles aan om zich in diverse talen duidelijk te maken richting Buitenlanders, middels documenten in verschillende talen.
Je mag het andersom dan ook verwachten en zo niet, dan vind ik daar een zekere arrogantie van uit gaan.
Ze zullen zich ongetwijfeld vooraf beseffen, dat een Buitenlander niets van zo'n document begrijpt en dat het een kleine moeite is, het tenminste ook in het Engels beschikbaar te stellen.

Zelf zou ik de boete gewoon betalen en het vragenformulier in het Nederlands beantwoorden (eens kijken of ze de hint dan snappen).

30 jun 2014 8:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Helemaal met je ééns Frans D....

@Mick RS.... Natuurlijk spreken ze daar Frans, en als ik daar ben probeer ik me ook in het Frans verstaanbaar te maken. maar die Franse post, daar kan ik hier in NL helemaal niets mee.

30 jun 2014 8:55
Profiel WWW
Moderator
PF #57
ik heb ooit ergens gelezen dat je zo'n franse bekeuring/vragenlijst kunt terugsturen met een briefje erbij dat je helaas geen frans spreekt. en dat ze dan verplicht zijn je een vertaling te sturen. weet niet meer waar ik het gelezen heb en of het waar is. wellicht een 'ervaringsdeskundige' hier wel?

mijn vriend Google schreef:
Wanneer het CJIB in Nederland een boete wil innen. Is dat pas mogelijk bij een boetebedrag van € 70,- of meer.
Een tweede voorwaarde is, dat de boete onherroepelijkmoetzijn.Eenboete isonherroepelijkalsdebezwaar-en beroepsmogelijkhedeninhetlandvan overtredingzijnuitgeputofverlopen. Overhetalgemeenontvangtueersteen boeteuithetlandzelfenpasdaarna vanhetCJIB.
OntvangtudeboetedirectvanhetCJIB? HetCJIBcontroleertvoorhetsturen vaneenacceptgiroofuinhetland vanovertredingdegelegenheidhebt gehadomuteverweren.Isdatniethet geval,danmagdeboetedoorhetCJIB niet geïnd worden. Ontvangt u toch eenacceptgirovanhetCJIB,dankuntu bezwaaraantekenenbijhetGerechtshof in Leeuwarden.
Het gebeurt niet vaak dat het CJIB wordt ingeschakeld om een buitenland- se boete te innen. Vaak stuurt het land u zelf direct de boete toe.

Citaat:
Voorbeeld Duitsland: Het ontvangen van een verkeersboete uit Duitsland zorgt, uit onze ervaring, vaak voor verwarring. De boete is namelijk in het Duits gesteld. Als u de brief niet begrijpt, kunt u een schrif- telijk verzoek terugsturen om een Nederlandse vertaling. Vaak krijgt u dan een in het Nederlands gestelde brief retour.

30 jun 2014 11:36
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Frans D schreef:
Onze overheid doet er ook alles aan om zich in diverse talen duidelijk te maken richting Buitenlanders, middels documenten in verschillende talen.
Je mag het andersom dan ook verwachten en zo niet, dan vind ik daar een zekere arrogantie van uit gaan.

Het feit dat wij in Nederland dat wel doen, betekent mi niet dat je dat van andere landen ook mag verwachten. Zeker een taal als Frans is wereldwijd nog altijd een veel gesproken taal. Je begaat een overtreding in ern ander land. Dan verwachten dat ze zich aanpassen aan jouw talenkennis, kun je ook als enigszins arrogant bestempelen.

Gelukkig heb je tegenwoordig zoiets als google translate... :wink:

30 jun 2014 12:25
Profiel
Vanuit Zuid Frankrijk.....ik knal hier lekker door met 160 op de snelweg in de 964. Die lol is me wel 9 tientjes waard. Binnendoor is het hier helemaal een feest en ik heb me toch een geweldige route ontdekt iets ten noorden van pakweg Avignon :drive:

Eergisteren een zeer rustige Mont Ventoux opgeknald en verdre veel mooie ritten gemaakt. Sinds vertrek ui NL 2700 km gereden met de 964. Ding houdt zich perfect heeft alleen iets donkerder velgen inmiddels :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

30 jun 2014 13:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Mooie plaatjes. ;)

Ik was nog wat verder aan het speuren en vond een relevant stuk;

Citaat:
Op 7 november 2013 treedt een Europese richtlijn in werking die bepaalt dat verkeersboetes vergezeld moeten zijn van extra informatie in de moedertaal van de overtreder. Is dat niet het geval, dan is de overtreder niet verplicht de boete te betalen. Mobiliteitsclub VAB adviseert echter om ze wel te betalen als je ze niet betwist. “Want als je in dat land staande gehouden wordt, zal je de boete alsnog moeten betalen. Ze zal dan vaak hoger liggen dan het oorspronkelijke bedrag en mogelijk zal je wagen ook in beslag genomen worden”, zegt woordvoerster Joni Junes.

http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?id= ... FO&lang=nl

Met nog wat verder speuren, kwam ik er tot mijn verbazing achter, dat de betreffende richtlijn vorige maand nietig is verklaard, ik moet eerlijk gezegd het document nog goed doorlezen;

Citaat:
Het Hof verklaart de richtlijn betreffende de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen nietig.
Court of Justice - CJE/14/69 06/05/2014

http://europa.eu/rapid/press-release_CJE-14-69_nl.htm

30 jun 2014 19:13
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
NB: dat is een andere richtlijn dan die per november 2013 is ingegaan (dus niet de betreffende richtlijn alhoewel deze wel nauw gerelateerd lijkt én ook nog een jaar na vernietiging van kracht blijft, aldus je link).

30 jun 2014 19:18
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 944 type 1, ex 944 type 2, ex 944 turbo, nu 996 4s
assendelft
Net terug uit St. Tropez, 3800 km gereden, zeker 1 maal geflitst, TOTMBO reed, dus wel verbaasd, zij houdt zich altijd aan de snelheid, ze reed 116 km/u waar ze 130 mocht, waarschijnlijk toch een bord over het hoofd gezien.
Ongeveer 500 km door en rond de Gorges du Verdon gereden, dat was weer genieten.......... :drive:

30 jun 2014 20:06
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Gorges du Verdon :drive: :drive: :drive:
Die heb ik ooit onveilig gemaakt met mn Cobra 8)

30 jun 2014 20:32
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
horn schreef:
ik heb ooit ergens gelezen dat je zo'n franse bekeuring/vragenlijst kunt terugsturen met een briefje erbij dat je helaas geen frans spreekt. en dat ze dan verplicht zijn je een vertaling te sturen. weet niet meer waar ik het gelezen heb en of het waar is. wellicht een 'ervaringsdeskundige' hier wel?

Dit heb ik al eens gelezen van een betrouwbare bron, alleen kan ik me niet herinneren welkeen.
Dus als je zoiets krijgt, gewoon brief terugsturen en in het Nederlands er bij vermelden dat je de taal niet begrijpt.

Trouwens ik vraag mij af hoe het zit met verjaringstermijn van zo'n boetes. In België is dit 2 jaar, dus als je 2 jaar niet meer naar België komt hoef je ook onze boete niet te betalen denk ik :).

En in Frankrijk kunnen ze toch enkel en alleen op kentekenplaat boetes geven? Ik geloof niet dat ze realtime info krijgen van Nederland (of BE) van welke naam bij de nummerplaat hoort? Dus als jij gewoon met een andere nummerplaat (bv andere auto die van jou is) rijdt, weten ze toch niet of je openstaande boetes hebt? Of zouden ze die info toch hebben? (In een situatie waarbij je niet tegengehouden wordt natuurlijk, want anders weten ze wel snel je naam ;) )

Overigens, mogen ze zoiets wettelijk gezien uitbesteden aan het CJIB? Frankrijk heeft toch enkel recht om boetes te vorderen in eigen land? (Tenzij daar een internationaal of Europees verdrag voor bestaat?)

30 jun 2014 21:01
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
De door het CJIB geinde buitenlandse boetes vloeien in de Nederlandse kas toch?

30 jun 2014 21:28
Profiel
dobbelsteen schreef:
horn schreef:

Dit heb ik al eens gelezen van een betrouwbare bron, alleen kan ik me niet herinneren welkeen.
Dus als je zoiets krijgt, gewoon brief terugsturen en in het Nederlands er bij vermelden dat je de taal niet begrijpt.

Trouwens ik vraag mij af hoe het zit met verjaringstermijn van zo'n boetes. In België is dit 2 jaar, dus als je 2 jaar niet meer naar België komt hoef je ook onze boete niet te betalen denk ik :).

En in Frankrijk kunnen ze toch enkel en alleen op kentekenplaat boetes geven? Ik geloof niet dat ze realtime info krijgen van Nederland (of BE) van welke naam bij de nummerplaat hoort? Dus als jij gewoon met een andere nummerplaat (bv andere auto die van jou is) rijdt, weten ze toch niet of je openstaande boetes hebt? Of zouden ze die info toch hebben? (In een situatie waarbij je niet tegengehouden wordt natuurlijk, want anders weten ze wel snel je naam ;) )

Overigens, mogen ze zoiets wettelijk gezien uitbesteden aan het CJIB? Frankrijk heeft toch enkel recht om boetes te vorderen in eigen land? (Tenzij daar een internationaal of Europees verdrag voor bestaat?)

Misschien moet je dit topic nog eens goed lezen ... :thumleft:

30 jun 2014 21:39
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2286 ... uit__.html

17 jul 2014 9:54
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Als het om dit soort dingen gaat loopt NL altijd ver voor de troepen uit.

17 jul 2014 10:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
Gewoon Frankrijk lekker a gauche laten liggen.

Ook een keer op de tolweg aangehouden door twee van die gendarmes, die helaas niet op Louis de Funes leken.
Totmbo aan het stuur en reden 140 km/u. Om iemand niet klem te rijden versnelt ze iets naar 160 km/u, zodat diegene achter ons om ook kon inhalen.
En net staan ze daar met hun lasergun. Uitleggen hoefden we niet en mochten we niet. Okay we waren fout en wilden gewoon afrekenen. Eerst ging dat op een soort van bonnenboekje uit een café. Toen ook om een recu gevraagd en die kwam na veel mitsen en maren. Zou me niets verbazen als daar soms boetes verdwijnen. Sindsdien Frankrijk toedelidokie. Mooi land alleen jammer dat er zoveel ..... etc.

17 jul 2014 10:36
Profiel
Moderator
PF #57
om zo'n reden nou een vakantieland te mijden... :scratch: je rijdt te hard en je krijgt een bekeuring. Wat had je willen uitleggen dan? Dat je te hard reed om iemand anders die ook te hard reed te laten inhalen? was ik als Louis de Funes ook niet ingetrapt.... :wink:

17 jul 2014 11:06
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Eens. In Nederland krijg je ook vast wel eens een bekeuring! Wat ga je dan doen? emigreren naar....?

17 jul 2014 11:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
Moet eerlijk zeggen dat ik in Nederland nog nooit een agent met een blanco briefje en pen heb gezien die daar het bedrag op schrijft en dan de boete wil innen. Mogelijk gebeurt dat ook bij buitenlanders in Nederland, geen idee. Maar kwam wel vreemd over en deze mannetjes waren zeer onvriendelijk. Misschien omdat we niet aan deze blanco bon wilden meewerken?

17 jul 2014 11:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Tiel
Gister 108,- eurie moeten overmaken voor 27 km te hard ( vlak bij Trier )

Wel jammer had echt geen haast heb het bord gewoonweg niet gezien.

Op de bijna 5.000 vakantie km's :drive: natuurlijk te verwaarlozen, maar goed...

17 jul 2014 11:47
Profiel
Ernest 986 schreef:
Gewoon Frankrijk lekker a gauche laten liggen.

Ook een keer op de tolweg aangehouden door twee van die gendarmes, die helaas niet op Louis de Funes leken.
Totmbo aan het stuur en reden 140 km/u. Om iemand niet klem te rijden versnelt ze iets naar 160 km/u, zodat diegene achter ons om ook kon inhalen.
En net staan ze daar met hun lasergun. Uitleggen hoefden we niet en mochten we niet. Okay we waren fout en wilden gewoon afrekenen. Eerst ging dat op een soort van bonnenboekje uit een café. Toen ook om een recu gevraagd en die kwam na veel mitsen en maren. Zou me niets verbazen als daar soms boetes verdwijnen. Sindsdien Frankrijk toedelidokie. Mooi land alleen jammer dat er zoveel ..... etc.

Sjeezus wat een zielig gezeur zeg. Dat zijn nou eenmaal de spelregels. Ik haat het echt als iemand gaat lopen miepen over de consequenties van een bewust gemaakte overtreding....bijna voetballersachtig. Helemaal als je je vakantie van een bekeuring af laat hangen. Ik heb ook bewust te hard gereden deze vakantie en krijg daar gegarandeerd een Franse oorkonde voor. Pech...maar ik heb wel lekker door gereden. :drive:

17 jul 2014 11:52
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende