Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 12:28

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Rijvaardigheidstraining 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Rijvaardigheidstraining
Geachte formuleren,
Inmiddels ben ik alweer sinds februari in t bezit van een Boxster S. Recent ben ik er mee via Duitsland naar m'n zus in Zwitserland gereden. Heel plezierig kan ik je zeggen.
Nu denk ik hetzelfde als de meeste bestuurders dat ook ik de beste coureur ben. Maar dat is waarschijnlijk in mijn dromen want in werkelijkheid is dat natuurlijk absoluut niet zo. Ik kan hard rechtuit rijden....
Dus vroeg ik mij af of het zinvol is om bv een raclicentie te gaan halen. Niet om te racen maar meer om een betere voertuigbeheersing te krijgen en daardoor nog meer plezier uit de Boxster te halen.
Heeft iemand een idee?
Alvast weer bedankt
Bob

05 jul 2014 16:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Rijvaardigheidstraining
Wat rijvaardigheids of circuit trainingen doen is leuk, en je wordt er i.i.g. niet slechter van.

Racelicentie is wel weer heel iets anders, natuurlijk ook leuk, maar dat is wel weer een grotere en duurdere stap. En je wilt er dan daarna neem ik aan ook wat mee gaan doen op circuits.

05 jul 2014 17:19
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Ik zou een rijvaardigheidstraining doen, met je eigen auto. Daar leer je veel van, en je leert je auto goed kennen. Een keertje driften is ook leerzaam; probeer het kreng eens dwars te krijgen.

Een racelicentie is andere koek. Dat doe je bij voorkeur niet met je Boxster. Is wel leerzaam en vooral erg leuk, maar om je rijvaardigheid met je eigen auto te verbeteren niet geschikt.

05 jul 2014 18:00
Profiel
PorscheForum Rakker
996mk2 cabrio en 944 Cup racer
Apeldoorn Oost
Anne 2.7 schreef:
Een racelicentie is andere koek. Dat doe je bij voorkeur niet met je Boxster. Is wel leerzaam en vooral erg leuk, maar om je rijvaardigheid met je eigen auto te verbeteren niet geschikt.

Dat ligt er aan waar je die doet. Ik heb mijn licentie in Duitsland gehaald en daar kan het wel met eigen auto.
Maar wanneer je een racelicentie haalt gaat het (al is het wel afhankelijk waar je de licentie haalt, want er zit wel verschil in de opleidingen) in principe meer over de regelgeving tijdens wedstrijden (b.v. vlaggenreglement, manieren van starten, beroepsprocedures) dan over het rijden zelf.
En dan ben ik het met Anne eens dat je in jouw geval beter een rijvaardigheidstraining kunt doen. :drive:

05 jul 2014 19:02
Profiel
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
In nederland kan je natuurlijk ook je racelicentie met eigen auto halen, die ga je halen als je de intentie hebt om te gaan racen of regelmatig trackdays wil doen.
Een rijvaardigheidstraining is meer gericht op de openbare weg, je kunt daarvoor heel goed hier terecht:
http://www.gp-elite.nl/porscheservicecentrumtwente/rijvaardigheidstraining

05 jul 2014 19:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4S
Gelderland
Rijvaardigheidstraining zoals in de link hierboven (GP Elite) is absoluut aan te bevelen. Je gebruikt je eigen auto en leert die zo ook veel beter kennen. Voor mij was het bijvoorbeeld een openbaring te ontdekken hoe achterlijk goed bv de remmen van een Porsche zijn.
Training is goed verzorgd en ontzettend leuk om te doen. Ik zou beginnen met de basis rijvaardigheidstraining.

05 jul 2014 19:48
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Of je wordt lid van de NPC (Nederlandse Porsche Club) en doet daar mee met de slalom, rijvaardigheids- en circuittrainingen ...
Organiseren ook andere feestjes :popcorn:

06 jul 2014 8:09
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Anne 2.7 schreef:
Een racelicentie is andere koek. Dat doe je bij voorkeur niet met je Boxster.

Natuurlijk kun je in NL je racelicentie halen met je eigen auto. Heb ik ook gedaan, maar niet met mijn 'goeie' Porsche. Tijdens mijn cursus (via Gert) reden er een vrijwel nieuwe Porsche en ook een niet echt oude Ferrari mee. Die heren deden het redelijk rustig aan, en dat was ik niet van plan. Gaan met die banaan!

06 jul 2014 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Begin april racelicentie gehaald op zandvoort via http://www.dutchracedriver.nl (geen aandelen, wel hoop lol gehad :drive: )
Theorie en praktijk in 24 uur (+ rijvaardigheidstests bij BMW Driving Experience Slotemakers maar dit hoort NIET bij het examen voor de racelicentie)

07 jul 2014 17:49
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Licentie halen is om te leren 'haast" te hebben - en dat is voor de openbare weg niet aan te raden :popcorn:

Dagje les van bijv. Dillon Koster - moet je al voldoende inzicht geven in wat te doen - en wat niet te doen :wink:

Dit soort "uitjes" is al eens eerder in groepsverband met het PF gedaan ...

08 jul 2014 9:11
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Olaf schreef:
Dit soort "uitjes" is al eens eerder in groepsverband met het PF gedaan ...

Afbeelding

Zie bijv.
Rijvaardigheidtraining
Porscheforum Rijvaardigheidstraining?
Slip & Slalom Training 2005

08 jul 2014 9:31
Profiel
PorscheForum Rookie
Of voorzichtig beginnen met wat stuurwerk, soms gooi en smijt, op de X Day 3 aug :D
Geen risico en toch ff de wagen voelen zoeken naar de limiet.

ALS JE DURFT 8)

Mvgr Martin

09 jul 2014 19:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Geachte forumleden,
Gisteren heb ik een rijvaardigheidstraining gedaan bij Ruud van Bochove, zoon van Taxihans. Het was een geweldige leuke en vooral leerzame dag.
Ik heb ongeveer 5 uur achter het stuur gezeten. Natuurlijk wel met genoeg pauzes onderweg. We hebben bijvoorbeeld geluncht bij thé gallery. Mooie klassieke auto bekeken.
De rijvaardigheidstraining ging voor mij niet om het hard rijden maar meer om soepel door het verkeer heen te komen. De snelheid kwam daardoor vanzelf.
Op de diverse bochtige wegen mijn boxster-tje de sporen gegeven en zo heb ik geleerd en gevoeld hoe ik een bocht moet of kan nemen.
Ruud had een hele mooie route in elkaar gezet voor iemand uit het westen heb ik genoten van de dorpjes en kleine landweggetjes. Natuurlijk is de snelweg niet vergeten. Wel geleerd maar natuurlijk vergeten is het ver vooruit kijken. Zo kun je goed anticiperen op andere weggebruikers en soepel door het verkeer heen gaan en zoals al gezegd de snelheid komt dan vanzelf.
Inmiddels heb ik me ook opgegeven voor een trackday op Zandvoort. Samen met Ruud ga ik dan voor het eerst op een circuit rijden, althans dat is het plan.
Een rijvaardigheidstraining is inderdaad aanbevelingswaardig. Ook Ruud is aanbevelingswaardig.
Bob

24 aug 2014 16:55
Profiel
964 c2
Den Haag
Rijvaardigheidstraining op de openbare weg. :res:

24 aug 2014 18:07
Profiel
PorscheForum Rakker
het onozele oosten! Ex 986S / Ex 987S / 981S
leuke training heb je gehad .... en met een perfecte 4wieler

zelf heb ik via lelystad VRO I/II gedaan op de 2wieler ook zeer aan raden!

je krijgt dan wel skills om een getrainde hoogwaardigheids bekleders voor te blijven
die hoge rijvaardigheids skills hebben opgedaan ook op het zelfde circuit :salut: :salut:

24 aug 2014 22:26
Profiel WWW Facebook  Twitter 
981 Boxster GTS
Ik sluit mij aan bij het afraden van een racelicentie . . . deze is uiteindelijk toch voor een heel ander doel bedoeld.

Rijvaardigheidstrainingen op het circuit daarentegen zijn bijzonder leerzaam, heel erg leuk om te doen en die kan ik jou dan ook absoluut aanraden.
Ik heb de mijne gevolgd bij www.gp-elite.nl

Er staat nog ergens een uitgebreid verslag (van mij) van zo'n dag op het forum.

25 aug 2014 10:54
Profiel
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
voertuig beheersing en een betere rijstijl op de openbare weg oefenen is een goede zaak. veel mensen weten niet waarin en waarmee ze rijden terwijl er met wat kleine aanpassingen van zithouding en spiegelafstelling er al een wereld voor je open kan gaan waardoor je meer concentratie kan hebben voor het rijden. er zijn veel handige en voor de hand liggende trucjes aan te leren wat veel plezier en gemak geeft in het autorijden. misschien eens leuk om enkele instructeurs in te huren en met een groepje de weg op te gaan. :salut:

26 aug 2014 8:42
Profiel
PorscheForum Rakker
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4S
Gelderland
Taxi Hans schreef:
voertuig beheersing en een betere rijstijl op de openbare weg oefenen is een goede zaak. veel mensen weten niet waarin en waarmee ze rijden terwijl er met wat kleine aanpassingen van zithouding en spiegelafstelling er al een wereld voor je open kan gaan waardoor je meer concentratie kan hebben voor het rijden. er zijn veel handige en voor de hand liggende trucjes aan te leren wat veel plezier en gemak geeft in het autorijden. misschien eens leuk om enkele instructeurs in te huren en met een groepje de weg op te gaan. :salut:

Goed plan! Denk dat daar best wel belangstelling voor is. Bij mij in ieder geval wel.

26 aug 2014 14:26
Profiel
Moderator
PF #57
Zuugnap schreef:
je krijgt dan wel skills om een getrainde hoogwaardigheids bekleders voor te blijven

en een filmpje to prove it... :^:

26 aug 2014 16:33
Profiel
PorscheForum Rookie
Amsterdam
Hier ook belangstelling :-)

28 aug 2014 13:40
Profiel
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
ik zal jullie op de hoogte houden van alle mogelijkheden, kom hier gauw op terug. :thumleft:

28 aug 2014 15:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ]