Auteur |
Bericht |
Thefrits
993 2sBelgië
|
"Schudden" achterkant 993.
Na 1,5 jaar bezit en verschillende zaken reeds onder handen genomen, zit ik toch met een kleine irritatie te rijden Vandaag op de snelweg een flauwe bocht genomen met constante snelheid, en dan voel je de achterkant licht schudden. Het lijkt alsof de auto een beetje van links naar rechts gaat. Bij rechtuit ook waarneembaar, maar vreemd genoeg iets meer in een bocht. Recentelijk zijn vervangen: - nieuwe draagarmen voor. - steun/ophanging versnellingsbak. - draagarm LA. - 4 nieuwe Bilstein dempers - 4 nieuwe Michelin banden. - Uitlijning. Ik merk ook, eigenlijk was dit al van begin toen ik de auto had, dat de motor tijdens stilstaan bij bv verkeerslicht ook licht schud van links naar rechts. Specialist heeft de laatste keer gereden met de auto, en vond niks noemenswaardig. Denkelijk niet gevoeld, wel waarneembaar de steun van de versnellingsbak en deze ook vervangen. Iemand enig idee wat zou kunnen zijn ?!?
|
20 jul 2014 18:38 |
|
|
bully
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Denk aan de motorbloksteunen.
|
20 jul 2014 18:45 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Ja, dacht ik eerst ook. Volgens Specialist nog goed…..
|
20 jul 2014 18:50 |
|
|
elloy
ex-993 '94 Aventuragroen, moooi man
ex-964 c4 '90
ex-993 '93
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Dat is het enige waar ik aan zou denken, en het mist nog in het rijtje
_________________________________________ 34% of statistics are wrong, 67% of statistics are made up on the spot
|
20 jul 2014 18:51 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Ik heb soortgelijke problemen gehad. Maar nu goed, ongeveer Zelfde rijtje er door gewerkt alleen de koni fsd er nog niet onder, wel besteld. Ik heb ook Draagarmen gedaan, waarom alleen LA? Zou dat t niet zijn? 993 wel bekend met wat zwabberen, zeiden ze ook bij PCA. Gert Carnewal schijnt ook goed te kunnen uitwegen en PCTG Porsche centrum t gooi. Bij wie ben kom je?
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
20 jul 2014 18:56 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Destijds volgens aankoopkeuring bij Porsche was alleen LA nodig. Ik zit toch sterk te denken dat het toch wel die steunen kunnen zijn. Misschien deze toch maar eens vervangen door RS steunen. Kan nergens in facturen achterhalen dat deze al een keer vervangen zijn. 993 heeft nu 189.000 gereden. Lijkt me al erg veel.. Gert ken ik wel, maar nog nooit geweest. Ik zit een beetje met de afstand… Dik 2 uur rijden enkel….
|
20 jul 2014 19:12 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Keer naar een meeting komen en een rondje met mijn 2 S rijden, probleem komt mij niet bekend voor Mag ook een keer langs huis komen als je een dagje A.dam doet.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
20 jul 2014 19:12 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Ga ik zeker doen Hans. Thanks
|
20 jul 2014 19:21 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
... de 2S en 4S hebben er minder last van - maar MI zijn alle 993's wat gevoelig voor sporen in de weg. Je kan ook eens proberen om met een ander setje wielen te gaan rijden - en kijken of je verschil bemerkt
|
20 jul 2014 20:23 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Je bedoelt dan met minder brede banden achter? Kan ik idd wel eens proberen.... Thx!
|
20 jul 2014 20:53 |
|
|
Taatjen
lelystad
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Is inderdaad een euvel van de 993,moest er ook aan wennen
_________________________________________ zet je mond niet in de derde versnelling indien je hersens nog in de tweede staan
|
20 jul 2014 21:09 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Een 993 blijft gevoelig voor opzij huppelen in bochten en bij spoorvorming zowel voor als achter. Achterzijde 9 vd 10 keer uitlijning. Als het alleen bij rechtuitrijden en flauwe bochten is dan zet ik in op uitlijnen ervan uitgaande dat je draagarmrubbers niet helemaal rot zijn ( dat zou je dan ook horen trouwens...).
Al zijn ze visueel nog ok, nieuwe motorsteunen is na 189K km echt merkbaar trust me. RS is niet nodig, je zou C4 steunen kunnen kiezen, iets stugger dan C2 ( en goedkoper... ).
|
20 jul 2014 21:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Nee, ook een ander merk, type kan schelen ... of wellicht dat het gevoel (de ervaring) toch iets versterkt is/wordt door een afwijking in je huidige banden/velgen ...
|
20 jul 2014 21:43 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Zouden banden zo'n verschil kunnen maken dan ? Maar ik ga het zeker eens proberen ! P-TRACK: Thanks! Nieuwe steunen komen er zeker. Kan ik dan gewoon C4 steunen zetten op een 2S ?
|
21 jul 2014 8:46 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
@molen934 Ik woon ook in Amsterdam, oud zuid Ben wel benieuwd naar jouw onderstel
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
21 jul 2014 9:12 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Heb daar niet zoveel aan laten doen. Jaartje terug bij Robert Visser voor nieuwe schokkers laten monteren, gingen iets zweten. Ook laat ik hem regelmatig vierkant uitlijnen en het is eigenlijk van al mijn vorige luchtkoelers de fijnst sturende 911. Bespaar ook nooit op banden en hij staat nu op Michelins Pilot Sport banden.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
21 jul 2014 9:32 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Ben je al bij Olav of Peter langs geweest Frits? Die hebben er wel kijk op...
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
21 jul 2014 9:48 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
21 jul 2014 9:50 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Correct, partnummer voor de C4 steunen: 993 375 049 05. Reken op een kleine € 300 incl BTW voor een set. Specialist doet dit in een uurtje. Als je toch C2 steunen wilt: 965 375 049 00, origineel Porsche +/- € 500. Alpo in Haarlem heeft ze normaal gesproken op voorraad. Montage is vrij eenvoudig. Als je een krik hebt en een dopsleutelset ben je binnen 2 uur klaar. Hieronder een DIY uitleg voor de RS mounts maar principe is hetzelfde: http://www.pcarworkshop.com/index.php/993_-_RS_Motor_Mounts
|
21 jul 2014 10:46 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
21 jul 2014 10:48 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Mijn "Shocks" zijn Bilstein B8. Ik heb ook een M033 verlaagd onderstel. Is trouwens standaard op de 2S. P-track --> Thanks ! Nuttige info. En JP, ja ik kom net van Olav af na wisseling van ophang rubber versnellingsbak Misschien een en ander toch nog eens goed laten uitlijnen na wisseling motorsteunen.
|
21 jul 2014 11:33 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
ach de 993. altijd een zwabberkontje geweest. te ingewikkeld onderstel.
_________________________________________ oud is beter
|
21 jul 2014 11:50 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Ik denk dat je vergeet erbij te zetten voor de meeste monteurs.
|
21 jul 2014 13:11 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Nee hoor, voor alle monteurs. Degene die anders denken moeten maar eens in een 996/7 gaan sturen dan weet je weer dat een 993 altijd wat zwabbert.
|
21 jul 2014 14:42 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: "Schudden" achterkant 993.
Mijn 993 voorzien van de RS ophangrubbers (motor) gezien het prijs verschil toch voor deze gekozen, het verschil is wel te merken.
Verder heb ik de rubbers waarmee het achterframe tegen de koets zit vervangen door aluminium bussen en alle afstelarmpjes (achter) vervangen door armpjes voorzien van monoballs dit samen met Billstein PSS9 schobrekers zorgt ervoor dat e.e.e prettig stuurt. ik heb overigens Michelins PS2 gemonteerd op de 993, stukken fijner dan de Goodyears die ik eerst had. Wat hier eerder al geschreven is: goed uitlijnen maakt het verschil! Ik ga hiervoor naar Gert Carnewal, is even rijden maar dan staat het ook goed.
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
21 jul 2014 16:41 |
|
|