Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 5:33



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Inhouden motor 964 bij groot licht, etc. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Als ik grootlicht, de zware airco of de mistlamp(en) inschakel houdt de motor in. Als ik het weer uit zet, pakt de motor weer op.
Wat kan dat zijn?
Bedankt alvast voor reacties.
_________________________________________
964 cabrio, hiervoor: Mini Cabrio, 2x BMW 335i cabrio, Alfa Spider 3.0 v6 12v (ja, die met die chromen pijpen)


03 jul 2014 21:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Zou voor mij duiden op een stroomstoring, wat je aanzet vraagt stroom. Maar ik ben een leek, de specialisten of kenners zullen straks wel een mening geven.


03 jul 2014 22:51
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Of slechte dynamo.


03 jul 2014 23:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Of de accu.......


04 jul 2014 8:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Ik heb zoiets dergelijks gehad, en dat was toen een massakabel probleempje.
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


04 jul 2014 18:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Bedankt voor de antwoorden, mensen!
_________________________________________
964 cabrio, hiervoor: Mini Cabrio, 2x BMW 335i cabrio, Alfa Spider 3.0 v6 12v (ja, die met die chromen pijpen)


06 jul 2014 12:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Verbruik van deze elektrische delen is dusdanig beperkt dat dat niet tot merkbaar vermogensverlies kan leiden.
Het komt dus niet omdat je dynamo ineens zwaarder belast wordt en de krukas gaan afremmen...

Ik vermoed ook eerder ergens een slechte massaverbinding of een zekering die niet strak in de klemmen zit, waardoor op een deel van je 12V boordnet de spanning inzakt onder belasting van groot licht.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


06 jul 2014 13:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
jaren terug zoiets. nieuw contactslot.
_________________________________________
oud is beter


06 jul 2014 13:52
Profiel
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Stephan, mocht je in de omgeving Ehv zijn kan ik P voor je uitlezen.

Laat maar weten.


06 jul 2014 16:16
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Citaat:
Als ik grootlicht, de zware airco of de mistlamp(en) inschakel houdt de motor in


Elke belasting op de motor, via een mechanische of elektrische weg zal er toe leiden dat het motor toerental varieert!!
Om deze variaties op te vangen zou er een beetje gas gegeven moeten worden. In oa de 964 en 993 is dit "beetje gas geven" geautomatiseerd.
Het "beetje gas geven" wordt uitgevoerd door de Idle Speed Valve (ISV). Dit is een elektrisch bestuurde klep die parallel staat aan de gasklep.
Zakt het motortoerental onder de gewenste waarde (norm) dan wordt vanuit de DME de ISV verder opengezet tot het norm toerental bereikt is. In vaktermen heet dit een gesloten regelkring waarbij de DME de controller is en de ISV de servo is.
Ik heb in de lectuur niet kunnen vinden of er ook extra brandstof wordt ingespoten.

Ja waar ligt nu het varierende toerental aan? in voorgaande reacties wordt gewezen op tekortkomingen in het elektrische circuit. Een andere oorzaak zou een slecht cq niet functionerende ISV kunnen zijn.

Je kunt de ISV testen door hem uit te bouwen (is redelijk goed bereikbaar) en middels een variabele DC voeding van 0 - 12 Volt spannnig op de klemmen aan te bieden. Bij het varieren van de spanning zal de klep vloeiend moeten bewegen.
Is dit niet het geval dan zou je kunnen proberen om de klep te reinigen. In mijn optiek betekent dat niet onderdompelen in een of andere vloeistof om dat dan mogelijk het vet uit de lagerbusjes gespoeld wordt.

Heb ooit bij m'n 964 de klep opengemaakt als laatste reddingspoging. 't is toen wel gelukt maar was niet eenvoudig.

Succes
Hans


06 jul 2014 23:12
Profiel
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Als het de ISV is kun je deze testen met bv T-obd in combi met Rennlist scantool. Met de scantool kun je testen op de klep opent en sluit (je hoort een klik).

Bij mij zat deze klep vast waardoor de auto onregelmatig liep en slecht startte, echter niet zo heftig als Stephan aangeeft.

ISV uitgebouwd (10min werk), remmenreiniger erin gespoten en de klep in de ISV met een houtje voorzichtig losgemaakt. 2 nieuwe slang klemmen gekocht en teruggemonteerd. Ff lekker rijden en het Idle Adaption programma vanui scantool gedraaid......en 840rpm rock solid! P pakt ook beter op. Start direct.


Succes


07 jul 2014 6:52
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Bedankt, mensen.
Volgende week dinsdag gaat 'ie naar Riemer Rispens. Hij heeft ook een grote beurt (20dkm) nodig.
_________________________________________
964 cabrio, hiervoor: Mini Cabrio, 2x BMW 335i cabrio, Alfa Spider 3.0 v6 12v (ja, die met die chromen pijpen)


09 jul 2014 17:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Wat Hans964 beschrijft heeft alleen te maken met stationair draaien, daar is het inderdaad normaal dat een onbelast stationair draaiende motor bij inschakeling van een grote elektrische verbruiker zn stationair moet bijregelen.
Dit is normaal en geen probleem.

Maar als een auto bij bv 100 km/h gaat inhouden als je je licht aan zet dan is er echt iets anders en wel een probleem.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


09 jul 2014 19:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Lindemans: helemaal mee eens als het rijdend optreedt.
Ik was er van uit gegaan dat het beschreven euvel bij stationair toerental optrad.


11 jul 2014 16:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Het gebeurt inderdaad tijdens het rijden, zowel bij lage als bij hogere snelheden.
_________________________________________
964 cabrio, hiervoor: Mini Cabrio, 2x BMW 335i cabrio, Alfa Spider 3.0 v6 12v (ja, die met die chromen pijpen)


12 jul 2014 9:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Inhouden motor 964 bij groot licht, etc.
Oorzaak was waarschijnlijk een roestige accuklem en/of slippende dynamo-riem...
_________________________________________
964 cabrio, hiervoor: Mini Cabrio, 2x BMW 335i cabrio, Alfa Spider 3.0 v6 12v (ja, die met die chromen pijpen)


20 jul 2014 20:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.