Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 7:22



Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2s
België
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Je betaald inderdaad een "premie" voor een S versie. Het rijplezier zal deze premie niet rechtvaardigen.
Je koopt de auto omdat je 'm mooi vind. Ik ben blij dat ik twee jaar geleden voor een S heb gekozen.
Naast dat ie erg mooi is, denk ik ook dat ik procentueel meer "genoten hebt" van de waardestijging van lucht gekoelde…
Dus de premie is niet weggegooid :mrgreen:


02 aug 2014 18:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Haha :thumleft: , je S is ook een prachtige auto :D


02 aug 2014 18:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Weer wat geleerd :salut:

993Aventuragrun schreef:
De S of zelfs de turbo zijn de mooiste varianten, maar daar betaal je ook weer de premie voor.

Meest gezochte in ieder geval. Mooiste? Ik spreek redelijk vaak mensen die voorkeur hebben voor een smalle koets. Maar een 993 TT - wow. Vind ik ook wel erg mooi. 993 4S is natuurlijk wel de langzaamste 993 die er is :idea: :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 aug 2014 19:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
On-topic
Ik heb liever een gekoesterde Amerikaan dan een afgejakkerde Europeaan... Mij zou het dus niet zoveel uitmaken, ik zou voor de beste gaan die in je budget past, al was het een Japanner. Als het stuur maar links zit!

Zou me dan wel weer ergeren aan zo'n mijlenteller, maar die kan eruit!
_________________________________________
Wim


02 aug 2014 19:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Motormanagement 964: geen verschil tussen Europese en Amerikaanse versies

Motormanagement 993: Voor de modeljaren tot en met 1995, geen verschil. Daarna wel:

Bei US-Modellen ab Modelljahr 1996 besteht ein generelles CEL-Problem (Check-Engine-Light) durch Verkokung in den Zylinderköpfen auch bei niedrigen KM-Leistungen.
Bei diesen wurde wohl OBD2 nebst zweiteiliger Lambdasondenregelung und Sekundärluftzuführung noch unausgereift eingebaut.
Der 993 verbrennt u.a. durch die liegenden Zylinder beim Start prinzipiell etwas Öl und die Ventilführungen neigen bei größerer Hitzbelastung (z.B. Stop and Go bei sehr hohen Außentemparaturen) zu früzeitigem Verschleiß.
Dies führt zu Ölverbrauch (durch Verbrennen) und damit zu Ölkohleablagerungen im Zylinderkopf.
Da die Bohrung der Sekundärluftzuführung der US-Modelle recht klein ist, neigt diese zum Verstopfen durch die Ölkohleablagerungen.
Die RdW-Fahrzeuge (Rest der Welt) sind hiervon nicht betroffen.
Ebenso sind die Modelljahre 1994 und 1995 (272 PS) der US-Versionen nicht von CEL betroffen, da dieses dort elektronisch nicht überwacht wurde (OBD I).


02 aug 2014 19:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Mijn ex 993 Targa (1997) en huidige 964 (1991) zijn beide afkomstig uit Californie. Ongevalvrij, geen roest, en volledig gedocumenteerd. De 964 is op de mijlenteller na aan de Europese versie aangepast (bumpers, verlichting etc.). Ik was beide malen niet bewust op zoek naar een "Amerikaan" , maar het kwam op mijn pad. Geen moment spijt van gehad :D


02 aug 2014 20:02
Profiel
PorscheForum Rookie
993 4S
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Nou jan,
Daar citeer je toch een relevant verhaal waarbij er weldegelijk bij een USA versie 993 een probleem kan ontstaan.
waar heb je dat gevonden?


03 aug 2014 13:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 4s 96 993 C2T 95 FIAT 500 69
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Hoor ik nu dat binnenkort de 2s/4s bij elkaar Komen?
;-)
_________________________________________
Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate


03 aug 2014 13:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Ties993 schreef:
Nou jan,
waar heb je dat gevonden?

Je bent bekend met goegel?
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


03 aug 2014 14:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
I love it when i'm right maar goed ik had ook al wat geroepen over die pomp en die zit ook op de eerdere versies. Ik heb er geen waardeoordeel aan gekoppeld maar verschil is er wel.
_________________________________________
It's pronounced PORSCH-UH

There are no old Porsches, only new owners.


03 aug 2014 14:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Ties993:
Citaat:
Nou jan,
Daar citeer je toch een relevant verhaal waarbij er weldegelijk bij een USA versie 993 een probleem kan ontstaan.
waar heb je dat gevonden?



http://www.elferclassic.de/kaufberatung/993.php (25 regels onder Technik . Motor und Antrieb)

Zie ook:

http://www.bodymotion.com/check_engine_light.asp


03 aug 2014 18:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Ik ben zelf eigenaar van een ex USA 993, het probleem met het SAI systeem is dat de poorten waar de lucht door heen wordt gepompt verstopt kunnen raken waardoor de Porsche niet door de smog test komt. Vervolgens gaat het check engine lampje branden en moet er veel werk verzet worden om het systeem weer goed te krijgen. Ik heb bij mijn 993 alles mbt het SAI systeem er afgehaald, scheelt weer gewicht (en het is hier ook niet nodig)

Dus ja er is een verschil maar of het een nadeel is?
_________________________________________
993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II


03 aug 2014 20:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Ik heb het probleem met mijn USA 993 (uit 1997) ook niet gehad. Was dat wel het geval, dan had het probleem op zich eenvoudig verholpen kunnen worden. Daartoe had dan wel de motor moeten worden uit- en ingebouwd hetgeen dan toch een dure grap had geworden. (In de VS heeft men een methode ontwikkeld om de verstopping op te heffen zonder de motor uit te bouwen, maar die methode wordt, voorzover ik weet, hier niet gebruikt).
RGJC4: Heb jij het SAI systeem zelf uitgebouwd? Of laten doen?


04 aug 2014 10:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Ik denk ook niet zozeer dat deze versies (met SAI)een ander 'motormanagement' hebben. Er is in de loop van tijd wel eea veranderd met de DME, vooral na de komst vd varioram. Maar dat dit in de VS, in sommige staten, wat issues geeft mbt het check engine lampje, heeeft eigenlijk meer te maken met het feit dat de latere OBD meer parameters monitort

Heeft verder geen invloed op de performance of betrouwbaarheid, en lijkt me verder een non-issue omdat het voor onze APK niks uitmaakt. Bovendien zijn ws de meeste SAI's inmiddels gedemonteerd, of geven uberhaupt geen problemen.


04 aug 2014 10:48
Profiel
PorscheForum Rookie
993 4S
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Zo te horen is er behalve een uiterlijk verschil wat aan te passen is, geen echt motorische of technische reden om niet voor USA te gaan


04 aug 2014 11:02
Profiel
PorscheForum Rookie
993 4S
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Zijn japanse wagens USA of Europees geleverde auto's?


04 aug 2014 11:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
De interpretatie van 993Aventuragrun kan ik niet volgen. M.a.w. ...is gewoon onjuist. Voorts ga ik er vanuit, dat het gros van de SAI's bij de 993-versies waar het om gaat (modeljaren 1996 en 1997) niet is uitgebouwd. Ik zou absoluut voor een US-993 gaan, als dat een prima (ook gedocumenteerd) exemplaar is, maar wel rekening houden met evt. problemen i.v.m. Amerikaanse aanpassingen i.v.m. andere emissie-eisen.
Bij Japanse 993's speelt dit probleem niet. Hebben voorts ook de Europese bumpers.


04 aug 2014 11:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Wat is er volgens jou niet juist aan mijn interpretatie dan? De hoeveelheid auto's waarvan ik denk dat de SAI's eruit gehaald zijn in de loop der tijd? Misschien, ik ken de cijfers natuurlijk ook niet. Maar er is genoeg over geschreven op Rennlist, om dit te veronderstellen.

Verder schrijf ik toch ook ... 'of geven uberhhaubt geen problemen'?

Lezen is ook een vak...

En volgens mij delen we ook nog eens dezelfde mening vwb een US versie, Japanner of RoW.


04 aug 2014 12:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Japan is ROW voor zover ik weet. Wel waren er landenopties, die standaard werden uitgevoerd in bepaalde landen. Zo was een achterwisser een landenoptie voor NL op de 964 (NL 964's werden standaard met een achterwisser uitgevoerd, zonder moest je "apart bestellen") en in Italie juist andersom.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


04 aug 2014 12:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
horn schreef:
Japan is ROW voor zover ik weet.


Maar wel met stuur rechts :wink:

Dus linksgestuurd is import vanuit USA en ROW?? :roll:


Weet het niet zeker, maar lijkt me logisch :salut:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


04 aug 2014 12:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Neen, uit Japan stuur links :)


04 aug 2014 13:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
993Aventuragrun:
Citaat:
Wat is er volgens jou niet juist aan mijn interpretatie dan? De hoeveelheid auto's waarvan ik denk dat de SAI's eruit gehaald zijn in de loop der tijd? Misschien, ik ken de cijfers natuurlijk ook niet. Maar er is genoeg over geschreven op Rennlist, om dit te veronderstellen.

Verder schrijf ik toch ook ... 'of geven uberhhaubt geen problemen'?

Lezen is ook een vak...

En volgens mij delen we ook nog eens dezelfde mening vwb een US versie, Japanner of RoW.


Toen ik mijn US 993 Targa kocht kende ik die SAI problematiek niet. Mijn toenmalige specialist wees mij daarop en zei ook, dat de US Porsches, modeljaar 1996 en 1997 met dit systeem over het algemeen wat onregelmatiger (met iets minder vermogen) liepen. Ik heb mij daarna in de materie verdiept. Je kunt er vanuit gaan, dat vrijwel alle naar Europa geexporteerde 993's van deze modeljaren voorzien zijn van dit SAI systeem. Er kunnen, maar hoeven hier geen problemen te ontstaan. Indien ik ooit weer een (US) 993 uit een van die modeljaren zou kopen, zou dit voor mij wel een factor van invloed zijn bij de overwegingen om een dergelijke P. te kopen.


04 aug 2014 13:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Waarom heb je het enkel over modeljaar '96 en '97? Alle voor de US markt 993's hebben SAI meegekregen, dit was een vereiste (incl M718).
Dat de latere versies de CEL problematiek kende heeft enkel te maken dat de later gebruikte DME's & andere OBD, welke meerdere parameters monitorde en de CEL getriggerd kon worden. De eerdere versies hadden daar geen last van.

Wel grappig dat jij ervan uitgaat dat vrijwel alle naar europa geimporteerde 993 tjes uit '96 en '97 voorzien zijn van SAI. Dat is eigenlijk net zo ongefundeerd als dat ik ervan uitga dat veel van deze systemen inmiddels verwijderd zijn (of überhaupt geen problemen geven :mrgreen: )

Vwb het onregelmatig lopen;ik heb van Visser weleens gehoord dat de pre varioram motoren lekkerder stationair lopen en de motoren met varioram blijkbaar wat onregelmatiger. Heeft mi overigens niks te maken met deze SAI discussie. Voor de duidelijkheid, om niet hierover in discussie te hoeven gaan. Dit is wat hij mij vertelde, ik heb hier verder geen mening over.

Back on topic: koop de beste 993 welke je kunt kopen voor je geld. Ik zou een ex US niet zomaar laten staan


04 aug 2014 14:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Ik heb niet beweerd, dat de vroegere versies van de US 993 geen SAI systeem zouden hebben. Wel heb ik opgemerkt, aan de hand van de literatuur terzake (zie de Amerikaanse en Duitse links hiervoor), dat problemen kunnen voorkomen bij de modeljaren 1996 e.v.
Maar goed, laten we die discussie hier maar rusten. Belangrijk is de laatste zin in je bijdrage, en daar ben ik het van harte mee eens :)


04 aug 2014 19:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
Bericht Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?
Wat betreft het verwijderen van het SAI systeem, dit heb ik zelf gedaan. Bij Patrick motorsports kun je pluggen kopen om de "luchtinjectie" kanalen af te dekken. Daarna was het de electrische blower verwijderen en nog een electro mechanische klep (die vaak zo rot is dat deze er bijna vanzelf afvalt).

Het verschil, mbt het SAI systeem, zit idd in de electronische waakhond-> vanaf OBD2 zijn er 4 lambda sondes gemonteerd (2 voor en 2 na de cat) bij het latere systeem zou je dus sneller een "check engine" kunnen krijgen bij een te groot vershil tussen de sondes..

Mijn 993 uit 1995 heeft het OBD1 systeem, en heb ik nu voorzien van een Varioram inlaat, werkt allemaal prima :thumright:

@Jan-1, dat de latere modellen minder regelmatig lopen zou zo maar kunnen, ik kan er te weinig vergelijken, dat deze modellen iets minder vermogen hebben lijkt mij niet juist, vanaf de 964 hebben alle (NA) motoren hetzelfde (minimale)vermogen fabriek-af.
_________________________________________
993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II


05 aug 2014 9:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.