Auteur |
Bericht |
Bonanza
|
Importeren: ja oder nein?
Tik me alsjeblieft meteen op de vingers, maar ik krijg maar geen algemeen topic over importeren uit Duitsland gevonden op het forum. Als ik daarover heen heb gekeken, mijn excuses, dan sluit ik dit topic meteen weer.
Maar mijn vraag: wie hier heeft er ervaring met het importeren van een P uit Duitsland? En belangrijker nog: wat zijn de ervaringen?
Ik zit zelf te denken aan een 996 of een 997, zonder een voorkeur of ik hem in Nederland wil halen of Duitsland. Zeker de 997 is tweedehands een stuk goedkoper bij de oosterburen en er is vooral veel meer aanbod. Maar er wordt op het forum zo weinig over geschreven over importeren dat ik me begin af te vragen waarom dat is...
Maar goed: wie heeft er ervaring mee en wil dit met mij delen?
|
08 aug 2014 11:17 |
|
|
Regular72
Etten-Leur
|
Re: Importeren: ja oder nein?
...mijn vorige (996) komt uit Duitsland. Importeren was een appeltje - eitje. Ik zocht een Targa naar m'n wens en kon in NL op dat moment niet slagen. Daarom ook direct over de grens in Duitsland en België gekeken. Rekensommetje incl. rest BPM is snel te maken. Gebruik bv. de BPM calculator op de site van Autoweek.
Mijn advies, let op de reisafstand en probeer op één dag meerdere potentiële kandidaten te bekijken. Op foto's ziet alles er prachtig uit, in de praktijk valt het regelmatig tegen. Verdiep je op voorhand in mogelijke aandachtspunten. Zo kun je snel een oordeel vellen. Neem iemand mee die meer objectief kijkt. Gevoel moet goed zijn, maar kopen doe je ook met verstand. Bij twijfel een AKK laten uitvoeren. Ik heb het niet gedaan en nooit spijt van gehad.
Verzekeren tijdelijk op basis van chassisnummer kan eenvoudig via een Nederlandse verzekeringsmaatschappij geregeld worden. Hoeft niet duur te zijn. Export platen regelen bv. in Duitsland is geen kostbare maar wel een tijdrovende zaak. Ik ben voor een alternatieve oplossing gegaan...
Gewoon doen dus!
_________________________________________ Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal.
|
08 aug 2014 11:37 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Importeren: ja oder nein?
+1 Zelf in 2012 mijn 996 cabriolet uit Duitsland gehaald. Er staat hier op het forum een erg uitgebreide omschrijving hoe te handelen. Zelf heb ik van tevoren al een bpm aangifte-formulier ingevuld die ik op de terugweg bij de RDW kon inleveren. Had een afspraak gemaakt bij RDW in Almelo. Ik reed met platen met het rode vlakje waarmee je volgens de duitse wet in heel Europa mag rijden. Volgens de Nederlandse wet ben je nog steeds illegaal bezig. Wanneer ik het de volgende keer zou doen, dan gewoon de kentekenplaten met het gele vlakje (enkel dekking in Duitsland) en vanaf NL grens met de NL eendagskentekenplaten rijden. Wel kijken of je een verzekering kunt afsluiten die de auto wil verzekeren op VIN nummer. Succes!
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
08 aug 2014 11:49 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Stelt echt niks voor. Kijk ook eens in Belgie…. Vrij voordelig een mooie 997 te krijgen met weinig km's. http://www.kapaza.be/nl/porsche/porsche ... 708902.htm
|
08 aug 2014 11:57 |
|
|
Bonanza
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Goed te horen dat het niet veel voorstelt... Waar vind ik die handleiding op t forum, krijg hem niet gevonden?
|
08 aug 2014 13:44 |
|
|
bully
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Hi Pa, klikhierop........
|
08 aug 2014 13:49 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Importeren: ja oder nein?
En ook dan ben je nog illegaal bezig Met een NL eendagskenteken mag je alleen van huis naar RDW en terug rijden. De enige manier die legaal is om van de grens naar huis te rijden op autoambulamce of trailer. Ik geloof niet dat je erg zorgen hoeft te maken als je gewoon op je duiste exportplaten naar huis rijdt, zeker als je aangeeft dat je morgenochtend bij de RDW staat. Maar voor de letter van de wet mag het niet. Enfin, Bonanza, importeren is een eitje. Exportkenteken regelen in Duitsland overigens ook. Kost je maximaal drie kwartier (tenzij er een enorme wachtrij staat). Lekker zoeken via Mobile. Als je er eentje vindt een AKK laten doen bij een PZ in de buurt (bij voorkeur niet degene waar hij in onderhoud is), AKK geld overmaken aan PZ en bij goed resultaat afmaken met verkoper en ophalen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 aug 2014 14:20 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Veel Porsches in NL zijn D import. Duitsers onderhouden de auto doorgaans erg goed, en wisselen hun auto m.i. vaker. Dus een perfect kanaal voor goede gebruikte Porsches. De mijne is op de leeftijd van 9 jaar na 2 D-eigenaren in NL beland.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 aug 2014 15:00 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Als ik mijn verhaal zo teruglees, dan klopt dat. Als aanvulling hierop: vorige keer reed ik rechtstreeks van Duitsland naar de RDW. Dus mijn rit was grens - rdw ipv huis - rdw. Dat zou ik de volgende keer ook weer doen.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
08 aug 2014 15:03 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Moet je wel een afspraak maken maar dan zal je zeker geen gezeur krijgen. Ik haalde een paar maanden terug een 307SW uit Berlijn. 's Ochtends om half 7 op de trein gestapt en 's avonds om 10 uur weer thuis. Kon ik moeilijk direct door. Ik heb het risico genomen om van kwart voor 8 's avonds de grens over te rijden en met mijn tijdelijke duitse exportplaten naar huis te rijden. Normaliter volgende ochtend om 6.45u met NL eendaagsplaten naar de RDW zonder afspraak. Half 9 weer thuis, wachten op het kentekenbewijs
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 aug 2014 15:13 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: Importeren: ja oder nein?
idd. afhankelijk van waar je woont afspraak maken bij rdw station heel dicht ibj de grens. in mijn geval venlo. dan rijd ik welgeteld 2km door nl wat in theorie niet meteen tussen mijn huis en het rdw station is maar omdat je dan toch 'n afspraak hebt zal niemand daar 'n probleem van maken. Ik heb dit nu 2x gedaan als volgt (wel via duitse dealer): 1) afspraak maken bij rdw 2) op dezelfde dag afspraak om auto af te halen bij dealer 3) 1dags kenteken aanvragen kan online is dan per direct beschikbaar 4) zelf even mooie platen maken van karton 5) op de dag zelf: naar dealer rijden en dealer laten zorgen voor duitse platen 6) bij afhalen zitten dan de duitse 5daagse platen erop 7) wisselen van deze platen bij de grens naar jou zelfgemaakte platen naar RDW rijden 9) naar huis rijden 10) 1.5 week wachten ongeveer en je hebt je NL platen (die laat je dan ff maken bij 'n platenboer) 11) done! BPM berekenen doe ik altijd via www.bpmberekenen.com om een idee te krijgen. uiteindelijke berekening doe ik via autotelex maar dat kost je 14 euro dus doe je pas als je weet welke auto 't moet worden. Die geeft een wat meer exacte berekening en is bekend bij belastingdienst. LET OP: als je schade wil aangeven of een gereduceerde waarde vanwege krassen of deukjes of een missende radio / stoelen / velgen en al dat soort dingen dan wordt het hele verhaal een stuk ingewikkelder! Exporteren is overigens een heel ander verhaal (voor bpm teruggave)....
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
08 aug 2014 22:20 |
|
|
Bonanza
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Dank allen, ik ben wel overtuigd.. zelfs met BPM erbij lijkt het alleen maar voordeliger te zijn om iets moois via mobile te gaan zoeken! Mooiste zou ik een 997 4S Targa vinden... kijken of dat in t budget past (ben bang van niet met 35k)
|
08 aug 2014 23:19 |
|
|
sandernl
Ex Boxster 987 S,
BMW Z4 Sdrive20i,
Ford Mustang Mach-e
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Vergeet niet om bij aflevering in Duitsland een CVO- (Certificaat van Overeenstemming) of COC- (Certificate of Conformity) verklaring mee te vragen. Ook bekend als homologatiebewijs of in Duitsland een Übereinstimmungsbescheinigung. Dit maakt keuring bij RDW een stukje makkelijker (en sneller).
Mocht je naar een PZ gaan....ook daar valt te onderhandelen, voor mijn 987S heb ik er destijds een 2e jaar garantie uitgehaald.
|
09 aug 2014 11:07 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Houd rekening met 'n 10k extra achter de hand met alle 996 vanaf 1997 tot en met de 997 van 2008 (997 mk1). Google 996 engine failure of 997 engine failure. Ik wil je niet bang maken maar zorgen dat je voorbereid bent
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
09 aug 2014 11:07 |
|
|
Ruviano
991.1 GT3RS Zilver
911 3.2 Carrera Cabrio 1989 Diverse Italiaanse raspaardenBussum
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Op een 997 heb je toch bijna altijd nog rest bpm, gezien het bouwjaar? Lijkt me dat je in NL voor rond de 35k ook een mooie 997 Carrera S kan scoren met minder dan 100k km...... Veel plezier met zoeken in ieder geval. Is bijna het leukste...
|
09 aug 2014 11:40 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Probeer er ook een nieuwe TUV keuring op te krijgen. Scheelt je in Nederland een APK en is bovendien 2 jaar geldig!
|
09 aug 2014 11:48 |
|
|
Bonanza
|
Re: Importeren: ja oder nein?
@caelin je maakt me dus wel bang met dit soort reacties Mocht ik voor een 997 mk1 gaan; zit ik dan niet gewoon veilig als ik een PPI laat uitvoeren? Of blijft het risico hetzelfde?
|
10 aug 2014 10:49 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Importeren: ja oder nein?
PPI/AKK is moment opname. Vandaag oke morgen kan het anders zijn. Altijd rekening mee houden. COC hebben ze mij nog nooit om gevraagd.
@ ruviano - klopt soms. Maar in duitsland veel meer keuze.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 aug 2014 11:10 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Er staan er zat te koop met een gereviseerde of zelfs nieuwe motor. Ik zou voor zo'n type gaan.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
10 aug 2014 15:25 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: Importeren: ja oder nein?
PPI noemen we hier over het algemeen AKK (aankoop keuring, zelfde i guess als pre purchase inspection). Die covered de 111 punten maar de motorschade waar ik over praat komt hier niet bij aan de orde. Er zijn overigens 2 verschillende problemen. 1) IMS failure (dit is opgelost vanaf 2006 bouwjaar - op dit forum kan je ergens een thread vinden waar je de motornummer series kan vinden van wanneer het opgelost is) 2) Cylinder wand scheuring = motor total loss. Dit blijft een probleem tot aan de mkII series van de 997. Wat wél kan is de porsche garantie afsluiten maar dat is beperkt tot 9 jaar en ik dacht 200k km, kost je tussen de 1200 en 2000 euro per jaar afhankelijk of je het in nl/de doet en/of welk type. én je moet het onderhoud bij de dealer laten doen (en geen wijzigingen aan de auto zoals uitlaat). Overigens zijn veel auto's die een plof hebben gehad met 'n nieuwe motor uitgerust; vaak met exact dezelfde motor (type) als die vroegtijdig toe aan een revisie is dus zonder verbetering; risico blijft dan hetzelfde op type 2. Er zijn preventieve mogelijkheden maar ik weet niet of die 100% zijn (o.a. verbeterde koeling en gereviseerde motor met ander cylinder wanden - dit is denk ik ook wat barolo hierboven bedoelt). Ik zou dus kijken voor 'n goede deal op 'n 997 mk1 (mooie auto trouwens!) zodat je de 10k in de pocket hebt mocht het mis gaan. Dan rijd je denk ik met 'n beter gevoel...of je koopt 'n auto waar het al mis is gegaan en die door bijvoorbeeld resto al is gefixt en waar het dus niet meer bij zou moeten gebeuren. even voor jou info het risico op de zogenaamde plof zit hem op: 996 carrera modellen 997 mk1 carrera modellen ...dus niet op de turbo/gt3/gt2 modellen van diezelfde series. Oh, en als laatste: dat CoC is handig maar niet noodzakelijk. 911 van een recent bouwjaar is zo overduidelijk wat het is dat dit niet zo'n probleem is. Is een ander verhaal als je een mustang gaat importeren bijvoorbeeld.... @Remo: bpm tussen de 4-6k denk ik ongeveer voor 'n auto uit 2006.
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
10 aug 2014 19:55 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Duidelijke samenvatting Ik heb altijd begrepen dat je van een auto die ook origineel in NL geleverd is, je bij import geen COC nodig zou hebben. Sterker nog, kijken ze niet eens naar. Dus als hij nieuw in NL geleverd is, zou ik er geen tijd en moeite in steken.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 aug 2014 9:56 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Twee jaar geleden hebben wij een Audi A2 uit Duitsland gehaald, bij de RDW gaven ze aan dat het toch min of meer noodzakelijk was dit papiertje erbij te hebben.
|
11 aug 2014 10:04 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Bijzonder. Heb het bij alle auto's die ik Duitsland gehaald heb prima gered met de autopapieren. Nooit naar gevraagd, ook nooit tegengekomen in de lijst van documenten die gevraagd werden.. Maar als jullie dit allebei zo stellig zeggen heb ik wellicht gewoon geluk gehad en zou ik dat formulier er maar bij regelen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 aug 2014 11:37 |
|
|
bully
|
Re: Importeren: ja oder nein?
Nee Pa dat gaat em niet worden.
|
11 aug 2014 12:45 |
|
|
Frits77
986 S040
|
Re: Importeren: ja oder nein?
2 auto's uit D gehaald, 1 uit B , laatste in 2013 er is nooit een CoC gevraagd.
|
11 aug 2014 13:53 |
|
|