Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:08

Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Is de jeugd helemaal de weg kwijt? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Is de jeugd helemaal de weg kwijt?
Ik maak dit hier bespreekbaar, juist omdat er een tendens lijkt te zijn dat de jeugd echt volledig lijkt te ontsporen.
Getuige wederom dit fragment:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2301 ... ing__.html

Ook in de dagelijkse praktijk merk ik een enorme onverschilligheid, en zeer weinig medeleven/empathie voor de medemens van een grote groep jeugd. Met zijn allen tegen 1, dat was vroeger een doodzonde. Maar ook geen besef wanneer het genoeg is. Doorgaan tot een onschuldig slachtoffer niet meer beweegt. Zijn deze elementen in onze samenleving echt zó slecht bedeeld met hersencellen? Is de groep 'eigenlijk-niet-toerekeningsvatbaar' zó vogelvrij dat ze gewoon hun gang kunnen gaan? Ongelooflijk, onvoorstelbaar!

27 aug 2014 18:09
Profiel
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Is de jeugd helemaal de weg kwijt?
Vreselijke iedere keer zoiets te zien.
Ik verdenk ook de huidige Nintendo games etc. die ze tegenwoordig op de pc e.d.afspelen ervan, dat dit aanzet tot gewelddadig reageren Ik heb onlangs games gezien, die zijn zo verschrikkelijk gewelddadig zijn, dat de kids (die daar de hele dag mee bezig zijn) het verschil tussen fictie en werkelijkheid niet meer kunnen onderscheiden. Gevaarlijke ontwikkelingen.

27 aug 2014 18:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik geloof niet dat je de schuld in games moet zoeken.
Gamers zitten dagelijks urenlang achter hun spelcomputer en komen nauwelijks buiten.
Jongelui die zich met dit soort praktijken bezig houden, zijn meestal van het type hangjongeren en maken er een sport van enkelingen uit te dagen en schelden.

27 aug 2014 18:48
Profiel
Ik had het filmpje gisteren bekeken. Ik wordt zo verschrikkelijk boos en voel me echt ellendig als ik het zie. Het is zo walgelijk en onrechtvaardig. Het is echt onbegrijpelijk.
Het is natuurlijk niets nieuws, maar door de huidig technologie wordt het voor velen zichtbaar. En daardoor nog veel vervelender voor het slachtoffer.

27 aug 2014 18:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Zulke tendensen zijn van alle tijden. Enkel door de technologie van tegenwoordig kan alles makkelijk vastgelegd worden.

En om games de schuld te geven is echt een dooddoener.

27 aug 2014 19:03
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
Koters van een jaar of 12 gooiden eens ijsballen op de 964 (alle voorbij komende auto's), ik was kennelijk de eerste die achter ze aan ging en er 1 te pakken had. De ouders reageerden zeer laconiek, we waren immers allemaal jong geweest....nou, ik haalde het ten eerste niet in mijn hoofd om voor honderden euro's schade aan goederen van derden toe te brengen, ten tweede had dit tot een ernstig ongeluk kunnen komen, waar ík altijd over nadacht. De ouders wuifden dit gewoon weg.....dát is de werkelijke oorzaak. Ouders die niets bijleren over hoe het werkt in de maatschappij, en wat wél en níet mag....

27 aug 2014 19:19
Profiel
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Misselijk makend..., maar helaas geen nieuws meer....
Social media, pfffff....
Maar goed, het is wel feit dat de huidige jeugd aan het ontsporen is.
En ze vinden het nog stoer ook, ook degene die filmt.... :twisted:

27 aug 2014 19:26
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Ik denk dat het niet erger is dan vroeger, alleen vanwege de mobieltjes zie je het vaker. Vroeger op het schoolplein kwam bijna dagelijks wel een partijtje stoeien voorbij. En soms ging dat inderdaad op weg naar huis verder. Pesterijen zullen er altijd zijn en die zijn onmogelijk te stoppen (vrees ik) .

27 aug 2014 20:06
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
+1

Maar wat helpt is niet meer de Telegraaf lezen. Ik heb m een jaar of vier geleden opgezegd en moet zeggen dat ik mij een stuk minder druk maak en erger aan het nieuws! :idea:

27 aug 2014 20:32
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
Ik word er echt naar van als ik zoiets zie... Ongelooflijk

27 aug 2014 20:56
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
Master Ken schreef:
Ik denk dat het niet erger is dan vroeger, alleen vanwege de mobieltjes zie je het vaker. Vroeger op het schoolplein kwam bijna dagelijks wel een partijtje stoeien voorbij. En soms ging dat inderdaad op weg naar huis verder. Pesterijen zullen er altijd zijn en die zijn onmogelijk te stoppen (vrees ik) .

Er worden regelmatig mensen gefilmd die iemand die al bewusteloos is, nog even een paar doodschoppen verkopen, letterlijk! Gebeurde dat vroeger ook regelmatig? Groepjes jongeren die voor de lol iemand volledig tot moes schoppen? Ook al is iemand knockout? Ik dacht het niet, dat is iets van deze tijd. En dat begrijp ik dus niet. Waarom is dat leuk? Waarom is het leuk om van 20 dure auto's alle electrisch verstelbare spiegels te vernielen? Als je dat soort activiteiten uitvoert of überhaupt leuk vindt, ben je imho echt rijp voor psychiateische hulp, en laat daar nou de afgelopen jaren net op zijn bezuinigd....

27 aug 2014 21:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Steef, doe eens niet zo ontzettend hypocriet.

Als ik de verhalen hoor over hoe het er vroeger aan toe ging op school waren wij heilig qua knokpartijen. Of de talloze verhalen wat er destijds gebeurde met de honden op straat (in de menie zetten, verkopen aan een handelaar die ze weer verkocht aan laboratoria, katten in de centrifuge etc. etc.). Fikkie stoken leek iedereen wel te doen..

Je ziet er nu alleen vaak het bewijs van, da's het enige verschil.

En over de elektrische spiegels, hoe ontelbaar vaak werden vroeger de logo's van auto's gejat?

Laatst bijgewerkt door DennisvdB op 27 aug 2014 22:52, in totaal 1 keer bewerkt.

27 aug 2014 22:51
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 944 type 1, ex 944 type 2, ex 944 turbo, nu 996 4s
assendelft
wat is vroeger, vriend van mij werd in Hilversum door 5 man volledig in elkaar getrapt, jaar of 25 geleden.
Vanaf 1992 tot 2004 regelmatig 's nachts op het Rembrandtplein in Amsterdam surveillance gedaan.........wat ik daar meegemaakt heb..........denk dat het nu zichtbaarder is door al die mafketels die de lafbekken filmen en het delen op social media.....

27 aug 2014 22:52
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
renetrzes schreef:
Vreselijke iedere keer zoiets te zien.
Ik verdenk ook de huidige Nintendo games etc. die ze tegenwoordig op de pc e.d.afspelen ervan, dat dit aanzet tot gewelddadig reageren Ik heb onlangs games gezien, die zijn zo verschrikkelijk gewelddadig zijn, dat de kids (die daar de hele dag mee bezig zijn) het verschil tussen fictie en werkelijkheid niet meer kunnen onderscheiden. Gevaarlijke ontwikkelingen.

Bullsh*t, pure bullsh*t.

27 aug 2014 23:00
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Na 10 jaar leger, diverse uitzendingen etc sta ik niet snel nog ergens van te kijken. Maatschappij verhard, social media geeft dit naar mijn mening nog een extra impuls. Kreeg je vroeger na een dag of drie eens de beelden van een neergeschoten vliegtuig, nu zie je het al ongeveer in Full HD op Facebook nog voordat de nieuwsmedia erover bericht. Zag het Waalwijk filmpje inderdaad gisteren al voorbij komen op Dumpert dus wat dat betreft loopt de Televaag wat achter. Was het vroeger anders? Denk het niet. Heb toen ook wel eens wat mensen via een raam uit de kroeg zien vliegen ipv door de voordeur. Alleen toen had niemand een smartphone met een camera. Denk niet dat het vroeger veel anders was, het kwam alleen minder in beeld. Zag vandaag nog een filmpje waar ik niet goed van werd.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6614385/b23570a3/onthoofden._nu_ook_voor_de_allerkleinsten.html

Van deze tijd? Denk dat ze twintig jaar geleden net zo gek waren hoor.

27 aug 2014 23:04
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
@Dennisvdb: daar herken ik mezelf écht niet in hoor. Hypocriet? Dacht het niet.
Fikkie stoken is wat anders dan met luilak bv een auto in de fik steken, die niet van jezelf is.....

27 aug 2014 23:20
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
steef schreef:
Gebeurde dat vroeger ook regelmatig? Groepjes jongeren die voor de lol iemand volledig tot moes schoppen?

Kan natuurlijk niet beamen of het net zo vaak gebeurde, maar weet van dichtbij dat er van dat soort clubjes rond liepen ...

De regel was dan, dat er iemand in het groepje aangewezen werd die het "gevecht" moest beginnen.

28 aug 2014 0:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
924S M755
Leieland
Delnoy schreef:
....Zag vandaag nog een filmpje waar ik niet goed van werd.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6614385/b23570a3/onthoofden._nu_ook_voor_de_allerkleinsten.html

Dat is niet gek, dat is achterlijk.
En kinderen inzetten als kanonnenvoer is een misdaad tegen de menselijkheid.

28 aug 2014 0:43
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Mja, tis alweer wat jaren terug en ik krijg er eigenlijk weer een beetje een glimlach van maar ik kan me nog herinneren dat ergens rond '95 / '96, we waren meende ik net terug uit Bosnië, we met een hele groep Genisten, met aanhang (lees vrouw/vriendin), op stap waren in Amsterdam. Heel gezellig, lekker uit eten, wat gedronken, super leuk.

Ik als Limbo had het al helemaal naar mijn zin want wanneer kom ik nou in Amsterdam, zeker na een nogal rot uitzending in dat potverdrie oord. Afijn, de groep liep ruim voor me en ik en mijn toenmalige partner een stukkie erachter. Op dat moment begonnen drie mediterraans gekleurde jongeren allerhande flauwe opmerkingen naar mij en mijn partner te oreren. Uiteraard sprak ik ze hierop aan. "Vriend, kom eens hier, dit gedrag vind ik helemaal niet prettig" (In die tijd was ik wat steviger gebouwd dan nu en voor de duvel niet bang :wink: ), waarop de dapperste van de drie me er direct een op mijn lip gaf.

Daarop volgend stormden zo'n 20 Genisten (voor wie het niet weet, de bouwvakkers van Defensie) op die drie af (Kreten als : "Ja, vechten .... etc. volgenden) en binnen twee tellen lagen de heren met de nodige kneuzingen in de grachten van Amsterdam.

Hoorde je niks over in de media. Netjes? Ach, in die tijd vond ik het wel lachen en nog steeds eigenlijk wel.

Weet ook nog een keer dat we met een heel peloton naar een wintersport gebied in Duitsland zijn geweest. Was toen leidinggevende bij die club. Een van de mannen papte aan met een meisje die schijnbaar bij een vaste klant daar hoorde. Jammer was dat de plaatselijke disco vol zal met een of andere motor club. Dat "vriendje" ging nogal over de flos omdat een Hollander aan zijn meisje zat. Deze beste man ook even apart genomen en verteld dat we met ruim 40 man aanwezig waren en ik niet in sta voor de gevolgen als hij die Hollander op "die Fresse" slaat. 'm nog een biertje gegeven en alles leek wat meer ontspannen maar als de drank in de man is..... worden we opeens heel dapper. Lang verhaal kort gemaakt, die Duitser tikt die Nederlander het licht uit zijn schedel en prompt duiken er 40 Hollanders op alles wat maar een leren jack met daarover een spijkerjack aan heeft heen. De bar die eerst links stond eindigde uiteindelijk aan de rechterkant van de disco.

Na een nacht in de cel doorgebracht te hebben mocht ik me melden bij de Bataljons commandant die ik gelukkig kon van een uitzending.
"Wie is begonnen" vroeg hij. "Zij zijn begonnen" zei ik. "Wie heeft er gewonnen" vroeg hij. "Wij hebben gewonnen" zei ik. "Mooi, opgelost" zei hij. Duitse Justitie dacht daar helaas wat anders over en ik moest 3000 Mark (Ja, toen waren het nog Marken) boete betalen, en een tijdje voorwaardelijk want ik was gezien de functie verantwoordelijk. De hele club heeft toen gelapt en uiteindelijk heeft het me geen cent gekost. Ik ben nog met een collega en een fruitschaal naar het ziekenhuis geweest want een van de motormuizen had een schedelbasis fractuur opgelopen maar die wilde ons helemaal niet zien. Tja, handig, achteraf gezien misschien niet maar op het moment zelf......... vul dat zelf maar in. Iets terug gevonden in de media? Neuh..... was er toen nog niet... maar het gebeurde wel :twisted:

Zo kan ik nog wel wat zaken opnoemen uit mijn jongere jaren. Je bent wild en je jongt wat. Er zijn natuurlijk wel altijd twee kanten aan het verhaal. Als ik bijvoorbeeld dat Waalwijk filmpje zie heb ik wel zoiets van "waarom grijpt hier niemand in". Lekker stoer staan filmen maar niks doen.

Die ben ik dan weer wel met Steef eens.

Laatst bijgewerkt door Delnoy op 28 aug 2014 1:40, in totaal 2 keer bewerkt.

28 aug 2014 1:05
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
hendrik914 schreef:
Delnoy schreef:
....Zag vandaag nog een filmpje waar ik niet goed van werd.

Dat is niet gek, dat is achterlijk.
En kinderen inzetten als kanonnenvoer is een misdaad tegen de menselijkheid.

Eens, echt, helemaal met je eens.

Maar in sommige landen is het onderdeel van de cultuur en probeer die mindset maar eens te veranderen. Ik heb eens op een buitenpost gezeten, voormalig school complex, daar stonden nog wat kisten met les materiaal. Dat was een voormalige "basisschool" en die boekjes stonden vol met afbeeldingen van allerhande vormen van geweld, tanks die op mensen schoten, mensen die elkaar met messen en zwaarden elkaar te lijf gaan. Staan zaken in als 400 jaar geleden toen de grote boze moslim ons land binnen vielen etc.

Inmiddels zijn het elkaars buren maar schijnbaar blijft die historie zo plakken dat men daarop terug valt. Ik heb dorpen gezien die etnisch gezuiverd zijn, geen kogel afgevuurd maar complete huizen met bewoners erin afgefikt vanwege hun afkomst. Als normaal denkende Nederlander krijg je dan echt wel een "WTF" moment te verwerken. Maarja, met alleen nuchter denken kom je er schijnbaar niet meer. Kijk naar IS op dit moment. Normaal? Volgens mij niet. Maar waarom sluiten dan complete volksstammen zich aan? Wat zien hun wat wij niet zien en waarom?

28 aug 2014 1:17
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Delnoy, wat jij beschrijft is wel wat anders dan een onschuldig slachtoffer volledig in elkaar schoppen om niks.

Ik ben het met Steef eens: opvoeding is wat er aan schort. Dat is waarschijnlijk van alle tijden. Maar je wordt er wel moedeloos van.

Als mijn kinderen ooit zo iets zouden flikken dan breng ik ze persoonlijk naar de gevangenis. En dat weten ze ook.

28 aug 2014 2:11
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Wat ik beschrijf is datgene wat je op dat filmpje niet ziet. Wat er is of niet is. Wat maakt wie een mening heeft of niet. Zie je film van iemand die een shop uitdeelt tegen het hoofd van iemand anders dan is het een ....... Staat er opeens een kranten artikel bij van "Vader schopt Pedo" dan is het volksheld no1.

Kwestie van perceptiemanagement.

Opvoeding is hier ten dele debet aan. Eens.
Media is hier mede schuldig aan. Social of wat voor media dan ook. Eens.

Nieuw? Nee hoor. Hooguit wat lomper en wat directer in beeld gebracht.

En als jou kinderen dat zouden flikken en daar een goed verhaal bij hebben dan verdedig je ze. Hebben ze geen goed verhaal dan geef je ze de educatieve veeg uit de pan. Justitie bepaald wie de bak in gaat en niet jij naar aanleiding van Social Media en je beeld daarbij zonder kennis van achtergrond. Wat wij hiervan vinden is verder niet echt relevant meer. Feit is wel dat straffen vaak hoger uitvallen vanwege druk uit de omgeving omdat juist iedereen wat vindt van dit soort filmpjes of vanwege zaken net op dat moment in de publieke belangstelling stonden.

Een student van de KMS, ik was toevallig instructeur in die periode, opgekomen als Beroeps Bepaalde Tijd (BBT'er), en had net een paar (vervelende) uitzendingen achter de rug maar besloot toch om Beroeps Onbepaalde Tijd (BOT) te worden en kwam zodoende op de opleiding terecht. Hij ging een avond op stap met een paar van zijn jongere collega's in Weert. Na het stappen gingen ze nog een broodje Schoarma eten bij Jimmy, lokale vreetschuur, en kwam daar in een nogal vervelend gesprek met een burger die een bepaalde mening had over het hele Sebrenica verhaal. Na een half uur geëtter gehoord te moeten hebben over kindermoord en zijn deel hieraan heeft betrokkene hem van de kruk af getrokken, naar buiten gesleurd en hem op zijn gezicht geslagen. Slachtoffer had de dag erna hoofdpijn en heeft zich twee dagen ziek gemeld voor werk.
"Verdachte" (want dat ben je dan) is in hechtenis genomen, mocht de volgende dag weer gaan maar is uiteindelijk veroordeeld tot 750 gulden schade vergoeding (inkomsten derving en voor kleding die gescheurd was) en twee jaar voorwaardelijk). De rechter zei: "Ik begrijp dat dhr. ....... erg vervelende en kwetsende opmerkingen gemaakt heeft maar gezien de recente Meindert Tjoelkert zaak kunnen wij dit niet ongestraft voorbij laten gaan.

Na de uitspraak was Defensie ook nog genoodzaakt om betrokkene van de opleiding te verwijderen. Dus na trouwe dienst aan vaderland, niet al te fraaie dingen meegemaakt te hebben maar toch door willen gaan voor vrede en veiligheid, wordt je even lekker terug op de plaats gezet door een bezopen ezel met een dik oog. Carrière weg.

Tja, ik vind hier wat van.

28 aug 2014 7:28
Profiel
Neppert
Neppert
Het ligt niet alleen aan de opvoeding idd. als je het mij vraagt.
Natuurlijk speelt die wel een grote rol, maar is zeker niet het enige.
Kijk eens naar hoeveel geweld je ziet tegenwoordig in alle vormen van media.
In films, in het nieuws, in de kranten, games, strips.....noem het maar op.
Hierdoor worden we structureel steeds meer afgestompt en gaan we het onderbewust steeds "normaler" vinden.
En dat heeft logischer wijs een negatieve uitwerking op de maatschappij.
Of dit tegewoordig erger is dan vroeger weet ik niet, maar heden ten dagen worden mensen niet eens meer met "U" aangesproken. Maar we willen allemaal wel respect krijgen?!?!!?

28 aug 2014 7:31
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Ook hier weer : Eens, voor het grootste deel dan. :D

Citaat:
Maar we willen allemaal wel respect krijgen?!?!!?

Volgens mij kun je respect alleen verdienen. Niet afdwingen vanwege titel, functie of overheersend / aanwezig dominant gedrag.
Was een paar weken terug bij een bedrijf voor een Freelance functie. Leuke functie, net tarief. Maar die manager..... brrrrr.....
"Ja, je hebt duidelijk meer verstand van zaken dan die anderen die hier waren. Wat een brandhout was dag zeg. Wanneer ben je beschikbaar?"

"Brandhout??? Gaan we tegenwoordig zo met kandidaten om? Sorry hoor maar als jij zo over de mensen praat wil ik geeneens voor je werken. Prettige middag nog." Opgestaan en vertrokken. Was overigens niet het enige wat me in het verkeerde keelgat geschoten was bij betrokkene maar dat was wel een beetje de druppel.

Het zijn geen makkelijke tijden. Samenleving is inderdaad aan het verharden, problemen stapelen zich op, werk ligt niet meer voor het oprapen en kabinetsbesluiten zijn ook niet bepaald hoopvol te noemen. Ik weet ook wel dat er tegenwoordig honderd man reageren op 1 vacature terwijl men vroeger dure head hunters deed inhuren om geschikte kandidaten te vinden. Tijden veranderen. Maar dat geeft je nog niet het recht om mensen als vuil te behandelen of om ze voor "brandhout" uit te maken. Ik vind dat je mensen moet behandelen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

28 aug 2014 9:26
Profiel
Moderator
PF #57
Tijden zijn wel degelijk veranderd. Normen en waarden liggen anders, men is mondiger. Als ik van onderwijzend personeel op basis- en voortgezet onderwijs hoor wat die van kinderen maar ook van ouders te verduren hebben... Hoe vaak ouders komen klagen over cijfers, onaangekondigde overhoringen etc. Waar mijn vader mij vroeger thuis nog een keer strafte als ik er weer eens uitgeknikkerd was in de les, staan ouders tegenwoordig bijna altijd aan de kant van het kind en komen 'even verhaal halen'. Niet zelden op zeer aggressieve manier.

Mijn zoons (8 en 9) zien filmpjes op Youtube, Netflix en weet ik waar nog meer van vloggers waarbij ze een taal horen waar ik soms van schrik. Je probeert het te sturen, maar je kan er niet de hele dag naast gaan zitten. Als ik soms hoor wat die blagen uitkramen (en dan zijn de mijne nog redelijk opgevoed)...

Denk dat de laagdrempelige manier van communiceren (filmpjes, social media etc) wel dergelijke uitwassen in de hand werken. En kids op ideeen brengen...

28 aug 2014 10:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende