Re: Stotteren/afslaan 993
Barrie,
Wat mij bezig houdt is waarom alleen links? Dit kan, zoals Erwin al opmerkte, veroorzaakt worden als 1 of meerdere cilinders op foutieve tijdstippen een vonk krijgen toebedeeld. Let wel: niet tgv een foutieve DME maar door een defect in de verdeler.
Laten we eens aannemen dat het riempje slipt. Dit zou kunnen verklaren dat de motor zo nu en dan slecht loopt. Zal proberen m'n gedachten weer te geven.
Bij een slippend riempje zijn er, denk ik, dan twee belangrijke situaties:
a)
Als de secundaire onstekervinger tgv het slippen niet tegenover een contact in de verdeler kap komt te staan, wordt alleen de vonk van de primaire verdeler doorgegeven en vonkt slechts 1 bougie per cilinder. Dit is niet ideaal maar de motor loopt verder wel goed.
b)
Als de secundaire onstekervinger tegenover een verkeerd contact in de verdeler kap komt te staan krijgt een cilinder op een foutief moment een vonk aangeboden. Wat dit excact tot gevolg heeft weet ik niet maar een onrustig motorgedrag kan ik me voorstellen.
Misschien is het verstandig om de timing van de secundaire verdeler vinger te controleren.
Draai de krukas pulley totdat de primaire verdeler vinger tegenover het verdelerhuis nokje staat
Het krukas pulley merkteken moet nu tegenover de markering op het carter staan
De secundaire verdeler vinger moet tegenover het nokje op het secundaire verdelerhuis staan
(De foto toont helaas een vertekend beeld tgv parallax)
De secundaire verdeler vinger moet wanneer er enige kracht op wordt uitgeoefend niet verdraaibaar zijn!
Succes, Hans