Auteur |
Bericht |
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Opmerking 'happier accelerating hard from low down in the rev range' heb je ook wat aan.......
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
14 sep 2014 10:02 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
@Wijnand 2.7: Die test heeft toch niks met jouw of mijn auto te maken? Bij een auto waarbij je een hoog octaangetal MOET tanken heb je voordeel t.o.v. laag octaangetal omdat je ECU dan bij een laag octaan getal vroegtijdige verbranding voorkomt. Als jouw Porsche een compressie verhouding heeft van 11.0:1 is octaan 96 het optimaalst, alles daaronder heeft een te vroege verbranding en gaat hij pingelen (wordt tegengegaan door pingelsensor en verlies je dus vermogen) Alles daarboven geeft een tragere verbranding en is je auto dus echt niet sneller. Ik tank octaan 108 (LPG) WOW, das pas racebrandstof (Nee dus )
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
14 sep 2014 10:33 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Sunoco Racing Fuel zegt er dit over ( http://www.sunocoracing.nl/technisch-benzine-tips.php) Mythe: Hoe hoger het octaan, hoe langzamer de verbranding Feit: In veel gevallen heeft hoge octaan race benzine een snellere verbranding dan lagere octaan benzine. Het is zelden langzamer (de mythe komt waarschijnlijk van verkeerd geïnformeerde racers die denken dat race benzine hetzelfde is als vliegtuig benzine en vliegtuig benzine ontzettend langzaam ontbrandt.) Octaangetal zegt vrij weinig over de kwaliteit van de brandstof, het zijn de andere additieven die ook zeer belangrijk zijn. Ook deze site zegt dat racebenzines doorgaans een grote verbrandingssnelheid hebbenIk denk dat je verbrandingssnelheid niet moet relateren aan het octaangetal, het kan er wellicht invloed op hebben, maar het zegt niet alles. De werkelijkheid zal vast wat genuanceerder zijn dan dat racebenzine met een hoog octaangetal "minder snel ontbrandt" Gewoon je eigen gevoel volgen is vaak beter dan anderen met technische verhalen napraten.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
14 sep 2014 11:38 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Dezelfde site schrijft ook dit: Echter is er geen voordeel om een erg hoog octaan kwaliteit product te gebruiken als je het niet nodig hebt. Meer octaan geeft niet meer vermogen in dat geval wat een wijdverbreid misverstand is. Ook schrijven ze dit http://www.sunocoracing.nl/voordelen-sunoco-benzine.php : Indien een motor ontworpen is om op super ongelood te lopen, zal het vroegtijdig ontbranden wanneer er gebruik gemaakt wordt van premium ongelood (indien de auto geen ‘klop sensoren’ heeft) daar waar een motor die ontworpen is voor premium ongelood zonder problemen gebruik kan maken van super ongelood (maar zal er ook geen enkel voordeel uit halen). Wanneer de motor ‘slim’ is en ontworpen om de brandstof aan te ‘voelen’ (lambda sensoren en ‘klop sensoren’) en ontworpen is voor super ongelood zal het wel gebruik kunnen maken van premium ongelood aangezien de motor dan het mengsel zal veranderen, alsmede de timing uitstelt om vroegtijdige ontbranding te voorkomen. Het resultaat is echter verlies van vermogen en een stijging in het brandstof verbruik. In dit geval lijkt het me beter bij de feiten te blijven, want jouw gevoel zat er duidelijk naast Een (originele) 996 heeft een compressie verhouding van +/- 11.3 op 1 en die loopt het lekkerst op ongeveer 97/98 octaan
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
21 sep 2014 18:08 |
|
|
Wijnand 2.7
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ik ben geen techneut maar op de Aral site staat een duidelijke uitleg die haaks staat op jou verhaal. Wat de waarheid wel is? Ik weet het niet.
_________________________________________ Porsche 911
|
21 sep 2014 20:50 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Heb je een link naar die bewuste site?
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
21 sep 2014 21:10 |
|
|
Wijnand 2.7
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
_________________________________________ Porsche 911
|
21 sep 2014 21:27 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
http://www.aral.de/kraftstoffe-und-prei ... gkeit.htmlMet andere woorden: hoe hoger het octaan getal, des te hoger de maximaal mogelijke compressie.
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
21 sep 2014 21:38 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ik lees over de klopsensor heen denk ik, want dat kan ik in het stukje niet vinden
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
21 sep 2014 21:44 |
|
|
Wijnand 2.7
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Gegenüber SuperPlus-Kraftstoff ist die Klopffestigkeit nochmals deutlich verbessert.
Dat is dit toch? Of is klopffestigkeit iets anders.
_________________________________________ Porsche 911
|
21 sep 2014 21:56 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Haha, ga je eerst maar eens verdiepen in de materie, want jij heb helaas duidelijk geen idee waar je het over hebt Zal het in een volgende post proberen uit te leggen
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
21 sep 2014 21:58 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Eerlijk gejat (Wikipedia), omdat het op hetzelfde neerkomt als wanneer ik het zelf zou schrijven : Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren (ottomotoren) wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuurverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal Naarmate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motormanagement bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
21 sep 2014 22:18 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ok, het gevoel dat ik heb, klopt dus niet. Nou ja, als jij het zegt, jij kunt mijn gevoel beter beoordelen dan ik zelf. Dus dat moet dan wel kloppen.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
21 sep 2014 22:23 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ach ik heb ook wel eens het gevoel dat het wat warmer of kouder is dan de thermometer aangeeft Het zal hier mee te maken hebben:
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
21 sep 2014 22:35 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Jij wil ook graag in de 'feiten' geloven die je ergens leest. Dat is ook een sterke suggestie. Feiten zijn niet altijd feiten. Dat is een feit.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
21 sep 2014 22:45 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Gaat nergens meer over dit Ga vooral 102 tanken als jij je er lekker bij voelt, ik heb mijn best gedaan om uit te leggen en te onderbouwen waarom dat zinloos is EDIT: Ik ontdek nu pas deze link: Daar lees je ook: Het is namelijk heel wel mogelijk dat een brandstof met een lager octaangetal meer vermogen genereert als er goed gekeken wordt naar de overige additieven en hun invloed op het geheel. Ook is het heel goed mogelijk dat twee verschillende brandstoffen met hetzelfde octaangetal zich toch volkomen anders gedragen Stel uzelf tenminste de volgende vragen bij het kiezen van de juiste brandstof: - Wat voor motor is het? Gezogen, Turbo, Supercharger, Nitrous? - Wat is de compressie verhouding? - Maakt de motor gebruik van O2 sensoren?
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
21 sep 2014 22:48 |
|
|
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ja daarmee kan je nu wel elke discussie die je ooit zal hebben mee stop zetten. Al veel rare argumenten gezien in mijn leven, maar dit is toch wel een toppertje
|
22 sep 2014 9:54 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Elferhenkie heeft gelijk.
|
22 sep 2014 10:52 |
|
|
Wijnand 2.7
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Nogmaals ik ben geen techneut en weet dat mocht de "markt" om een product vragen het gemaakt zal worden ook al doet dit product niets extra's tov het normale product. Maar van BP/Aral die wereldwijd reclame maakt voor Ultimate bij o.a. de F1 en tekst en uitleg geeft op hun site waarom dit goed of beter is voor je auto dan vind ik dit lastig om hier zelf de waarheid uit te halen. Daarom vind ik dit persoonlijk een waardevolle discussie en waardeer de technische input.
_________________________________________ Porsche 911
|
22 sep 2014 11:32 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ik heb Aral Ultimate 102 getankt in de 3,2. Niet vanwege het octaangetal maar omdat er geen ethanol in zit. In plaats van ethanol zit er ether in. Ik ga er van uit dat zowel ethanol als ether van biologische oorsprong zijn en dat een zeker percentage aan biologische toevoeging verplicht is in Europa. Gereden heb ik er nog niet mee.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
04 okt 2014 21:53 |
|
|
Marcel1967
Almere
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Ook niet van het tankstation naar huis?
_________________________________________ www.Flatsix-Sportscar-Collectables.nl Speciale Forumprijzen, pb voor meer info
|
05 okt 2014 0:27 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Nee helaas. Ik heb de benzine-ether mix gehaald in een kanister met een andere auto. Er wordt hier op het forum trouwens weinig geschreven over ethanol. Is er niemand bang voor hier
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 okt 2014 0:41 |
|
|
Gaius
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
De Aral deed het gisteren goed in een 964. Later is er weer Shell bijgekomen. heet denk ik nog steeds V-power. Aangezien ik het niet weet maak ik me blijkbaar niet heel druk. Dacht dat je met name voor speciale bio brandstof moest oppassen maar dat zijn de lagere octaan voeistoffen.
|
05 okt 2014 20:04 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Heb veel geëxperimenteerd met brandstoffen in mijn vorige SC (dus zonder klopsensor). Voor mijzelf was het vrij duidelijk, de P reed het beste op octaan 98 benzine (of v power, dat is 97 octaan). Aral 102 of Shell racing oid wat je kan kopen in duitsland leverde eigenlijk alleen slechtere resultaten. In mijn huidige 964 gooi ik gewoon 95 en daarop doet ie het prima, maar zal binnenkort ook eens iets met 98 octaan proberen.
Als amateur techneut meen ik te weten dat het inderdaad geen zin heeft om benzine met hogere klopvastheid te kopen dan de motor strikt nodig heeft, en dat strookt met mijjn bevindingen. Dus bespaar die paar euro per tank en doneer dat aan dit forum of een ander goed doel als je perse van je geld af wil, want ik ken geen porsche die 98+ benzine nodig heeft.
|
05 okt 2014 20:25 |
|
|
Binko
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5Berkel en Rodenrijs
|
Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?
Als starter van deze discussie, voelde ik me toch verplicht mijn eigen test te doen. Vorige week dus bij Firezone in Nootdorp de tank van mijn Boxster vol gegooid met Competition 102. Nu heb ik een Boxster 2.5, dus is elke extra PK meegenomen (...), maar ik sluit me aan bij de meeste reacties: ik merk vooralsnog geen verschil. Ik had er wel iets van verwacht omdat het tegenovergestelde zeker waar is: na een tankbeurtje met Euro 95, merkte ik duidelijk dat mijn Boxster daar echt merkbaar rauwer op loopt (dat kun je zelfs horen). En toch vraag ik me dan als marketeer af: waarom zou Firezone die benzine leveren als maar weinig autoliefhebbers er iets van merken? Een paar eurocent per liter extra gaan makkelijk weer op aan het beschikbaar houden van een aparte pomp en het transport, zeker als maar weinig klanten er gebruik van maken.
|
05 okt 2014 22:08 |
|
|