Nou, het weekend is weer voorbij. En wat voor een weekend
Het begon zaterdagmorgen om 9:00 uur bij Porsche Centrum Leusden. We konden ons melden bij de achterkant van de showroom (P7) waar 2 prachtige Macan's klaarstonden. 1x in het zwart en 1x in het grijs. Eerst naar binnen om onder het genot van een lekkere kop koffie uitleg te krijgen wat er ging gebeuren. Voor ieder stond er een tas klaar met allerlei leuke hebbedingetjes. Na het ondertekenen van het bruikleenformulier (Eigen Risico € 2.500,-
) snel naar buiten.
Hans en ik mochten gebruik maken van de grijze Macan en de andere winnaars van de zwarte. Enige optische verschil waren de velgen: "onze" Macan had de 21" turbo velgen en de zwarte een maatje kleiner. De redacteur (Arie Blokland), de fotograaf (Eric van Vuuren) en de medewerker van Pon Porsche Import (Ron Eekels) namen plaats in een ook niet misselijke volgauto. De Panamera. Overigens waren alle 3 auto's voorzien van een 3.0 diesel motor. Iets wat je absoluut niet hoorde.
Beide Macan's zaten bomvol opties en knoppen waar je je wel even mee kon vermaken. Veel gebruik gemaakt van het panoramadak en van de stoelventilatie. Om 9:45 uur vertrokken we in Colonne richting Duitsland. De saaie snelheid in Nederland kwam goed uit om het navigatiesysteem te ontdekken en de overige knopjes uit te proberen. Kort gebruik gemaakt van de adaptieve cruise control maar daar werd ik een beetje onrustig van. Ook 'lane assist' zat erop. Bij wijze van spreken krantje lezen achter het stuur. 1x geprobeerd maar werd een beetje flauw van het pingpong effect. Auto zocht continue de witte belijning op. Een optie die ik niet snel zou kiezen.
De heenweg ging via de 61 richting Stromberg waar we de lunch kregen. Johann Lafers Stromburg heette het hotel/restaurant waar we stopten. Op de parkeerplaats 2x een Macan, 1x een Panamera
, een Ferrari 430, Audi RS6 en nog wat ander mooi spul. Kon mij wel iets bij voorstellen, want de schnitzels waren er erg lekker!
Niet te lang stoppen natuurlijk, want we willen rijden! De rit ging verder richting Stuttgart wat, ondanks de vakantiedrukte, toch redelijk voorspoedig ging. Alleen Stuttgart zelf was drama! De auto's gaven ieders een andere route aan waardoor we even alleen gereden hebben, maar op 500 meter van het hotel (Hotel Le Méridien) kwamen we elkaar weer tegen. Garage in (wat een kl&#te spiraaldraai zeg) en inchecken.
Even snel douchen om vervolgens wandelend naar de locatie waar we ons diner hadden. Bij Oggi Tavola Mediterranea ging het gebeuren. Vriendelijke bediening, een paar lekkere biertjes en eten zag er goed uit. Na het eten zijn we terug gelopen naar een plein waar een kroeg zat. Hier hebben we het tot 1:00 uur volgehouden om daarna moe, maar voldaan in bed te stappen.
Volgende ochtend om 7:00 uur de wekker, lekkere douche en snel ontbijten. Iedereen druppelde langzaam de eetzaal binnen. Maar ook hier: niet te lang blijven zitten want we gaan naar het Museum.
Arie reed in de Panamera en deze auto was eigenlijk te lang en te breed voor die kl&#te spiraalbocht. Met wat heen en weer steken stonden we even later weer buiten om voor het hotel nog wat foto's te maken.
Snel naar het Museum toe (klein half uurtje rijden) waar gelijk de Macan's op het plein gezet werden voor de foto. Daarna de auto in de garage in. Wat opviel was dat ze nu bij het museum een Porsche drivers experience hebben. Voor € 99,- mocht je een uur rijden in een 991 4s of 991 cabriolet. Cayman was ook mogelijk maar geen idee wat de prijs was. Wij hadden onze eigen rit dus de drivers experience maar overgeslagen.
Leuke rondleiding door het museum (aanrader!) waarbij je extra info kreeg over de gestalde auto's. Deuren werden open getrokken van de 959, Carrera GT (productie nr 1) en andere exoten. Hier nog even rondgelopen en daarna lunchen in het restaurant van het museum. Ook hier ging het Turbo-menu er goed in.
En toen werd het weer tijd om de auto's de snelweg op te sturen, op weg naar Nederland, nu via de 3. Door de drukte was het opnieuw niet echt mogelijk om eens goed gas te geven, uiteindelijk de teller van de Macan op 235 km/u weten te krijgen. Ik denk bij meer ruimte dat er nog wel meer in zat. 350 km voor Nederland hebben we van auto gewisseld en de Panamera leren kennen. Ook dit is een erg fijne rijders auto die toch meer tegen de sportauto aan zit. Deze diesel wist tot 269 km/u te rijden terwijl ook hier de rek er nog niet echt uit was. Helaas doken er in de verte wat achterlichten op waardoor de rem er weer snel op ging.
Het laatste stuk in Nederland rustig met 125 km/u weer naar Porsche Leusden waar we helaas de sleutel moesten inleveren. Helaas zeg ik omdat het echt 2 fantastische wagens zijn waar je prima lange afstanden mee kunt rijden.
Het is nog niet exact bekend wanneer het nummer gaat uitkomen, maar in GTO magazine worden er 3 pagina's vol geschreven met onze ervaringen en over de auto's. GTO komt 4x per jaar uit en de kans is klein dat dit in het eerstvolgende nummer geplaatst gaat worden. Daarnaast komt er nog een video rapportage op internet.
Ik ben erg blij dat ik dit heb mogen meemaken en erg veel lol gehad met Hans.