Re: Zo goed als nieuw....of mooier!
Netjes hoor Marcel.
Dat hangt er geheel vanaf hoe je de auto onderhoud.
Indien er een coating op de wagen is gezet en er garantie op wordt gegeven, dan zal de vereiste altijd zijn; dat hij geen wasstraat en borstels mag zien.
Een coating is harder als de eigenlijke laklaag, er kunnen echter nog steeds krassen ontstaan.
Of je profijt van een detail zal hebben, hangt dus geheel van jezelf af.
Indien je zelf al iemand bent, die graag zijn wagen goed schoon houdt en deze altijd met de hand wast, dan is het zeker de moeite waard.
Je zal op zijn hoogst, de manier van wassen naar een hoger niveau moeten tillen om zoveel mogelijk het toebrengen van waskrassen te voorkomen.
Wanneer je nu alleen de wasstraat gebruikt, dan zal je zeker hier verandering in moeten brengen.
Heb je daar geen zin in, dan heeft het eigenlijk verder ook niet zo'n nut, want de tijd die je dan kunt genieten van die mooie glimmende bolide wordt behoorlijk verkort.
Wanneer je auto veel een wasstraat heeft gezien, dan zal de lak bezaait zijn met kleine krasjes, ook wel swirls genoemd.
Al die kleine krasjes zorgen ervoor dat de doorzichtigheid van je blanke laklaag behoorlijk wordt verminderd.
Wanneer nu die krasjes met een polijstbeurt verwijderd worden, dan zal je zien dat door die toegenomen doorzichtigheid je lak ineens veel dieper en intenser qua kleurbeleving oogt.
Tevens zullen de reflecties scherper worden, omdat je alsmede tijdens het polijsten de sinaasappelhuid iets verminderd (je haalt meer lak weg van de toppen).
Wanneer je alweer op korte termijn je gedetailde wagen door een wasserette heen gaat rijden, dan ontstaan er weer swirls.
Je blanke laklaag wordt weer minder doorzichtig, of de bovenlaag beschadigd weer bij een unilak zonder blanke laklaag (wat zo ongeveer hetzelfde effect geeft).
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen overbrengen.