Zo, gevonden:
Dan de 964. Nieuwe ontwikkelingen,
nieuwe kinderziektes. Technisch gezien een hele mooie motor met een mooi kettingspan systeem zoals de 959 dat ongeveer al had omstreeks 1985.
Wel kom je af en toe een
defecte spanner tegen, maar datgeeft bij tijdige constatering geen problemen, wel
rammelende kettingen.
Natuurlijk weten we allemaal dat de eerste 964's een ander type twee massa vliegwiel had die wel eens voor
problemen zorgde. Tegenwoordig kom je bij uitzondering nog wel eens een
defect vliegwiel tegen, maar dat is te verwaarlozen.
De eerste serie 964 motoren hadden een cilinderkop afdichting zoals bewezen was goed te zijn in de 3.3 Turbo en de 3.2.
Echter gaf dit systeem bij de 964 wel eens
problemen waardoor Porsche vanaf 1992 weer de cilinderkopafdichting gebruikte zoals toegepast in de eerste 2.2 tot en met SC motoren.
Overigens maakt het nu niet meer uit welke motor je hebt. Het is, nu ze allemaal oud zijn, gebleken dat ze allemaal kunnen
lekken.
Pas toen de 993 motor op de markt kwam verden
veel verbeteringen doorgevoerd waardoor het een nagenoeg
perfecte motor werd.
De krukas werd verbeterd, zwaarder uitgevoerd en de drijfstangen nieuw ontwikkeld waardoor er minder massakrachten in de motor zijn. Lichtere zuigers, mooiere cilinderkoppen met lichtere kleppen doordat de klepsteeldiameter met een millimeter is afgenomen.
Allemaal leuke wetenswaardigheden, en een goede basis voor vermogenswinst door hogere toerentallen.
En dan die bevestiging van de tuimelaarassen.
Eindelijk weg met dat moeilijke systeem wat alleen maar kan loslopen of lekken. Of meestal verkeerd gemonteerd wordt door hobbysleutelaars.
En natuurlijk geeft de hydraulische klepspelingafstelling
veel voordelen, vooral voor het onderhoud van de motoren. En da's weer fijn voor de eigenaar.
De klepdeksels van de 993 zijn van kunstof
en gaan dus niet kapot zoals bij de 964.
Daar laat de kwaliteit van de coating nog al te wensen over waardoor er wel eens een nokkenas kapot draait. De 993 heeft niet meer al het plaatwerk uit
het slechte materiaal zoals bij de 964 en oudere 911 motoren. Het 993 plaatwerk is van aluminum en
roest dus niet na een paar jaar al door zoals we gewend waren in de begin jaren 90.
Ook heeft de 993 weer een
dooracht uitlaatsysteem, verbeterde kachel en evenlange uitlaatspruitstuk pijpen. De 964 had eignlijk nog het systeem uit 1974. Oja, bij de 993 heb ik ook
nog nooit afgebroken cilinderdraadeinden gezien.
Daarnaast heeft de 993 door o.a. af fabriek met volsynthetische olie te rijden en door gebruik van
de beste materialen ook nog eens de
langste levensduur. En dat met het hoogste specifieke vermogen bij een in verhouding laag brandstof verbruik. De 993 motor is ook de fijnste motor om mee te rijden.
Je merkt dat ze veel verder waren met de elektronica in 1994 ten opzichte bij de 964 in 1989. Het hinderlijke terugvallen van het toerental bij wegrijden dat bij veel 964's nog al eens voorkomt, ook door traagheid van de luchthoeveelheids meter en niet snel genoeg reageren van de stationair toerental regelingsklep komt bij de 993 niet meer voor. En luister eens hoe mooi een 993 stationair loopt ten opzichte van de oudere 911 motoren. Veel ronder, veel gelijkmatiger met een constant toerental dat niet zoals bij een 964 nog al eens schommelt. En geef je bij een 993 gas tot bijvoorbeeld 3000 toeren lijkt het wel alsof er ( onnodig bij een boxermotor )balansassen in zitten, zo mooi trillingsvrij Zo, ik hoop genoeg onderbouwd te hebben waarom de 993 motor het beste is. Ik zal hier en daar nog wel wat argumenten vergeten zijn, maar dat moet je me maar niet kwalijk nemen.
Erwin.
En nou gullie weer