Auteur |
Bericht |
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
PDK verbeterpunt
De PDK op mijn 997 GTS en de flippers aan het stuur is perfect. Toch heb ik een verbeterpunt. Als je de PDK in Automatisch zet bijv in Sport stand en je gebruikt de stuurflippers om handmatig een andere versnelling te kiezen dan wisselt de PDK mode van Automatisch naar Manual (tot zover perfect). Dit is dan identiek als wanneer je het pookje in manual zet. Maar al na 5 seconden schakelt ie dan weer terug van Manual naar Automatisch. Wat beter kan, is dat je die timeout van terugschakelen zelf kan instellen. Ik zou hem graag pas na 60 seconden of zo weer van Manual naar Automatisch laten gaan. Nu gaat ie iedere keer veel te snel terug en met mijn rijstijl matcht dat niet.
Zo kan ik wel in het systeem instellen hoelang mijn led lichten blijven branden nadat ik de deuren heb afgesloten maar niet dit. Eigenlijk zou ik nog veel meer parameters zelf willen kunnen tunen van de PDK zoals schakelmomenten onder bepaalde condities.
Het is maar software en ik als software engineer weet dat het maar ergens een getalletje in de software is. Heb het al als customer feedback gemeld bij de dealer maar ook zij kunnen het niet aanpassen en voordat zo'n verzoek dan echt doorkomt bij de juiste technici in Duitsland. Ik hoop dat een porsche software engineer dit leest en deze feature toevoegt. Ik wil ook wel gratis naar Duitsland komen en het voor jullie erin bouwen!
Laatst bijgewerkt door Driver4S op 07 nov 2014 12:54, in totaal 2 keer bewerkt.
|
07 nov 2014 0:38 |
|
|
bassraf
't Gooiski
|
Re: PDK verbeterpunt
Haha, ze zouden de firmware gewoon open source moeten maken Het behouden van garantie is snel bekeken dan, maar leuk zou het zeker zijn! (collega software engineer)
|
07 nov 2014 1:01 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: PDK verbeterpunt
Ehhhhh... Je wilt zelf de tijd bepalen wanneer de automaat weer terug gaat van M naar D. >Men zette de pook in M >Na verloop van de gewenste tijd zette men de pook in D. Alle gekheid op een stokje; ook de door jouw zelf gewenste tijd b.v 40 sec zal per wegsituatie veranderen. Het heeft dus weinig zin om dit "instelbaar" te maken. Simpel de pook links- rechts schuiven heeft hetzelfde resultaat
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
07 nov 2014 8:48 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: PDK verbeterpunt
Wat is dat toch tegenwoordig...? Problemen maken waar ze niet zijn en er dan veel te complexe oplossingen voor verzinnen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 nov 2014 11:02 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: PDK verbeterpunt
Hé, de definitie van 'consultant'
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 nov 2014 11:25 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: PDK verbeterpunt
@Horn en anderen.
Ik heb vanmorgen nog even goed opgelet en hij schakelt al na 5 seconden terug van manual naar automatisch. Heb dit ook even aangepast in het bericht.
Ja ik weet dat ik met het pookje hem op Manual of Automaat kan zetten. No problem. Maar je moet dan wel het pookje gebruiken en het is nu net zo mooi dat als je de flippers gebruikt hij automatisch naar Manual omschakelt. Juist die combi mode is heel goed bedacht. Alleen dus na 5 seconden weer naar automaat vind ik veel te kort. Ik zoek geen probleem maar het kan gewoon nog beter. Verder is die PDK natuurlijk perfect en ik adviseer iedereen voor PDK te kiezen als dat in je model kan maar dat is een platgereden discussie die ik nu niet opnieuw wil starten.
|
07 nov 2014 13:01 |
|
|
912
|
Re: PDK verbeterpunt
Ja, vreselijk. Zo'n heerlijke auto en dan moet je van alles zelf doen, brrrrrrrr. Zit je toch rustiger in lijnbus 85.
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
07 nov 2014 13:04 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: PDK verbeterpunt
Ik begrijp je punt. Mijn reactie was puur op de bijdrage van Jeroen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 nov 2014 13:20 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: PDK verbeterpunt
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
07 nov 2014 13:22 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: PDK verbeterpunt
Vind dat er wel een beetje negatief gereageerd wordt... Het is de beleving van de TS die wordt beschreven van een 'geavanceerd' schakelsysteem, dat wellicht niet tot 100% tevredenheid leidt van alle gebruikers.
Met tiptronic is het feitelijk hetzelfde. Ook zo'n 5 - 8 seconden tot de 'D' stand weer wordt ingeschakeld. Kan mij wel vinden in de ervaring van de TS. Zeker niet in alle omstandigheden, maar dat is ook hetgeen TS omschrijft. Je schakelt handmatig een tandje terug, bak gaat in 'M' stand en je trapt het gas wat dieper in om in te halen. Je nadert een voorligger en gaat geleidelijk iets meer van het gas. Ondertussen is de 'D' stand alweer ingeschakeld en de bak merkt de iets minder sportieve gasstand op. Vervolgens gaat de bak automatisch weer helemaal opschakelen...
|
07 nov 2014 13:59 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: PDK verbeterpunt
dat zou ik dus ook verwachten....
tandje terug, gas erop.... bij gas minderen neemt de automaat het weer over en schakelt terug op. Perfect toch??
Zolang je blijft flipperen, gaat het ook goed lijkt me....
en als je dat niet wilt, schakel je om naar manual mbv de pook. Ik zie eigenlijk geen verbeter mogelijkheden. Zou de bak langer in manual blijven staan dan blijft ie ook langer in de gekozen versnelling hangen en dat is vaak ook niet wat je wilt.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
07 nov 2014 14:16 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: PDK verbeterpunt
Dat denk ik ook
Werkt eigenlijk perfect Schaelt terug wanneer jij wilt en houd je volgas zal die pas laat opschakelen Geef je geen extra gas is de functie m ook overbodig
_________________________________________ remmen is angst
|
07 nov 2014 14:30 |
|
|
Edd997
911 997 Speedster Look
|
Re: PDK verbeterpunt
Ik heb geen sport stuur met flippers, maar een multi func stuur met ''flippers''. In de stand m schakelt ie echt niet naar automatic, hij blijft in de m stand zolang ik de pook niet terug zet! Wel schakelt ie em zelf terug als ik em vergeet terug te schakelen bij een stoplicht.
|
07 nov 2014 15:00 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: PDK verbeterpunt
Het beste verbeterpunt is toch een handbak?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
07 nov 2014 15:04 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: PDK verbeterpunt
Als electrotechnisch ingenieur uit de jaren 80 zou ik in de richting van een potmeter gaan zoeken In mijn 3.2 zou dat mooi naast de potmeter voor de interval van de wissers kunnen, maar ja die heeft geen PDK Maar ik snap t wel, die automatisering in auto's gaat ook steeds meer leunen op aannames van de ontwerper, die niet altijd ideaal zijn.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
07 nov 2014 16:07 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: PDK verbeterpunt
Ondanks dat ik 90% van de tijd in de M-stand rij , vind ik het idd knap irritant dat de PDK snel weer naar D gaat. Bij een ritje op een bochtige weg en/of in de bergen is het soms prettig om, in de D-stand, zelf voor de bocht alvast terug te schakelen. Na een paar seconden (net als je in het begin van de bocht bent) schakelt de PDK alweer op (bij gasgeven (niet volgas), op de dezelfde snelheid/toeren houden en bij afremmen; althans bij mijn 981-S). Mijn remedie: in de M-stand rijden of in de Sport-stand zetten (dan schakelt de PDK in D bij wat meer toeren). Ik heb ook aan de dealer gevraagd of het aangepast kan worden, maar .........helaas.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
07 nov 2014 19:33 |
|
|
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
Re: PDK verbeterpunt
Hahaha, das exact wat ik ook dacht...
_________________________________________ rouge et noir
|
07 nov 2014 19:36 |
|
|
RufBTR
|
Re: PDK verbeterpunt
andere ecu erin ? bijvoorbeeld Syvecs S8 http://www.syvecs.co.uk/products/s8/
|
07 nov 2014 21:45 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: PDK verbeterpunt
Bedankt voor al jullie reacties en de discussie. Ik kan het ook nog iets fundamenteler verwoorden wat mijn probleem is. Een porsche is tegenwoordig 50% hardware en 50% software. Zonder software doet de PDK in deze situatie helemaal niets hoe mooi de hardware ook is. Ik wil de software graag aanpassen naar mijn eigen voorkeuren net zoals je dat met je iphone en windows pc doet en eigenlijk ieder software pakket dat je gebruikt. Dat iemand anders voor mij bepaalt hoe de software is geconfigureerd en hoe ik de software kan gebruiken is niet meer van deze tijd. Ik wil zelf aan de knoppen zitten. Het kan allemaal binnen de noodzakelijke veiligheidsmarges alleen wordt ons steeds meer verboden om zelf na te denken en iemand anders schijnt dat voor ons te moeten doen.
Verder nog steeds tevreden over de PDK hoor. Ik geef hem een cijfer van 9 uit 10.
|
08 nov 2014 12:26 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: PDK verbeterpunt
Een vriend van mij heeft een Maserati en die was ook niet zo blij met de reacties van zijn automaat en die heeft er nieuwe software voor kunnen kopen, waardoor de bak veel sneller schakelt en langer de versnelling vasthoud. Maar goed, dat herprogrammeren zal bij Maserati makkelijker gaan dan bij Porsche
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
09 nov 2014 23:47 |
|
|
de911gek
|
Re: PDK verbeterpunt
Ik heb 997 ook met PDK en ook erg te spreken over de bak. Wat ik bij de 991 PDK wel een gave feature vond dat je de hem vanuit de D en M in zijn neutraal kan zetten door beide flippers tegelijk te gebruiken. Dit kan helaas niet met de 997 PDK, maar zou mijn inziens ook dmv een software-aanpassing gemakkelijk moeten kunnen. De vraag is iid of Porsche zin in zo'n aanpassing zou hebben.....
Ik zou me wel voor kunnen stellen dat de PDK instellingen/softwareversie vd 991 in zijn geheel te gebruiken/uploaden zou zijn voor de 997... Maar ook hier verwacht ik dat Porsche daar niet warm voor loopt...
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
10 nov 2014 22:18 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: PDK verbeterpunt
@de911gek. Ja ik had er wel eens van gehoord dat dit met de 991 PDK versie kan. Lijkt mij ook wel mooie feature voor de 997 PDK. Mijn ipad wordt iedere paar maanden van een complete nieuwe iOS update voorzien. Moeten onze porsche vrienden toch ook kunnen? Kom op jongens Duitse software ingenieurs zijn toch niet minder dan die van Apple? O ja update dan gelijk de PCM met de nieuwste kaart info en zo en vraag niet zoveel geld voor een cdtje. We hebben al genoeg betaald voor onze porsches dus waarom niet een levenlang gratis kaartupdates?
|
11 nov 2014 1:36 |
|
|
de911gek
|
Re: PDK verbeterpunt
Eens.. Zal eens een balletje opgooien wanneer ik de volgende keer weer bij het PZ ben.. Ik houd jullie op de hoogte!
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
11 nov 2014 11:53 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: PDK verbeterpunt
Waarschijnlijk gejat van Aston Martin.
|
11 nov 2014 12:52 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Re: PDK verbeterpunt
@de911gek. Ja ik doe dat ook iedere keer als ik bij het PZ ben en probeer het aan zoveel mogelijk PZ medewerkers te vertellen. Als we dat nu allemaal gaan doen dan dringt het wellicht na een tijdje door bij de engineers in Duitsland en gaan ze iets doen. Maar dan moeten we ons echt als een hele grote groep mobiliseren en die kans is niet zo groot. Ik zou al tevreden zijn als ze deze verbeter punten in de toekomst meenemen in een nieuw model.
|
11 nov 2014 13:38 |
|
|