Auteur |
Bericht |
barolo
3.2S010
|
Re: Kopje koffie glazenwasser?
ECM is de handgeschakelde BMW onder de espressomachines. Moet je minimaal een half uur op temperatuur laten komen en als je moeite hebt met de juiste bonen cq maling te kiezen, koop dan bij de Plus Espresso (huismerk) gemalen 100% Arabica. Zit je altijd goed.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
19 nov 2014 1:06 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Zou dat beter zijn dan Simon Levelt? Ga in ieder geval een molentje scoren en een beetje experimenteren, komt goed
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
19 nov 2014 10:23 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Beter een ex horecamaler met nieuwe schijven voor een paar tientjes dan zo'n plastic thuismaler. En qua bonen moet je doen welke jij het lekkerste vindt. 100% Arabica zegt niet alles, maar geeft wel iets aan. Heel donkere, oliea-achtige bonen (glimmende jongens) vooral laten links laten liggen; deze zijn verbrand en dat is meestal gedaan om de defects te verhullen (simpel Nederlands; niet te zuipen). Ik zou bijvoorbeeld eens kijken welke koffie de winnaar van de Misset koffie top 100 gebruikt Een kilozak die €5,= meer kost, scheelt je €0,04 per kopje...
_________________________________________ Got coffee?
|
19 nov 2014 11:24 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Ben overigens wel benieuwd in hoeverre je instellingen van je machine moet wijzigen als je andere bonen gebruikt. Of wat voor het effect het geeft als je met dit soort dingen gaat spelen? Ben zelf zeker geen fijnproever, aangezien ik melk en suiker in mijn koffie doe
|
19 nov 2014 11:57 |
|
|
Ronaldo
964 c2Den Haag
|
Misschien de vestiging waar jij komt.. Alle kwikfits zijn ook prul.
_________________________________________ 'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best] 'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]
|
19 nov 2014 12:18 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
|
heel veel kan ik je zeggen... Als er voldoende interesse is wil ik best een keer een workshopje organiseren met een echte barista...
|
19 nov 2014 12:26 |
|
|
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
Daarom kom ik ook niet bij kwikfit Tuurlijk is een oude horecamolen mooier, maar die heb je denk ik niet voor vier tientjes. Dat is namelijk nog een leuk bedrag om het te proberen. Ik heb zelf zon plastic thuismaler en krijg prima espresso. Doorlooptijd is ok, niet te zuur en met een mooi laagje schuim...
_________________________________________ rouge et noir
|
19 nov 2014 12:31 |
|
|
MickRS
|
Cool, cars and coffee met workshop!
|
19 nov 2014 12:35 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Heb hier een maler van Kitchenaid staan. Ooit gekocht samen met zo'n keukenmachine. Werkt wel prima.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
19 nov 2014 13:31 |
|
|
horn
PF #57
|
Holy f*ck. Wetenschap. En ik ben al zo blij met mijn kopjes Nespresso thuis (totmbo wil 's avonds altijd decaf....). Zat vanochtend bij een klant en daar kreeg ik koffie uit een thermoskan, gezet in zo'n ouderwetse waterige filterkast waar je de tweede kan 'alvast bovenop kan zetten, zodat hij een laagje olie kan kweken '. Op de zaak een bonen WMF. Het nadeel van lekkere koffie drinken is dat je op heel veel plaatsen (sportveld etc) uit arrenmoede maar warme choco gaat zuipen op zaterdagochtend omdat die koffie niet te haggelen is...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 nov 2014 17:20 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
DE Filterkoffie - en met de hand opgieten .. dat is pas Barista Jura in da house - en Porsche-design filter automaat voor als er veel visite komt Bonen - daar varieer ik mee .. momenteel rode pelikaan
|
19 nov 2014 17:25 |
|
|
MickRS
|
Uiteraard wel een koekje erbij!
|
19 nov 2014 17:56 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Is dat de koffie die jij zet als er weinig visite is? Ik kan me herinneren dat ik meteen wakker was na dat bakkie koffie bij jou thuis
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
19 nov 2014 18:48 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Nee, speciale gasten krijgen een speciaal bakkie pleur
|
19 nov 2014 19:49 |
|
|
Gypsy_911
Z-Holland
|
Al jaren tevreden met de combinatie Barbera + Mazzer + ECM
|
19 nov 2014 22:44 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
|
2 van de drie is niks mis mee
|
19 nov 2014 23:16 |
|
|
Gypsy_911
Z-Holland
|
Ben ik benieuwd welke ik zou moeten vervangen
|
20 nov 2014 0:00 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Ik heb ze ooit allemaal geprobeerd bij Simon. Zie hier mijn aantekeningen van jaren geleden. ESPRESSO PALERMO <<9>> Klassieke, Zuid-Italiaanse espresso. Pittig en zwaar. Voor de liefhebbers van een klassieke Zuid-Italiaanse espresso. Een donker gebrande, pittige en krachtige espresso. <<Aromatisch en beetje pittig maar toch zacht>> PANAMA KOTOWA DARK ESPRESSO <<9,5>> Heerlijke zware cacao ruikende espresso. CELEBES TOROJA KALOSSI ARABICA <<9>> ESPRESSO DEL BARISTA Meesterlijke espresso. <<8.5>> Een uitgebalanceerde melange van exclusieve koffiesoorten uit o.a. Brazilië en Oeganda. Een volle espresso met een rijk aroma zoals alleen de Barista (espressomeester) kan maken. <<zacht + beetje pittig + aromatisch>> ESPRESSO INDONESIA Krachtige koffie met de typisch Indonesische aardse smaak.<<8,5>> ESPRESSO BENEFICIO Geurige melange, mild en iets droog. <<8,5>> Een melange van diverse geurige koffiesoorten met het EKO- en Max Havelaar keurmerk. Een iets droge, ronde espresso met een mild rinse smaak. ESPRESSO CORAZÓN Volle en rijke koffie uit Latijns-Amerika en Indonesië <<8,5>> zacht aromatisch. Zit alweer jaren aan de Plus -huis- bonen. Die krijgen een dikke 8 en dat vind ik goed genoeg en ook nog eens betaalbaar. 1 kg bonen 7 euries en 250 gr gemalen 3,20. De allerlekkerste bonen, die haal je bij Boot koffie <<The golden Box>> maar dan ben je wel 25 euries voor een kilo kwijt. De Plus vind ik beter dan die van La Place en de espresso van AH huismerk.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
20 nov 2014 0:49 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
|
Ben het niet helemaal met je eens. Voorgemalen koffie van 7 euro daar kan je geen fatsoenlijke espresso van maken. De kostprijs van goede bonen ligt gewoon een stuk hoger. Vergelijk het met een anderhalf literpak wijn van 2 euro, het lijkt in de verte op wijn maar daar is ook alles mee gezegd.
Boot was vroeger inderdaad een van de betere, maar dat is inmiddels anders. Er zijn andere branders die ze inmiddels voorbij zijn gegaan. Denk aan merken als Single Estate, Giraffe, Caffenation en nog eentje waar ik zo snel niet even op kom. Pak lijstjes zoals de Misset koffiet top 100 en de AD koffietest er maar bij. Niet dat die lijstjes heilig zijn, maar het geeft wel wat aan.
Probleem bij Levelt is dat de basis misschien wel goed is, maar dat die bonen allemaal onverpakt oud liggen te worden in die winkels. En wat betreft het verhaal voorgemalen koffie; na 15 minuten ben je al de helft van de smaak kwijt. Dat is iets wat onderzocht is en wat je als je het probeert absoluut zal merken.
|
20 nov 2014 8:47 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Laat mijn favoriete espresso zaak al meer dan 10 jaar Urban Espresso in Rotterdam zijn. En wie heeft dit jaar de AD test gewonnen? SayNoMore 944.
|
20 nov 2014 9:58 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
|
Goede zaak en goede koffie, die werken sinds kort met Giraffe die ik eerder noemde.
|
20 nov 2014 10:35 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Daarvoor hadden ze de Golden Box bonen van Boot coffee. De nummer 2 uit de AD test zit op de schiedamse vest in rotterdam. Ga ik binnenkort een xtje langs.
|
20 nov 2014 14:36 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
|
Nummer 4 is de nummer 1 van Misset, ook leuk adres; geen enkel bedrijf had zo'n hoge score in beide testen.
|
20 nov 2014 15:47 |
|
|
MickRS
|
Wat vinden jullie dan van Mokambo bonen? Nadeel is natuurlijk dat ze niet vers gebrand zijn, maar ik moet zeggen dat ik de espresso lekkerder vind dan bv Illy...
|
20 nov 2014 17:53 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
|
Ken de naam, maar daar houdt het wel mee op. Zitten wat zuidelijker zie ik, normaliter een wat donkerdere branding. Vers is soms wel wat overdreven. Binnen 2 weken na branding moet je ze sowieso niet gebruiken, bonen moeten even hun co2 kwijt (daarom zit er vaak zo'n ventiel in de zak). Tussen de 3 en 13 weken is optimaal. Goppion haalt iedere week de bonen vers uit Italië, dat is voldoende. Sommige kleinere importeurs maar eens per maand of nog minder en als dat dan nog een paar weken of maanden in het magazijn staat dan heb je het over "oude" bonen. De grootste stap is van voorgemalen naar vers malen, dat proeft echt iedereen. Ik zal binnenkort een filmpje posten over de perfecte espresso. De espresso is al gemaakt, ze zijn alleen het filmpje nog aan het monteren
|
20 nov 2014 19:42 |
|
|