Beste forumleden en Porsche liefhebbers,
Een tijdje lees ik hier al mee en ik had me hier:
viewtopic.php?f=23&t=39479 al voorgesteld.
Echter is het eindelijk zo ver en is mijn eerste Porsche een feit. Hier wil ik een logboek bijhouden over het onderhoud, reparaties en modificaties.
De zoektochtAl jaren lang staat een Porsche op mijn verlanglijst. Helaas kwam het er door verschillende redenen er nooit van. De ene keer waren de woon-werk kilometers hier debet aan terwijl het de andere keer een onpraktische sportwagen geen reële optie was. Dit laatste gemis compenseerde ik door in praktische degelijke duitse sedans te rijden met een ‘sportieve’ motorisering.
Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zodoende ben ik al ruim 2 jaar het net aan het afstruinen en zoekend naar ‘de juiste Porsche’. Dit is uiteraard een geheel persoonlijk begrip.
Ik ben niet opgegroeid met de luchtkoelers maar met de ‘waterkokers’. Ik kan me de dag als gister herinneren toen ik voor het eerst in mijn leven oog in oog stond met een gloednieuwe GT3. En dan dat geluid…
Om een lang verhaal kort te maken, de komst van een Porsche moest maar eens een keer een feit worden en het liefst ruim voor mijn 30ste.
In mijn zoektocht heb ik de volgende kandidaten genomineerd, namelijk de 944 Turbo, 968, de Boxster en de 996.
De twijfelachtige reputatie van de Boxster en de negen-negen-zes bracht mij ook aan het twijfelen. Echter zijn er ook exemplaren waar het niet mis bij is gegaan en zo heeft elke merk en type wel iets.
Ik had de auto’s waar ik uit kon kiezen gerangschikt in 3 categorieën. De auto's waar veel werk aan zit, waar wat werk aan zit en in goede staat verkerend, of technisch en optisch in top staat.
Eerste optie viel af omdat ik niet zelf klus aan mijn auto’s. Derde optie viel af omdat ik dan waarschijnlijk een zeer beperkt budget over houd voor reparaties. De verdere eisen waren in ieder geval leer, stoelverwarming, minstens rond de 250pk, aantoonbaar sluitende onderhoudshistorie (dealer of specialist) en handbak.
Echter zat er helaas niet de auto er tussen welke ik zocht. Of de onderhoudshistorie ontbrak, slechte staat, had niet de juist opties of viel buiten mijn budget. En helaas ben ik daar wel afhankelijk van.
Zodoende kwam ik met een hele bijzondere auto uit Zuid-Duitsland thuis. Maar dit was helaas geen Porsche en een Porsche bleef gewoon kriebelen.
Een half jaar later ongeveer zag ik een 996 3.4 tiptronic uit 98’ te koop staan.
In de juiste kleur, opties en met een sluitende onderhoudshistorie. Echter was dit een Tip en geen 6-bak. Aangezien mijn vriendin er ook af en toe mee rijdt en ik me helaas ook in file en stadsverkeer moet bewegen was dit wellicht beter. Een handbak vond ik ook een stuk sportiever aanvoelen.
Maar een automaat was ik al gewend en ik zag de voordelen er ook wel van. De auto was in ieder geval een bezichtiging waard en die bezichtiging stelde me niet teleur. Eigenlijk had ik het gevoel dat ik mijn 911 gevonden had.
Er moest nog wel wat aan de auto gebeuren, maar na deze reparaties wist ik wel waar ik aan toe was. Dit nam ik ook voor lief en na een aantal slapeloze nachten (vooral die laatste lange nacht) reed ik voor het laatst in mijn Beamer naar het zuiden van het land om mijn droomauto op te halen.
De eerste eigenaar kocht de auto bij Porsche Centrum in Eindhoven heeft hem daar ook onderhouden. In 2003 was er ook een nieuwe motor in gekomen. Echter woonde deze beste man in België en reed de auto ook op Belgische platen.
De volgende eigenaar heeft de auto in 2003 naar Nederland geïmporteerd en gelukkig ook niet bezuinigd op het onderhoud. Hier getuigt een map met een flink aantal rekeningen van.
De Porsche heeft wel wat aandachtspunten die aangepakt gaan worden. Maar goed, ze is ook niet meer de jongste. Ook vind ik dat ze iets meer mag brullen en lager bij het asfalt mag komen te liggen. Maar dit komt allemaal nog wel, eerst maar eens het onderhoud aanpakken en de puntjes op de i zetten. En uiteraard genieten!
Optielijst:Wpozzz99zXXXXXXXX
996 110
L3AZ / OZEANBLAU METALLIC
SP Savannah Beige mit Metropol blau
C22 Belgium
029 T SERIENFAHRWERK
071 C EU-LAENDERAUSFUEHRUNG
130 C BESCHRIFTUNG ENGLISCH
139 F REGELBARE SITZHEIZUNG LINKER SITZ
197 F STAERKERE BATTERIE
210 C KENNZEICHENHALTER AUSF. II
219 T AUSGLEICHSGETRIEBE
222 F ANTRIEBSSCHLUPFREGELUNG (ASR)
224 F AUTOM. BREMSDIFFERENTIAL (ABD)
225 C BELGIEN-AUSFUEHRUNG
236 F CONTI N1/PIRELLI N3
249 F AUTOMAT-GETRIEBE (TIPTRONIC)
271 C AUSSENSPIEGEL, ASPH. GLAS FAHRERS.
273 T AUSSENSPIEGEL EL.VERSTELL-/BEHEIZB.
274 T MAKE-UP SPIEGEL BELEUCHTET
288 SCHEINWERFER-REINIGUNGSANLAGE
335 T 3-PKT. AUTOMATIK-GURTE HINTEN
338 T HECK-ANTRIEB
340 F REGELBARE SITZHEIZUNG RECHTER SITZ
413 TURBO-LOOK-RAD 18"
425 HECKSCHEIBENWISCHER
429 T 4-SPEICHEN-AIRBAGLENKRAD
432 F LENKRAD MIT TIPTRONIC-BEDIENUNG
437 F KOMFORTSITZ LINKS ELEKTR.VERSTELLB.
438 F KOMFORTSITZ RECHTS ELEKTR.VERSTELLB
441 F RADIOVORBEREITUNG
454 AUTOM. GESCHWINDIGKEITSREGULIERUNG
465 C NEBELSCHLUSSLEUCHTE LINKS
490 KLANGPAKET
534 C DIEBSTAHLSICHERUNG 433 MHZ
536 C ALARMSIRENE UND NEIGUNGSGEBER
537 F SITZPOS.-STEUERUNG LI. (MEMORY)
562 T AIRBAG FAHRER- U. BEIFAHRERSEITE
563 T SEITENAIRBAG
566 T NEBELSCHEINWERFER WEISS
568 V OHNE GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE
573 KLIMAANLAGE ELEKTRONISCH
581 T MITTELKONSOLE VORNE
590 C MOTORISCHE DECKELVERRIEGELUNG
601 LITRONIC-SCHEINWERFER
602 T HOCHGESETZTE BREMSLEUCHTE
662 INFO-/NAVIGATIONSSYSTEM (PCM)
663 PASSIVHOERER F. INFO-/NAVIG. (PCM)
651 T ELEKTRISCHE FENSTERHEBER
652 V OHNE SCHIEBE-/HUBDACH
657 T SERVOLENKUNG
685 T HINTERE SITZANLAGE
692 CD-WECHSLER
939 F SITZBEZUEGE HINTEN RL
981 F LEDER-AUSSTATTUNG (OHNE SITZBEZUG)
982 SITZBEZUEGE VORNE RLL (RAFFLEDER)
P14
P15
P37
TTR3
To do listGrote beurt
Interieur aanpakken
Exterieur aanpakken
Enkele modificaties