De *porsche staat nu al een paar weken stil wegens geen tijd en geen weer. Nu had ik een ingeving, dacht dit ergens gelezen te hebben op een aanverwant forum. Stekker van de DME los, dus geen ontsteking en geen benzinetoevoer, en auto gestart gedurende een 10-tal seconden zodat hij oliedruk opbouwde. Gedachte is: zo zijn alle interne onderdelen nog eens rondgegaan en van olie voorzien. Weet iemand: Zin of Onzin ???
_________________________________________ I's all about passion
15 dec 2014 1:00
DennisvdB
Re: Smering 3.2
Bij revisie of nieuwbouw van een Kever blok moet de oliedruk eerst opgebouwd worden. Dit om er voor te zorgen dat in het gehele blok genoeg olie zit en dus geen onderdeel 'droog' loopt tijdens de eerste seconden van de start. Hierbij start ik de motor enkele seconden zonder de bobine aan te sluiten, ongeveer 10 seconden. Daarna is er genoeg oliedruk om de wagen te starten (en meteen naar ruim 3500 toeren om de zuigerveren goed te zetten en nokkenas in te lopen, beetje varierend rond dat toerental voor 20-25 minuten. Smering voor de nokkenas is pas optimaal boven dit toerental ). Ik neem nu een voorbeeld voor een specifiek blok, maar het is natuurlijk van toepassing voor meerdere merken.
Je idee is dus goed om na langere stilstand te 'cranken' voor oliedruk. Zo is de olie weer een keer goed rond gegaan, en alle onderdelen voorzien van een laag olie.
15 dec 2014 1:31
swiddy
Student Technische Bedrijfskunde
Helden
Re: Smering 3.2
En hoe zit het met corrosie in een blok dat een tijd stilstaat? Af en toe smeren bied hier bescherming tegen maar corroderen een blok of onderdelen hierin langzaam?
.. en daarmee is het rond laten draaien van de motor bij "langdurige" stilstand MI minder zinvol
15 dec 2014 8:51
DennisvdB
Re: Smering 3.2 (911 motor bij langdurige stilstand)
Olaf, als je kijkt naar de moeite die het kost is het altijd zinvol. Bobine ontkoppelen en een paar seconden starten en je bent klaar.
15 dec 2014 11:15
Olaf
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Re: Smering 3.2 (911 motor bij langdurige stilstand)
DennisvdB schreef:
... is het altijd zinvol.
Niet als je olie hebt die niet (goed) blijft "plakken" .. dan draai je elke keer even zonder olie/smering
15 dec 2014 13:47
Cazzo Super Veloce
993 4S
Re: Smering 3.2 (911 motor bij langdurige stilstand)
Wel eens gehoord van een Vincent-specialist over een klant die zn motor per kickstarter regelmatig even ronddraaide, zonder te starten. Bleek erg veel schade veroorzaakt te hebben (ongetwijfeld na lange stilstand en vele malen kicken). Kan dus wel schadelijk zijn in bepaalde gevallen. Zou hem lekker met rust laten, de olie beschermt voldoende tegen corrosie.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
15 dec 2014 14:14
DennisvdB
Re: Smering 3.2 (911 motor bij langdurige stilstand)
Aha, ik denk dat jullie me verkeerd begrepen hebben. Ik heb het niet over elke keer dat trucje, maar enkel te doen ALLEEN als je hem daadwerkelijk gaat starten. Niet voor zo maar een keer te doen om hem daarna niet te gebruiken/starten.
15 dec 2014 15:10
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Maakt niet uit welke olie je gebruikt, olie blijft echt wel deels aanwezig Zie viewtopic.php?f=9&t=43305
Elferhenkie2 schreef:
Welnu, hier een hard eindpunt:
Nissan Patrol 1993, cilinderkop gedemonteerd eind 2009 en daarbij erachter gekomen dat de kop gescheurd is. Klant heeft de auto achter de schuur gezet bij zijn boerderij in Biddinghuizen.
Het bewijs dat gewone motorolie echt niet volledig wegloopt, zelfs niet na 5 jaar in de kofferruimte van een oude sloopauto die in weer en wind staat. Op contactplaatsen stroomt olie zelfs helemaal niet weg, kijk maar naar de keerring van de nokkenas die ik opzij heb geschoven en kijk naar waar de bouten elkaar raken en de klepveren, waar contact met ander metaal is zit gewoon nog olie, net zoveel als na een week stilstand.
Deze auto stond aantoonbaar al vanaf eind 2009 gedemonteerd stil achter de boerderij.
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
15 dec 2014 21:30
Rob69
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Re: Smering 3.2 (911 motor bij langdurige stilstand)
In die Patrol zal waarschijnlijk geen Motul 300V hebben gezeten. Toch goed om te zien en hetzelfde verhaal met een blok van een 2cv; die lag ruim 10 jaar stil, olie erbij, starten en lopen. On topic: mijn 3.2 staat van november tot april stil (op rubbertegels, ander topic). Op een heerlijke voorjaarsdag ga ik er dan weer een stuk mee rijden. En geen polonaise tussendoor.
_________________________________________ “ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein
15 dec 2014 23:59
Dial_888
911 3.2 Carrera
Re: Smering 3.2 (911 motor bij langdurige stilstand)
Ook hier staat de 3.2 stil in de wintermaanden...verwarmde garage, onder een hoes en aan de druppellader.
Ik ben ook echt niet bang dat ondertussen olie wegloopt oid, tis vh voorjaar starten en netjes wegrijden....
Overigens zagen de nokkenassen na 250k km's nog prima uit na inspectie vd klepspeling....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum