Re: Porsche 996 3.4 advies........
Hallo Michel,
Allereerst bedankt dat je de moeite hebt genomen te reageren.
Ik ben altijd zeer geïnteresseerd geweest in techniek en daarom ook altijd zeer leergierig geweest met dit soort zaken.
Zie dus a.u.b. eventuele opmerkingen van mij in die context, het is geenszins mijn bedoeling je te bekritiseren, ik wil er slechts wat van leren.
Aangaande je uitleg, heb ik bepaalde opmerkingen en het gaat dan voornamelijk om het vervormen van de cilinders;
Jij vermeld zelf dat je van mening bent dat het ovaal zijn van de cilinders tijdens de metingen van Hartech te wijten is aan het wegvallen van de ondersteuning van de cilinderkop.
Ik ben van mening dat een aantal dingen die bewering tegenspreken;
1) Bij alle cilinders die Hartech heeft gemeten is de vervorming gesitueerd aan de trust kant bovenin de cilinder, oftewel de kant van de cilinder waar de zuiger de meeste druk uitoefent tijdens de explosieslag (voor de minder technisch onderlegde meelezers; zie mijn stukje met uitleg over cilinder scoring).
2) Indien de vervorming te wijten zou zijn aan het gebrek aan ondersteuning, zou dan die vervorming niet al reeds bij het opbouwen van de motor in de fabriek aanwezig zijn?
3) Ik zie niet helemaal in hoe de cilinderkop de cilinder zelf ondersteund in het rond blijven van de cilinder. De cilinderkop biedt tenslotte geen ondersteuning rondom de cilinder. Vergelijk het maar met een rond blik en een deksel, de deksel zal ervoor zorgen dat het blik rond blijft. Zodra je die deksel vervangt door een ronde metalen plaat, dan is de zijdelingse ondersteuning om het blik rond te houden weg.
In alle gevallen zou wanneer de vervorming te wijten is aan een gebrek aan ondersteuning; deze vervorming willekeurig zijn en niet alleen aan de kant waar de zuiger de meeste kracht uitoefent.
Slijtage speelt hierin geen rol, deze is niet gemeten en tevens is er geen slijtage rand aanwezig in de cilinder.
Verder zijn er dan nog de gevallen van ingescheurde lokasil inliners, deze schades zijn wederom altijd aanwezig aan de trust kant van de cilinders.
Een scheur in metaal kan aan meerdere factoren liggen, lokasil is echter een vrij brosse legering en het gegeven is daar, dat de meeste vervorming en de meeste metaalstress aan de trust zijde van de cilinder is.
Je koelverhaal begrijp ik volledig, cilinders 4, 5 en 6 worden simpelweg een stuk warmer als de rest door de motorconstructie.
Wanneer er wat mis gaat met de koeling, dan zullen die hetere cilinders als eerste schade oplopen.
Aan de andere kant is in het algemeen de kans op motorschade groot, wanneer er iets fout gaat met de koeling, of deze nu onderbemeten is of niet.
Er zal dan wel sneller schade zijn, maar een oplopende motortemperatuur wordt vaak te laat bemerkt.
Voor zover ik in de documentatie van Hartech heb kunnen zien, doen zij verder niets met de koeling van de 996.
Zij wijten het probleem bij de 996 puur aan de wanddikte van de cilinders zelf, de Boxster heeft dezelfde constructie met een grotere wanddikte (door kleinere zuigers) en daar komen maar weinig gevoelige IMS Lager voor.
De problemen met de latere motoren, wijten zij wel aan een koelingsprobleem, o.a. door het gebruik van een verkeerde koppakking en een verkeerde situering van de zuiger oliekoeling op de heetste kant.
En alleen een andere thermostaat plaatsen, terwijl de fan nog steeds pas op de oude temperatuur gaat draaien, is inderdaad geen volledige oplossing (vooral wanneer je in een file terecht komt).
Tot zoverre mijn opmerkingen en zoals vermeld; zie ze a.u.b. niet in de verkeerde context.
Prettige feestdagen gewenst.
mvg Frans