Auteur |
Bericht |
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
roestdetectie / preventie 993
Nu mijn 993 mechanisch weer helemaal top is wil ik ervoor zorgen dat de carrosserie ook helemaal top wordt (of blijft). Ik zie nog nergens roest aan de buitenkant, wat is de aangewezen manier om roest vroegtijdig op te sporen of te voorkomen? Is het verstandig het raamrubber aan de voorkant eens eruit te halen om te zien of er iets onder zit? En dan een nieuw rubber er terug in zetten? Verder ken ik het probleem met de steunen met de steunen van de hitteschilden, zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?
|
12 okt 2014 18:08 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: roestdetectie / preventie 993
De ruit voor- en achter- zitten gelijmd bij een 993. Je kan de bies er uit halen, maar dan zie je wss net zoveel als dat je de bies laat zitten Als je roest hebt bij de raam-randen - en je wilt het goed oplossen - dan zal je de ruit er uit moeten (laten) halen .... Mijn 993 is dit jaar door Rebel Engineering onder handen genomen ... en daar kwam toch aardig wat meer naar voren, dan ik van te voren gedacht had. Zal als ik tijd (en mogelijkheid heb) wel wat plaatjes posten - maar wellicht kan je deze ook op hun Facebook pagina vinden
|
12 okt 2014 18:23 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: roestdetectie / preventie 993
Enkele jaren geleden stond mijn 993 bij Schmidt Oss voor een nieuwe voorruit.....'n dag later kreeg ik ook een belletje van Frank dat het waarschijnlijk meer zou worden dan alleen een nieuwe voorruit.
|
12 okt 2014 18:45 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: roestdetectie / preventie 993
Dank voor jullie reacties. Dus als ik het goed begrijp kan ik roest in de raamsponning pas zien als de ruit eruit is gehaald of als de roest al zo erg is dat deze onder de ruit uit komt? Is het wel zinvol om raamrubbers periodiek te vervangen zodat de kans op roest kleiner wordt?
|
13 okt 2014 9:08 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: roestdetectie / preventie 993
Het is geen raamrubber "as such" - het is alleen een afdekbies. Als je nu de roest al kunt zien heb je werk te doen. (zie bij de rode markering)Zie je niks: afblijven ! De bies is enigsinds zacht - als deze uitgehard is (bikkelhard) - dan zou je 'm kunnen vervangen ... denk overigens niet dat dat nodig is.Waar je al bekend mee was:
|
13 okt 2014 9:13 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: roestdetectie / preventie 993
Roestplekken bij t raam hebben altijd acuut aandacht nodig. De plekken op de chassibalk onder de hitteschildsteun is een gemene maar zit behoorlijk beschut en gaan niet zo hard. En als je daarmee aan de slag gaat wil je waarschijnlijk ook wel wat hitteschilden aanpakken, vervanging van hitteschilden en bijbehorende klein spul is vaak duurder dan de behandeling zelf... Als je daar bent dan ook kijken naar de plek waar de carrosseriedelen same komen bij t "veerpootgat". De dichtgekitte rand op de foto hieronder. Twee x link naar een roestbehandeling van de chassisbalken: http://flugplatz911.blogspot.nl/2013/11/achilleshiel-van-de-993.htmlhttp://www.jackals-forge.com/lotus/993/chassisSupports/chassissupports.htm
|
13 okt 2014 10:29 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: roestdetectie / preventie 993
Ik zie niets dus ga niet verder zoeken. Houd ik mooi tijd over om het karretje eens lekker te poetsen aanstaand weekeinde
|
13 okt 2014 10:59 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: roestdetectie / preventie 993
Er is een service bulletin van Porsche waarin wordt beschreven hoe je de "ruimte" (tussen koets en ruit) op kunt vullen met kit. Op deze manier blijft er geen water meer in de sponning staan. Ik heb het iig wel gedaan toen mijn ruiten er uit zijn geweest.
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
24 okt 2014 11:59 |
|
|
Jaspa
993 C2 '97Drechtsteden
|
Re: roestdetectie / preventie 993
allereerst, iedereen een goed "porsche"jaar gewenst.
Weten jullie misschien waar ik dit bulletin kan vinden, of anders een andere manier om preventief te voorkomen dat zich hier water/condens ophoopt. ik zie nl. wanneer ik met een droge doek over het rubber veeg dat dit op het plaatwerk, wat hier op aansluit, een vochtig spoor achterlaat. Het lijkt er dus op dat het onder het rubber vochtig is, ik zie nu nog geen roest en wil dit graag zo houden. groet, Hans
_________________________________________ beter snel, dan nooit
|
04 jan 2015 20:46 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: roestdetectie / preventie 993
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
06 jan 2015 1:33 |
|
|
Jaspa
993 C2 '97Drechtsteden
|
Re: roestdetectie / preventie 993
bedankt voor de info RGJC4, dit bulletin beschrijft alleen hoe te repareren na roest of lakschade. Zover is het bij mij nog niet, het is puur ter preventie. Zijn er tips om te voorkomen dat dit optreedt.
_________________________________________ beter snel, dan nooit
|
07 jan 2015 9:50 |
|
|
ATanis
993 4SGoedereede
|
Re: roestdetectie / preventie 993
|
07 jan 2015 10:07 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: roestdetectie / preventie 993
Jaspa,
Zie punt 1.6 van dit service bulletin...daar staat dat je de ruimte tussen koets en ruit kunt/ moet vullen met kit. Op deze manier blijft er geen water staan in de onderste hoeken van de achter- en voorruit.
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
10 jan 2015 17:15 |
|
|
Jaspa
993 C2 '97Drechtsteden
|
Re: roestdetectie / preventie 993
RGJC4, je hebt gelijk, de illustratie van het bulletin betreffend de achterruit hier lijkt een gedeelte weggevallen en ik had niet alles goed gelezen, Engels blijft lastig Ik heb vandaag even een stukje van het afdekrubber van de achterruit omhoog getrokken, dan zie je inderdaad een soort gootje tussen de ruit en de carrosserie, welke op dit moment van het jaar vol condens stond, zeker op de hoeken. ik heb aan de carrosseriezijde een doekje onder het rubber langs getrokken, het doekje was flink nat en vies, en ik zag geen kitlaag, ik kijk direct in een soort gootje. Om deze kit aan te brengen moet alles goed droog zijn, dus ik wacht tot het voorjaar om dit onder handen te nemen Kan je dit rubber er helemaal uithalen en daarna weer terug plaatsen, want bij de achterruit loopt het volgens mij door tot onder het 3e remlicht waardoor je er niet goed bij kunt
_________________________________________ beter snel, dan nooit
|
10 jan 2015 18:11 |
|
|
Jaspa
993 C2 '97Drechtsteden
|
Re: roestdetectie / preventie 993
er wordt in het bulletin gesproken over "Bostic 6050"( een soort kit) te gebruiken voor het opvullen van de ruimte tussen ruit en body. weet iemand waar dit, of een vergelijkbaar produkt verkrijgbaar is.
_________________________________________ beter snel, dan nooit
|
11 jan 2015 19:16 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: roestdetectie / preventie 993
Jaspa, De sierlijsten kun je zo uit de ruiten halen, met beleid natuurlijk De firma welke mijn ruiten heeft vervangen heeft de ruimtes opgevuld met "flexibel" blijvende ruitenkit van 3M. Wellicht dat een niet "flexibele" kit ook werkt, zou zo maar kunnen want je wil dat de ruimte tussen de koets en de ruit goed gevuld is, met iets dat niet te flexibel is... Eventueel zou je de ruimtes nog kunnen voorzien van een roestwerend middel alvorens je met de kit aan de slag gaat.
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
28 jan 2015 0:43 |
|
|