Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:40



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
914 wannabe 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
PLC / SCaDA programmeur
Druten
Bericht 914 wannabe
Hallo forumleden!

Mijn streven is in de loop van dit jaar een 914 te kopen. Ik wil mij eerst oriënteren zodat ik weet waar ik op moet letten bij de aanschaf.
Ik hou ervan om met techniek te prutsen. Plaatwerk kan ik niet zo veel mee.
De ideale 914 voor mij zou er dus eentje zijn zonder roest maar met wat technisch werk. Motor, koppeling, versnellingsbak?...
Ik heb ooit een VW T3 met 2 liter CU motor opgeknapt en wil nu weer met zo'n mooie flat four aan de gang.
Waar moet ik op letten bij het zoeken naar een geschikt exemplaar?

Met vriendelijke groet,

Hans Bruisten
Druten


12 jan 2015 23:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Student Technische Bedrijfskunde
Helden
Bericht Re: 914 wannabe
Op roest bij de 914 haha.
Dorpels, achter de deuren in het binnenscherm en daar aan de bovenkant bij stijlen naast de achterruit.
Verdiep je ook in de motoren waaruit je kunt kiezen.
1700, 1800, 2000, carburateurs en injectie. Er is vanalles :p


13 jan 2015 0:00
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
PLC / SCaDA programmeur
Druten
Bericht Re: 914 wannabe
Bedankt voor de reactie swiddy.
Roest dus... Ik las al ergens dat de 914 niet van het beste plaatmateriaal gemaakt is...
Dus het is echt zo erg.

Over de motoren: Wat is het verschil tussen de motoren? OK, meer cc, meer pk neem ik aan? Maar scheelt het veel?
Ik las ook dat de injectie motoren niet zo populair zijn "gooi er gauw een dubbele Weber in". Is injectie echt zo slecht bij deze auto's?
Ik heb nog geen haast om er één te kopen dus tijd genoeg om mee voor te bereiden.
Hoewel deze
http://www.prinsclassics.nl/aanbod/porsche-914-_666/
Bijna te mooi lijkt om waar te zijn.
Waar zou de adder onder het gras zitten?


13 jan 2015 20:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Student Technische Bedrijfskunde
Helden
Bericht Re: 914 wannabe
Adder onder het gras is er misschien niet,
Auto is waarschijnlijk niet in de originele kleur (zie foto chassisnummer) en waarschijnlijk geen 2000cc maar dat kan ik hier niet uit opmaken.
Dit beïnvloed de prijs.
Wel een Nederlandse auto.
Niet perfect maar ziet er leuk uit.


13 jan 2015 21:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: 914 wannabe
Probeer een 914/6 op de kop te tikken. Dan ben je qua investering op de goede weg... :mrgreen:
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


13 jan 2015 21:54
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.0 ´71, 987S '05
Bericht Re: 914 wannabe
Hallo Hans en welkom op het forum,

Ik heb verschillende 914's gehad, ben nu net mijn derde volledig aan het restaureren. (ten minste, mijn 3e 914, niet de 3e restauratie :D ). roest is het grote probleem, niet vanwege de kwaliteit van het staal, dat is prima, maar vanwege de matige bescherming tegen corrosie. Eigenlijk zijn alle delen kwetsbaar maar waar hij het eerste roest zijn de volgende punten:

- De "hell hole" Dat is alle staal onder de accu. Die zit namelijk precies onder het gaas gedeelte van het motorklepje, dus regenwater spoelt accuzuur mee en dat vreet het plaatstaal weg. Dus de accusteun, framebalk recht onder de accu en de rechter wieldraagarm.

- De targabeugel, water en modder spat van de achterwielen naar boven, als dat niet goed afgekit is rot de beugel van binnen weg, vooral precies waar de beugel overgaat in het spatbord.

- De bovenzijde van de voor en achterspatborden precies waar de deur er op aansluit. Voor zit dubbelplaatwerk, kruipt vocht tussen en rot weg. Achter precies boven het slotplaatje, is een helse klus om te herstellen (weet ik intussen uit ervaring...)

- Kofferruimte voor en achter aan de bodemzijde.

- Vloerdelen. Die zijn van binnen beplakt met bitumen, kruipt vocht onder en rot weg.

Het beste advies bij een 914 blijft om een zo goed mogelijke te kopen binnen je budget (logisch natuurlijk) Onderdelen zijn erg duur, spatbord achter is niet meer te vinden, voor ben je zo €2000,- per stuk kwijt. Een goed werkende injectie is altijd te verkiezen boven carbs. Rijdt veel fijner (en stukken zuiniger), motor pakt veel beter op, vooral onder in de toeren. Vanwege onkunde wordt de injectie vaak vervangen door Webers, is erg jammer. Wordt lid van de Porsche 914 club nederland, daar zit een specialist die alles van de 914 en de injectie in het bijzonder weet.

Motor reviseren is ook een stukkie duurder dan een VW blok. Eigenlijk zijn vrijwel alle delen afwijkend ten opzichte van de VW type 4 motor en dat maakt ze gelijk een stuk duurder.

Succes met zoeken!

Groet,

Frank


14 jan 2015 14:02
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
PLC / SCaDA programmeur
Druten
Bericht Re: 914 wannabe
@Ivo 3.6: Bedankt voor de tip, maar ik denk dat een 914/6 qua inleg voor de investering net iets te hoog ligt. Een exemplaar met 'wat werk' voor 30k... En het lijkt er op dat je met zo'n model helemaal goed moet zoeken tussen de neppertjes :ba: en de Sjonnie-uitbouwen :scratch:

@all: hoe belangrijk is de motorinhoud? Ik denk dat een wagen van <1000kg toch wel aardig rap weg wil :drive: , of niet? Nu moet ik eerlijkerwijze wel over onze camper vertellen: een Hobby600 op basis van een Fiat Ducato. Gekocht met een 2.0 benzinemotor en na een jaar de motor eruit gehesen en een 2.5 TD erin gelepeld... Motor had te weinig pk (en vooral koppel onderin)...

@Frank914boxster: Bedankt voor je uitvoerige bijdrage en de uitleg van de pijnpunten van de 914. Als ik ooit tot een bezichtiging kom, weet ik nu tot in detail waar ik moet kijken.
Hoe sta jij tegenover California import? Juist wel doen of juist niet doen? Heb jij daar ervaring mee?
Ik verwacht de volgende voor/nadelen t.o.v. een NL wagen:
+Weinig roest
+Redelijk aanbod
-Je weet niet wat je koopt
-Jammer die ronde knipperlampen (of zitten die niet op alle Cali cars?)
-Achterlichten en snelheidsmeter vervangen voor EU type dure aangelegenheid (of is het gebruikelijk om met rode achterlichten en een MPH teller rond te rijden?)
-En natuurlijk dat je in een klassieker met een nieuw kenteken rond rijdt :roll:

Injectie lijkt me wel een leuke uitdaging. Ben PLC programmeur met veel Elektronica ervaring. Heb ook de nodige meetapparatuur.
Motor reviseren: het leek mij interessant om eens zo'n motor uit elkaar te halen. Ik dacht dat zo'n boxer niet de meest complexe techniek was. Of moet ik hier nevernooit aan beginnen?

Oh ja, en de Porsche 914 club Holland, die hebben als eerste voorwaarde voor inschrijving staan dat je bezitter van een 914 moet zijn. Dus niet voor zoekenden... :scratch: Of zal ik gewoon de stoute schoenen aantrekken en me als Wannabe inschrijven?

Nogmaals bedankt en gegroet :thumleft:

Hans


14 jan 2015 20:41
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.0 ´71, 987S '05
Bericht Re: 914 wannabe
Hans,

Citaat:
hoe belangrijk is de motorinhoud? Ik denk dat een wagen van <1000kg toch wel aardig rap weg wil

Maakt niet heel veel verschil, ze zijn geen van alle rap :D Een 2 liter heeft de voorkeur, heeft 20 pk meer en dat merk je wel. Denk aan 0-100 in een seconde of 10 dus voor huidige maatstaven traaaaaag. Neemt niet weg dat het rijplezier ongeëvenaard is, ik rijd liever met m'n 914 dan mijn Boxster S in de Eifel, niets leuker dan haarspelden pakken met de VoPo! :drive:

Citaat:
Hoe sta jij tegenover California import? Juist wel doen of juist niet doen? Heb jij daar ervaring mee?

Absoluut wel! Twee van mijn 914's komen uit Californië. Is geen garantie voor geen roest, mijn huidige leek heel goed maar er bleken toch wat onderhuidse problemen te zijn waar overheen geplamuurd was. Maar de basis is keihard. Let alleen wel op, bekende truc is om een 914 uit een natte staat naar Californië te brengen en dan te verkopen als origineel in Cal geleverde auto!
Ronde knipperlichten op voorschermen is standaard op alle in de USA geleverde 914's maar daar vinden ze ze ook niet mooi, worden vaak weggehaald bij restoratie. Achterlichten en mijlenteller mogen blijven zitten, alleen de ronde knipperlichten meeschakelen met de gewone knipperlichten of uitschakelen en de koplampen vervangen voor Europees goedgekeurde units, dat is alles! Voor klassiekers die je importeert krijg je gewoon een blauwe kentekenplaat, afhankelijk van het bouwjaar beginnend met AM of YB maar dat zal je denk ik niet uitmaken. Belangrijk is in dat geval dat je de originele papieren (kentekenbewijs) er bij krijgt en dat het chassisnummer in de voorste kofferruimte goed te lezen is en niet beschadigd is.

Citaat:
Motor reviseren: het leek mij interessant om eens zo'n motor uit elkaar te halen. Ik dacht dat zo'n boxer niet de meest complexe techniek was. Of moet ik hier nevernooit aan beginnen?

Is geen rocket sience en met een Haynes Manual erbij voor iedereen met een beetje gevoel voor techniek goed te doen. Ik heb er twee gereviseerd en is erg leuk om te doen. Een aantal dingen zijn zelf niet te doen zoals lijnboren etc maar daar zijn genoeg specialisten voor te vinden. Je bent alleen afhankelijk van wat er moet gebeuren zo een paar duizend euro verder.

Citaat:
Oh ja, en de Porsche 914 club Holland, die hebben als eerste voorwaarde voor inschrijving staan dat je bezitter van een 914 moet zijn.

Dat is inderdaad vreemd, ik ben secretaris van de 914 club en dat is niet zo, zeker ook zoekenden naar een 914 zijn welkom, er is een schat aan informatie binnen de club om je te helpen bij vragen en/of reparaties. Zeker aanmelden! Is een prettige club met leuke no nonsens mentaliteit en gezellige leden en evenementen! Indien gewenst kan ik je een proefpakketje toe laten sturen, dan moet je me even je adresgegevens PM-en.

Citaat:
http://www.prinsclassics.nl/aanbod/porsche-914-_666/

Ik ken deze auto zo niet maar op het oog ziet hij er redelijk uit. Het enige wat mij aan de foto's opvalt is dat de deuren niet netjes passen, aan de bovenzijde loopt de lijn niet vlak door en de naden zijn niet gelijk. Dat zou kunnen duiden op een verzwakt chassis door roest of een onvakkundige reparatie daarvan. Als je een stuk in de draagbalken last zonder de auto goed te ondersteunen zakt hij door zodra je de slijptol er in zet. Als je hem dan zo aan elkaar last is hij wat doorgezakt. Daar zou ik zeker goed aandacht aan besteden als je gaat kijken. Dikke kans dat het dakje dan ook moeilijk past met kans op lekkage etc. En er zit wat kleurverschil in diverse plaatdelen wat duid op gedeeltelijk overspuiten. Als je bij deze auto wilt gaan kijken wil ik best mee als je dat op prijs stelt, is niet heel ver bij mij uit de buurt.

Ik hoop dat je je niet laat afschrikken door bovenstaande, ik vind de 914 een geweldige (zij het ondergewaardeerde) Porsche waar ik (en vele anderen) enorm veel plezier aan beleven!

Groet,

frank


14 jan 2015 23:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.0 ´71, 987S '05
Bericht Re: 914 wannabe
nog een puntje vergeten:

Citaat:
Injectie lijkt me wel een leuke uitdaging. Ben PLC programmeur met veel Elektronica ervaring. Heb ook de nodige meetapparatuur.


De meeste problemen met de injectie heeft te maken met lucht, slechte slangen, aansluitingen, lekkages etc waardoor de boel niet goed regelt. De electronica is supersimpel, een printplaat met weerstanden, ELCO's etc maar praktisch geen electronica in zin van thyristors, transistoren etc. Voor veel onderdelen is speciale meetapparatuur nodig die binnen de club aanwezig is en gebruikt kan worden.


14 jan 2015 23:16
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
PLC / SCaDA programmeur
Druten
Bericht Re: 914 wannabe
Hoi Frank,

Wederom bedankt voor alle informatie! :cheers:
Citaat:
De electronica is supersimpel, een printplaat met weerstanden, ELCO's etc maar praktisch geen electronica in zin van thyristors, transistoren etc.

Ik neem aan dat er wel een paar transistoren in zitten om de ventielen aan te sturen. :wink: Met alleen passieve componenten kom je niet ver...

Citaat:
Als je bij deze auto wilt gaan kijken wil ik best mee als je dat op prijs stelt

Het gaat mij net iets te snel nu. Ik ben me aan het oriënteren om in de loop van dit jaar een 914 te kopen. We moeten zeker deze en volgende maand nog de garage zo ver uitruimen dat er plaats is om hem mooi droog te kunnen stallen. Momenteel is de garage half werkplaats, half opslag... :scratch:

Citaat:
Zeker aanmelden! Is een prettige club met leuke no nonsens mentaliteit en gezellige leden en evenementen! Indien gewenst kan ik je een proefpakketje toe laten sturen, dan moet je me even je adresgegevens PM-en.

Ik zal me aanmelden en je krijgt vanavond een PM met mijn adres.

Groeten, Hans :salut:


15 jan 2015 22:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924S M755
Leieland
Bericht Re: 914 wannabe
Zeker doen. :cheers:

'k Ben ook zo begonnen.

In ieder geval ook een 914 altijd onderaan keuren vooraleer te kopen. Het ophangpunt rechtsachter moet hard en vrij van roest zijn, tenminste als je geen donorwagen zoekt: http://www.porscheforum.be/forum/6-914/ ... a?start=36

Ik heb mijn rostje gekocht met gaatjes in de bodemplaat, fluitje van een cent voor mijn plaatslager. De batterijbak mag volledig weggeroest zijn, je laat gewoon een nieuwe bak en steun inlassen. Ook zelfs de schort rond de motor is verkrijgbaar als nieuw plaatdeel.

{Zelfs op 590kB krijg ik de jpg niet in mijn album hier.}
_________________________________________
924S M755 "Sportliches Sondermodell"
914-4 1,7 L Weber


16 jan 2015 4:34
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
PLC / SCaDA programmeur
Druten
Bericht Re: 914 wannabe
Hoi Hendrik,
Mooie plaatjes. Ik moest natuurlijk wel even lid worden van het Belgische Porsche forum...
Mooi zo'n restauratie. Helaas kan ik zelf niks met plaatwerk.
Sowieso eerst nog een paar maanden oriënteren..
Salut, Hans


16 jan 2015 19:28
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.