Hallo Hans en welkom op het forum,
Ik heb verschillende 914's gehad, ben nu net mijn derde volledig aan het restaureren. (ten minste, mijn 3e 914, niet de 3e restauratie
). roest is het grote probleem, niet vanwege de kwaliteit van het staal, dat is prima, maar vanwege de matige bescherming tegen corrosie. Eigenlijk zijn alle delen kwetsbaar maar waar hij het eerste roest zijn de volgende punten:
- De "hell hole" Dat is alle staal onder de accu. Die zit namelijk precies onder het gaas gedeelte van het motorklepje, dus regenwater spoelt accuzuur mee en dat vreet het plaatstaal weg. Dus de accusteun, framebalk recht onder de accu en de rechter wieldraagarm.
- De targabeugel, water en modder spat van de achterwielen naar boven, als dat niet goed afgekit is rot de beugel van binnen weg, vooral precies waar de beugel overgaat in het spatbord.
- De bovenzijde van de voor en achterspatborden precies waar de deur er op aansluit. Voor zit dubbelplaatwerk, kruipt vocht tussen en rot weg. Achter precies boven het slotplaatje, is een helse klus om te herstellen (weet ik intussen uit ervaring...)
- Kofferruimte voor en achter aan de bodemzijde.
- Vloerdelen. Die zijn van binnen beplakt met bitumen, kruipt vocht onder en rot weg.
Het beste advies bij een 914 blijft om een zo goed mogelijke te kopen binnen je budget (logisch natuurlijk) Onderdelen zijn erg duur, spatbord achter is niet meer te vinden, voor ben je zo €2000,- per stuk kwijt. Een goed werkende injectie is
altijd te verkiezen boven carbs. Rijdt veel fijner (en stukken zuiniger), motor pakt veel beter op, vooral onder in de toeren. Vanwege onkunde wordt de injectie vaak vervangen door Webers, is erg jammer. Wordt lid van de Porsche 914 club nederland, daar zit een specialist die alles van de 914 en de injectie in het bijzonder weet.
Motor reviseren is ook een stukkie duurder dan een VW blok. Eigenlijk zijn vrijwel alle delen afwijkend ten opzichte van de VW type 4 motor en dat maakt ze gelijk een stuk duurder.
Succes met zoeken!
Groet,
Frank