Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:30



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
3.4 blok de beste keus in de 996! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht 3.4 blok de beste keus in de 996!
Zoals bekend op dit forum wordt gesproken over de "plofmotor 3.4". Moet je nooit kopen. Beter een 3.6 of 3.8.

Ook bekend is waarom. Koelproblemen. Veel beschreven. Die koelproblemen kennen de 3.6 en 3.8 net zo. (996 MK1 en 2, 997 MK1)
Maar wat nooit gezegd is dat het 3.4 blok na het oplossen van de koelproblemen (lees Auto Resto) eigenlijk het meest betrouwbare blok van de drie is.
De 3.6 en 3.8 zijn nl. opgeboorde versies op het bekende thema. (en alles wordt weer dunner en fragieler).

de stelling is dus.



:salut: Na modificatie koeling op de 996/997 is de 996 3.4 de beste keus! :salut:
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


18 jan 2015 7:13
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Zoals ik al in een ander topic heb gemeld heb ik het koelsysteem van mijn 996 ook laten aanpassen vorig jaar maart bij Michel. Hij heeft mij toen een hele uitleg gegeven.
Omdat het blok na de 3.4 steeds meer opgeboord is, zijn de cylinder wanden van de 3.4 dikker. En daar komt ook nog bij dat er in de 3.4 ander/betere zuigers zijn gebruikt.
Ik ben het daarom eens met je stelling.


18 jan 2015 9:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Mee eens Ivo, NA modificatie.
Werd er gisteren niet verteld dat de 3.8 motor nog meer kans heeft op schade dan de 3.4 motor?
Ik hoor steeds meer mensen met problemen met de 3.8 S versie namelijk.
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


18 jan 2015 10:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4S
Gelderland
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Zeker,
Volgens Michel "regent" het 3.8 blokken die problemen hebben. Schijnt door het dunnere materiaal van de cylinderwanden nog veel gevoeliger te zijn voor te hoge temperaturen.


18 jan 2015 10:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Remmel schreef:
Mee eens Ivo, NA modificatie.
Werd er gisteren niet verteld dat de 3.8 motor nog meer kans heeft op schade dan de 3.4 motor?
Ik hoor steeds meer mensen met problemen met de 3.8 S versie namelijk.


Helaas werd dit bevestigd. En een voorbeeld lag op tafel bij AutoResto
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


18 jan 2015 11:11
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Helaas... en deze 3.8 motoren hebben toch al meer koelvloeistof.
Probleem lijkt me bij de 3.8 veel moeilijker op te lossen dan bij de 3.4/3.6
Terwijl als mensen een 997 zoeken toch graag voor de snellere "S" versie gaan, ik heb er mezelf ook op betrapt maar de koop ging toen om andere reden niet door.
Toch triest dat als je jongensdroom eindelijk voor de deur staat deze toch nog kan omslaan in een nachtmerrie :(
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


18 jan 2015 11:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Het was een goede middag voor Boxster rijders (zelfde blok, basis voor alle 3.4-3,6-3,8 blokken): zij hoeven niks te doen, lekker rijden...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


18 jan 2015 11:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Ik weet niet hoe je er bij komt, dat de 3.6 een opgeboorde 3.4 is?
De boring is namelijk gelijk gebleven bij de 3.6, er is een langere slag gebruikt om meer cc te verkrijgen.
3.4 = 96 x 78 mm
3.6 = 96 x 82.8 mm


18 jan 2015 11:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
912 schreef:
Het was een goede middag voor Boxster rijders (zelfde blok, basis voor alle 3.4-3,6-3,8 blokken): zij hoeven niks te doen, lekker rijden...

Gelijk als de luchtkoelers :wink: , gemeen hé want die genieten al zo van hun brulapen :drive:

PS
Wat staat die Ivo steeds vooraan bij de foto's :mrgreen:
Oja hij heeft ook een waterkoker nu :oops:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


18 jan 2015 11:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Frans D schreef:
Ik weet niet hoe je er bij komt, dat de 3.6 een opgeboorde 3.4 is?
De boring is namelijk gelijk gebleven bij de 3.6, er is een langere slag gebruikt om meer cc te verkrijgen.
3.4 = 96 x 78 mm
3.6 = 96 x 82.8 mm


:idea: blijkbaar andere krukas & zuigers om grotere inhoud te verkrijgen, dus oneens met de stelling :!:


18 jan 2015 11:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Ik heb geen Porsche en ook nog nooit gehad maar hoop er ooit wel eentje te bezitten. Heb wel eens bijna een Boxster van 1996 gekocht in 2009 of 2010 maar mede doordat ik daar wat negatieve verhalen over las is het een andere auto geworden.
Na die tijd heb ik in verschillende Porsche's meegereden, oa 996 GT3, 997 GT3, 997GT3 RS, 997 Carrera S en ik heb zelf zo'n 100km in een 997 Carrera S pdk cabrio mogen sturen.
Aangezien de 997 mij meer aanspreekt qua model dan de 996 en de prijzen van de 997 steeds verder dalen begon ik er al op te hopen ooit een 997 te kunnen kopen. Maar inmiddels heeft een kennis van me al zijn 3e motor in zijn 997 en dat in combinatie met de verhalen die ik hier lees drukt mijn enthousiasme de kop in.
Zijn die motoren nu echt zo slecht of lees je enkel de pechverhalen?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de motor van de 996 Turbo? De GT3's zijn ook beter neem ik aan maar totaal buiten budget.
Ik had gehoopt ooit een betrouwbare 997 onder de 30K te kunnen kopen maar dat zit er dus niet in. De 996 Turbo is al duurder en wordt er niet goedkoper op denk ik.


18 jan 2015 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
993Aventuragrun schreef:
:idea: blijkbaar andere krukas & zuigers om grotere inhoud te verkrijgen, dus oneens met de stelling :!:


Inderdaad en daarnaast nog eens een kortere drijfstang.
Echter bij een gelijke boring en zuigerdiameter als de 3.4, dus de cilinderdiameter van de 3.4 is gelijk aan de 3.6
Nadeel van een kortere drijfstang, is dat deze een scherpere hoek maakt en dat er tijdens de werkslag meer druk wordt uitgeoefend op de cilinderwand.


18 jan 2015 12:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Hmm ... dat maakt dan dat de langere drijfstang wellicht een + punt is, bij gelijke boring(om bij de stelling van TS te blijven).


18 jan 2015 12:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)
Apeldoorn
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Ach... Als je 3.4 of 3.6 het goed doet... Is de oplossing voor de koeling van de zesde cilinder gelijk. :mrgreen:

Vond de oplossing die de fabrikant heeft gevonden voor het schommelen van de temperatuur in de 3.6 wel verrassend.... We begrenzen de temperatuur schommeling, dan hebben die klanten een rustig gevoel :roll:


18 jan 2015 12:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 964 Carrera 2 Cobalt blauw en een trackday 944 S2
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
De beste keus voor de 996 blijft uiteraard het Mezger blok...... Heb je meteen een potent bakkie in handen; 996 Turbo, Gt3 of Gt2 :thumleft:
_________________________________________
Kijken, rijden en genieten!
http://www.lievekampadvocaten.nl


18 jan 2015 12:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4S
Gelderland
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Ach, alles kan kapot, maar niet alles gaat kapot!


18 jan 2015 12:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
993Aventuragrun schreef:
Hmm ... dat maakt dan dat de langere drijfstang wellicht een + punt is, bij gelijke boring(om bij de stelling van TS te blijven).


De stelling is naar mijn mening correct, ik zie het als de minst slechte (want qua constructie schoort er sowieso het e.e.a. aan de vroege 911 watergekoelde blokken).
Alleen de uitleg is incorrect, want er is geen sprake van een grotere boring bij de 3.6 in vergelijking met de 3.4

Een ander probleem met de blokken na de 911 3.4 (de 3.4 Cayman 3.6 en 3.8 ) zijn de gebruikte koppakkingen.
Ik heb al in een andere discussie naar het document hierover van Hartec verwezen.
Dit keer heb ik even een afbeelding uit het document gehaald, zodat het wat makkelijker meekijken is.

Bij de 3.4 911 motor werd er een koppakking gebruikt met verschillende diameter gaten, waar de koelvloeistof doorheen stroomt.
Hierdoor was de koeling beter te balanceren en kon er meer flow gestuwd worden naar de hetere cilinders.
Echter betekende dit dan wel, dat er twee verschillende koppakkingen gebruikt werden, één voor de linker en één voor de rechter bank.
Om kosten te drukken is Porsche vervolgens de diameters voor de koelkanalen gelijk gaan houden in de koppakking, zodat hij voor beide banken gebruikt kon worden.
Hierdoor was je echter wel de balans kwijt en de hetere cilinders werden minder gekoeld als met de oude koppakkingen.

Hieronder de afbeelding, de pijlen verwijzen naar de gaten in de koppakking waar de koelvloeistof doorheen stroomt.

Afbeelding

http://www.hartech.org/docs/buyers%20gu ... rt%205.pdf (vanaf pagina 29)


18 jan 2015 12:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Frans D schreef:
Inderdaad en daarnaast nog eens een kortere drijfstang.
Echter bij een gelijke boring en zuigerdiameter als de 3.4, dus de cilinderdiameter van de 3.4 is gelijk aan de 3.6
Nadeel van een kortere drijfstang, is dat deze een scherpere hoek maakt en dat er tijdens de werkslag meer druk wordt uitgeoefend op de cilinderwand.


Dat is inderdaad ook precies het probleem met de 3.6 en 3.8 zoals Michel gisteren haarfijn uitlegde en demonstreerde. Door de scherpere hoek in combinatie met de oververhitting en daardoor verminderde smering in de cylinderbank 4-6 gaat de zuiger overmatig kantelen en happen in de cylinderwand. Iets waar de 3.4 blokken veel minder last van hebben.
Ik ben het met het verhaal van Michel en zoals Ivo het hier omschrijft wel degelijk met de theorie eens dat de 3.4 in basis een veel sterkere motor is dan de evoluties daarvan. (Maar goed dat had ik jaren terug hier al eens geroepen... :twisted: )

porsje911 schreef:
De beste keus voor de 996 blijft uiteraard het Mezger blok

Ach die hebben zo hun eigen kuren weer weet in inmiddels. :mrgreen:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


18 jan 2015 12:56
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Shiiit, de prijzen de 3,4 996en zullen wel snel gaan stijgen...... 8) Wel mooi dat er nu goede oplossingen voor zijn!
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


18 jan 2015 14:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
ja, nu nog een modificatie voor die lelijke voorkant en die te hoge kont en klaar ben je! :mrgreen:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


18 jan 2015 16:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
Is er gisteren ook gesproken bij Resto over de kosten van diagnose en aanpassing? En zo ja hoe hoog zijn deze?
_________________________________________
De precisie 911


18 jan 2015 18:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: 3.4 blok de beste keus in de 996!
ik las zojuist in een ander topic dat de aanpassing onder de 1000 euro ligt, indien je blok in "prima" conditie is.


18 jan 2015 20:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rodenburg


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.