Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:26



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Voor de oudjes: Welke motorolie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht Voor de oudjes: Welke motorolie
Ik heb een aantal topics opgezocht en doorgelezen over motorolie. Voor de nieuwere typen is is het me wel vrij duidelijk, maar welke olie gebruiken de oudjes onder ons (bouwjaar vóór 1974). Ik moet mijn olie verversen en ik wil wel graag olie van de juiste kwaliteit gebruiken.

Gebruiken jullie originele filters of andere merken (Fram oid).

Ivm het ontbreken van een carter, wat is het laagste punt waar de olie afgetapt moet/kan worden, of moet dit bij het reservoir gebeuren. (Hoeveel liter olie gaat er eigenlijk in een 2.4)


27 aug 2005 22:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Ik gebruik 10W40 (Shell of Mobil) halfsyntheet in mijn 2.4, natuurlijk een orgineel Porsche oliefilter, en je hebt ongeveer 10 -11 liter nodig. Pas op dat je er niet te veel in gooit, begin met 8 liter. Aftappen doe je bij het carter en de olietank.

grt,

Peter


28 aug 2005 21:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Pas nou gewoon goed op als je die olie wil verversen. Probeer eerst maar eens te weten te komen welke olie er nu in zit en hou hetzelfde type aan. Ik zou me kunnen voorstellen dat er gewone olie in zit, niks synthetisch dus. Als dit zo is, houen zo.
Door de reinigende bestanddelen in modernere olies zou je wel eens een boel vuiligheid kunnen losweken die zich in de loop der jaren heeft afgezet in je motor. Je krijgt dan gegarandeerd problemen. Hier zou de raad van een GOEIE specialist niet misstaan.
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


29 aug 2005 7:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht 
Ik ben van plan om Castrol RS 10W60 in mijn 2.2E te gebruiken. Iemand reactie op deze olie...? Waarom is een origineel filter van groot belang ipv bijv een Fram filter?


29 aug 2005 15:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
De motor is 5 jaar geleden gereviseerd (en heeft daarna 2 jaar stil gestaan) dus van vuilophoping zal nog wel niet zo veel sprake zijn. Volsynthetisch zou ik er nooit ingooien, onbenullig blazen doe ik zeker niet, dus dan zou ik kunnen volstaan met een minerale olie. In Haynes staat Castrol CRI 30 als olie vermeld. Nu heb ik heel snel even gegoogled en kan zo niet vinden wat de hedendaagse equivalent daarvan is.

Dat van dat originele filter begrijp ik ook niet. Porsche betrekt die filters toch ook gewoon bij een filterfabrikant met als enige verschil het kleurtje en het merkje dat erop staat?


29 aug 2005 15:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht 
waarom is een volsyntheet niet goed? Ik heb de Castrol Formula RS 10W60 aanbevolen gekregen, maar nu lees ik op het forum dat je nooit een volsyntheet moet gebruiken...?? Nu ben ik niet van plan om te gaan racen maar wil wel graag een goede motorolie gebruiken.


29 aug 2005 15:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Gilles 2.2E schreef:
waarom is een volsyntheet niet goed? Ik heb de Castrol Formula RS 10W60 aanbevolen gekregen, maar nu lees ik op het forum dat je nooit een volsyntheet moet gebruiken...?? Nu ben ik niet van plan om te gaan racen maar wil wel graag een goede motorolie gebruiken.


Ik heb in meerdere Porsches Castrol RS 10W60 gebruikt. Maar het betrof wel moderne Porsches en ik ging er ook mee op het circuit. Desondanks raad ik iedereen die zijn Porsche gebruikt zoals Ferry en God (in DIE volgorde ja!) het bedoeld hebben om 10W60 Castrol of 10W50 Mobil 1 te gebruiken. Waarom: als de motor goed heet wordt, dan wordt de olie goed dun. En hoe dikker de olie, hoe minder problemen dat zal geven.

Dan het andere: waarom wordt volsyntheet dor sommigen afgeraden? Een volsyntheet maakt je motor schoner. Opgehoopt vuil kan loskomen en verbranden en dat kan leiden tot olieverbruik. Wat je je moet afvragen is: heb ik minerale olie, dan wel halfsyntheet in het verleden gebruikt EN heb ik de auto toen niet teveel de sporen gegeven (hogere toeren houden de motor ook schoner)? Dat beïnvloed nl. de kans dat je olieverbruik gaat krijgen zodra je volsyntheet gaat gebruiken.

Overigens: ook halfsyntheten kunnen goed zijn. Indien je normaal rijdt met de auto dan kun je prima volstaan met een goede 10W40 halfsyntheet, of misschien nog wat beter een 10W50 halfsyntheet (maar die is moeilijker verkrijgbaar).


29 aug 2005 16:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
Devils son schreef:
Dan het andere: waarom wordt volsyntheet dor sommigen afgeraden? Een volsyntheet maakt je motor schoner. Opgehoopt vuil kan loskomen en verbranden en dat kan leiden tot olieverbruik. Wat je je moet afvragen is: heb ik minerale olie, dan wel halfsyntheet in het verleden gebruikt EN heb ik de auto toen niet teveel de sporen gegeven (hogere toeren houden de motor ook schoner)? Dat beïnvloed nl. de kans dat je olieverbruik gaat krijgen zodra je volsyntheet gaat gebruiken.


Misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar volgens mij kan het toch nooit zo zijn dat vuil dat losweekt in de oliekanalen, bij de krukas en bij de nokkenassen e.d. ooit verbrandt wordt? Die rotzooi gaat dan toch je oliepompen en kanalen lopen verstoppen en kunnen in een gezonde motor toch helemaal nooit in de verbrandingsruimte terechtkomen?


29 aug 2005 16:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Gerbie schreef:

Misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar volgens mij kan het toch nooit zo zijn dat vuil dat losweekt in de oliekanalen, bij de krukas en bij de nokkenassen e.d. ooit verbrandt wordt? Die rotzooi gaat dan toch je oliepompen en kanalen lopen verstoppen en kunnen in een gezonde motor toch helemaal nooit in de verbrandingsruimte terechtkomen?


We hebben het hier niet over grote brokken, maar zeer fijn vuil. Gaat gewoon in de olie vermengen en als je olieverbruik hebt (dus de olie ook verbrandt) verbrandt dat vuil gewoon mee.


29 aug 2005 17:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 '86
belgië
Bericht 
filter is een gewoon 'MAN' filter (huisleverancier voor filters), enige verschil : PORSCHE in dikke letters... :roll:

:arrow: dus waarom niet gewoon bij de multi parts-dealer kopen???

(met merkbehoud kan je hier echt niets op zeggen)

+ volsyntetisch in een 2.2E :roll: weggesmeten geld...

grt,

Y.
_________________________________________
Ce qui compte dans une vie, c'est l'intensité d'une vie, pas la durée d'une vie .


29 aug 2005 18:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht 
zou je dat kunnen uitleggen, waarom volsynteet in een 2.2 weggesmeten geld is...?


29 aug 2005 21:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Devils son schreef:
Waarom: als de motor goed heet wordt, dan wordt de olie goed dun. En hoe dikker de olie, hoe minder problemen dat zal geven.


Wat wil je nu zeggen?

Daarnaast, in de oudjes is te dunne olie helemaal niet zo best vanwege de grotere tolleranties in lagers en dergelijke...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


30 aug 2005 8:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Voor de oudjes: Welke motorolie
Gerbie schreef:
Ik heb een aantal topics opgezocht en doorgelezen over motorolie. Voor de nieuwere typen is is het me wel vrij duidelijk, maar welke olie gebruiken de oudjes onder ons (bouwjaar vóór 1974).


In principe kun je alle motorolieën die op dit moment te koop zijn gebruiken voor deze motoren omdat de slechtste olie van nu waarschijnlijk beter is dan de normale olie uit die tijd.

Ook synthetische olie kan zonder problemen gebruikt worden. Er is één maar met synthetische olie. De meeste synthetische olie die verkocht word is een moderne dunloop olie, bv Mobil 1 0W40.
Het verhaal van (synthetische) olie die zo'n goed reinigend vermogen heeft dat vuiligheid liggend onderin een carter bijvoorbeeld meegenomen word door de betere olie en daardoor oliekanalen kan verstoppen komt vooral uit het begin van de 70-er jaren toen er steeds meer dopes in olie gebruikt, en in die tijd kon je dus ook niet zomaar van de ene olie overstappen op een andere soort. Deze problemen kennen we nu eigenlijk niet meer.
Dit soort olieën moet je NIET gebruiken, de kwaliteit is niet het probleem, de synthetische kwaliteit ook niet maar de dikte van deze olie. Het is gewoon te dun. Niet dat een motor daardoor stuk loopt bij normaal gebruik maar het olie verbruik neemt vaak toe en onder bepaalde omstandigheden is bij een zeer hete motor de olie te dun.

Zelf gebruik ik Mobil super S 10W40 ( driekwart-syntheet ) voor de oude modellen of Mobil 1 Racing. ( vol syntheet )
De eerste kun je goed gebruiken bij normaal belaste en in goede staat verkerende motor.
Vorige week hebben wij de olie ververst bij de 2.7 van Anne. Hij mailde mij gisteren dat dit weekend de olie temperatuur niet zo hoog kwam dan voor het verversen en de oliedruk was iets hoger geworden :shock:

Maar als je mij vraagt wat is het allerbeste, dan is er maar één antwoord:
Mobil 1 Racing 15W50.
Het voordeel van deze olie is de veel grotere temperatuur die de olie aankan tegen over alle andere olieën zonder te verbranden en de goede smerende eigenschappen mocht er kortstondig even geen oliedruk zijn door wat voor een reden dan ook. De olie is dikker dan de normale olieën en is gewoon het beste dat er te koop is. Synthetische olie verouderd niet zoals minerale olie, de enigste reden dat je dus na een jaar weer olie moet verversen is dat olie dunner wordt door de vele kleine stukjes die vaak gereden worden. Bij een koude start loopt de motor altijd op een choke of moet je bij een carburateur motor pompen met het gas om de verrijking te krijgen. Door deze brandstofoverschot komt en uiteindelijk ook benzine in de olie terecht die de olie dunner maakt.
Ik denk dan ook dat de vooruitgang van de hogere oliedruk in de 2.7 van Anne voor een gedeelte hier in zit.
Gerbie schreef:




Gebruiken jullie originele filters of andere merken (Fram oid).



Altijd origineel, meestal is een origineel filter goedkoper dan een filter bij een automateriaalzaak :shock: ( origineel ongeveer Eur 12.50 )

Daarbij komt het wel eens voor dat een automateriaalzaak een goed lijkend en passend filter meegeeft die toch niet geschikt is voor de 911.
Ik heb 8 jaar geleden een motor moeten reviseren omdat de eigenaar dus een Fram filter had gebruikt en geen rekening had gehouden met de overdrukklep in het filter. De eigenaar heeft via de Bovag geprobeerd een gedeelte van de kosten vergoed te krijgen omdat volgens hem de automateriaalzaak een verkeerd filter had geleverd.
Overigens komen de originele filters op dit moment uit de USA maar de leverancier wisselt nogal bij Porsche :lol:

Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


30 aug 2005 9:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
912 schreef:

Wat wil je nu zeggen?

Daarnaast, in de oudjes is te dunne olie helemaal niet zo best vanwege de grotere tolleranties in lagers en dergelijke...


Dus daarom neem je dikkere olie. Want die blijft bij die hogere temperaturen nog steeds het dikst. Maar dat neem niet weg dat ook die olie bij hogere temperaturen steeds meer dunner wordt.


30 aug 2005 10:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Voor de oudjes: Welke motorolie
Renntech schreef:
Maar als je mij vraagt wat is het allerbeste, dan is er maar één antwoord:
Mobil 1 Racing 15W50.


Mag ik even vragen waarom deze olie beter is dan Castrol RS 10W60? Ik heb altijd begrepen dat deze twee olieën vergelijkbaar zijn, maar dat de Castrol nog net even wat dikker is. En gezien jouw verhaal zou de Castrol dan de ultieme olie moeten zijn...


30 aug 2005 10:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Ik rij sinds enige tijd in mn 3.2 met Elf halfsyntheet 10W40 (Competition STI).
Heeft identieke / iets betere specs in vergelijk met Mobil Super S 10W40, beiden hoe dan ook ruim boven de eisen conform instructieboekje.

Mijn bevindingen met deze 10W40 ten opzichte van de Mobil 0W40 waar ik de laatste jaren mee heb gereden:
Olieverbruik aanzienlijk omlaag en veel minder rook bij koude start.
Olie is koud niet zo idioot dun als de 0W40.

Maar wat komt er een plens olie uit zeg als je die pluggen losdraait......
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 aug 2005 11:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Voor de oudjes: Welke motorolie
Devils son schreef:
Renntech schreef:
Maar als je mij vraagt wat is het allerbeste, dan is er maar één antwoord:
Mobil 1 Racing 15W50.


Mag ik even vragen waarom deze olie beter is dan Castrol RS 10W60? Ik heb altijd begrepen dat deze twee olieën vergelijkbaar zijn, maar dat de Castrol nog net even wat dikker is. En gezien jouw verhaal zou de Castrol dan de ultieme olie moeten zijn...


Ik denk dat deze Castrol een hele goede olie is. Daarom schreef ik ook, "als je het mij vraagt" :lol:
Ik weet dat Mobil (op dit moment) voor ligt op oliegebied, zij gebruiken als enigste fabrikant van olieën een ander soort basisolie voor de volsynthetische olie. Ik weet het fijne er niet meer van maar dat heeft de technische man van Mobil mij eens uitgelegd toen ik zocht naar een goede olie voor oude motoren. Die man adviseerde mij Mobil Racing en vertelde mij ook waarom.
Porsche schrijft voor de gewone Porsche's na 1993 Mobil 1 voor en voor de GT2 en GT3 race auto's Mobil Racing, ook voor mij een reden om aan te nemen dat Mobil Racing een hele goede olie is.
_________________________________________
Rebel engineering


30 aug 2005 12:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Voor de oudjes: Welke motorolie
Renntech schreef:
Ik weet het fijne er niet meer van maar dat heeft de technische man van Mobil mij eens uitgelegd toen ik zocht naar een goede olie voor oude motoren. Die man adviseerde mij Mobil Racing en vertelde mij ook waarom.


Dat de technische man van Mobil vindt dat Mobil het beste is overtuigt mij niet...

Ik weet dat Manthey Racing Mobil 1 racing olie gebruikt, dus dat deze ook goed is geloof ik graag. Voor de jongere typen is het misschien wel de beste. Maar ik denk dat zeker voor wat oudere typen de nog dikkere Castrol RS 10W60 beter zal zijn omdat het dikker zijn onder extreme omstandigheden het olieverbruik verder kan beperken.

Hoe dan ook, en ik herhaal mijzelf nu, voor mensen die hun Porsche gebruiken zoals Ferry en God het bedoeld hebben is OFWEL Castrol RS OFWEL Mobil 1 racing olie (die ik ken als 10W50, maar thans wellicht 15W50 is...) de beste keuze.


30 aug 2005 12:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
:wink:


30 aug 2005 12:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht Re: Voor de oudjes: Welke motorolie
Renntech schreef:
In principe kun je alle motorolieën die op dit moment te koop zijn gebruiken voor deze motoren omdat de slechtste olie van nu waarschijnlijk beter is dan de normale olie uit die tijd.



Tsja, ik was na het lezen van het duidelijke verhaal van Renntech er even helemaal van overtuigd dat ik dan ook maar voor het bijna beste moet gaan: Mobil super S 10W40. Maar nu ik het stuk nog een keer lees vraag ik me af of ik mezelf niet gewoon voor de gek hou als ik voornoemde olie aanschaf. Deze olie is veel duurder dan een variant die dus ook al goed genoeg is. Waarom dan 3x meer uitgeven aan iets waar ik met mijn manier van rijden (niet blazen, gewoon een beetje toeren op de zomeravond over dijkjes en B-weggetjes) helemaal nooit een beroep op doe. Geld uitgeven aan de Porsche vind ik helemaal niet erg, hoort erbij, maar het moet wel zinvol besteed worden. Ik zal met de Porsche hooguit een km of 2.000 per jaar rijden en de olie wordt in ieder geval eens per jaar verversd.... Ik weet het in ieder geval nog niet.


30 aug 2005 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht 
Dank je Renntech. Ik begrijp dus uit je reactie dat een volsyntheet 10W60 in een 2.2E goed mogelijk is waardoor het olie verbruik ook nog omlaag kan gaan. En is het dan ook een fabeltje dat je niet van olie moet wisselen, bijv als er tot nu toe alleen 10W50 of 10W40 in de motor is gebruikt nu overgaan op 10W60 is niet schadelijk?

Gilles


30 aug 2005 21:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Zover ik weet (naar laten zeggen) is het niet schadelijk van minerale over te schakelen op half of vol synthetische, maar niet in omgekeerde volgorde.
Dus heb je vol-synthetische mag je niet meer naar half-synthetische of minerale gaan.
Of is dit weer één van de vele verhaaltjes :?:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


30 aug 2005 21:57
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Voor de oudjes: Welke motorolie
Gerbie schreef:
Deze olie is veel duurder dan een variant die dus ook al goed genoeg is. Waarom dan 3x meer uitgeven ....


:shock: Ik weet niet wat voor een olie jij nu gebruikt :roll: :arrow: maar vertel mij eens welke olie jij gebruikt die 3x zo goedkoop is :idea:


Op verzoek: :arrow:

Afbeelding
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


30 aug 2005 22:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Mobil super S 10W40 gaat er bij mij al 8 jaar in en kan het echt aanraden.
Lagere temperaturen,hogere oliedruk en geen motorslijtage [schoon oliefilter]

die paar euri op 11 liter :roll:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


30 aug 2005 22:07
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Same story, maar dan 0W40


30 aug 2005 22:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.