Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 9:09



Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
De beste keus motorolie ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht De beste keus motorolie ?
Een paar jaar geleden kwam op dit forum een test van motorolie in een topic naar voren dat liet zien dat een hele bekende en een door ons veel gebruikte motorolie onder bepaalde omstandigheden niet zo heel hoog scoorde.
Ik heb mij sinds die tijd steeds meer en meer verdiept in motorolie.
Het lastige van in iets erg verdiepen en er dus veel over lezen is dat je er ook steeds meer vraagtekens bij krijgt. Ik heb heel veel verschillende testen gelezen en van alle grote oliemerken de accountmanagers over de vloer gehad. Uiteindelijk heb ik voor mijzelf een samenvatting gemaakt welke de beste motorolie moet zijn voor klassieke en sportieve en race motoren. Ik heb uit alle info die ik kreeg begrepen dat grote commerciële oliefabrikanten zich niet zo bezig houden met goede speciale oliën voor klassieker. Juist de kleinere en vaak minder bekende olieproducenten maken voor een kleinere doelgroep speciale oliën. Dat is interessant want daardoor vallen veel olie merken al snel af om de beste olie uit te kiezen.

Op een gegeven moment las ik in een artikel van Kroon motor olie over synthetische motorolie deze tekst:

Synthetische smeermiddelen worden vooral toegepast in situaties waar minerale smeermiddelen tekortschieten, bijvoorbeeld ten aanzien van levensduur, koude temperatuureigenschappen, hoge temperatuurbestendigheid en viscositeitsindex. In de automobielsector zijn synthetische PAO’s het populairst. PAO basisoliën worden vaak toegepast bij de productie van hoogwaardige brandstofbesparende long life motoroliën. Echter worden volledig op PAO gebaseerde smeermiddelen binnen de automobielsector steeds zeldzamer omdat PAO’s behoorlijk kostbaar zijn. In situaties waar de fabriekseisen hoog zijn en waarbij de eerder genoemde minerale oliën niet afdoende zijn om deze hoge eisen te halen worden PAO’s vaak gemengd met minerale oliën om zodoende te kunnen voldoen aan de hoge eisen en tegelijkertijd de prijzen op een aanvaardbaar niveau te houden. Volledig PAO gebaseerde smeermiddelen komen nog wel voor, maar alleen wanneer de fabriekseisen dusdanig hoog zijn dat niet kan worden volstaan met mengsels van hydrocracks en/of minerale oliën. Denk hierbij aan o.a. transmissieoliën van zeer zwaar belaste transmissies of aan toepassingen in de autosport.
Esters zijn synthetische basisoliën die kwalitatief nog beter zijn dan PAO’s en excelleren vooral op het gebied van thermische stabiliteit en smerende eigenschappen. Daarnaast staan esters erom bekend dat ze een zeer lage vluchtigheid en dito vloeipunt hebben en de viscositeitsindex van esters is hoog tot zeer hoog. De meeste esters zijn daarbij ook nog goed biologisch afbreekbaar en laag toxisch. Vanwege de zeer hoge prijzen worden synthetische esters voornamelijk ingezet voor specifieke toepassingen in de industrie en luchtvaart.


Dit is opmerkelijk. Mobil 1 bijvoorbeeld is volledig op PAO’s gebaseerd. Daardoor de hoge prijs van Mobil 1. ( PAO staat voor Poly Alpha Olefinen en dat is een synthetische grondstof)
Maar daarboven bestaat dus een betere grondstof, genaamd esters om olie te maken? En is er ook een motorolie fabrikant die olie maakt van esters?
Op zoek dus naar een fabrikant die motorolie maakt gebaseerd op esters. En dat blijkt er maar één te zijn.



In 1971 heeft oliefabrikant Motul echte synthetische olie ontwikkeld gebaseerd op luchtvaarttechnologie waar ester oliën al sinds eind vijftiger jaren gebruikt werden: Motul 300V
(sinds de zestiger jaren wordt voor gasturbinemotoren in de luchtvaart voor het topsegment op ester gebaseerde olie gebruikt, zoals Aeroshell Turbine engine oil)

Voor de mensen die Motul niet kennen: Motul is één van de oudste oliefabrikanten die zich begeeft in het hogere segment. Vooral in de autosport, bij motorfiets bedrijven en motorraces kom je Motul veel tegen. Maar ook voor normaal gebruik leveren ze een bovengemiddeld goede olie voor een normale prijs.

Nu verder met ester olie.
Op esters gebaseerde olie is niet te vergelijken met conventionele olie en zit wat kwaliteit betreft daar ver boven.
Olie gebaseerd op esters is in tegenstelling tot op PAO gebaseerde olie ‘magnetisch’ en plakt aan metaal, dus elke koude start ook zonder oliedruk is er al smering aanwezig! PAO oliën hechten zich totaal niet aan metaal en bij lange stilstand loopt uiteindelijk alle olie terug het carter in. Daardoor onnodig veel slijtage de eerste paar honderd omwentelingen bij een koude start. Ook kan op ester gebaseerde olie veel hogere temperaturen aan. Denk aan situaties van een beginnend kapot lopen van een drijfstanglager. Daar heb je piekbelastingen en warmte ontwikkeling. Een minerale olie geeft al snel de geest waardoor het lager direct stuk loopt. Bij een synthetische olie blijft de smering wat langer gegarandeerd. Bij een olie op esterbasis heb je de beste olie, dus smering die op dit moment mogelijk is. Ook hebben esters onderling minder wrijving dan POA’s waarop synthetische oliën zijn gebaseerd. Daardoor daalt de olietemperatuur een paar graden.
De druk en afschuif bestendigheid van deze olie is de grootste van alle oliën die er te koop is, daardoor heb dus je hebt de grootste slijtage bescherming die er mogelijk is.
Het aandeel zink en fosfor zijn vrij hoog bij Motul 300V, wat ideaal is voor oude motoren met hoge belastingen aan het kleppenmechanisme.

Ook een leuk detail: speciale toevoegingen die te koop zijn om olie te verbeteren zijn meestal gebaseerd op esters. Een mindere olie is dus te verbeteren door er esters aan toe te voegen. Waarom dan niet meteen een volledig op esters gebaseerde olie? Eenvoudig antwoord: een olie gebaseerd op esters is duurder om te maken dan een synthetische olie gebaseerd op PAO. En voor nieuwe motoren voor gewoon gebruik voldoet gewone half syntheet of volsyntheet goed genoeg en heb je de extra zekerheid van een ester olie niet perse nodig. Dat wordt bij een klassieker met een hogere kilometerstand belangrijker.
Ester olieën zijn ontwikkeld voor de racerij en extreme omstandigheden waarbij de prijs geen rol speelde.

Tegenwoordig is deze olie nauwelijks duurder dan een synthetische PAO olie zoals Mobil 1.
Motul 300V Competition 300V 15W50 kost ongeveer Euro 18,00 per liter. En klein beetje meer geld voor heel veel meer zekerheid.
Nu met de vraag naar speciale klassieker oliën blijkt een ester olie een goede keus te zijn. Lange stilstand is geen bezwaar doordat de onderdelen in de motor nooit droog worden, de olie plakt aan de motoronderdelen. Doordat de olie is gebaseerd op esters tast de olie geen keerringen of pakkingen aan wat bij jaren '60 en '70 auto's wel eens het geval is als met andere synthetische olie gereden gaat worden.
Motul 300V is probleemloos te mengen met minerale, half synthetische of vol synthetische olie.

Wel even oppassen: net als bij een gewone synthetische olie kun je ester olie niet zomaar gaan gebruiken als de motor al lang op een minerale olie heeft gedraaid zonder eerst de motor goed te spoelen om het vuil uit de motor te halen. Om een motor goed te spoelen zijn er speciale middelen op de markt zoals Forté Engine Flush of de goedkopere Motul Engine Clean. Deze motorreiniger moet voor het verversen worden toegevoegd om vuil in de motor op te lossen en wordt daarna met het aflaten van de oude olie afgevoerd.

Voor een 993 en later zou ik 5W40 adviseren en voor een 964 en ouder 15W50 of eventueel een 10W40 afhankelijk van de conditie van de motor.
De oliedruk is ideaal als deze bij normale bedrijfstemperatuur ( 80 tot 100 graden) tussen de 0.7 en 1.0 bar per 1000 omw/min ligt. Is de oliedruk hoger of lager dan kun je een iets lagere of hogere viscositeit kiezen. Een te hoge oliedruk is zelfs niet te wensen, want hogere druk betekent minder olieflow. En juist olieflow zorgt voor goede smering, niet de hoogte van de oliedruk!

Ook voor de versnellingsbak levert Motul versnellingsbakolie op esterbasis. Speciaal ontwikkeld voor de autosport, maar uitstekend geschikt voor een Porsche versnellingsbak. Ik heb al een paar keer een GT3 en 996Turbo bak gerepareerd waarbij het kroon en pignonwiel bij lage kilometerstand toch al ingevreten waren en vernieuwd moesten worden. De door Porsche voorgeschreven synthetische olie is dus niet altijd bestand tegen de hoge belastingen in Porsche versnellingsbakken. Motul Gear 300 heeft juist een niet afschuifbare smeerfilm onder extreme situaties door de esterbasis.

Voor de watergekoelde motoren is Motul 300V ook goed te gebruiken, maar bij frequent gebruik kan ook gekozen worden voor een commerciëlere synthetische olie van Motul, de 8100 x-cess. Deze wordt in USA vaak geprefereerd boven Mobil 1, waarschijnlijk omdat Motul ook bij de gewonere oliën ook esters toevoegt.

Dit bovenstaande lijkt wel een advertentie, maar zo is het niet bedoeld.
Ik gebruik deze olie en wat jullie gebruiken moeten jullie zelf weten. Ik wil vooral deze kennis delen omdat bijna niemand op de hoogte is van het voor en nadeel van verschillende soorten olie zoals mineraal, synthetisch op PAO en op ester basis.
_________________________________________
Rebel engineering


Laatst bijgewerkt door Erwin op 07 dec 2014 23:37, in totaal 1 keer bewerkt.



07 dec 2014 14:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Erwin, goed verhaal. Toch een paar opmerkingen:

Het lijkt net uit jouw verhaal alsof Motul het enige te verkrijgen merk is van Group V (Ester based) synthetische olie. Dit is niet het geval. Denk bijv. aan Redline, Royal Purple, maar ook Castrol.

De stabiliteit die een Group V olie brengt is nog niet het hele verhaal, het ZDDP gehalte is zeker zo belangrijk. Motul 300V 15W50 is in een recente Blackstone test ( sept 2013) nieuw uit het blik gemeten op 1020ppm Phosphor en 1110ppm Zinc, krap aan dus gezien vanuit de minimale aanbeveling van 1100ppm maar liever 1200 ppm voor flat tappet motoren. (lijkt dat 300V op API SL norm is geblend)

Mobil 1 VTwin is Group IV (POA) met een veel lekkerder ZDDP level van 1600ppm. Daarentegen is de koude index van 15 (net als bij Motul trouwens) weer minder bevordelijk voor de olieflow tijdens de opwarmfase dan bijvoorbeeld de 10W60 Group IV (POA) die Porsche Classic nu levert. Zeer benieuwd naar de ZDDP levels in deze olie.

Het is jammer dat de olieleveranciers onder druk van 'catalysator vriendelijkheid' hun olieen steeds meer ontdoen van
ZDDP, tot een jaar of 15 geleden hadden we deze ellende niet. Merken als Redline zijn hierin het minst politiek correct en leveren tot boven de 2000ppm (hetgeen weer corrosief is) :scratch:


07 dec 2014 15:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Citaat:
De oliedruk is ideaal als deze bij normale bedrijfstemperatuur ( 80 tot 100 graden) tussen de 0.7 en 1.0 bar per 1000 omw/min ligt. Is de oliedruk hoger of lager dan kun je een iets lagere of hogere viscositeit kiezen. Een te hoge oliedruk is zelfs niet te wensen, want hogere druk betekent minder olieflow. En juist olieflow zorgt voor goede smering, niet de hoogte van de oliedruk!


Dit vind ik een interessante. Het bevestigt mijn idee dat je moet nadenken over het type olie wanneer je bij een waterkoker de temp best wel laag houdt met bv de aanpassing van Resto. Heb jij een idee over de optimale oliedruk bij een waterkoeler? Wanneer je de resto aanpassing doet, is de druk stationair tegen de 2 bar. Wat ik eigenlijk vrij hoog vind. En met jouw verhaal in het achterhoofd vraag ik mij dan ook af of het niet te hoog is...
_________________________________________
rouge et noir


07 dec 2014 16:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Zoals Erwin al aangeeft; 0,7 Bar per 1000 toeren.

Daarboven verlies je 'onnodig' PK's in het aandrijven van de oliepomp. Maar! De viscositeit van je olie is aan verval onderhevig, het verdient dus aanbeveling altijd een stukje aan de veilige kant te blijven zitten tenzij je debolie in een half uur durende sprint race gebruikt en daarna ververst.


07 dec 2014 16:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Die druk gaat over de lufties. Vroeg mij af of dat hetzelfde is bij waterkokers.
_________________________________________
rouge et noir


07 dec 2014 16:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
0.7 bar oliedruk per 1000 omw/min of iets hoger is na te streven, ook bij waterkoelers. Boven de 1 bar per 1000 omw/min is niet nodig, misschien zelfs ongewenst. Heb je een hogere oliedruk kan het geen kwaad een wat dunnere olie te nemen. Het liefst met een niet overdreven groot viscositeitsbereik.
De oliedruk in het toerengebied waar je het grootste koppel hebt is natuurlijk belangrijker dan bij stationair draaiende motor.


@ 964HP: Ik had wel een vermoeden dat er meer olie merken zijn die esters gebruiken maar heb nog nooit kunnen ontdekken welke dat waren. Alleen Ardeca heb ik wel eens gevonden als merk dat double ester technologie gebruikt voor olie. Maar dat is zo'n onbekend merk dat ik mij daar verder niet in verdiept hebt.
Redline en Royal Purple ken ik wel van internet en wist niet dat zij ook ester based olie gebruiken. In USA wordt veel geschreven op fora over oliesoorten die hier voor de meesten onbekend zijn.
Voor mij als garagehouder is het ook belangrijk dat ik olie gebruik van een bekend merk. Ik heb een tijdje Swepco 306 minerale olie gebruikt voor klanten auto's. Gewoon een erg goede olie, alleen moest ik elke keer uitleggen wat Swepco was. En als de klant later thuis op internet naar Swepco zocht kwam er weinig naar voren, vooral plaatjes van vrachtwagens en graafmachines. Dat was achteraf niet handig, hoe goed die olie ook is.

De grootste reden dat ester oliën mij aanspreken is het 'plakken aan metaal'. Dat is ook iets waarvan ik in de werkplaats de voordelen zie. Minerale en hydrocrack oliën hebben dat in bepaalde mate ook, maar die hebben niet het voordeel van een synthetische olie en vallen daardoor voor bepaalde gebruiksdoeleinden weer af.
Een PAO olie zoals Mobil 1 en vele anderen is erg goed, maar hebben het nadeel van niet 'plakken' van de olie aan metaal, wat een nadeel is bij lange stilstand van de auto.

ZDDP is op dit moment een gespreksonderwerp op vele fora, echter is er 'motor oil wear protection' test te vinden waarbij de best gerangschikte oliën juist weinig ZDDP hebben en er oliesoorten met veel ZDDP onderaan staan. :shock:
ZDDP zegt dus niet alles.
Als je een pak yoghurt neemt en je voegt daar 2000ppm ZDDP aan toe vraag ik mij af hoe het met de slijtage bescherming zit als je de motor daarmee laat lopen. Het gaat dus om het totale pakket, een goede basisolie, de juiste additieven en toevoegingen en een verantwoorde hoeveelheid ZDDP.
_________________________________________
Rebel engineering


07 dec 2014 16:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Dit is toch gewoon een advertentie? :lol: (zou meer moeten kunnen wat mij betreft)

Bij Mobil 1 is toch ook ester toegevoegd?


07 dec 2014 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Castricum
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Mooie uitleg!
Ik ben zelf al jaren Castrol fan en gebruik dit ook al jaren in mijn auto's/motoren. Voorheen keek ik nooit naar eigenschappen en specificaties en alleen naar de viscositeit dat die juist was maar heb in het verleden zelfs ook wel totaal verschillende olieen gemengd. Ondanks dat ik nooit problemen heb gehad vind ik het toch heel interessant!

Sorry maar ik dacht altijd dat Motul bij de B-merken hoorde :oops:

In de 964 zit nu Castrol 10w40. Wat vind je van de 10W60? Deze kan toch nog beter tegen hitte bij een luchtkoeler?

Je ziet trouwens ook vaak dat het milieu voorrang krijgt tov het behoud van de motor. Ook bij brandstof... Roetfilters, EGR's, etc. (de daily Audi tdi :) )


07 dec 2014 18:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Leuk en informatief verhaal! Wat goed dat Erwin de moeite neemt om dit met ons te delen :thumleft: . Ben zelf altijd geïnteresseerd in de mening van een expert vwb de gebruikte olie (en al helemaal als het om onze gekoesterde luchtkoelers gaat!)
In het verleden heb ik ook wel eens geprobeerd de discussie aan te gaan met een Porsche specialist uit H'sum. Deze lachte me toendertijd helaas vriendelijk uit, en vond dat Porsche het zelf toch wel het beste wist, anders gebruikte Porsche tenslotte geen Mobil 1 0W40 af fabriek :| Grappig natuurlijk dat Porsche later zelf met hun classic olie op de markt kwam...

Mvg Marco

Ps Overigens is ZDDP volgens mij ook een ester


07 dec 2014 20:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 S cabrio in Speedgelb, Ex Boxster 986
Schiedam
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Goed verhaal, en zeer interessant om te lezen.
En dan vraag ik mijzelf natuurlijk meteen af: welke olie is de beste voor mijn 986.
En zo zullen er nog veel meer zijn die graag van specialisten horen wat de beste keus lijkt. Misschien een onmogelijke vraag, want zoveel specialisten zoveel meningen, maar is er een soort opsomming van Porsche-types met de beste olie te maken?


07 dec 2014 20:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
ricardo964 schreef:
In de 964 zit nu Castrol 10w40. Wat vind je van de 10W60? Deze kan toch nog beter tegen hitte bij een luchtkoeler?


Bij multigrade olie wordt als basis de olie gebruikt die voor de W staat. Bij een SAE 10W40 en een SAE 10W60 dus een SAE 10 olie. Door viscositeit verbeteraars aan de oliemoleculen vast te maken (door een chemisch proces) krijg je een olie die bij warmer worden minder vloeibaar wordt dan dezelfde olie zonder viscositeit verbeteraars.
De olie gaat zich in warme toestand dus gedragen als een olie met een hogere viscositeit. Bij een 10W60 zijn t.o.v. een 10W40 meer viscositeit verbeteraars nodig.

Een van de olietechneuten waar ik mee sprak vergeleek een viscositeitverbeteraar met een dropveter. In koude toestand zijn ze opgerold , bij warmer worden worden ze langer, of te wel de olie dikker. Maar alle toevoegingen / additieven verliezen gedurende het gebruik van de olie. De 'dropveters' breken steeds verder af bij het ouder worden van de olie.
Een accountmanager van Mobil vertelde mij dat de kwaliteit van een 5W50 olie hoger was dan dezelfde olie met een viscositeit van 10W60 . Als je de 10W60 niet nodig had kon je beter voor een 5W50 kon kiezen omdat deze olie een constantere en hogere kwaliteit heeft.

Sowieso heeft voor normaal gebruik en met een gezonde motor een viscositeit van 10W60 een onnodig groot bereik en zul je de dikte van 60 niet nodig hebben. Voor extreme omstandigheden zoals lange afstands race kan een SAE 60 nodig zijn om bij langdurige grote hitte smering te blijven garanderen. Maar in de race waarbij je weinig koude starts hebt is een SAE 10 weer overdreven dun. Een amerikaans race olie merk levert voor lange afstands racen dus ook gewoon een goede monograde van SAE 50 of SAE 60. Hoe minder dopes, additieven en toevoegingen hoe beter de smerende eigenschap van de olie kan zijn. Alleen een olie zonder dopes etc geeft weer andere problemen. ( oxyderen van olie, schuimvorming etc.)
_________________________________________
Rebel engineering


07 dec 2014 21:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Erwin schreef:


@ 964HP:
ZDDP zegt dus niet alles.
Als je een pak yoghurt neemt en je voegt daar 2000ppm ZDDP aan toe vraag ik mij af hoe het met de slijtage bescherming zit als je de motor daarmee laat lopen. Het gaat dus om het totale pakket, een goede basisolie, de juiste additieven en toevoegingen en een verantwoorde hoeveelheid ZDDP.


Yoghurt is inderdaad niet aan te raden, had een vriend van mij in zijn 996 geprobeerd maar plofte binnen no time ;-)


07 dec 2014 21:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
ErikP schreef:
En dan vraag ik mijzelf natuurlijk meteen af: welke olie is de beste voor mijn 986.


Daar is niet eenvoudig een antwoord op te geven.
Voor de één is het beste een olie die goedkoop is, voor de ander een olie die de best smerende eigenschappen geeft of de olie die er het langst in kan zitten zonder verversen.

Zelf vind ik vooral de smerende eigenschappen belangrijk.
Porsche gebruikt zelf Mobil 1 0W40. Dat is een erg goede klasse 4 olie, dus volledig gebaseerd op PAO. Bij het ouder worden van de motor kan een wat dikkere olie een betere keus zijn. Mobil zelf heeft een olie die in mijn ogen een betere keus is voor een oudere watergekoelde Porsche: Mobil 1 5W50 Peak Life.

Het valt mij op dat op Amerikaanse fora regelmatig Motul 8100 X-Cess 5W40 wordt verkozen boven Mobil 1.
Bijvoorbeeld op de site van LN Engineering vond ik het volgende:

For cars under warranty, we use primarily Motul 8100 X-Cess 5w40, which is still a mid-SAPS oil with higher Zn and P levels than the low or no-SAPS oils favored by manufacturers for emissions system protection. Both used oil analysis and physical engine teardowns have proven this lubricant to be a superior choice to Mobil 1.

Wat ik belangrijk vind is dat je een olie kiest die geen ACEA C1,2 of 3 kwalificatie heeft. Met die kwalificaties heb je een olie in handen die ook geschikt is voor diesels met roetfilters en regeneratiesystemen. Om daaraan te voldoen laten olie fabrikanten toevoegingen achterwege die juist goed zijn voor een oudere sportieve sportwagen motor.
Kies voor een API SL/CF ACEA A3/B4 olie met een viscositeit van 5W40 of 5W50 eventueel afhankelijk de kilometerstand/ oliedruk van jouw motor.
_________________________________________
Rebel engineering


07 dec 2014 21:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Bedankt om deze interessante kennis hier te delen Renntech \ Rebel euh Erwin :wink: :thumleft:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


07 dec 2014 21:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Graag gedaan :salut:

Maar ik ben hier niet op afgestudeerd, ik ben geen triboloog of ingenieur die alle wijsheid in pacht heeft. Ik denk dat in al die teksten best wel wat foutjes staan. Het is een samenvatting van wat ik de afgelopen tijden heb geleerd over olie en het is een stand van zaken zoals IK het nu zie. Ik probeer zoveel mogelijk op feiten een keuze te maken en niet op gevoel.

Als je een olie kiest voor jouw motor kun je dagen lang verdwalen op internet en vele mensen raadplegen en dan nog blijft de keus moeilijk.
Het leukste tijdens alle gesprekken die ik voerde over olie vond ik dat op een gegeven moment een accountmanager van een groot en bekend oliemerk samen met mij naar de meest geschiktste olie zocht voor ons merk.
Hij adviseerde mij na zich er in verdiept te hebben een olie die ik bij de concurrent moest kopen.


Elferhenkie2 schreef:
Bij Mobil 1 is toch ook ester toegevoegd?

Vast wel, want esters worden aan motorolie toegevoegd als EP additief. ( EP =Extreme Pressure)


993Aventuragrun schreef:
Ps Overigens is ZDDP volgens mij ook een ester

Nee, de stoffen afgekort als ZDDP worden ook aan olie toegevoegd als EP additief.
_________________________________________
Rebel engineering


07 dec 2014 22:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Algemeen : (is een voorstel) laten we dit als het vaste motorolie-topic zien. Iedereen die
vragen of opmerkingen heeft over olie kan naar dit topic verwezen worden.

Daarnaast ben ik blij dat in dit verhaal ook de Mobil 1 5W50 genoemd wordt. Na aanschaf van mijn 964 heb ik mij ook via internet verdiept in de materie, zij het niet zo diepgaand als Erwin. Uiteindelijk moet je een keus maken en die van mij werd dus Mobil 1 5W50. Belangrijkste verschillen die ik heb gemerkt t.o.v. de Mobil 1 0W40 die er voorheen in zat: Verbruik iets lager, maar de motor is vooral veel stiller. Is mijn keus zaligmakend ? Nee, nadrukkelijk niet, maar ik ben er tevreden mee. Al vind ik het Motul-verhaal redelijk overtuigend en dat is zeker een overweging waard.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


08 dec 2014 0:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Erwin schreef:


Voor de watergekoelde motoren is Motul 300V ook goed te gebruiken, maar bij frequent gebruik kan ook gekozen worden voor een commerciëlere synthetische olie van Motul, de 8100 x-cess. Deze wordt in USA vaak geprefereerd boven Mobil 1, waarschijnlijk omdat Motul ook bij de gewonere oliën ook esters toevoegt.


Erwin schreef:
Elferhenkie2 schreef:
Bij Mobil 1 is toch ook ester toegevoegd?

Vast wel, want esters worden aan motorolie toegevoegd als EP additief. ( EP =Extreme Pressure)


:wink:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


08 dec 2014 11:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
leuke theorieen. nu graag een onderzoek op harde eindpunten.
_________________________________________
oud is beter


08 dec 2014 12:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Welnu, hier een hard eindpunt:

Nissan Patrol 1993, cilinderkop gedemonteerd eind 2009 en daarbij erachter gekomen dat de kop gescheurd is. Klant heeft de auto achter de schuur gezet bij zijn boerderij in Biddinghuizen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Het bewijs dat gewone motorolie echt niet volledig wegloopt, zelfs niet na 5 jaar in de kofferruimte van een oude sloopauto die in weer en wind staat.
Op contactplaatsen stroomt olie zelfs helemaal niet weg, kijk maar naar de keerring van de nokkenas die ik opzij heb geschoven en kijk naar waar de bouten elkaar raken en de klepveren, waar contact met ander metaal is zit gewoon nog olie, net zoveel als na een week stilstand.

Deze auto stond aantoonbaar al vanaf eind 2009 gedemonteerd stil achter de boerderij. :salut:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


15 dec 2014 20:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
ik zie geen hard eindpunt. is het een grap?
_________________________________________
oud is beter


15 dec 2014 22:15
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Dan een praktische vraag of discussiepunt.

Op dit moment heb ik een 968 blok gereviseerd in de garage staan (o.a nieuwe zuigerveren, krukaslagers en drijfstanglagers).

Voor de initiële start na revisie en de eerste 20-30 min draaien is mij verteld hier het beste minerale olie te gebruiken. Hierdoor zouden de nieuwe delen zich beter "zetten".

Vervolgens is er de wereld aan keuze en ook evenveel verschillende adviezen wat het soort motorolie betreft voor deze blokken. De consensus is dat je hiervoor het beste het instructieboekje kan volgen en in het geval van de 968 is dat 20w50 of 15w50.

De Motul 300v competition 15w50 was ik in dit verhaal al eerder tegengekomen en spreekt me wel aan, echter staat hierbij nadrukkelijk dat het om een competitie/race olie gaat. Naar mijn weten bevatten dergelijke oliën minder additieven die de "houdbaarheid" van de olie verbeteren/garanderen en worden deze in de racerij afhankelijk van de duur om de race of na paar races vervangen. Is een dergelijke olie dan wel inzetbaar voor een auto die in het seizoen, een seizoen lang dagelijks gebruikt wordt?

Of blijf je olie wisselen... wat een preizige exercitie wordt met 20,- de liter...

Bij de technische productinformatie van Motul staat zoiets als "olie wisselen naar eigen inzicht" Dat schiet dus ook lekker op :roll:

En wat die bak roest en troep hierboven betreft... als ik een schoon en geslepen of gecoat oppervlak insmeer met verse motorolie dan loopt het daar gewoon af (nokkenas bijvoorbeeld). Aan die bak sh*t op de foto's zit zoveel zand en drek dat die olie daar wel blijft hangen... maar om dat nou tussen je krukaslagers te stoppen..... :popcorn:


14 jan 2015 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Vreemd, na een lofzang over motul kan er geen antwoord gegeven worden betreffende de inzetbaarheid voor dagelijks gebruik. Ook Erwin hier een PBtje over gestuurd of hij dit nader kon toelichten, maar heb nog niks mogen vernemen.

Enfin, ik was/ben oprecht enthousiast en heb dus contact opgenomen met Motul met dezelfde vraag als die ik hier stelde: "is de Motul 300v competition ook geschikt voor dagelijks gebruik in verband met de langere oliewisselintervallen?"

De reactie daarop is als volgt:
Citaat:
Hierbij even antwoord op uw e-mail.



Het is geen enkel probleem om Motul 300 V ook te gebruiken voor normaal weggebruik, integendeel zelfs, deze olie is perfect voor uw Porsche.

Veruit de beste keuze die ik u uit ons assortiment kan aanbevelen.

Kortere verversings intervallen is ook niet nodig.

De Ester basis van deze Motul 300V Competition 15W50 olie zorgt ervoor dat deze olie een perfecte olie is in alle denkbare situaties.

Alleen als u erg veel op het circuit zit is het misschien wijsheid om iets vaker te verversen.



Mocht u dit toch teveel van het goede vinden dan is de Motul 8100 X-Cess 5W40 ook een goede keuze voor uw Porsche.

Ook dit is een 100% synthetische olie met zeer goede eigenschappen, maar niet zo race gericht als de 300V versie.

Ook met deze olie zal u best wel een keer naar het circuit kunnen als dit heel af en toe is het geval is.


Vervolgens nog de vraag gesteld wat als maximale interval wordt aangehouden betreffende de 300v competition:

Citaat:
Bij normaal straat gebruik zegt Porsche zelf 1 x per jaar of hooguit 20.000 km, dat advies volgt Motul ook.

Dus bij sportief gebruik zou ik adviseren om iets sneller te verversen.


Kortom ook voor de dagelijkse rijder een bruikbare olie. Ik vond het wat toevoegen aan bovenstaand verhaal dus vandaar dat ik het hier plaats.


27 jan 2015 17:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Wij van WC eend adviseren WC eend....


27 jan 2015 17:46
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Meer dan waar, maar dat was de vraag niet, het ging erom of de olie geschikt was om langere tijd in het blok te laten zitten in plaats van na elke race/trackday af te tappen en te wisselen. Zoals normaal gebruikelijk is bij race/competitie oliën.

Verder preekt elke verkoper natuurlijk voor zijn eigen parochie op het moment dat je vraagt of het een goede olie is... :wink:


27 jan 2015 17:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: De beste keus motorolie ?
Vandaar die ducktail :flush:


27 jan 2015 17:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.