Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 10:32

Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Waar eindigt restauratie en wat is een replica? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?
Interessant punt inderdaad. Ik zou zeggen replica of omgekat. Uit originele onderdelen opgebouwd klinkt voor mij meer als een restauratie, maar dan niet geheel in de originele staat terug gebracht, voorbeeld kan een backdate project zijn. En ook een replica kan natuurlijk uit originele onderdelen opgebouwd worden, zie bv veel RS/RSR replica's

Dit is zo'n extreem voorbeeld, dat bij mij meteen deze vervolgvraag op komt; wat is precies de meerwaarde van een restauratie boven een uit originele onderdelen opnieuw opgebouwd exemplaar. Natuurlijk, aan de bar kan je mogelijk een minder gaaf verhaal vertellen over de historie, of het nu alleen het plaatje of de hele auto was die dat verhaal mee heeft gemaakt. Maar voor waar het echt om gaat, het rijden, de beleving en het gevoel, maakt het weinig uit. Terwijl je doorgaans wel fors extra betaald voor "het verhaal".

Maar dat illustreert wellicht wel de twee type auto liefhebbers die er zijn, even zwart/wit gedacht; de rijders en de kijkers. De eerste groep zou nooit (hypothese - als je echt veel te veel geld hebt maakt het natuurlijk niet meer uit) deze auto kopen of een ander veel te duur restauratie project omdat je voor veel minder geld net zoveel fun, plezier en beleving kan kopen met een auto die meer recht doet aan de term restauratie maar dan zonder spectaculair verhaal. De tweede groep gaat er nooit mee rijden, maar wil kijken, erover praten en verzamelen. Voor die groep telt waarschijnlijk de papieren, theoretische historie meer?

30 jan 2015 21:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Replica: nauwkeurig nagemaakte kopie van een waardevol voorwerp of een kunstwerk...dan mag er m.i. niets van het origineel gebruikt worden.

Kopie : iets dat precies zo gemaakt is als iets dat al bestaat
Namaken dus

Restauratie: het opknappen en in vroegere toestand terugbrengen

Het terug brengen in vroegere toestand is dus nieuw!
In dit geval zeg ik dat dit een restauratie is en geen replica.

30 jan 2015 22:00
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Dit word een replica maar verkocht als origineel omdat dat meer oplevert , anders was dat chassisnummer niet zo belangrijk en dit hoopje schroot zoveel waard

30 jan 2015 22:16
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
En hoe wil je dit bestempelen?
Een fuhrman motor is bijna niet meer aan te komen en kost zodoende al snel 100K.
Afbeelding

gebouwd door capricorn kost ie nieuw 120K.

30 jan 2015 22:54
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
Afbeelding Afbeelding[/URL]

Geen schroef origineel en alles nieuw zet maar bij mij in de garage: Pursang uit Argentinie.

die gasten bouwen alles: Mercedes van voor de oorlog, Bugatti, Alfa, Indian motoren, pre-war planes.....you name it!

30 jan 2015 23:04
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Ivo 3.6 schreef:
Replica: nauwkeurig nagemaakte kopie van een waardevol voorwerp of een kunstwerk...dan mag er m.i. niets van het origineel gebruikt worden.

Kopie : iets dat precies zo gemaakt is als iets dat al bestaat
Namaken dus

Restauratie: het opknappen en in vroegere toestand terugbrengen

Het terug brengen in vroegere toestand is dus nieuw!
In dit geval zeg ik dat dit een restauratie is en geen replica.

Hierboven zijn een kopie en een replica dus gelijk.
Als het dan testaureren is, dan is bij mij de vraag: WAT (welk onderdeel) van deze auto wordt dan in vroegere toestand wordt teruggebracht ?

Vanuit historisch perspectief van de auto wellicht het mooiste om deze auto zo te laten !

31 jan 2015 0:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Curaçao
In dit geval; restauratie: een replica bouwen met als uitgangspunt een origineel chassisnummer.

31 jan 2015 3:00
Profiel
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
lindemans schreef:
Als het dan testaureren is, dan is bij mij de vraag: WAT (welk onderdeel) van deze auto wordt dan in vroegere toestand wordt teruggebracht ?

Vanuit historisch perspectief van de auto wellicht het mooiste om deze auto zo te laten !

De basis blijft deze auto. Dat is een belangrijk gegeven. Welk onderdeel er naast het chassisnr. gebruikt wordt weet ik ook niet maar indien dit meer is dan één is het m.i. al genoeg. (soort chocolade dat mag pas genoemd worden bij een bep. percentage cacao)

31 jan 2015 7:21
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2