Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 8:10



Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Goed geheugen heinz wat betreft het aanhaalmoment van 25Nm :wink:
Afbeelding


20 jan 2015 21:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Kleine update; bij verwijderen van de moer is het draadeind helaas los gekomen. Ik ga dus voor de aanpak van Heinz en heb een nieuwe draadeind en loctite 271 besteld. Onderdelen zijn gisteren binnen gekomen dus vandaag aan de slag. Eerst maar eens de motorolie verwijderen en de boel vetvrij maken en dan wachten tot de temperatuur boven de 10 graden is :?


01 feb 2015 11:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Waarom een nieuw draadeind? Die gaan niet stuk.


01 feb 2015 11:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Dit was meer om verse schroefdraad te gebruiken. En het zij de kosten niet ;-)


01 feb 2015 13:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Vandaag draadeind verwijderd en inderdaad schroefdraad uitgelubberd.. Nu gaat het mij te ver het blok te splitsen dus ben op zoek naar een andere oplossing. Eerst maar nieuw draadeind met Loctite erin. Mocht dat niet werken is het dan een idee het gat door te boren zodat deze uit de andere kant van het blok komt. Dan kan er een bout in die door beide carterhelften heen loopt. Of ben ik nou aan het vloeken in de kerk ;-)


01 feb 2015 19:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Lijkt me geen slimme oplossing. Jij bent op zoek naar case savers of helicoils. Blok splitsen zul je bijna niet aan ontkomen. Loctite lijkt me volstrekt zinloos. Zie ook: click.

Afbeelding
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


01 feb 2015 19:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Marco-911 schreef:
Mocht dat niet werken is het dan een idee het gat door te boren zodat deze uit de andere kant van het blok komt. Dan kan er een bout in die door beide carterhelften heen loopt.


Als je dat doet maak je van een nu lastig probleem een probleem waar je spijt van gaat krijgen. Je kunt na het doorboren je carter wel weggooien, want je komt bij de rechter carterhelft op een plek uit waar je niet een bout vloeistofdicht kunt plaatsen.

Als bij een magnesium carter deze zelfborgende moer lekt is in 99,9% van de gevallen altijd het draadeind uit het carter getrokken en het schroefdraad in het carter defect. Een zelfborgende moer loopt niet los op die plaats, er is dus altijd een ( niet leuke) reden voor.
De enigste goede manier om dit te repareren is helaas het carter splitsen en een helicoil plaatsen. Ook al doe je deze reparatie helemaal zelf, het gaat waarschijnlijk veel geld kosten.
Vastzetten met loctite is een tijdelijke oplossing die weer gaat lekken. Het feit dat er olie uit het schroefdraadgat komt betekent dat de carterhelften op die plaats niet meer tegen elkaar aan liggen. Daardoor vindt de oliedruk een weg vanaf het tussenaslager naar buiten.
Ik heb dit probleem al heel erg vaak gehad, en kan jou helaas niet een manier aanreiken die én eenvoudig ( dus goedkoop) is én werkt. :cry:
_________________________________________
Rebel engineering


01 feb 2015 20:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Marco dat is flink balen. Loctite is puur om het draadeind vast te lijmen in getapte draad. De kracht zal toch echt door draad moeten worden opgevangen. Als deze er niet meer is gaat het waarschijnlijk niet veel helpen. Hopelijk is er nog een beetje draad over diep in het gat als het oude draadeind niet te diep zat, proberen kan geen kwaad, maar op 1 of 2 mm draad kun je geen 25 Nm zetten. Doorboren zou ik niet aan beginnen.


01 feb 2015 21:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Dank jullie wel voor de feedback. Ben de opties aan het bekijken over hoe dit aan te pakken. Het liefst uiteraard zonder het blok te hoeven splitsen. Weet iemand of er een mogelijkheid is een overmaat draadeind te plaatsen, waardoor het schroefdraad opnieuw getapt kan worden?


01 feb 2015 22:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Erwin schreef:
Marco-911 schreef:
De enigste goede manier om dit te repareren is helaas het carter splitsen en een helicoil plaatsen. Ook al doe je deze reparatie helemaal zelf, het gaat waarschijnlijk veel geld kosten.
:

Puur uit nieuwsgierigheid, wat is de rede dat dit een dure oplossing is? Komt dit door het materiaal of door het aantal uren?


01 feb 2015 22:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Je zou het linker carterhelft kunnen proberen te boren naar 9,2 mm en met een verlengde M9 tap ( lassen?) nieuw schroefdraad te snijden. Daarna een M9 draadeind monteren.

Het is een gok waarvan je bij aanvang de nog afloop niet weet.
_________________________________________
Rebel engineering


01 feb 2015 22:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Master Ken schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is de rede dat dit een dure oplossing is? Komt dit door het materiaal of door het aantal uren?


Door beide. De aluminium carters kennen dit probleem eigenlijk niet, het komt voornamelijk bij de zwakkere magnesium carters voor.
En als je gaat repareren zonder te reviseren staat je auto zeker een week zonder motor. Want zoveel uren gaan er in zitten. Echter is de kans groot dat je dingen tegenkomt die je liever niet had gezien. En de kans is ook groot dat na montage van de carterhelften de krukas niet meer vrij draait in het carter zodat het weer uit elkaar moet om te laten lijnboren.
( na demontage van magnesium carters na 40 jaar zit er zoveel spanning in de carters dat ze makkelijk kromtrekken bij losdraaien) Echter zijn overmaat lagers niet meer leverbaar zodat voor het lijnboren eerst het carter gevlakt moet worden......en zo kun je zelf nog wel meer bedenken wat je tegenkomt als de motor open ligt.
_________________________________________
Rebel engineering


01 feb 2015 22:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Marco, Heb je het al geprobeerd?


09 feb 2015 17:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Ben afgelopen week flink aan het zoeken geweest hoe dit op te kunnen lossen. Met als uitgangspunt het blok niet te hoeven splitsen, aangezien dit waarschijnlijk veel meer (problemen) gaat opleveren. De optie die ik nu overweeg is een timesert te plaatsen (gelijk aan helicoil), door het gat van de draadeinde op te boren. Timesert levert namelijk een kit met lange boor en tap waardoor dit kwa lengte mogelijk is (helicoil set zijn te kort). De vraag die ik alleen aan jullie wil voorleggen is het volgende: Kan het kwaad / is er voldoende ruimte om het gat op te boren naar 9,6mm?

Met 9,6 mm kan een timesert geplaatst worden op de plek van originele schroefdraad, waarna de oorspronkelijke draadeind weer terug kan en weer op het juiste moment gezet kan worden. Alle tips ideeën zijn welkom ;-)


09 feb 2015 23:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Er is wel voldoende materiaal aanwezig voor een groter gat, maar het lijkt me lastig om alles recht en op de juiste diepte te krijgen met het blok nog in de auto. Met het blok uit de auto in een bok kun je er beter bij. Je zult tenminste de blokhelften goed op elkaar moeten houden want je wilt geen spanen in je tussen-as lager, dan moet je zowieso gaan splitsen.
Maar niet geschoten is altijd mis. Heb je een metaal bewerker die je kan helpen en hier ervaring mee heeft? Lijkt me vervelend als dit een leer-project wordt.


10 feb 2015 17:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Dank voor de tip. Ik zal even rond gaan bellen om na te gaan of er iemand ervaring heeft met metaalbewerking op deze manier. Als dit de optie wordt ga ik het eerst uitproberen op een stuk metaal alvorens aan de auto te beginnen. Wil eerst zien of het kan werken.


10 feb 2015 17:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Ik heb 5 jaar geleden bij mijn 2.7S ook een case saver laten plaatsen.
Had precies hetzelfde probleem.
Blok (carter helften) hoeft er niet voor uit elkaar.
Auto rijdt nu inmiddels 5 jaar later nog steeds probleemloos rond.
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


10 feb 2015 17:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Laten plaatsen misschien heb je een adres voor Marco?


10 feb 2015 18:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Ja, kaal blok aangeleverd, en laten plaatsen...
Zelf de boel weer opbouwen... met € 1000,- klaar...
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


10 feb 2015 20:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Cloaca, zou je mij het adres kunnen geven waar je de case saver hebt laten plaatsen. Eventueel via PB?


10 feb 2015 21:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
C-kers....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


10 feb 2015 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Kleine update, na een paar tips van de forum leden en contact met specialisten zit er een kans in de reparatie uit te voeren zonder het blok te hoeven splitsen. Blijft het toch mooi vinden dat er mensen zijn die elkaar willen helpen, dank daarvoor!!
Het blok moet hiervoor wel uitgebouwd worden. Van het weekend dan ook een klusje te doen :wink: Biedt mij meteen de kans om nog een aantal zaken aan te pakken zoals kleppen te stellen, motorsteunen en stofhoes aandrijfstang te vervangen. Deze laatste twee zijn wat uitgedroogd en vertonen scheurtjes. Voor het vervangen van de motorsteunen al bezig geweest de bouten hiervan los te krijgen, maar wat zitten die vast zeg. Iemand nog tips om deze los te krijgen, bv warm stoken?


13 feb 2015 21:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Whoeha :D het is gelukt, er is door een revisiebedrijf een timesert geplaatst zonder het blok te splitsen. Durfte het zelf niet helemaal aan dus toch maar laten doen. Nu het blok er toch is, meteen maar een grote beurt.
Dank jullie wel voor de hulp in deze!!


24 feb 2015 22:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Fantastisch... :cheers:
Scheelt toch een hoop in de kosten....
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


24 feb 2015 22:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Techische hulp bij kleine lekkage - 911 2,7 uit 1976
Foto's , want anders..... :lol:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


24 feb 2015 23:26
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: giuliettagta


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.