Re: Graag advies aanschaf 911SC 1980
Een update:
Via een oproep op PelicanParts heb ik een 911 SC Targa gevonden in Canada. Na een aankoopkeuring is tie op de boot gegaan en kwam aan in maart dit jaar. Het doel was de 911 klaar te maken voor een reis met mijn zwager met zijn 911 SC 83 Cabrio naar Italië in augustus.
Jammer genoeg zat ik in maart met een nekhernia en stik chagrijnig toen ik de 911 van de boot haalde. Hij zag er netjes uit maar nat van binnen door de regen. Rare US koplampen, grote (originele Porsche spoiler) maar verder top. Starten zonder problemen, geen rook. Hij had 215K miles gereden maar iig een revisie gehad met nieuwe kopbouten, kettingspanners, pop-up klep en MSD ontsteking. De lak had werk nodig maar viel me absoluut niet tegen.
Eerst had ik zelf werk nodig; in maart werd de tussenwervelschijf verwijderd en de wervels gefuseerd met een cage. Pijn weg! Happy. De eerste tijd mocht ik niet werken en had ik dus de tijd om de 911 aan te gaan pakken.
Op kenteken zetten was snel gebeurd. Wel eerst een ashoes met scheur vervangen en heb ik de lichtschakelaar gemold toen ik de dop eraf wilde draaien (draaien is dimmen; wist ik niet... duur foutje). Nieuwe gebruikte schakelaar erin. De rest van de verlichting aangepast aan NL. Nieuwe koplampen gemonteerd. Hierna gaan karren!
De vorige eigenaar vond 'm superstrak rijden, een echte canyoncarver. Ik niet. Een zwabberbak. Via carparts4less voor 415€ Boge schokdempers gekocht. Bij vervanging bleken de voorste shocks lek ++. Meteen de stuurstangen vervangen door Turbo's, alle ophangrubbers etc. Stukje verlaagd voor en achter. Wat een verschil! Na het plaatsen van nieuwe Michelins, uitlijnen en balanceren is het een totaal andere auto geworden. Nog niet helemaal perfect maar 1000x beter dan daarvoor.
Tijdens het rijden bleek de Km/miles teller niet te werken. Hoe lang stond ie al op 215K miles?? De historie die ik erbij heb is beperkt maar veel miles kunnen het niet geweest zijn. Op eBay een tandradje in Hongarije gevonden, geplaatst en hersteld
Veel tijd is er gaan zitten in de Fuchs. Ze waren ooit door een kleuter met vingerverf opnieuw zwart gemaakt. Alle verf heb heb ik er af weten te krijgen en ze daarna in RS style gespoten. Ik ben erg tevreden met het resultaat! Je moet iets als je thuis revalideert! Met Macguire spullen en een polijstmachine is de carrosserie aangepakt met een super resultaat.
Uit de auto is een vuilniszak vol bedrading gesloopt. Een alarm, afstandbediening Alpine, 2 versterkers ( wel 16 watt per stuk!), speakerdraden, noem maar op. Alle lampjes; dashboard, kofferbak, motorruimte dashboard kastje, meters, etc vervangen en zo nodig hersteld.
Het interieur was prima. Terzijnertijd ga ik de hele tapijtset vervangen. Nu alleen een matten setje er in gelegd. De achterkussen opnieuw gevuld. Nieuwe gordels voor en achter 3-punts gordels gemonteerd. Het eerste ritje met de kinderen achterin remde ik echt niet zo hard voor een rotonde en zaten ze al met hun tanden in de rugleuning van de voorstoelen. Kortom; de 2-punts gordels moesten eruit van mijn vrouw.
Het Targa dak is in een erg goede conditie. Het afstellen zodat ie niet ruist is echter erg arbeidsintensief. Voor een heel nieuw rubber. Veel passen en meten. Op het moment is het redelijk ok. Voorheen werd je boven de 80km/u gek van de herrie.
De airco compressor zat bij de auto maar was niet geïnstalleerd. Aangezien we naar Italië zouden gaan wilde ik die wel graag werkende hebben. Lang verhaal kort: na aardig wat tijd heb ik 'm aan de praat. Hij doet het maar koud blazen? Nee, niet echt.
Schakelbak afstellen was ook een proces van trail and error. Eerst alle bushings vervangen en dan de juiste positie vinden om de kruiskoppeling in vast te zetten.
De motor kreeg eerst een kleine beurt en bleek gewoon heel mooi te lopen. Trekt lekker, rookt amper maar lekte wel een beetje. Op de fan zat spelling. De dynamo bleek een kapotte lager te hebben en later zelfs een verdwenen borstel. De dynamo ingeleverd bij een meneer met een stofjas in een klein pandje in de stad waar hij voor 50€ de volgende dag klaar lag! Hihi.
Ik was dus lekker aan het klussen en de einddatum in augustus leek ik te gaan halen. Totdat de motor meer gingen lekken zo'n 2-3 weken voor mijn vertrek. waarschijnlijk bij de achterste krukaskeerring. Het blok laten zakken zou ik nooit halen in zo'n korte tijd... Gelukkig heeft Lothar van Rennsport Breda het voor me gefixt. Ik kon de 911 bij hem kwijt op korte termijn en hij heeft het probleem verholpen.
Tijd om los te gaan dus!
Op een donderdag om 12h vertrokken mijn zwager en ik naar zuid Duitsland met 2 rooie 911 's

Volgeladen met bagage want de dames met kinderen kwamen 4 dagen later met Ryanair. Het was bloedheet en de airco had bij 38 graden weinig in te brengen. Gelukkig had ik de cruisecontrol module vervangen door een gerepareerd exemplaar (149€) zodat ik nu hele stukken met het dak eraf kon chillen. Eerlijk gezegd durfde we het geen van beide aan om met deze oudere bakken waarvan we de betrouwbaarheid niet kenden meteen full speed naar het zuiden te rijden. We hadden beide voldoende gereedschap en olie bij ons maar toch. Die vrees bleek achteraf ongegrond! De terugweg was een ander verhaal. 1200km met vertragingen in 10 uur thuis
Dag 2 eerst een stuk met de rest van de wereld treintje gereden in Oostenrijk om vervolgens los te kunnen gaan in de passen. Veel plezier gehad op de Timmelsjoch en de prachtige Jaufenpass. De beelden van de dashcams durven we niet te delen met de rest van de wereld. Nee, viel best mee

. Tijdens de lunch zei mijn zwager dat dit de mooiste dag van zijn leven was. We spraken af dit de zusjes waarmee we getrouwd zijn niet te vertellen.
Dag 3 de rustige Penser Joch gedaan. Wat mij betreft de coolste van allemaal. Geen kip op de weg en erg uitdagende weg. Na de saaie Po-vlakte over te zijn gestoken (inclusief file waarbij de temp opliep tot 270 gr F...) hebben we de Apennijnen veroverd. De bergen zijn hier niet zo hoog maar prachtige slingerwegen. Fun +++. Na de lunch wilde mijn 911 niet meer starten. De startmotor zat vast. Met een paar flinke klappen is dat probleem opgelost waarna we weer snel zijn gaan rijden.
Dag 4 Apennijnen deel twee. En de rest vd familie ophalen.
De weken die volgde zijn we amper boven de 2e versnelling uitgekomen. De bergen rond Portofino zijn erg druk.
Alles bij elkaar heb ik in ruim 3 weken bijna 5000km gereden. 1x zat de startmotor vast en ik heb 5 liter olie bij moeten vullen. Leve de Duitse kwaliteit! Niet slecht voor een auto van 35 jaar oud en 350.000km op de teller. Binnenkort mag de 911 3 maanden op stal van de minister zodat ik tijd heb om wat kleine dingen te gaan bijwerken.
Ik zorg dat ik hem klaar heb om begin maart een weekendje naar Luxemburg/Duitsland te vertrekken. Nu al zin in!