Auteur |
Bericht |
Wing
|
wat ging vooraf aan de plof (996)?
Binnenkort ga ik naar de presentatie van Auto-resto waarin e.e.a. wordt uitgelegd over de modificatie aan de motor van een 996. Nu vraag ik mij eigenlijk af, wat ging er vooraf aan de plof? Zijn het op zichzelf staande situaties of zijn er overeenkomsten? Graag doe ik hierbij een verzoek aan degenen die een plof hebben meegemaakt om in een paar korte zinnen toe te lichten wat er vooraf ging aan de plof.
Wat was de rijstijl? Wordt de motor altijd netjes warm gereden? Was het na een lange of een korte rit? Wat was de buiten temperatuur op het moment van de plof?
Enz. enz.
Zelf rij ik over het algemeen vrij rustig. Heel af-en-toe trek ik hem open. Ik vraag mij dus af of het "nodig" is om zo'n modificatie te laten doen als je over het algemeen rustig rijdt.
Groet,
Wing
|
10 feb 2015 21:24 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak;
Gewoon pech. / shit happens
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
10 feb 2015 21:57 |
|
|
targa 84
997 Turbo mk1 cabrio manual
schiefergrau cargraphic exhaustnoord brabant
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
hoop dat het een beetje meevalt heb er vorige week een gekocht 996 4S cabrio 2004 92000 km speedgelb zit nog op kenteken te wachten
|
10 feb 2015 22:51 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Picture iT iT did not happen
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
10 feb 2015 23:07 |
|
|
Frans D
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Lees eens wat informatie van Hartech door over dit onderwerp, vooral 4 en 5 zijn interessant; http://www.hartech.org/porsche_996_997_ ... guide.htmlZij hebben veel onderzoek gedaan, maar nooit ontdekt, of een bepaalde rijstijl ervoor zorgt dat er geen problemen komen.
|
10 feb 2015 23:47 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Hey Wing,
Begrijpelijke vraag, maar vrijwel iedereen van ons zal de Porsche niet vanaf 'nieuw' berijden. Je weet niet wat de rijstijl van de vorige eigenaar is en wat de reden van verkoop is geweest. (zie nu ook Remko996 met zijn vrij recente aankoop en mijn verhaal met de 996...)
|
11 feb 2015 10:37 |
|
|
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Het vooraf-gedeelte gaat waarschijnlijk om een tijdspanne van ettelijke kilometers (100'en al dan niet 1000'en) dus uit een beschrijving van de 'vooraf' ga je niet echt wijzer worden denk ik.
|
11 feb 2015 19:44 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Bij een Aankoopkeuring (AKK) kan wel iets gezien worden, maar misschien op een andere manier dan je zou verwachten. Met een camera in het bougiegat (cilinder 6) zie je vaak de krassen niet omdat de zuiger ervoor zit. Je kunt wel kijken naar de kleur van de uitlaatopening (uitlaatgassen rechtercilinderbank gaan naar links) en kijken of je verschil ziet tussen rechter en linker opening. Ook het bekijken van de bougies zou nuttige info kunnen opleveren.. Fijne dag gewenst
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
11 feb 2015 20:40 |
|
|
Wing
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Ha Patrick, Begrijpelijk. Je bent mede afhankelijk van wat de vorige eigenaren hebben gedaan. Maar helpt zo'n modificatie dan nog als het kwaad al geschiedt is ....? Ik probeer altijd te begrijpen hoe iets in elkaar zit. In de basis ga ik ervan uit dat Porsche goed nagedacht heeft over het ontwerp. Als het echt een ontwerpfout is dan zouden ze bijna allemaal moeten gevoelige IMS Lager .. Maar dat doen ze niet. Als ik mij niet vergis dat praten we over iets van minder dan 5% van de gevallen. Dan ben ik benieuwd, wat ging er dan aan vooraf? En is het echt nodig om de modificatie uit te laten voeren? En hoe "zeker" ben je ervan dat als je de modificatie gedaan hebt dat je niet alsnog, na de kosten van de modificatie, alsnog de pineut bent? Ze zeggen wel 'ns "if it's not broken don't fix it" .... dus tja, waar doe je verstandig aan? Wel of niet modificeren? Ik rij zelf op jaarbasis gemiddeld niet meer dan 3.000 km's met mijn Porsche. Dan is het best een dure modificatie per gereden km ... en zeker omdat ik altijd met beleid met mijn voertuigen omga. Dus ik twijfel simpel weg en probeer toch wat meer achtergrond informatie te krijgen voordat ik mijn besluit neem.
|
11 feb 2015 22:14 |
|
|
Targa 1977
997 C2, ex-996 4s, ex-964 C2, ex-911 2.7Hoogland
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Ik zit er precies zo in. Mijn 996 houdt al zo'n 11 jaar vol met 4 eigenaren. Dus ik zie niet in waarom ik er dan problemen mee zou krijgen. Gewoon goed en tijdig onderhoud is mijn devies. Maar als je beter slaapt met een Resto modificatie, dan zou ik het zeker doen.
_________________________________________ If you have everything under control you don't drive fast enough
|
11 feb 2015 23:06 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
|
11 feb 2015 23:45 |
|
|
Duc1993
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Koeling is de belangrijkste oorzaak. Althans in mijn geval geen koeling. 1e keer door ws slecht ontluchten. 2e keer door lekkage radiator.
|
12 feb 2015 23:56 |
|
|
Tombalabomba
996 4s
Bmw x3
Citroen c3cabrioAutun Frankrijk
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Ik denk dat om problemen te voorkomen de auto te gebruiken op de manier waarop hij is bedoeld: hoog in de toeren, met warme motor, elk jaar de olie verversen etc. Inderdaad, de meeste gevoelige IMS Lager, lagerschades etc. Treden op bij wagens die ´voorzichtig worden behandeld. De vorige eigenaar van mijn 996 4s reed zelden boven de 4000 toeren. Jammer want het geluid daarboven is geweldig! Maar ook ik zal op termijn een afspraak maken bij resto om de koeling aan te laten passen en om het tussenaslager te laten vervangen, dit voor een volledige ´peace of mind' inderdaad het wordt dan een dure grap voor die paar duizend kilometer per jaar. Maar denk maar zo, liever een keer een nuttige investering als een motorrevisie van vele duizenden euros Succes en veel rijplezier
|
07 apr 2015 22:08 |
|
|
robbie83
997 Carrera S Eindhoven
|
Re: wat ging vooraf aan de plof (996)?
Ik kom vanwege mijn werk regelmatig bij Porsche Centrum en wanneer ik ze daar vertel dat ik de eerste 30 minuten niet boven de 3000 toeren uitkom kijken ze me aan alsof ze water zien branden. En wat zou het ook als je geld genoeg hebt, een nieuwe P koopt met garantie en hem waarschijnlijk maar een paar jaar rijdt. Misschien wordt hier wel de basis gelegd voor het fenomeen wat wij "gevoelige IMS Lager" noemen.
|
08 apr 2015 12:24 |
|
|