Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 10:50

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Advies gevraagd: 1972 T motor wisselen of revisie? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 3.2 cabrio '87
Den Haag
Bericht Advies gevraagd: 1972 T motor wisselen of revisie?
beste forumleden, ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb mijn 911 T uit 1972 een jaar of 12 geleden gekocht. Sindsdien veel aan gedaan zoals top-end rebuild van de motor, carbs laten reviseren, rond de motor veel laten vernieuwen zoals de leidingen, uitlaat etc, stoelen en hoedenplank opnieuw laten bekleden. Aan de auto projectjes zat natuurlijk en op lange termijn moet hij een keer helemaal kaal worden gehaald en opnieuw worden gespoten. Ik twijfel nog over de kleur. Nu is de P zilvergrijs, de originele kleur is aubergine. Ik lees het project van Patrickk daarom ook met veel interesse. :D

Nu zit ik even met een dilemma over de motor:
Mijn auto is een US 911T uit 1972 met een Europese 1973 T motor erin.
De motor begint nu wat olie te lekken, wat helaas niet met een pakking is op te lossen. maw de motor moet open en dat gaat dan dus meer richting een revisie.
De vraag voor mij is nu even, wat is slim/voordelig? Deze motor aanpakken of op zoek naar een matching motor? Wat zijn de beste opties om deze motor eventueel om te ruilen en waar moet ik beginnen om een andere motor te vinden en deze aan te bieden (behalve het forum natuurlijk).

Ben benieuwd naar jullie ideeen.

22 feb 2015 16:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Advies gevraagd: 1972 T motor wisselen of revisie?
Type correct oke, maar op zoek naar een matching motor is onbegonnen werk... :wink:

22 feb 2015 16:38
Profiel
993 4S
Zou de huidige motor reviseren, dan weet je wat je hebt en DE matching motor vind je nooit meer.

22 feb 2015 16:48
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 cabrio '87
Den Haag
Ja, ik weet het. Ik kwam er net 1 tegen op ebay:
http://www.ebay.com/itm/PORSCHE-911-T-E ... 1662101761
USD 8.000,00 :shock:
De motoren gaan dus ook rap in prijs omhoog en met deze weet je niet wat je ervoor terug krijg: "de motor rookt een beetje". Die zal dus ook wel gereviseerd moeten worden.

Mijn motor loopt nog zeer mooi rond. Vandaar dat ik een beetje twijfel.
Huidige motorrevisie zal waarschijnlijk wel de meest voordelige optie zijn.

22 feb 2015 16:52
Profiel
Cayman S
Ik zou ook je huidige motor behouden en laten reviseren. Dan weet je wat je hebt, want als je een andere koopt weet je natuurlijk niet wat je koopt.

René

22 feb 2015 18:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Almere
Cazzo Super Veloce schreef:
Zou de huidige motor reviseren, dan weet je wat je hebt en DE matching motor vind je nooit meer.

+1 matching motor is utopie.

22 feb 2015 20:45
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 cabrio '87
Den Haag
Ja, ik weet het. Matching is ook de ultime droom.

Daarom sta ik ook een beetje in een dilemma.
- Ik rij erg weinig in de Porsche (lees <1000 km per jaar). Sta de weekenden nu meer langs de velden om de kinderen aan te moedigen dan lekkere ritjes te maken...
- Ik stal de P warm, wat hier niet goedkoop is.

Dus de keuze die ik voor mezelf zie is:
1. Huidige motor reviseren en lekker doorrijden en de rest van de auto aanpakken (zoals spuiten bijvoorbeeld. De rest is vrij goed) op de lange termijn. Heeft allemaal geen haast.
2. Een traject ingaan om de P helemaal origineel te krijgen (aubergine kleur, matching motor etc). Heeft ook geen haast, maar kan kostbaar zijn.
3. Gezien de huidige prijzen voor de pre 1973 Porsches, de P nu verkopen en als de kinderen de deur uit zijn (over 12 jaar ofzo) weer eens kijken wat een leuke auto is.....

Niet makkelijk allemaal.

22 feb 2015 21:34
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Als je <1000 km/jr rijdt en motortje loopt goed zou ik er lekker niks aan doen,

22 feb 2015 21:38
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Hoi Wessemius,

Je schrijft 12 jaar geleden een top-end revisie , hoeveel heb je er inmiddels mee gereden?? 80K?
Als je geen dikke rookwolken tijdens rijden hebt en compressie is goed zou ik niets doen behalve lekker rijden.......

22 feb 2015 21:39
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 3.2 cabrio '87
Den Haag
Hoi Marcel, André,

Sinds de aankoop (en meteen daarna de top end revisie gedaan) niet meer dan 10K Km mee gereden. Compressie is prima.
Hij lekte in het begin niet, Nu ligt er iets van 200ml olie in de lekbak onder de auto sinds de zomer.

Jullie hebben helemaal gelijk, het stelt misschien niets voor, maar die lekkage irriteert me een beetje..... :roll:
Misschien moet ik me daar gewoon even overheen zetten... :lol:

22 feb 2015 21:57
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
en je krijgt hem toch nooit meer matching nrs.

22 feb 2015 22:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik zou sws niet voor optie 3 gaan aangezien de prijzen enorm stijgen. Wat ik zou doen als ik jou was: de porsche strippen stralen en spuiten. Als je af en toe wat tijd over hebt begin je met opbouwen. De originele motor zul je waarschijnlijk nietmeer vinden. Ik heb ooit is een keer een verhaal gelezen over iemand die een motor had gekocht van een 911 uit 1965 en de bijbehorende carroserie zocht. Dit is hem uiteindelijk gelukt.
Als je bij porsche in Duitsland het motor nummer opvraagt en iedere avond is even een kwartiertje opzoek gaat dan is er een kans dat je hem vind. Ondertussen kun je lekker rustig op je gemak de auto opbouwen.

22 feb 2015 22:56
Profiel
PorscheForum Rakker
je kunt je oude motor laten reviseren en als het dan zover is erin hangen. Mocht je de motor ooit een keer vinden kan je hem altijd nog erin hangen.

Wat de kleur betreft moet je gewoon doen wat je zelf mooi vind vooral ook omdat je hem voor jezelf wild houden.

22 feb 2015 23:02
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
euh, hij verteld dat hij geen tijd heeft om te rijden....en dan moet hij de auto op gaan bouwen? lijkt me niet zo'n goed idee :)

bij zo weinig KM's gewoon dat lekbakje eronder laten staan en zo nu en dan rijden. Als je over 10-12 jaar meer tijd hebt eens gaan kijken wat je wil doen. Auto zal alleen maar meer waard worden dus mocht je tegen die tijd wat anders willen dan kan je waarschijnlijk nog heel veel meer ermee doen ;)

Als de motor niet significant lekt tijdens rijden (lees: rook tijdens het rijden omdat het op de verkeerde plek komt, of meer dan 1l olie per 1000km etc) dan voor nu negeren.

22 feb 2015 23:04
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Patrickk schreef:
Als je bij porsche in Duitsland het motor nummer opvraagt

Die geven ze niet, omdat er in het verleden is gefraudeerd met valse "matching" motornummers. Ze kunnen alleen bevestigen of het matching is of niet als je alle nummers doorgeeft.

22 feb 2015 23:33
Profiel
993 4S
Marcel schreef:
Als je <1000 km/jr rijdt en motortje loopt goed zou ik er lekker niks aan doen,

+1, als je zo weinig rijdt is een revisie onzin.
Zou m wel houden.

23 feb 2015 0:37
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Wessemius schreef:
..............
Hij lekte in het begin niet, Nu ligt er iets van 200ml olie in de lekbak onder de auto .......l:

Als je minder dan 1000 km/ jaar rijdt en er ligt nu sinds de zomer 200 ml (?) olie in de lekbak lijkt me dat er g onwaarschijnlijk, of is ie zo lek als een zeef......

23 feb 2015 5:00
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Volgens mij is er een misverstand hier wat "matching" is..... Echt matching (dus die ene originele motor vinden) lijkt me onmogelijk. Een vergelijkbare misschien wel, maar wat heb je daar dan aan, want dan is 'ie nog steeds niet "matching numbers" dus je schiet er geen reet me op qua waarde.

Ik sluit me aan bij de mening "niets doen" zolang je minder dan 1000 km rijdt en de motor nog netjes loopt. Beginnen met sparen en later 's lekker helemaal on handen laten nemen.

23 feb 2015 7:31
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Enguess schreef:
Ik sluit me aan bij de mening "niets doen" zolang je minder dan 1000 km rijdt en de motor nog netjes loopt. Beginnen met sparen en later 's lekker helemaal on handen laten nemen.

+1

23 feb 2015 8:42
Profiel
PorscheForum Rakker
993 4S
Goedereede
Wat voor olie heb je erin :?:

23 feb 2015 14:20
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 cabrio '87
Den Haag
10W40 (Mobil geloof ik).
Zit er al jaren in (wordt elk jaar netjes ververst natuurlijk :lol: ) en over het onderhoud niets te klagen (onze vrienden van Renntech)

23 feb 2015 15:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic, nu Alpine A110 Legende Iriswit
Regio 077
De 911 lekker houden en ermee gaan rijden en eventueel t.z.t. de carrosserie aanpakken :salut:

23 feb 2015 17:00
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Je kunt eens proberen een dikkere olie te gebruiken, 20w50. Kan net even dat verschil maken.

23 feb 2015 17:14
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Wessemius schreef:
(wordt elk jaar netjes ververst natuurlijk :lol: ) en over het onderhoud niets te klagen (onze vrienden van Renntech)

Gelukkig dat je het in Steenwijk laat doen anders kom je maar op 600 km per jaar :mrgreen:

Bij 1000 km per jaar hoef je niet elk jaar je olie te verversen. Je zou de volgende keer kunnen overwegen hem met 20W50 te laten vullen dat is prima voor een 911 op leeftijd en zal het lekken misschien iets verminderen. (Oeps Hessel was me al voor)
Er is trouwens erg veel dat kan lekken wat zonder het uitelkaar halen van je blok te repareren is. Overleg eens met Joost, als hij de auto goed kent kan hij je daar vast goed advies over geven.
Lijkt me in ieder geval verstandig deze motor te houden. De verschillen tussen een 72 en 73 motor zijn niet groot en zoals iedereen al aangeeft het wordt nooit meer matching zoals de puristen dat graag zien. Van alle motoren die je worden aangeboden weet je nooit wat er precies is gebeurt ook al worden ze aangeprezen als compleet gereviseerd. Als dat moment dus komt kan je beter je eigen blok onder handen laten nemen zodat je dat wel exact weet.

Zolang je denkt dat die totale body restauratie nog moet komen kun je met een gerust hart je auto gebruiken voor alledaagse boodschappen en ritjes. Een krasje meer maakt toch niet uit. Ik ken ook voorbeelden van mensen die hun auto helemaal top hebben laten maken en dan ineens nog minder gaan rijden omdat ze hem nergens durfen alleen te laten. Ik neem hem op een mooie dag gewoon mee naar kantoor en in het weekend naar het voetbal/hockeyveld en de Gamma. Het gaat toch uiteindelijk om het rijden :drive:

23 feb 2015 17:19
Profiel
PorscheForum Rakker
993 4S
Goedereede
Wessemius schreef:
10W40 (Mobil geloof ik).
Zit er al jaren in (wordt elk jaar netjes ververst natuurlijk :lol: ) en over het onderhoud niets te klagen (onze vrienden van Renntech)

Misschien overstappen op een hoogwaardige minerale olie ipv syntheet. Heb dit al bij meerdere motoren gezien die een beetje zweten met synthetische olie en dit helemaal wegtrok met minerale olie. Is natuurlijk geen oplossing, maar kan een reviesie nog jaren uitstellen. Renntech (of mss tegenwoordig Rebel engineering) verkoopt ook Swepco minerale olie, goed spul, vraag daar de volgende beurt eens naar. :idea:

23 feb 2015 17:47
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende