Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 1:36

Antwoord op onderwerp  [ 659 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 27  Volgende
Een echte "Nep" Turbo ;-) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Bericht Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)
Omdat er in gevulde draad nooit voldoende beschermgas zit om een goede las te kunnen maken. En dan krijg je dus dit wat er op de foto's te zien is. Spetters, niet voldoende inbranding en veel te veel lasmateriaal weg te slijpen. En daar loop je ook leeg op ..
En waarom dan een Cebora? Omdat je die bijna op iedere hoek van de straat kan kopen en daar bijna net zo goed mee te lassen is als bijvoorbeeld een Miller. Hij kost alleen minder dan de helft. Verder heb je als je aan auto's last ook niet zo'n zwaar apparaat nodig.
Ik denk dat als je wat autoplaat aan mekaar probeert te bakken met jouw apparaatje je helemaal begrijpt wat ik bedoel. Ik zal straks wat foto's plaatsen van lasjes met de Cebora gemaakt.

17 jun 2014 8:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Projectleider
IK heb mijn project ook volledig gelast met een cebora 160.
echt een perfect apparaat voor dit soort werk.
via rustbuster kun je deze redelijk geprijsd aanschaffen met een nieuwe volle eigendomsfles.

17 jun 2014 19:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Neppert
Neppert
roondejong schreef:
Verder heb je als je aan auto's last ook niet zo'n zwaar apparaat nodig.

Volgens mij heb ik ook niet zo'n zwaar apparaat, ik heb alleen maar een min en max stand erop zitten en
een knop waarmee ik de snelheid van de draadtoevoer kan regelen.
Als ik het dus een beetje begrijp is het nadeel van mijn apparaatje dat hij veel spetters maakt en ik veel lasmateriaal moet weg
slijpen. Zolang ik er dus niet doorheen brandt kost het me dus gewoon veel lamellenschijven.
Zoals ik al zei ga ik het maar eerst even proberen op dunner plaatstaal en ga dan ff een afweging maken.
Ben nog wel benieuwd naar je foto's trouwens...

@Porschefabian:

Het zal me niks verbazen dat het net zo'n verhaaltje wordt al met die brug :mrgreen:

17 jun 2014 21:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Sorry, vandaag ff heel druk geweest met stenen .... Maar als je even in mijn Formule Vee topic of Rometsch Spyder topics kijkt dan staat daar wel genoeg denk ik. De vee heb ik gelast met mijn oude Cebora 155, nu heb ik de 160 en een Miller Ac/Dc tig machine.
De Cebora kost rond de 800 en als je klaar bent dan is hij goed te verkopen. Overigens kan je metaal ook beter niet strak tegen elkaar lassen ivm krimp en rek. Hou daar altijd een naatje van minimaal je draaddikte tussen. Waarom? Kom je van zelf achter....
Zelfde verhaal als met je brug dus, en al heel oud: goed gereedschap is het halve werk. En ik gebruik eigenlijk bijna nooit lamellenschijven maar de fiber schijven en voor de kleine hoeken de powerfile met de blauwe schuurbandjes.

18 jun 2014 0:18
Profiel
Neppert
Neppert
Geeft niks hoor....stenen zijn ook belangrijk.
Het zijn de...eeuhhh....bouwstenen van de maatschappij :mrgreen:

Het topic van de Formule Vee heb ik net even doorgelezen.
Even snel plaatjes van je laswerk kijken dacht ik.
Maar dat ging dus niet gebeuren, uiteindelijk het hele topic vol verwondering gelezen.
Echt prachtwerk :thumleft:
Ik kon ook wel duidelijk het verschil zien met het laswerk van mijn apparaat ten opzichte van de Cebora.
Het is inderdaad een wezenlijk verschil (afgezien van mijn eigen gestuntel :lol: )
Het Rometsch Spyder topic volgde ik al een tijd en ook hier niks dan lof voor dat project.
Waar haal je de energie vandaan zeg!!! :thumleft:

roondejong schreef:
Overigens kan je metaal ook beter niet strak tegen elkaar lassen ivm krimp en rek. Hou daar altijd een naatje van minimaal je draaddikte tussen.
Waarom? Kom je van zelf achter....

Kijk dit soort tips zijn altijd goed....nooit aan gedacht om daar rekening mee te houden.

18 jun 2014 17:12
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
Hoe staat het eigenlijk met dit project?
Is er nog vooruitgang geboekt?

13 okt 2014 22:36
Profiel
Neppert
Neppert
Er is wel wat vooruitgang....maar niet veel.
Tijdgebrek en een luie aard zorgen ervoor dat het gestaag vordert.
Ik ben nog steeds bezig met de coating te verwijderen en ik heb al
wel wat rotte stukken eruit gehaald met de haakse slijper.
Niks spannends om hier uitgebreidt over te posten.
Als de coating straks weg is en ik ga stukken vervangen zal ik weer wat mooie
plaatjes posten hier.

14 okt 2014 7:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Je bent zo te zien lekker bezig geweest, ceep up the good work.
Mocht je ergens niet uitkomen vraag je maar raak.

Bij http://www.kabelgross.de/ kun je terecht voor een nieuwe kabelboom mocht je er zelf niet uitkomen. Mijn kabelboom bevatte 100000 aftakkingen en 3 kleuren op een draad enzoveert. Vandaar dat ik voor de mijne een nieuwe koop. Die van jouw is misschien nog wel te herstellen. Heb dit in het verleden een keer gedaan bij een mercedes 280sl ook hiervan waren een aantal draden van doorgebrand.

Een lasapparaatje aanschaffen is geen overbodige luxe. Heb het zelf ook geprobeerd met een hobby migmag op 220 met gas in het draad, dit ging voor geen ene meter misschien dat het met die van jou beter gaat.

22 jan 2015 18:22
Profiel
Neppert
Neppert
Thnx voor die link van de kabelboom. :thumleft:
Denk echter niet dat ik dit bedrijf nodig heb. In mijn kennisenkring loopt iemand rond die heel veel verstand van kabeltjes e.d. heeft.
En aangezien ik een SC blok heb gaat dat sowieso niet passen op de aansluitingen van een 72er. Dit gaat dus nog wel een puzzeltje worden.

Een lasapparaat heb ik al aangeschaft.....een Güde Mig 155.
Ik wil vanavond eens even gaan proberen hoe dit last.
Bij de oudijzerboer heb ik wat mooie plaatjes gekocht in verschillende diktes.
Waaronder ook net zo dik als het plaatwerk op mijn auto.... 0.6mm geloof ik.
Ik zal uiteraard mijn bevindingen hier wel ff dmv. foto's laten zien.

23 jan 2015 10:38
Profiel
Neppert
Neppert
Sinds een tijdje dus een lasapparaat en ook al een beetje wezen oefenen.
Om eerlijk te zijn een heeeeeeeel stuk lastiger dan ik dacht. :lol:
Toch ben ik niet helemaal ontevreden aangezien ik dit nog ooit eerder heb gedaan en het uiteindelijk wel goed vast zit.

Afbeelding

Allereerste las.

Afbeelding

Daarna een wat langer stuk geprobeerd.

Afbeelding

En vervolgens dit als laatste.....vooral de middelste was ik wel tevreden over, deze is helemaal door aan de andere kant.

Afbeelding

Maarja....nog lang niet goed genoeg om op de auto te gaan bakken en braden.
Tips, kritiek en commentaar zijn altijd welkom!!! :thumleft:

04 maart 2015 19:29
Profiel
Neppert
Neppert
Ow ja.....omdat ik het al zo apengeil vindt staan, nog ff een keer het eendekontje 8)

Afbeelding Afbeelding

04 maart 2015 19:31
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
Neppert schreef:
Sinds een tijdje dus een lasapparaat en ook al een beetje wezen oefenen.
Om eerlijk te zijn een heeeeeeeel stuk lastiger dan ik dacht. :lol:
Toch ben ik niet helemaal ontevreden aangezien ik dit nog ooit eerder heb gedaan en het uiteindelijk wel goed vast zit.
Maarja....nog lang niet goed genoeg om op de auto te gaan bakken en braden.
Tips, kritiek en commentaar zijn altijd welkom!!! :thumleft:

Leg je de plaatjes strak tegen elkaar aan?
Een kleine vooropening kan ook al behoorlijk schelen... kun je als het ware de twee plaatjes naar elkaar toe laten vloeien...

04 maart 2015 19:42
Profiel
Neppert
Neppert
De tip van Roon is wat ik aanhoud...en dat gaat wel redelijk.

roondejong schreef:
Overigens kan je metaal ook beter niet strak tegen elkaar lassen ivm krimp en rek. Hou daar altijd een naatje van minimaal je draaddikte tussen. Waarom? Kom je van zelf achter....

Het zit hem voornamelijk in de afstellingen van het apparaat denk ik.
Dit is soms nog een beetje een puzzel voor me.
Maar ik heb er wel vertrouwen in.....tijd zal het leren!
En tijd heb ik zat!!!!! 8)

04 maart 2015 22:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik zie volgens mij dat je de plaatjes vastpikt om de 3 a 4 cm en vervolgens de tussenruimten in een run dicht last?

Dunne plaat kan je in verband met warmte inbreng beter vastpikken en de tussenliggende ruimten ook steeds opvullen op dezelfde manier. Het verschil is dan dat je de volgende last in het smeltbad van de vorige. Op die manier breng je minder warmte in het plaatmateriaal en krijg je dus minder vervorming. Vervorming wil je zo minimaal mogelijk hebben ... de las is sterker als het omringende materiaal en is dus lastig strak te krijgen. Als je aan de achterkant aluminium kan klemmen dan helpt dat ook als een "heat sink".
Verder, aan je lassen te zien, zou ik me alleen richten op 1 mm materiaal te lassen en daar je apparaat op af te stellen. Ik weet niet welke standen je apparaat heeft maar begin eens op 25% van de lasstroom en stand 3 (van 10) draad. De hele lasrups moet ingebrand zijn aan de randen. Zo niet: draadsnelheid omlaag.
Beetje moeilijk verhaal misschien maar je kan altijd bellen.

05 maart 2015 13:42
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Losse plaatjes lassen is best lastig. Je kunt ook op de sloop een stuk plaatwerk halen en daar met een dunne slijp schijf wat sleuven in maken en deze weer proberen dicht te lassen. Zo kun je meteen het effect van de warmte om gekromde vlakken ervaren. Gewoon net zo lang door gaan tot dat je een onzichtbare reparatie hebt. En zoals als Roon al aangaf vastpikken en stukje bij beetje de gaten opvullen en evt. tussendoor koelen.

05 maart 2015 13:53
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
En om het nog wat complexer te maken, nieuwe plaat last toch ook nog makkelijker dan de oudere plaat op de auto. Veel oefenen om het apparaat te leren kennen en probeer ook eens een hogere sterkte. Het is verleidelijk om met een lagere sterkte te lassen omdat dit makkelijker gaat, maar het moet natuurlijk ook goed vast.

Ondersteboven lassen is ook nog een kunst opzich....

05 maart 2015 15:42
Profiel
Neppert
Neppert
Heren bedankt voor de goede tips!! :thumleft:

Ik heb idd de plaatjes om de 3 a 4 cm vastgepikt en dan de tussenliggende stukje geprobeerd in één keer dicht te lassen.
Hierbij merkte ik steeds dat aan het eind er een gaatje inbrandde en de boel ook behoorlijk krom trok. (@ Heinz :dat heb dus ik al behoorlijk ervaren :D )
De bovenste las op de laatste foto heb ik op de "vastpik-methode" gedaan.
Dit ging op zich ook wel alleen brandde dat niet echt door tot op de andere kant.
Waarschijnlijk moet ik dan dus de spanning wat hoger zetten of wat langer lassen (ik probeerde ongeveer 2 sec aan te houden)
Maar goed.....ik ga dan maar verder op deze manier en hopelijk krijg ik het onder de knie.

@Roon:
Waarom alleen 1mm?
Zo dik is het plaatwerk op mijn auto toch ook niet?
Ik dacht, ik haal plaat met een vergelijkbare dikte dan kan ik echt oefenen voor hetgeen er op mijn auto moet!

Als ik weer tijd heb dan ga ik eens aan de gang met alle tips die jullie gegeven hebben....hopelijk levert dit wat goeds op!
Ook ga ik maar eens op de kop lassen.....want dat moet ik straks ook op de auto doen :lol:

05 maart 2015 20:56
Profiel
PorscheForum Rakker
De Tomaso GT5, 1969 Mini, Donkervoort, Lotus Esprit S1
Gorinchem
Ik zou ook kiezen om materiaal tegen elkaar aan te lassen, zonder overlap.
Overlap gaat altijd weer roesten, of je moet beide kanten lassen wat veel extra werk is en warmte-inbreng.

Ik kreeg een keer een tip om inderdaad alles eerst om de 5..10 cm. even vast te pikken, anders kan het behoorlijk verlopen.
Maar hou bij het dichtlassen een koperen plaatje onder het materiaal. Dit verdeeld beter de warmte en je brand minder snel gaten. Ook is je las aan de onderkant al iets gladder en hoef je minder te slijpen.

05 maart 2015 22:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Haal maar zincor plaat 0,8 en 1 mm want daar is 90 % van je auto mee gemaakt. De afstelling voor 1 mm maakt niet zo bar veel uit voor 0,8 mm. Gewoon iets korter de trigger intrekken. Aluminium achter het te lassen werkstuk is de beste koeling tegen kromtrekken.

06 maart 2015 1:05
Profiel
Neppert
Neppert
@ Porsche355:
Dat lassen met overlap was ik sowiezo al niet van plan.
Vind ik veel minder mooi staan.....en mijn eindreslutaat zal verre van concoursstaat zijn maar een beetje ogen moet het natuurlijk wel.

@ Roon:
Zal eens even zo'n plaat halen, net even wat over gelezen en dat belooft veel goeds......roestwerend enzo! :thumleft:
En ik ga bij mijn vader eens even de aluminium bak leegroven...kijken of daar wat bruikbaars bij zit.

06 maart 2015 9:25
Profiel
Neppert
Neppert
Zo...vrouw en kinderen weg, dus direct maar even met de bovenstaande tips aan de gang gegaan.
Gewoon op de stukjes plaat die ik nog heb liggen, omdat ik geen tijd heb gehad om iets anders te halen.
Ook heb ik geen aluminium gebruikt omdat ik dit ook nog niet heb.
Als koeling heb ik mijn compressor gebruikt en volgens mij ging dat redelijk....de boel trok niet extreem krom.

Eerst even een klein plaatje gepakt en deze vastgepikt en daarna zo ook de tussenliggende ruimtes opgevuld.
Om te beginnen de lasstroom op stand 2 (van de 6) gezet en de draadsnelheid op 6 (van de 20).
Dit gaf niet echt het gewenste resultaat dus daarna maar geleidelijk aan de standen iets verhoogd.

Afbeelding Afbeelding

Daarna maar eens een langer stuk geprobeerd en daar was ik best wel redelijk tevreden over.
Op sommige stukken ook nog niet helemaal door maar wel al redelijk goed (vind ik zelf dan he :D )

Afbeelding Afbeelding

Close up

Afbeelding Afbeelding

08 maart 2015 17:17
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Probeer dit nu eens met de volgende prop sneller te lassen en half over de andere heen. Zodat je nog in het smeltbad van de vorige zit. Heb je een betere penetratie en vloeit het mooier.

08 maart 2015 18:40
Profiel
Neppert
Neppert
En doe ik dat dan als de prop al wat is afgekoeld of als hij nog roodgloeiend is?
Anders kan het toch gaan krom trekken?

08 maart 2015 21:20
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Als hij nog iets gloeit. Moet je even proberen hoelang je wacht, maar het idee is dat je een soort van smeltbad houd zonder vervorming.

08 maart 2015 21:36
Profiel
PorscheForum Junkie
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Niet doen dus, tenzij je een golfplaat wilt :shock:

08 maart 2015 21:45
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 659 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 27  Volgende