Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:32

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Porsche 996 '99 mayonaise of toch niet? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Porsche 996 '99 mayonaise of toch niet?
Goedemiddag,
Vanmiddag ben ik samen met mijn vader bij een Porsche 996 uit '99 wezen kijken. Deze Porsche had uiterlijk nog wat aandacht nodig maar zou motorisch goed functioneren. Dit leek op het eerste gezicht een leuk project. Eenmaal aangekomen had de Porsche uiterlijk toch wat meer aandacht nodig dan de beste man ons verteld had. De uiterlijke staat van de auto was nog te overzien. Na een tijdje van observeren de Porsche gestart en alles klonk in orde. Na een minuut of 10 de Porsche uitgezet en waren we benieuwd naar de motor. Nadat we de motorklep hadden geopend waren we benieuwd of het "mayonaise" verhaal aanwezig was in de olietank bij dit soort type auto's, en ja hoor we troffen in zowel de oliedop als tank en witte drap aan (zie foto's).
Afbeelding Afbeelding

Nadat we dit gezien hadden toch maar even een rondje gereden met de Porsche en hij reed/schakelde gewoon goed.
Nu zijn wij ons ervan bewust dat de witte smurrie in de olietank kan duiden op een scheur in de cilinder of kop maar toch zijn wij benieuwd of het enige andere oorzaken kan hebben.

Alvast bedankt,

Riemer

28 maart 2015 19:13
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Porsche 996 '99 mayonaise
Om nog even toe te voegen aan mijn bericht: de beste man zei dat de witte smurrie kwam van het stilstaan van de auto. De Porsche had afgelopen 4 jaar ongeveer 2000 kilometer gereden.

28 maart 2015 19:17
Profiel
PorscheForum Junkie
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
Drab in de olietank heeft te maken met vocht bij de olie. Komt door lang stilstaan of door het rijden van korte ritjes. Na het rijden van een flinke rit zou het vanzelf op moeten lossen. Ik heb het zelf ook een keer geconstateerd en ik heb toen Michel van Auto Resto gebeld. Die kon mij meteen geruststellen.

Witte drab in de dop van het koelvloeistof reservoir is wel een probleem!

28 maart 2015 19:26
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Inderdaad, het is ook nogal vochtig weer en ook vrij kil. De olievulbuis loopt een relatief lang druk horizontaal over het motorblok. Hierin kan zich nogal een hoop condens ophopen.

28 maart 2015 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Lionhunter schreef:
Na het rijden van een flinke rit zou het vanzelf op moeten lossen.

Nou, ook niet hoor. Als dat daar gewoon vies is, dan blijft het vies. Ik rijd de mijne dagelijks, het is dat ik laatst de moeite heb genomen om het los te halen, en met remmenreiniger helemaal schoon te maken, dat het nu schoon is, en schoon blijft, maar de volgende keer als je olie ververst, dan blijft er altijd wat olie in die vulpijp achter, en zal het gewoon weer vuil zijn.

28 maart 2015 20:00
Profiel
PorscheForum Rookie
Bedankt voor de snelle reacties! De koelvloeistof was inderdaad wel gewoon helemaal schoon. Zoals eerder vermeld heeft de auto heel lang stil gestaan en is hij de laatste tijd voornamelijk gebruikt voor kleine afstanden. Toch maken we ons zorgen. Wij zijn opzoek naar een Porsche die optisch nog wat aandacht nodig heeft maar motorisch in orde is.

28 maart 2015 21:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Beste tip is: geen zorgen maken. Zo'n aanslag komt vaak voor bij korte ritten of lang stilstaan.

Niets om je druk om te maken.

28 maart 2015 21:32
Profiel
Moderator
PF # 136
Bericht Re: Porsche 996 '99 mayonaise of toch niet?
Heb daarom de topictitel iets aangepast. :thumleft:

28 maart 2015 22:44
Profiel
PorscheForum Rakker
F360M
DennisvdB schreef:
Beste tip is: geen zorgen maken. Zo'n aanslag komt vaak voor bij korte ritten of lang stilstaan.

Niets om je druk om te maken.

Klopt helemaal, vriendin heeft truttenschudder Fiat 500 waar 40K kms op staan. Veelal korte stukjes, ook dit verschijnsel en verder 100% in orde. :salut:

28 maart 2015 22:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Zo te zien ook erg weinig.
Vroeger bij mijn Buggy (met VW 1600cc motor) was het écht mayo en alles was na een lange rit weer OK.

28 maart 2015 23:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Iedereen bedankt voor de reacties! We zullen alles nog even goed nagaan om te beoordelen of dit de Porsche is waar we naar opzoek zijn. :thumleft:

29 maart 2015 22:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]