Auteur |
Bericht |
GWillemsen
|
Starten van SC met koude motor
Dag allemaal,
Mijn SC heeft wat eigenaardigheden als het op starten aan komt. De ene keer start hij werkelijk geweldig, bij het omdraaien van de sleutel loopt hij dan gelijk. Een andere keer wil die na 10 - 15 seconden cranken nog niet aan. Met half gas bijgeven komt die dan sputterend tot leven.
Begin maart de auto weer uit de winterstalling gehaald en ook toen was het starten en direct lopen. Gisteren ook. Vandaag weer de grootst mogelijke moeite. Wanneer de motor eenmaal warm is start die altijd prima.
Iemand enig idee waar ik naar zou kunnen kijken om dit te verhelpen?
Groeten,
Gydo
|
29 maart 2015 22:07 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: Starten van SC met koude motor
Ik zou het zoeken in brandstoffilter/drukvaatje, die heeft ie nodig bij zijn start.
|
29 maart 2015 22:29 |
|
|
Binko
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5Berkel en Rodenrijs
|
Re: Starten van SC met koude motor
Ik heb geen ervaring met een SC, maar wel precies hetzelfde gehad met mijn Lotus 75 (een soort 4-persoons Esprit uit 1975) en toen was het een probleem met de brandstofpomp.
|
29 maart 2015 22:29 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: Starten van SC met koude motor
Kun je een tendens ontdekken qua omstandigheden? Bij voorbeeld lang of kort stilgestaan vóór de storing? Nat, droog, warm, koud weer? Loopt 'tie eerst op 5 poten o.i.d.? Zaagt 'tie ook? Met een halfwarme motor weggezet?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
29 maart 2015 22:50 |
|
|
GWillemsen
|
Re: Starten van SC met koude motor
Bedankt voor jullie eerste reacties zover.
Een tendens, tjá, nu je dat zo vraagt Nicolò, zal ik dit zelf eens beter gaan bijhouden d.m.v. een logboekje o.i.d. Tot nu toe lijkt het erop dat wat langer stilstaan beter werkt voor het starten, waarbij voorafgaand inderdaad langere ritten zijn gereden. Daarmee zou wegzetten met een half warme motor inderdaad opgaan voor de keren dat hij niet goed start.
Het weer lijkt geen grote invloed factor al zal ik dit beter in de gaten houden.
Bij moeizaam starten inderdaad ook wel eens het idee gehad dat niet alle cilinders even lekker meedoen (schokkerig en ruw in de eerste paar seconden).
Wat moet ik mij precies voorstellen bij 'zagen'?
|
29 maart 2015 23:50 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: Starten van SC met koude motor
Zagen is direct na de start eerst een korte periode op- en neerschieten in toerental, dat ebt weg na kortere of langere tijd (kan een minuut duren) waarbij de motor enigszins op temperatuur is gekomen en stationair met een stabiel toerental loopt. Vaak veroorzaakt door een versleten stappenmotor.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
30 maart 2015 6:44 |
|
|
bully
|
Re: Starten van SC met koude motor
SC heeft geen stappenmotor. Ik denk aan de benzinedrukaccumulator.
|
30 maart 2015 11:18 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Starten van SC met koude motor
Ik zou gokken op de brandstof accumulator in eerste instantie. Die moet de druk van de brandstof vasthouden wanneer de motor uit is. Veel voorkomend issue als de auto ouder wordt. Daarnaast zit in de brandstofpomp ook nog een terugloop klepje. Dat zou ook nog voor deze problemen kunnen zorgen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
30 maart 2015 12:47 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Starten van SC met koude motor
Kan ook zijn dat het restdrukventiel een beetje moe aan het worden is... Deze houdt na afzettefn van de motor de benzineleiding vol met benzine i.p.v. dat de benzine langzaam terugloopt richting benzinetank.
Accumulator lijkt me redelijk onwaarschijnlijk...
Laatst bijgewerkt door Dick op 02 apr 2015 23:07, in totaal 1 keer bewerkt.
|
30 maart 2015 21:28 |
|
|
GWillemsen
|
Re: Starten van SC met koude motor
Bedankt voor de reacties zover. Als ik het zo lees zijn er nogal verschillende dingen waarin ik het kan zoeken.
'Zagen' deed mijn SC eerder overigens in vrij erge mate (op en neer tussen 500 en 4000 rpm). Na het vervangen van een aantal vacuum lijnen is dit nagenoeg opgelost. Hooguit bij starten loopt die even 1100 - 1200 rpm, iets schommelend waarna die na een minuut zo'n 900 tot 1000 loopt.
Zoals eerder gezegd zal ik via een logboek nagaan of er een tendens is qua omstandigheden om te kijken waar het startprobleem vandaan kan komen. Ik zal t.z.t. de bevindingen laten weten.
|
01 apr 2015 20:58 |
|
|