Auteur |
Bericht |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Olie peil 964
Zoek even uithoe je hoort te peilen Want zoals het nu doet is niet juist en zou er risico zijn op teveel olie en de bij behoorde moter schade
Kort: Je kan alleen peilen met draaiende motor die eerst is warm gereden
_________________________________________ remmen is angst
|
17 dec 2014 19:44 |
|
|
oliver
|
Re: Olie peil 964
@ Bully, ik weet het , 't is enkel dat de 964 nu al enkele weken stilstaat en ik nu GEEN olie zie op de peilstok. De auto is verder voor aankoopkeuring geweest bij een bekende Nederlandse specialist met als opmerking ' oliepeil laag' omdat bij testrit aankoopkeuring symptomen zoals hierboven beschreven waren. ( en nog wat verder opmerkingen ) Vraag is dus of bovenstaande opmerkingen normaal zijn...
|
17 dec 2014 19:55 |
|
|
oliver
|
Re: Olie peil 964
Verder lekt de motor geen drup olie, trouwens een goed punt gebleken uit de aankoopkeuring.
|
17 dec 2014 19:57 |
|
|
bully
|
Re: Olie peil 964
Bij een niet draaiende en koude motor is dat normaal.
|
17 dec 2014 20:01 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Olie peil 964
Precies, zoals Bully al aangeeft.... de olie loopt uit de olietank terug naar het carter van de motor....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 dec 2014 20:03 |
|
|
oliver
|
Re: Olie peil 964
Ok, kan ik weer rustig slapen vannacht.
De 964 is verder vrij goed onderhouden, met laatste groot onderhoud uitgevoerd april 2014, maar ga hem na de winterslaap toch opnoeuw laten onderhouden, ook al zijn ee ondertussen slechts 6500km afgelegd.
Indien iemand verder nog wil reageren op het issue 'oliepeil', graag!
|
17 dec 2014 20:08 |
|
|
oliver
|
Re: Olie peil 964
Is het verder normaal dat bij het aanzetten van het contactslot bij koude motor, de oliepeilmeter enkele millimeter omhoogklimt, tot ca half het rode vlak?
|
17 dec 2014 20:11 |
|
|
Reesmees
Ex 964 nu R107010
|
Re: Olie peil 964
Ólie peil controleren doe ik eigenlijk zelden. Ik richt mij altijd op mijn oliedruk meter. Zolang die 'goed' staat (bij warme motor) laat ik de oliepeilstok lekker zitten waar die zit. Over wat de oliedrukmeter dan aan moet geven is hier op het forum genoeg te lezen.
|
17 dec 2014 21:19 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Olie peil 964
Olie-druk-meter ? Of bedoel je toch de olie-niveau-meter
|
17 dec 2014 21:20 |
|
|
Reesmees
Ex 964 nu R107010
|
Re: Olie peil 964
Eigenlijk allebei Olaf. " Steht der Zeiger der Motorol-Vorratsanzeige bei waagerecht stehendem Fahrzeug und betriebswarmem Ol bei Motorleerlauf waagerecht, so ist eine ausreichende Olmenge im Vorratsbehalter vorhanden' ...........of zoiets
|
17 dec 2014 21:30 |
|
|
bully
|
Re: Olie peil 964
Die heeft niets met de hoeveelheid olie te maken. Dus met te weinig olie is je druk nog oke.
|
17 dec 2014 22:17 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Olie peil 964
Bully, met een volle olietank kun je de motor beter op temperatuur houden... Een hogere temperatuur zou een laag oliepeil kunnen betekenen...
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 dec 2014 22:23 |
|
|
bully
|
Re: Olie peil 964
Maar tussen minimum en maximum op de peilstok krijg je toch geen drukverschil op je oliedrukmeter?
|
17 dec 2014 22:29 |
|
|
Reesmees
Ex 964 nu R107010
|
Re: Olie peil 964
Daarom kijk ik ook naar de 'olie voorraad' op de meter.
|
17 dec 2014 22:45 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Olie peil 964
Je kunt stellen dat warmere olie dunner is en dan heeft de pomp meer moeite om een hogere druk vast te houden....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 dec 2014 22:55 |
|
|
oliver
|
Re: Olie peil 964
Re: Olie peil 964 Is het verder normaal dat bij het aanzetten van het contactslot bij koude motor, de oliepeilmeter enkele millimeter omhoogklimt, tot ca half het rode vlak?
|
17 dec 2014 23:01 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Olie peil 964
Is niet normaal maar lijkt mij ook geen ramp Kan met het afstellen van het vlottertje te maken hebben, het is nu eenmaal geen preciesie instrument
_________________________________________ remmen is angst
|
18 dec 2014 0:01 |
|
|
fritske
964 ('90)Goirle
|
Re: Olie peil 964
Ik heb inmiddels de thermostaat vervangen en wil de auto weer gaan vullen met olie. Er is ongeveer een 3 liter olie uit gekomen tijdens het vervangen. Kan ik gewoon 3 liter nieuwe olie erin mikken, starten en hoppa rijden? Of moet ik eerst ergens ontluchten voordat ik start?
_________________________________________ Leef nu!! het is later dan je denkt.
|
22 jan 2015 21:30 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Olie peil 964
Je hoeft niet te ontluchten zou er 1.5 bij doen en warm rijden/draaien tot thermostaat open gaat Dan de laatste bijvullen op de peilstok
Viel wel mee toch die thermostaat vervangen, even lastig met het indrukken van de veer en de borg clip monteren
_________________________________________ remmen is angst
|
22 jan 2015 21:41 |
|
|
fritske
964 ('90)Goirle
|
Re: Olie peil 964
Nou Rob, ik heb de gehele thermostaat vervangen. De slangen naar het olie reservoir ook maar vervangen want het nieuwe type thermostaat heeft een iets dikkere aansluiting en één van de aansluitingen zit iets anders. Tis idd een simpel klusje alleen de koppelingen zitten wel erg vast. Waar zouden we zijn zonder WD40
_________________________________________ Leef nu!! het is later dan je denkt.
|
22 jan 2015 21:50 |
|
|
rarebear
964 C2 marineblauw
|
Re: Olie peil 964
een bijkomend voordeel van drysump is dat de olie schoner blijft, geen of weinig verbrandingsmotor resten omdat er geen carterpan onder de motor zit. Het is echter een complex en duur systeem en wordt volgens mij ook niet meer in de vloeistof gekoelde 911's toegepast. Bij de 'echte' 911's dient de olie ook als koeling vandaar die 13 liter (geen 20 !!! ) F1 auto's hebben ook drysump en sommige Ferraris en Lambos ook, maar dan heb je het wel over auto's van 3 ton of meer. Dat olie niveau metertje heeft al heel wat paniek veroorzaakt, Peilen met die lange spriet en met draaiende hete motor is nog steeds het beste.
_________________________________________ I am from the government and here to help you
Ronald Reagan
|
02 apr 2015 22:45 |
|
|
Ronaldo
964 c2Den Haag
|
Re: Olie peil 964
Tegenwoordig maken ze gebruik van integrated dry sump en is er geen noodzaak meer voor traditionele dry sump wat ook weer zo z'n nadelen heeft. Integrated is duurzamer en uiteindelijk goedkoper en daar gaat het uiteindelijk om..
_________________________________________ 'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best] 'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]
|
03 apr 2015 8:10 |
|
|
rarebear
964 C2 marineblauw
|
Re: Olie peil 964
[quote][/quote]The original concept of a dry sump is that oil is scavenged out of the traditional sump and pumped into a separate tank where it could be stored, and also be less subject to oil surge when cornering at high speeds. This insures oil supply to the engine when all the pumps are working correctly. If one is an optimist: Porsche integrated the oil tank as part of the traditional sump concept for the 996 engines. The other engines you mentioned have a specific remote oil tank. The 996 block/case was designed for space and weight savings. The inclusion of the oil tank in the engine casings removed the need for external lines and enables a more compact design. There are baffle plates in this sump that prevent the oil from spilling into the areas where moving parts can be affected by this surge. So it is part of the engine as we would normally regard a sump, but with functional modifications that afford it a dry sump classification. People will say that some oil starvation problems are evident when these engines are tracked, and Porsche offers a modified baffle system to cater for this. If one is a pessimist: A dry sump means a dry sump - since the traditional sump is located under the crankshaft - so anything other than that means pseudo dry sump/wet sump with baffles. The V bottom design of the Turbo/GT2/GT3 engine cases does not allow enough room/capacity for oil to be stored there - hence the need for a oil tank mounted between the engine and the rear bulkhead - plus these engines were derived from racing designs, and they are also much more expensive to manufacture.
_________________________________________ I am from the government and here to help you
Ronald Reagan
|
03 apr 2015 12:23 |
|
|