Auteur |
Bericht |
Marco-911
|
Ervaring zomer motorentechniek
Bij mijn 2,7 motor was een schroefdraad uit mijn blok verdwenen waardoor deze olie lekte bij een draadeind. Om het blok niet te hoeven splitsen deze weggebracht naar zomer motorentechniek in holten. Zij gaven aan een timesert te kunnen plaatsen zonder het blok te hoeven splitsen. Omdat de kleppendeksels ook enigsinds lekte hen ook de opdracht gegeven de deksel te vlakken. Na reparatie +/- 70 km gereden, lekte het blok meer dan het deed, dus ik terug. Timesert bleek eruit getrokken te zijn, waarbij als reden werdt aangegeven dat waarschijnlijk de carterhelften niet tegen elkaar aan liggen. Het advies niet meer verder te rijden en herstellen was mogelijk door timesert van 12mm te plaatsen. Omdat ik het toch goed wil doen dit maar gedaan maar had er wel een naar gevoel over. Dit gevoel werdt helaas bevestig bij het ophalen van de auto. Om na te gaan waar de andere lekkage vandaan kwam waren ze zo vrij geweest om olie te pijlen, om er vervolgens teveel in te gooien. Daarnaast werdt aangegeven dat de 'nieuwe' lekkage bij de cyclinderkoppen vandaan kwam, waar hij voorheen niet lekte. Al met al een naar gevoel aan overgehouden.. Vroeg mij af of er andere ervaringen zijn met dit bedrijf. En is het verhaal tav uittrekken timesert bij carterhelften die mogelijk niet op elkaar liggen aannemelijk? Gezien de overige ervaringen begin ik daar nu over te twijfelen. Sorry beetje lang verhaal geworden
Laatst bijgewerkt door Marco-911 op 13 apr 2015 20:05, in totaal 4 keer bewerkt.
|
31 maart 2015 23:59 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: Slechte ervaring zomer motorentechniek
Balen voor je omdat het plaatsen van de timesert eerder een veelbelovende oplossing leek.
Maar is het wel zeker dat het hier aan het revisiebedrijf ligt? Je blok had een lekkage waarbij door een aantal mensen hier werd aangegeven dat het splitsen van het carter eigenlijk de enige goede oplossing zou zijn. Vervolgens ben je op zoek gegaan naar een goedkoper alternatief wat helaas nu niet werkt. Ik neem aan dat het bedrijf de timesert goed geplaatst heeft, en dat er dus andere redenen zijn waarom deze eruit getrokken is. Lijkt me vooraf ook moeilijk in te schatten door het bedrijf. En dan is het ook redelijk dat ze geld vragen voor het plaatsen van de tweede timesert.
Begrijp me goed, ik kan me voorstellen dat het enorm balen is. Maar je topic titel suggereert onkunde bij het bedrijf, en dat lees ik nog niet terug in de feiten in je topic.
|
01 apr 2015 8:26 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Slechte ervaring zomer motorentechniek
Beste Marco, Nou kom je met een verhaal van een Porsche 911 2.7 van bijna 40 jaar oud Kocht dat type toen hij 7 jaar oud was en toen lekte die al, waren gewoon niet de beste kwa samenstelling van de legering van het carter. Heb toen veel energie erin gestoken en kreeg hem lekvrij. Om nu zo'n bedrijf hier aan de schandpaal te zetten lijkt me niet juist
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
01 apr 2015 9:13 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Denk dat mijn gevoel niet goed over gekomen is. Daarom titel van deze topic aangepast. Enige toelichting: Het is mijn keuze (uit kosten) geweest om een timesert te laten plaatsen en niet het blok te splitsen. uiteraard is het dan balen als dit twee keer moet gebeuren en dit twee keer geld kost. Hier kan ik mee leven als niet het volgende was gebeurd:
1) melding dat de olie onder het minimum stond en deze bijgevuld is. (Bij auto brengen stond pijl halverwegen) Bij ophalen auto teveel olie in het blok en reactie van monteur oh wat een verschil als je pijlt met warme motor??
2) blok lekte na kleppen vlakken meer olie (plas onder auto). Reactie monteur na onderzoek, olie komt bij cylinderkop vandaan pakking is weg. Vreemde is dat hij nu meer lekte dan voorheen.
Door deze twee punten greep mij het gevoel aan of de eerst timesert überhaupt wel goed heeft gezeten en ik nu niet extra kosten heb gemaakt die wellicht overbodig waren. Vandaar dan ook de vraag om ervaringen met dit bedrijf en validate van hun verhaal tav carterhelften.
Hoop dat deze toelichting mijn verhaal enigsinds duidelijk maakt.
Laatst bijgewerkt door Marco-911 op 13 apr 2015 19:57, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 apr 2015 10:05 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Vervelend dat je er een slecht gevoel aan over hebt gehouden, dat is moeilijk weer goed te maken. Niet op de juiste manier olie bijvullen en waarschijnlijk de oliekoppeling vergeten weer vast te zetten (deze kan in de weg zitten om de kleppen deksel eraf te krijgen) zijn slordig. Het fixen van dat draadeind was wel een riskante operatie waar je vooraf geen garantie op krijgt. Als het nu gelukt is met een langere timesert ben je toch spekkoper en kun je rijden zonder een complete revisie van enkele duizende Euros. Mijn ervaring is wel dat je motor-revisie bedrijven hebt en porsche specialisten, dat zijn twee verschillende kennisgebieden. Metaal bewerken overlaten aan het revisie bedrijf, sleutelen aan de porsche specialist (of zelf doen als je dat kunt). Koppeling vast draaien, busje remmenreiniger om alles schoon te maken en dan lekker gaan rijden. Kun je gaan genieten van de lente en de firma Zomer achter je laten.
|
01 apr 2015 11:20 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Een timesert trek je niet los omdat de helften niet goed tegen elkaar liggen. Het is draad in de ene helft zodat je die andere helft er juist tegenaan kunt trekken.
Vergeting leiding vast te zetten is een foutje, dat ze niet weten hoe je olie peilt bij een 911 geeft aan dat ze geen verstand hebben van 911 motoren. Dat laatste is tricky omdat ze m.i. dan ook niet zullen weten waar en hoever je kunt boren bij het plaatsen van timserts...
Maar goed als het zit dan zit het en hopelijk ook goed, per saldo dan voor relatief beperkte kosten gefixed als het meezit.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 apr 2015 14:03 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Als ik jou was dan zou ik iemand met echt verstand van zaken in schakelen. Een timesert die er uit getrokken wordt omdat de carterhelften niet tegen elkaar liggen, begrijp ik niets van. Zoals al geopperd werd, waar zit dat draadeind dan?
|
01 apr 2015 16:00 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Het betreft deze draadeind.
|
01 apr 2015 16:50 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Dank lindemans en Heinz voor de bemoedigende woorden, ik kan inderdaad weer
|
01 apr 2015 17:07 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Nog even als aanvulling en graag jullie feedback. Zomer heeft tevens mijn kleppendeksels gevlakt en opnieuw geplaatst. Omdat het blok toch nog lekte en dit daar vandaan lijkt te komen, zijn de deksels dit weekend los geweest, zie onderstaande resultaat:
Laatst bijgewerkt door Marco-911 op 07 apr 2015 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 apr 2015 19:06 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Heb mijn 40 jaar oude magnesium kleppendeksels 3 jaar geleden vervangen door nieuwe van alu, waren zo krom als een molenvleugel.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
07 apr 2015 19:16 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
dank voor de tip André Vlakken lijkt dus niet te werken...
|
07 apr 2015 19:33 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Het is lastig om ze machinaal te vlakken omdat ze lastig op te spannen zijn. Ik heb ze met de hand gevlakt en gebruik nu siliconen pakkingen. Deze zijn dikker en vullen evt. hoogte verschillen op. Hiermee heb ik geen lekkage meer. Andere optie is inderdaad latere aluminium deksels kopen.
|
07 apr 2015 19:55 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Lastig op te spannen, kan zijn, maar dit lijkt mij inderdaad prutswerk.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
07 apr 2015 21:02 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Dank voor de feedback. Wat is nu wijsheid nogmaals laten vlakken, of nieuwe plaatsen?
|
08 apr 2015 7:35 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Of gewoon een pakking plaatsen die de eventuele oneffenheden opvangen...
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
08 apr 2015 8:49 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
08 apr 2015 9:59 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
En een stuk goedkoper dan vlakken.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
08 apr 2015 10:08 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Dank voor jullie hulp en tips Er zit nu een pakkingset van Alpo tussen (93010590201) iemand enige idee of dit een silicone pakkingset is?
|
08 apr 2015 20:19 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Een upgrade naar nieuwer type klepdeksels voor de uitlaatzijde brengt ook verbetering.... En ook niet gheel onbelangrijk : draai de M8 moertjes vooral niet te vast ! Gelijkmatige aanhalen en niet te strak voorkomt dat de pakkingen kapot worden gedrukt en/of klepdeksels vervormen.
Succes,
Dick
|
09 apr 2015 8:02 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Dat is OEM dus geen silicone Ik heb deze van Pelican. Ik weet niet of ze ook ergens in Europa te bestellen zijn.
|
09 apr 2015 8:56 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Dick / Heinz dank jullie wel voor de feedback De lekkage komt van de bovenste kleppendeksels, wat op zich niet zo vreemd is gezien hoe krom deze zijn. Hoewel deze gevlakt zouden moeten zijn... Dus waarschijnlijk deze maar vervangen en meteen silicone pakkingen plaatsen.
|
09 apr 2015 19:51 |
|
|
Marco-911
|
Re: Ervaring zomer motorentechniek
Een kort update: Afgelopen zaterdag is de auto terug geweest bij Zomer Motorentechniek omdat de kleppendeksels bleven lekken. Zomer heeft de kleppendeksels verwijderd en opnieuw vlak geschuurd. Deksels waren inderdaad nog krom en dan ook de oorzaak van de lekkage. Reparatie is onder garantie uitgevoerd, dat wil ik ook wel even vermelden. Lijkt mij wel zo netjes. Dus afgelopen zondag lekker kunnen
|
13 apr 2015 20:03 |
|
|